کد خبر: ۱۲۱۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰

۵۰ مرکز رادیولوژی در آستانه‌ی تعطیلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس انجمن رادیولوژی ایران هشدار داد که با هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش بهای انرژی و تغییر نکردن تعرفه‌های پزشکی، ادامه دادن کار برخی رادیولوژی‌ها در شیفت شب با مشکل مواجه شده و احتمال تعطیلی ۵۰ مرکز رادیولوژی وجود دارد.

دکتر صداقت که در نشست خبری انجمن رادیولوژی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد:‌ برای اینکه شیفت شب بخش رادیولوژی یک بیمارستان دایر باشد باید حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه هزینه کرد این در حالی است که در شیفت‌های شب، تنها بیماران اورژانسی مراجعه می‌کنند و با وجود برابری هزینه، ۷۰ درصد کاهش درآمد خواهیم داشت.

رییس انجمن رادیولوژی ایران ابراز عقیده کرد: در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها جایگاهی برای سلامت در سبد خانوارها در نظر گرفته نشده است. وضعیت درمانی در آینده نگران کننده خواهد بود و مطب‌های رادیولوژی با وجود مصرف بالای انرژی برق، باید هزینه‌ انرژی را که با تعرفه تجاری محاسبه می‌شود پرداخت کنند.

صداقت ادامه داد: همه این مشکلات در شرایطی به وجود آمده است که تعرفه‌های رادیولوژی، افزایش قابل توجهی پیدا نکرده و طبق مصوبه وزارت بهداشت به تازگی تعرفه‌های درمانی بیمارستان‌های خصوصی با بیمارستان‌های دولتی یکسان شده است که با توجه به هزینه‌های بالای بخش خصوصی، ناعادلانه به نظر می‌رسد و باعث شده است که در طول ۱۵ ماه گذشته، بیش از ۵۰ موسسه رادیولوژی اعلام ورشکستگی کنند.

رییس انجمن اورولوژی ایران اضافه کرد: متاسفانه نه وزارت بهداشت و نه نظام پزشکی کشور توجهی به بیمارستان‌های خصوصی نمی‌کنند و بر روی تعرفه‌هایی که اعلام کرده‌اند، کار کارشناسی صورت نگرفته است و با کار ما سنخیتی ندارد و نرخی که خودمان تعیین کرده‌ایم، ۵۰ درصد بیشتر از نرخی است که نظام پزشکی اعلام کرده است. وضعیت بیمارستان‌های ما با اجباری که برای دریافت تعرفه دولتی صورت گرفته تحت فشار است و ادامه فعالیت را برای ما دشوار می‌کند.

دکتر منصور فاتحی، عضو هیات مدیره و معاون آموزشی پژوهشی انجمن رادیولوژی ایران هم اظهار کرد: به رادیولوژی نسبت به بقیه رشته‌ها به دلیل نفوذ کم اجتماعی و تشکیلاتی در طول سال‌های گذشته ظلم شده و این بخش از بی‌توجهی‌های سازمان یافته درون تشکیلاتی رنج می‌برد و روند رو به رشد تعرفه‌های پزشکی با تعرفه‌های دیگر قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: تا زمانی که نرخ‌های پزشکی واقعی نشود، این مشکلات وجود دارد. روند تعیین تعرفه‌ها در تمام دنیا در دو بخش فنی و تخصصی مورد محاسبه قرار می‌گیرد و تعیین می‌شود؛ در حالی که ما برای انجام رادیولوژی‌های پیچیده نیز هزینه یک رادیولوژی ساده را از بیمار می‌گیریم.

فاتحی درباره هزینه‌های مصرفی رادیولوژی عنوان کرد: باید هزینه‌های دستگاه و انرژی در تعیین تعرفه‌ها در نظر گرفته شود که تاکنون لحاظ نشده و هدفمندی یارانه‌ها با توجه به مصرف بالای انرژی، آسیب زیادی را به این حوزه وارد کرده است.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در این حوزه مطرح است، تعریف ضریب K در رادیولوژی است که این امر باید در جریان بازنگری تعیین نرخ تعرفه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین