کد خبر: ۱۲۸۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۰
چهارمین سرپرست، چهارمین وزیر نفت می‌شود؟

سرنوشت وزارت نفت در دولت نهم و دهم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزارت نفت در دولت نهم و دهم چند سرپرست را در راس خود تجربه كرده است؛ از همان ابتدای دولت نهم كه سه گزینه محصولی، سعیدلو و تسلطی به مدیریت وزارت نفت نرسیدند، دوره حضور سرپرست‌ها بر این وزارتخانه آغاز شد.

پس از رای اعتماد ندادن مجلس شورای اسلامی به علی سعیدلو (كاندیدای اول رییس جمهوری برای تصدی وزارت نفت)، در نیمه سال 1384، رییس جمهوری با استفاده از اختیارات قانونی خود تا زمان سه‌ماهه‌ای كه برای معرفی فرد دیگری به عنوان وزیر نفت به مجلس برای كسب رای اعتماد مهلت داشت، به منظور پیشبرد امور جاری وزارت نفت به معرفی سرپرست اقدام كرد.

وی در این راستا سیدکاظم وزیری هامانه، معاون وزیر نفت سابق در امور هماهنگی را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی كرد و پس از سه ماه و با رای اعتماد نیاوردن وزیران پیشنهادی،‌ رییس جمهوری بار دیگر حكم سرپرستی وزیری هامانه بر وزارت نفت را تمدید كرد.

حدود دو سال بعد از این كه وزیری هامانه به عنوان وزیر نفت مشغول به كار بود، رییس جمهوری با انتصاب او به عنوان مشاور خود، غلامحسین نوذری كه پیش از آن رییس شركت ملی نفت ایران بود را به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب كرد.

نوذری تا پایان دولت نهم، سكان وزارت نفت را در دست داشت، اما در دولت دهم، مسعود میركاظمی كه پیش از آن وزیر بازرگانی بود، وزارت نفت را از ابتدا در دست گرفت.

مدتی پیش كه موضوع ادغام وزارتخانه‌ها در دولت جدی شد، با تصمیم هیات وزیران، وزارتخانه نفت و نیرو در هم ادغام شدند، اما تا زمان انجام عملی این ادغام، رییس جمهوری تصمیم گرفت سرپرستی وزارت نفت را برعهده بگیرد.

اما پس از ایراد قانونی شورای نگهبان درباره سرپرستی رییس جمهوری بر یك وزارتخانه، احمدی نژاد در حكمی محمد علی آبادی را به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب كرد.

در طول دوره دولت احمدی‌نژاد، وزارت نفت چهار سرپرست و سه وزیر را تجربه كرده است كه دو نفر از سرپرست‌ها (وزیر هامانه و نوذری) به وزارت رسیدند.

پیشینه علی‌آبادی

محمد علی‌آبادی در دولت نهم معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی بود. وی سپس با شركت در انتخابات، هم‌زمان به عنوان رییس كمیته‌ی ملی المپیك نیز انتخاب شد.

علی آبادی در دولت دهم برای جایگاه وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست از نمایندگان مردم برای این پست رای اعتماد بگیرد.

پس از آن رییس جمهوری علی‌آبادی را به عنوان «مشاور رییس‌ جمهوری در امور زیربنایی» منصوب كرد.

بیش از سه ماه بعد از این انتصاب نیز وی با حكم صادقی خلیلیان - وزیر جهاد كشاورزی - به عنوان رییس سازمان شیلات منصوب شد.

علی‌آبادی در این سمت باقی نماند و مدتی به عنوان ریاست كمیته ملی المپیك فعالیت كرد تا این كه چند روز پیش با حكم رییس جمهوری، به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی شد.

حال باید دید چهارمین سرپرست این وزارت‌خانه كلیدی، چهارمین وزیر نفت هم خواهد بود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین