کد خبر: ۱۲۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۰

نکات کلیدی در خرید لپ تاپ و Notebook

آفتاب‌‌نیوز : اول؛ تکلیف خود را با آنچه می خواهید مشخص کنید. اگر به کار ویرایش فیلم یا تهیه کلیپ های موسیقی علاقمند هستید بدون شک احتیاج به فضای زیادی در حدود 120 GB تا 160 GB بر روی هارد خود دارید، همچنین Laptop شما باید به یک دستگاه DVD ± برای ثبت و تهیه نسخه پشتیبان از فایل های تهیه شده دارید.
این سیسستم توانائی خواندن و نوشتن بر روی CD را نیز خواهد داشت. به طور معمول کارهای ویرایش تصاویر بسیاری از نیازهای خود را از اینترنت تهیه می کند، پس داشتن یک خط اتصال مودم(RJ-11) و کارت شبکه(RJ-45) یک نیاز ضروری است. برای این دست فعالیت ها یابد از سیستم هائی بهره برد که تنه به تنه کامپیوترهای حرفه ای می زنند. برای این فعالیت ها باید از سیستم های مبتنی بر پردازنده Pentium 4، Pentium 4 EE یا AMD Athlon 64 استفاده کرد.

دوم؛ بعد از اینکه تکلیف خودتان را با کاری که قصد انجامش را دارید مشخص کردید به جیب مبارک نظری بیافکنید. همه دوست دارند RAM 1 GB بر روی سیستم خود داشته باشند، این خواسته اگر با جیب شما هماهنگی داشته باشد عملی خواهد بود در غیر این صورت خود را به 512 MB راضی کنید.
البته بسیاری از کارهای روزمره ما توسط سیستمی با RAM 256 MB به خوبی انجام خواهد شد. اگر در خرید جدی هستید و به گرافیک نیزعلاقمند هستید، فکر کنم بهتر است هزینه ای را که برای افزایش RAM خود از 256 MB به 512 Mb در نظر گرفته اید را خرج کارت گرافیک کنید. اغلب کامپیوترهای همراه از گرافیک های onboard استفاده می کنند که برای کارهای معمول ما کافی هستند اما شما کاربران حساس را راضی نمی کنند، پس این هزینه را صرف خرید دستگاهی کنید که کارت گرافیکی مجزا از سیستم داشته باشد. در فرصت بعدی می توانید RAM سیستم را ارتقاء دهید!

سوم؛ بین هارد دیسک 40 GB و 60 GB تفاوت قیمت بسیاری وجود ندارد، پس از ابتدا سیستمی تهیه کنید که مجبور نباشید در اولین فرصت ظرفیت هارد آن را افزایش دهید. چرا که افزایش ظرفیت هارد کار آسانی نیست. نه اینکه شدنی نیست، اما این کار توصیه نمی شود. در صورت مواجه شدن با کمبود فضا بر روی هارد؛ مجبورید دست به دامن هاردهای اکسترنال شوید و آن را با خود جابجا کنید. در حال حاضر تفاوت قیمت نمونه ای 60 GB با 80 GB آنقدر نیست که خست به خرج دهید. با خود مهربان باشید!

چهارم؛ بسیاری از Laptop های جدید از برخی امکانات قدیمی مانند پورت های پرینتر(parallel) یا پورت PS/2 و ... پشتیبانی نمی کنند.
سیستمی را ابتیاع فرمائید که تا حدودی از امکانات دستگاه های قدیمی تر شما پشتیبانی بفرمایند. البته خیلی نگران اینمورد نباشید؛ چرا که مبدل هائی عرضه شده اند که از طریق رابط های جدید USB یا IEEE 1394 پورت های قدیمی تر را در اختیار شما قرار می دهند.

پنجم؛ امکانات مورد ادعا فروشنده را به دقت بررسی کنید. چرا که قرار است برای آن هزینه کنید. صرفاً به جستجو در اینترنت یا پرسش از دوستان اکتفا نکنید بلکه عین دستگاهی را که قصد خرید دارید را در اختیار گرفته، موارد ادعا شده را بررسی و سپس مبلغ آن را پرداخت کنید. برای مثال بسیاری از نوت بوک ها قابلیت اتصال به شبکه از طریق سیستم بی سیم(wireless) را از ابتدا دارا هستند اما برخی از این سیستم ها صرفاً این بستر را دارند که امکانات بی سیم به آنها افزوده شود. بین قابلیت اتصال و قابلیت افزوده شدن تفاوت قائل شوید!

ششم؛ به مارک دستگاه و سازنده آن دقت مضاعفی داشته باشید. تعداد تولید کننده به درد بخور از تعداد انگشتان دست فراتر نمی روند. نام آنها بر سر زبان ها است.
چند روز قبل بنده با وقاحت تمام و به طور اتفاقی Laptop دوستم را از ارتفاع یک متری نقش بر زمین کردم، بزرگترین ضایعه وارده بر آن یک ترک مختصر در یک گوشه آن بود. اگر سازنده معتبر نبود بنده باید یک میلیون تومان خسارت به دوستم می دادم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین