آفتابنیوز : 
فرودگاه امام خميني (ره) حدود 330 ميليارد ريال بابت مطالبات پيمانکاران و هزينه تعمير و نگهداري بدهکار است كه سر رسيد 150 ميليارد ريال از اين مبلغ در سال جاري فرا مي رسد كه اين امر، اجرايي شدن فاز دوم اين پروژه ملي را به تعويق انداخته است.
اين در حالي است كه در بودجه سال جاري كشور بودجهاي براي فرودگاه امام پيش بيني نشده و دولت 50 ميليارد ريال از محل اعتبار هزينههاي سرمايهاي پيش بيني شده براي بهره برداري از اين فرودگاه به وزارت راه اختصاص داده است.
علاوه بر اين دولت خاتمي، در طول هشت سال فعاليت خود، دو هزار و 698 ميليارد و 300 ميليون ريال براي راه اندازي فرودگاه امام سرمايهگذاري كرد.
شركت فرودگاههاي كشور مجري طرح فرودگاه امام خميني به شمار ميرود كه اين بدهي بايد از محل اعتبارات و درآمدهاي آن تامين شود.
با توجه به اينكه طرح احداث فرودگاه امام در سال 83 نهايي و آماده بهرهبرداري اعلام شد، ديگر مسوولان اين شركت نميتوانند بودجهاي در قالب طرحهاي عمراني از دولت براي پرداخت اين بدهيها اخذ كنند و بايد اين مبلغ از محل درآمدهاي آنان پرداخت شود.
بر اين اساس شركت فرودگاههاي كشور در بودجه سال جاري خود نتوانست هيچ بودجهاي را براي اين فرودگاه اخذ كند كه اين امر سبب معطل ماندن پرداخت اين بدهيها شد.
علاوه بر اين، وزير راه و ترابري اوايل امسال براي حل اين معضل در نامهاي به شوراي عالي امنيت ملي خواستار اختصاص 180 ميليارد ريال بودجه براي پرداخت فوري بخشي از بدهيهاي فرودگاه امام خميني شده بود.
بر اين اساس تا زماني كه مشكل پرداخت بدهيها و مطالبات پيمانكاران فرودگاه امام حل نشود، نميتوان فاز دوم آن را آغاز كرد.
ظرفيت پذيرش مرحله اول فرودگاه امام سالانه 6 تا 5 /6 ميليون نفر است که در فاز دوم به حدود 15 ميليون مسافر و در مرحله سوم اين تعداد تا 40 ميليون مسافر در سال افزايش مييابد.
اعتبار ساخت فاز دوم فرودگاه امام دو هزار ميليارد ريال است كه به گفته مسوولان، قرار بود مناقصه احداث و توسعه آن براي جلب سرمايهگذاري بخش خصوصي خارجي و داخلي تا اوايل شهريور ماه مشخص شود.
در صورت تامين اعتبار به موقع و دريافت مجوز قانوني، احداث فاز دوم فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) 5/2 تا سه سال طول ميكشد.
با بهره برداري از اين فاز، ظرفيت اين فرودگاه از پنج ميليون و 600 هزار مسافر فعلي به 10 ميليون نفر افزايش خواهد يافت.
قرار بود كنسرسيومي از چند شركت هواپيمايي داخلي كار احداث فاز دوم فرودگاه امام را به عهده بگيرند كه تشكيل و نحوه فعاليت آن نيز هنوز مشخص نشده است.
ساخت كارگو دائمي (ترمينال بار)، احداث كترينگ دوم فرودگاه، تاسيس شركت خدمات هندلينگ دوم، مطالعه و احداث هتل، برآورد، مطالعه و امكان سنجي ساخت ترمينال دوم از جمله اهداف پيش بيني شده براي احداث فاز دوم اين فرودگاه است.
يك مقام آگاه شركت فرودگاههاي كشور با بيان تاييد مشكل پرداخت بدهيهاي فرودگاه امام به ميراث خبر گفت:« آغاز عمليات فاز دوم فرودگاه منوط به تسويه حساب بدهيهاي فاز يك است.»
با اين حال «اصغر كتابچي» مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور با رد اين اظهارات گفت:« ظرف 10 روز آينده تصميمات نهايي در خصوص اجرا و همچنين ميزان تخصيص اعتبارت براي اين پروژه آغاز خواهد شد.»
پيش از اين شركت فرودگاههاي كشور زمان آغاز عمليات اجرايي فاز دوم فرودگاه امام را پس از بهرهبرداري از فاز نخست عنوان كرده بود كه با گذشت چهار ماه از آغاز فعاليت اين فرودگاه، هنوز موضوع اين فرودگاه در هالهاي از ابهام قرار دارد.
كتابچي پيش از اين گفته بود كه با توجه به اينكه فاز نخست فرودگاه امام امكان پوشش دادن به تمامي پروازهاي خارجي را داراست، احداث فاز دوم اين فرودگاه ضرورتي ندارد.
به گفته وي، فاز نخست فرودگاه امام ظرفيت پذيرش 5/6 ميليون مسافر را دارد و در صورت انتقال تمامي پروازهاي خارجي تا پايان شهريور به فرودگاه امام، تعداد مسافران سه ميليون و 200 هزار نفر ميشود كه با توجه به ظرفيت آن با مشكلي روبهرو نخواهيم شد.
با اينحال بهنظر ميرسد با توجه به اهداف چشمانداز 20 ساله كشور كه ورود سالانه 20 ميليون گردشگر خارجي را به ايران پيشبيني كردهاست، احداث و بهرهبرداري از فاز دوم فرودگاه امام ضروري است.
بر اين اساس در صورتي كه امكان ايجاد زمينههاي لازم براي آغاز عمليات اجرايي فاز دوم اين فرودگاه تا پايان سالجاري مهيا نشود، بهرهبرداري از آن تا پايان برنامه چهارم توسعه غيرممكن خواهد بود.