آفتابنیوز : آفتاب: امام جمعه مشهد گفت: جامعه نیازمند علی تباری است.
به گزارش ایسنا، آیتالله سید احمد علمالهدی در خطبههای نماز جمعه مشهد با تبریک میلاد امیرالمومنین(ع) به حاضران اظهار داشت: علی شناسی خیلی مهم است اما مهمتر از علی شناسی، علی تباری است.
وی ادامه داد: در علی شناسی خیلیها جلو رفتند و گاهی اوقات ممکن است حتی فرد غیرمسلمان، غیرشیعه و غیروابسته به مکتب امیرالمومنین (ع)، در علی شناسی از بسیاری از دوستان امیرالمومنین(ع) جلوتر باشد.
وی افزود: در علی شناسی ممکن است حتی یک مسیحی هم رشد کند اما مساله مهم علی تباری است و امروز ما نیازمند تبار امیرالمومنین (ع) هستیم؛ وجود حضرت علی(ع) بعد از انحرافی که در عرصه رهبری اسلام از خط امامت پیش آمد و روزی که امام قدرت را در جامعه و امت اسلام به دست گرفت، بنایش در این بود که جامعه دینی امت پیغمبر را احیا کند و مساله جامعهسازی به عنوان علی تباری در کانون آرمان امیر المومنین (ع) مطرح بود.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: امیر المومنین(ع) جامعه علی تبار را در یک کلام به طور مختصر مطرح میکنند؛ جامعه علی تبار به عنوان جامعه آرمانی که حضرت از دوستان و شیعیان خود برای تحقق این جامعه کمک میگیرد، جامعهای است که دارای چهار اصل تقوا، اتحاد، عفت و فدات باشد.
وی ادامه داد: اگر جامعه با این چهار اصل تشدید شود، علی تبار است و ما امروز به علی تباری بیشتر نیازمندیم تا علی شناسی و بایستی جامعهای با این چهار اصل تشکیل دهیم؛ روزی که امام خمینی(ره) اقدام به تاسیس بنیان نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند و مردم جان داده و با تمام هستی به میدان آمدند، در آرمان و اندیشه امام(ره) و مردم این بود که در این نظام جامعه علوی تشکیل شود.
وی با بیان اینکه جامعه علی تبار تقوای اجتماعی میخواهد، افزود: تقوای اجتماعی با تقوای فردی فرق دارد؛ تقوای اجتماعی این است که رفتارهای اجتماعی مردم و معاشرتها و ارتباطها بر اساس پایهبندی به حلال و حرام الهی باشد و اما اجتهاد یعنی آزاد کردن همه استعدادها، امکانات و توانمندیها یعنی انسان هر استعدادی دارد که مشغول به مسائل زندگی، مادی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، همه را آزاد کند و در عرصه فکر و عمل، در استخدام دین درآورد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: در عرصه فکر اگر همه توانمندیهای فکری استخدام شوند، صراط مستقیم تشکیل میدهد و راه را میشناسد؛ در عرصه عمل نیز همه امکانات و استعدادها آزاد و استخدام میشود تا انسان در آن راه حرکت کند.
وی افزود: دیروز 26 خرداد ماه سالروز شهادت چهار نفر از شهدای مؤتلفه رضا بخارایی، صادق امانی، نیکنژاد و صفار هرندی بود. از 47 سال پیش اگر بخواهیم این چهار نفر را به صورت یک تابلوی کامل تشخیص دهیم تابلوی اجتهادی بود که امیرالمومنین(ع) می فرماید؛ در آن تیرگی و ظلمت دوران خفقان و حاکمیت طاغوت و سلطه استکبار آمریکا چهار جوان متفکر از روی سجاده نماز و در مسجد اجتهاد کردند و تمام توانمندیها و استعدادهای فکری را به کار گرفتند و در عرصه جهادی راه برای آنها روشن شد که باید دنبال امام راه بیافتند و همه استعدادها و توانمندیهای خود را در عرصه عمل به کار بگیرند. آنها از همه زندگی گذشتند و به میدان برخورد با طاغوت آمدند و با همه قدرت ایستادند و جان دادند و اینان الگوی اجتهادی بودند.
وی اظهار داشت: اصل بعدی یعنی اصل فدات را شما مردم نشان دادید 32 سال محکم مقاوم و ثابت پای این نظام و انقلاب ایستادید. اصل عفت در جامعه ما در آرمان امیر المومنین(ع) و در تحقق جامعه علی تبار اصل قابل توجهای است، عفت اجتماعی یعنی اینکه مظهر جامعه و مظهر زندگی اجتماعی مردم هوسرانی، شهوترانی، استبداد انسانها در رهگذر شهوات و جریانهای این چنینی نباشد.
آیتالله علمالهدی افزود: عفت اجتماعی وقتی محقق خواهد شد که الگوی شهرسازی ما از جوامع بیدین گرفته نشود؛ یکی از مشکلات امروز ما این است که مدیران شهری برای الگوی شهرسازی به کشورهای کفر سفر میکنند و از آنها الگو میگیرند؛ شهری که مظهر شهوترانی باشد و شهری که از تفرجگاه آن به عنوان عرصه آزادی شهوترانی، بی بند و باری و ولنگاری یاد شود، این جامعه جامعه ضد علی است و علی تبار نیست.
وی ادامه داد: شهدای ما برای امیرالمومنین(ع) شهید شدند؛ بسیاری از عملیاتها با رمز امیر المومنین(ع) بوده و اوج توانایی فنآوری ما در پرتاب موشک با فریاد یا امیرالمومنین(ع) بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: وقتی به این گونه مسائل اعتراض میکنیم، میگویند بگذارید جوانها خوش باشند، ما هم همین را میخواهیم اما باید توجه کنند خوش بودن با نشئه فرق دارد. خوشی، نشئگی نیست؛ اینکه در یک عشرتکده از سر شب تا صبح چند دختر و پسر در دود و دم و میگساری با هم بیامیزند، این خوشی نیست، نشئگی است. اگر این گونه باشد، خوشتر از این جوانها، آن معتاد بدبختی است که مواد مخدرش را استعمال کرده و در گوشه خرابهای افتاده و نعشه است.
وی تصریح کرد: اگر خوشی میخواهید نیمه شب به مسجد گوهر شاد بیایید و این جوانهای معتکف را ببینید که با صورتهای پر از اشک دعا میکنند و چه آرامش و صفایی در دل این جوانها ایجاد شده است. مسوولان این مملکت اگر میخواهند جوان کشور را ببینند، به مساجد بیایند؛ جوانهای جامعه ما اینها هستند. آقایی که به خاطر چند گزارش که از روی سایتهای دشمنان خدا به او میدهند، نیاید بگوید بگذارید جوانها آزادانه دین خود را انتخاب کنند، ما هم اجازه این کار را به آنها دادیم، بیایید ببینید چه چیزی را انتخاب کردند؛ بیش از یک میلیون جوان زانو زده در برابر خدا، جوانهای ما هستند نه آن چند رقاص ولگرد آلوده که در زیر سایه درخت به هم میتنند. مسوولان فرهنگی صدا و سیما، کارشناس وزارت بهداشت، کارشناسان گروههای فرهنگی، هیات دولت و رییس جمهور بیاید و جامعه جوانهای کشور را در مساجد ببیند.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: الان که من با شما حرف میزنم حداقل جمعیت افراد حاضر در این جا بالای 60 هزار نفر است، من حرف میزنم و شما بنا به گرایش دینی قبول میکنید؛ این صحبتها از صدا و سیما هم پخش میشود، 50 نفر هم قبول ندارند و میخواهند کشور طویله باشد و میدان تاخت و تاز عیاشیها و بی بندباریها، بیناموسیها و بیعفتیها. اینها میآیند و در 100 سایت، 50 یادداشت میگذارند که میشود 5000 یادداشت؛ بعد مسوول روابط عمومی این آقای مدیر میگوید 5000 یادداشت ضد حرف امام جمعه مشهد است پس جامعه وی را نمیپذیرد؛ چرا جامعه مجازی را میبینید؟ بیایید فضای واقعی جامعه را ببینید؛ فضای واقعی جامعه این یک میلیون جوان در حال اعتکاف است نه آنهایی که به یک امام جمعه و چند سایت در پایگاه اطلاعرسانی انتقاد کرده و او را مسخره میکنند.
آیتالله علمالهدی در انتهای صحبتهای خود ابراز داشت: من از این تریبون مقدس از نیروی انتظامی دلاور و غیور تشکر میکنم که طرح امنیت اخلاقی را در کشور با همکاری قاطع و جدی قوه قضائیه احیا میکند و بر اساس چیزی که فرمانده ناجا روز گذشته به من وعده داد انشاء الله از هفته بعد طرح امنیت اخلاقی در خراسان رضوی و مشهد مقدس هم اجرا خواهد شد و امیدوارم این سربازان غیور و دلاور امام زمان(عج) مجاهداتشان بر نهی از منکر منظور نظر مولایشان بقیه الله (عج) قرار بگیرد.