کد خبر: ۱۱۹۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲

نظرات فقهی درباره حجاب، کروات و رنگ لباس بانوان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله سیدعزالدین حسینی زنجانی به مجموعه استفتائاتی درباره‌ حجاب و عفاف از جمله میزان پوشش، زنگ لباس برای بانوان و استفاده از کراوات برای آقایان و ... پاسخ داد. 

متن کامل این استفتائات و پاسخ‌های این مرجع تقلید به این شرح است:

1- کمترین حدّ حجاب برای یک زن از نظر شرع چیست؟ حدّ أعلای آن کدام است؟

پاسخ: حد حجاب شرعی عبارت است از پوشش بدن به غیر از وجه و کفین و حد اعلی و ادنی ندارد، همین مقدار را انجام دهد به حد شرعی عمل کرده است.اما نگاه مردان به صورت و کفین بانوان، دو گونه نگاه داریم: نگاه معمولی یعنی بدون شهوت ، که این نوع نگاه اشکال ندارد ولو مکرر باشد و نگاه شهوی، که حرام است.

2- چرا این زن است که هنگام نگاه مرد باید صورت خود را بپوشاند؟به عبارت دیگر در جامعة کنونی برخورد ها و تعاملات اجتماعی بدون نگاه و رؤیت نیست، در این وضعیت تکلیف یک زن مسلمان چیست؟ آیا باید کاملاً وجه و کفّین خود را بپوشاند؟ توجیه این مسئله چیست؟

پاسخ: در صورتی که مرد نگاه کند، زن نسبت به پوشش وجه و کفین تکلیفی ندارد و این مرد است که نباید نگاه شهوی داشته باشد.

3- نظر اسلام دربارة رنگ لباس عموماً و علی‌الخصوص لباس بانوان چیست؟ در بحث تنوع رنگ جهت لباس بانوان، چه رنگ‌هایی تجویز شده و چه رنگ‌هایی را می‌توان پیشنهاد داد؟ به چه دلیل یا دلایلی؟ ملاک در رنگ و انتخاب آن چیست؟ آیا رنگ های خاصّی قبول یا طرد شده است؟

پاسخ: در مورد رنگ لباس دستور خاصی نداریم، شایسته است چه مرد و چه زن از رنگ های سنگین و در عین حال زیبا استفاده کنند.

4- حدّ و اندازه یک لباس از دیدگاه اسلام چیست؟ (منظور قد، سایز، گشادی و تنگی لباس است.)

پاسخ: در پاره ای از روایات تعبیر« ملحفه» آمده است که از آن به روسری معمولی ، روسری نیم تنه و چادر تعبیر شده است،از این روایات می توان استفاده کرد که نباید ازلباسهای تنگ که نمایانگر حجم بدن است استفاده کرد.

5- آیا عناصر و مشخصه هایی وجود دارد که آنها نباید در لباس و در پوشش وجود داشته باشد (مثلاً کراوات و …) یا باید در لباس و در پوشش وجود داشته باشد؟ (مانند عمامه و تحت الحنک برای مردها و …)

پاسخ: اگر این گفته که کراوات نماد مسیحیت و صلیب است صحت داشته باشد استفاده از آن اشکال دارد. پوشیدن عمامه و یا انداختن تحت الحنک برای مردان در حال نماز ثواب دارد نه مطلقا.

6- چرا در صدر إسلام حجاب برای کنیز واجب نبوده است؟ اساساً وضعیت حجاب در حکومت پیامبر و أمیرالمؤمنین علی «علیهما و آلهما أفضل صلوات المصلّین» نسبت به زنان غیر مسلمان چگونه بوده است؟

پاسخ: حجاب به معنایی که گفته شد بر زن مسلمان واجب است چه آزاد و چه کنیز ولی زنان بادیه نشین و صحراگردها از نظر تربیت دینی از شهرنشین ها ضعیف ترند لذا به مراعات حجاب تاکید کنید بازهم مراعات نمی‌کنند در این صورت نگاه به غیر وجه و کفین بدون شهوت مانعی ندارد. اما زنان غیر مسلمان، از روایات استفاده می شود که حجاب یک نوع حرمت برای زن مسلمان است و این حرمت در زن غیر مسلمان نیست لذا به مقداری که نوعا تستر نمی کنند بدون شهوت نگاه کردن اشکال ندارد

7- وظیفه حکومت إسلامی درباره حجاب غیر مسلمانان (ذمّی و غیرذمّی و مهمان به کشور) چیست؟

پاسخ: یکی از شرایط اهل ذمه عدم تجاهر به منکرات است و روشن است که بی‌حجابی منکر است لذا باید حفظ ظاهر کنند و این حکم در غیر ذمی و کفار معاهد هم جاری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین