کد خبر: ۱۲۷۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۹

تندیس خیام در اسپانیا رونمایی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تندیس حكیم عمرخیام نیشابوری به عنوان نخستین تندیس یک شخصیت ایرانی در اسپانیا، روز گذشته با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری دانشگاه كمپلوتنسه مادرید در محوطه دانشكده زبان و ادبیات این دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در مراسم رونمایی كه با حضور شماری از شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی، سفیر و سرپرست رایزنی فرهنگی كشورمان و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران‌زمین برگزار شد، محمدباقر خرمشاد در سخنانی به بررسی و تحلیل شخصیت خیام پرداخت و اظهار داشت: به عنوان یک ایرانی جز تشكر چیزی نمی‌توانم بگویم. یک‌هزار سال پس از خیام و هزاران كیلومتر دورتر از سرزمین او در اسپانیا افرادی گرد هم آمده‌اند و درباره شخصیت ادبی، فلسفی و علمی خیام صحبت می‌كنند.

وی خاطر‌نشان كرد: به عنوان یک همیشه دانشجو این پرسش را مطرح می‌كنم كه چرا ما و شما خیام را بزرگ می‌دانیم و تجلیل می‌كنیم؟ دلیل اول این است كه خیام مرد علم و فرهنگ بود و دلیل دوم این كه خیام عالمی چند وجهی و پیچیده بود. خیام رساله‌هایی در باره مكانیک، هیدرو استاتیک، هواشناسی، نظریه در مورد موسیقی و بحثی در مورد هندسه تزئینی دارد. گفته می‌شود كه گنبد شمالی مسجد اصفهان بر اساس محاسبات خیام طراحی شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خیام را یک عارف معرفی كرد و افزود: آخرین رساله فلسفی خیام نشانگر گرایش‌های اوست. میان عرفان و تصوف تفاوت هست. عرفان در چارچوب تشیع، و تصوف در چارچوب اهل سنت مطرح است. در اثبات عارف بودن خیام مطالبی گفته شده است كه به مواردی اشاره می‌كنم. بعضی‌ها او را حجة‌الحق و بعضی‌ها او را امام نامیده‌اند. اینها واژگانی است كه به عرفا نسبت داده می‌شود.

وی تصریح كرد: بعضی می‌گویند خیام «فقیه» بوده و علاوه بر این «طبیب» هم بوده است. زیرا گفته می‌شود آبله سلطان‌سنجر را درمان كرده است. عصر خیام تصویر ایران را در حوزه علم شان می‌دهند. وقتی همزمان در نقاط مختلف ایران كسانی مثل خیام زندگی می‌كردند یعنی در ایران فضای علمی حاكم بود. یعنی ایران فقط سرزمین شعر نبوده، سرزمین طب، عرفان، فلسفه، ریاضی و نجوم هم بوده است.

خرمشاد اظهار داشت: خیام خیلی پیش از كپرنیک برای غزالی ثابت كرد كه جهان به دور زمین نمی‌گردد و دو حركت وضعی و انتقالی دارد. تقویم جلالی به عنوان تقویم ایران و افغانستان كم‌خطا‌ترین تقویم بشری است كه خیام تنظیم كرده است.

وی در باره دیگر تألیفات و ابداعات خیام گفت: خیام به عنوان یك مرد فرهنگی رساله‌ای به نام «نوروزنامه» دارد كه در آن با نثری بسیار زیبا نوروز را توصیف كرده است. ماندگاری علم خیام از 10‌قرن پیش تاكنون و جریان یافتن علم او در ایران كه تا روم گسترده بود، نشان می‌دهد كه علم در روزگاران قدیم حد و مرز نداشته است و اجداد ما در اشاعه آن بخل نمی‌ورزیدند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنان خود تصریح كرد: امیدوارم كه در عصر ما هم اینگونه باشد و همه ملت‌ها از دستاوردهای علمی بهره‌مند شوند. به عنوان یک معلم ایرانی شهادت می‌دهم كه ایران بازگشت به عصر طلایی علم و تمدن را پایه گذاری كرده و با همه سر و صداهای تبلیغاتی ایران برای رسیدن به قله‌های علم و تمدن مصمم است. در این جست‌وجو بعضی از پارادوكس‌های مدرنیته حل می‌شود. از جمله پارادوكس علم و دین و این شرایطی است كه امیدواریم با رسیدن به آن با كمک دوستان و علاقه‌مندانش خدمتی به همه انسانیت شود.

در ادامه این مراسم، «كارمن اسكریبانو رودناس» از دانشگاه سنپابلو، «سانتیاگو اسكوبارگومز» از دانشگاه كمپلوتنسه و «خوسه فرانسیسكو كوتیاس» از دانشگاه آلیكانته، مقالات خود درباره حكیم عمر خیام را ارائه دادند.

در حاشیه این همایش نیز نمایشگاهی از كتاب‌های نوشته شده در باره خیام و همچنین رباعیات این شاعر و دانشمند ایرانی به زبان اسپانیولی برپا شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین