کد خبر: ۱۲۲۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۵

مقامات چینی: بروز ناآرامی در چین غیرممکن است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صبح یکشنبه (۶ مارس / ۱۵ اسفند) صدها تن از مخالفان دولت چین در شهرهای گوناگون به خیابان‌ها رفتند.
 
به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای پلیس موفق شدند با حمله به این حرکت‌های اعتراضی و دستگیری شماری از معترضان، جلوی گسترش ناآرامی‌ها را بگیرند. ۱۲ خبرنگار خارجی، از جمله خبرنگار هفته‌نامه‌ی آلمانی "اشترن"، یانیس وگوکاس نیز موقتا بازداشت شدند.
 
خبرگزاری آلمان به نقل از وگوکاس نوشت که او و همکاران اسپانیایی و ژاپنی‌اش در شهر شانگ‌های، در جایی که شبیه یک مخفی‌گاه زیرزمینی است، نگه‌داری می‌شوند.

چند سازمان ناشناس از طریق اینترنت، شهروندان شانگ‌های را به تظاهرات در مقابل "سینما صلح" این شهر دعوت کرده بودند.
 
خبرگزاری آلمان می‌نویسد که بیش از ۱۰۰ نفر به این دعوت پاسخ مثبت دادند.

این نخستین بار نیست که معترضان چینی به دعوت سازمان‌ها و افراد ناشناس به خیابان‌ها می‌روند. در روز ۲۰ فوریه نیز در ۱۳ شهر چین تظاهرات اعتراضی علیه دولت برگزار شد. 

معترضان به فراخوانی با عنوان "انقلاب یاس" که در اینترنت منتشر شده بود، پاسخ مثبت داده، به خیابان‌ها رفته و خواستار برچیدن نظام تک‌حزبی و برقراری دموکراسی در این کشور شده بودند. آن‌زمان نیز پلیس با خشونت موفق شد، به حرکت‌های اعتراضی پایان دهد.

به گزارش "مرکز اطلاعات حقوق بشر و دموکراسی در چین" که مقر آن در هنگ کنگ است، در شهرهای گوناگون بیش از صد نفر دستگیر شدند یا تحت حبس خانگی موقت قرار گرفتند.

یک هفته بعد، در روز ۲۷ فوریه نیز تظاهرات مشابهی برقرار شد و این بار هم پلیس به معترضان حمله برد و شماری از آنها را دستگیر کرد.

چین با شمال آفریقا فرق دارد

مقامات دولتی چین تا جایی که برایشان مقدور است در انظار عمومی از اظهارنظر در مورد تظاهرات مخالفان خودداری می‌کنند. آنها برعکس، در هر موقعیتی تلاش می‌کنند، پیشرفت چین و ثبات و امنیت در این کشور را برجسته نمایند.

روز یکشنبه پیش و پس از برگزاری تظاهرات در شهرهای گوناگون، چند مقام بلندپایه‌ی دولتی در این رابطه سخنانی ایراد کردند. سخنگوی شهرداری پکن نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که وضعیت چین با کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه فرق دارد و «کسانی که منتظر اتفاقات مشابهی در چین هستند، ناامید خواهند شد».

یو پی، (Yu Pei) یکی از نمایندگان پرنفوذ کنگره و رئیس "انستیتوی تاریخ جهان" در آکادمی علوم چین هم تفاوت‌های اساسی میان چین و شمال آفریقا را برشمرد و گفت، چین پیشرفت زیادی کرده و مردم این کشور «در حال چیدن میوه‌های اصلاحات سیاسی در ۳۰ سال گذشته» هستند.

چاو کیچینگ، یکی از اعضای بلندپایه‌ی حزب کمونیست نیز در یک نشست حزبی، این احتمال را که جرقه‌ی ناآرامی‌های کشورهای عربی به چین هم خواهد رسید، «امری محال» خواند. او اظهار داشت که دولت چین تلاش می‌کند، مشکلات اجتماعی مانند بالارفتن اجاره‌خانه و دستمزد‌های نابرابر را از میان ببرد. کیچینگ تاکید کرد که برای انجام این اقدامات زمان لازم است، اما دولت در این زمینه موفق خواهد شد.

پیشتر هو جینتائو، رئیس‌جمهور چین به مشکلات اجتماعی اشاره کرده بود. او در یک سخنرانی در روز ۱۹ فوریه تاکید نمود: «باید به حل مشکلاتی توجه شود که می‌توانند به وجود هماهنگی و ثبات در جامعه لطمه وارد کنند.‌»

یک روز پس از سخنرانی هو چینتائو، زو یونگ کانگ، عضو دفتر سیاسی حزب و رئیس دستگاه امنیتی چین بر لزوم «درک به موقع و درست مشکلات» تأکید کرد. او در سخنرانی خود در سمیناری که برای اعضای برجسته حزب از استان‌های گوناگون برگزار شده بود، به «تغییرات جدید و ویژگی‌ها در شرایط بین‌المللی و داخلی» اشاره کرد. سمینار آموزشی حزب کمونیست چین برای بررسی زمینه‌ها و دلایل سرنگونی دولت مصر و بروز ناآرامی‌ها در دیگر کشورهای عربی برگزار شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین