کد خبر: ۱۱۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷
معاون برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما:

پس از انتخابات، مخاطبان صداوسیما بسیار افت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره نهم خود گفت‌وگویی را با حسن‌ خجسته، معاون برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما انجام داده است. 

خجسته در این گفت‌وگو از نقش رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات، پیغام سفیر ونزوئلا به ایران پس از پخش تصاویر کشته شدن ندا آقاسلطان، تحلیل خود از استعفای گریکت مسؤول میز ایران در سازمان سیا پس از حوادث تیرماه 78 و... سخن گفت. 

سخنان وی علاوه بر اهمیتی که به لحاظ جایگاه مسؤولیتی دارد از آن جهت حائز اهمیت است که از بستگان نزدیک مقام ارشد کشور است. 

وی در پاسخ به این پرسش که «نظر شما درباره عملکرد صداوسیما در انتخابات سال 88 چیست؟»، گفت: قبل از انتخابات که بدون شک موفق بود. با طراحی مناظره‌ها یک هیجان فوق‌العاده‌ای در جامعه به‌وجود آمد. ما نباید ناسپاسی کنیم. من روز پنجشنبه‌ قبل از انتخابات در شهر گشتم. تقریباً می‌توان گفت که پشت هیچ ماشینی نشان از تبلیغ انتخاباتی نبود یعنی مردم هم به خوبی توجیه بودند. خیلی بلوغ عجیبی بود. 

وی افزود: بعد از انتخابات هم سیاست سازمان آرام‌سازی بود. به همین دلیل سازمان به خود سخت می‌گرفت تا مردم را آرام کند. سازمان برای منفعت خودش خیلی حرف‌ها را می‌توانست بزند اما سازمان منفعت خود را به خاطر منفعت ملی زیر پا گذاشت. هدف سازمان در آن مقطع آرام کردن مردم و شفاف‌سازی تدریجی فضا بود.سیاست سازمان این نبود که در آن شرایط خودش دچار هیجانات موجود در جامعه بشود. 

وی ادامه داد: استراتژی سازمان بعد از انتخابات نگاه به مصلحت ملی بود. سازمان نمی‌خواست به هیجانات گروه‌ها و افراد دامن بزند. افراد به سازمان خیلی فشار می‌آوردند ولی سازمان تکلیف ملی دارد. 

خجسته در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات با اشاره به اختلاف‌نظرهایی که در سازمان برای پخش زنده جشن پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 وجود داشت، گفت: در مورد پخش مستقیم آن جشن دو دیدگاه در سازمان وجود داشت؛ یک دیدگاه این بود که پخش نشود و دیدگاه دیگری هم بود که می‌گفت رئیس‌جمهور مملکت است دیگر، رأی آورده و انتخاب شده است، چرا نباید پخش شود. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما در مورد تحلیل خود از عملکرد رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات نیز اظهار داشت: سازمان هفت- هشت ماه روی لبه‌ تیغ حرکت کرد. خیلی فضای پرفشاری بود. مطابق آنچه در تحلیل‌های جامعه‌شناسی ارتباطات بررسی شده، گفته‌اند تمام سازمان‌های رسانه‌ای دنیا در بحران‌های بزرگ و ناگهانی هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند. من می‌خواهم بگویم سازمان ما استثنا است یعنی سازمان ما یک هزینه‌هایی به جان خرید و سینه سپر کرد تا بلا از مملکت دفع شود. 

وی در خصوص هزینه‌هایی که سازمان در حوادث پس از انتخابات پرداخت کرد نیز گفت: در دوره‌ای مخاطب سازمان بسیار افت کرد، این فقط یک هزینه‌اش بود اما بعد از مدتی به دلیل اعتمادسازی سازمان، وضعیت رو به بهبود رفت. 

وی همچنین در مورد نقش رسانه‌های خارجی در شکل‌گیری حوادث پس از انتخابات گفت: من تعبیری دارم مبنی بر اینکه آنها یک میدان مین رسانه‌ای برای ما درست کرده بودند. این میدان از قبل هم وجود داشت. آنها آمادگی داشتند و می‌دانستند که زمان انتخابات، زمان هیجان است. بنابراین بهترین استفاده را از فضای به‌وجود آمده داشتند. یکی از دوستان می‌گفت بی‌بی‌سی فارسی در حوادث بعد از انتخابات ایران همه اصول بی‌بی‌سی را زیر پا گذاشت. اصلی‌ترین اصل بی‌بی‌سی صحت خبر است، نه سرعت آن. به همین دلیل هم گاهی اوقات برای اینکه از صحت خبر مطمئن شود، از سایر رقبا عقب می‌ماند و خبر را دیرتر پخش می‌کند. در آن شرایط اما آنتن بی‌بی‌سی فارسی به تلفن وصل بود. فردی زنگ می‌زد و خبر می‌داد که الان در میدان هفت تیر تظاهرات سنگین است ولی در میدان هفت تیر هیچ خبری نبود. البته اگر این فضای هیجانی در هر کشور دیگری بود و این هوشمندی مردم نبود، تا حالا فروپاشی صد دفعه اتفاق افتاده بود و مملکت تکه‌تکه شده بود یا هنوز دعواها ادامه داشت لیکن با هوشمندی مردم ما هیجان‌ها زودتر فروکش کرد. الان اتفاقاً نفوذ شبکه‌های مدعی در ایران کاهش یافته و دنبال بیننده و شنونده می‌گردند. 

ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیو و تلویزیون خصوصی، ارتباط مسائل رادیو جوان با استعفای خود از معاون صدا، همکاری رسانه ملی با شبکه‌های ماهواره‌ای، مسائل طرح شده بر سر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو از دیگر محورهای این گفت وگو است. 

متن کامل این گفت‌وگو در نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- بهمن‌ماه 89- منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین