کد خبر: ۱۳۳۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹

‌روسيه شورای ملی انتقالی لیبی را به رسميت شناخت

دستگيری وزير خارجه حكومت قذافی
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: وزارت خارجه روسیه از تصمیم این کشور مبنی بر به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی به عنوان تنها دولت قانونی این کشور خبر داد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای تحکیم نفوذش جهت تلاش برای بازسازی لیبی بعد از جنگ و حمایت از منافع اقتصادی خود در دولت نوپای لیبی شورای ملی انتقالی این کشور را به رسمیت شناخت.

دراین بیانیه آمده است: روسیه شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان قدرت کنونی در لیبی به رسمیت می‌شناسد.

از سوی دیگر در حالی که لیبیایی‌ها نخستین عید فطر را بدون حضور معمر قذافی، رهبر لیبی جشن گرفتند، چهار تن از انقلابیون لیبی در انفجاری در مرکز طرابلس کشته شدند.

سایت شبکه الجزیره گزارش داد: هنوز علت وقوع انفجار در مرکز طرابلس، پایتخت لیبی مشخص نیست، اما ساکنان طرابلس اعلام کردند که نیروهای طرفدار معمر قذافی با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری شده دست به این حمله زدند.

این در حالی است که برخی دیگر اعلام کردند که علت انفجار اصابت مواد منفجره به انبار سوخت خودرو بوده است.

این در حالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که دو شهر سرت و بنی‌ولید را بمباران کرده است.

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که از آنجا که احتمال می‌رود قذافی در دو شهر سرت، زادگاه خود و شهر بنی‌ولید واقع در جنوب شهر طرابلس مخفی شده باشد، این دو شهر را هدف قرار داده است.

ناتو اعلام کرد که نیروهای این سازمان 12 خودروی نظامی، سه تانک و تاسیسات رادار را در اطراف سرت نابود کردند. همچنین یک انبار مهمات و سه موشک زمین به زمین را در نزدیکی بنی‌ولید هدف قرار دادند.

در این راستا موسی ابراهیم، سخنگوی رسمی نظام معمر قذافی به خبرگزاری شینهوا گفت: حدود 1000 شهروند لیبیایی در بمباران ناتو علیه نمازگزاران عید فطر در شهر ساحلی سرت کشته شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سایه عدم پوشش خبری و قطع ارتباطات با جهان، ناتو در شهر سرت دست به جنایت وحشیانه‌ای در روز عید فطر زد و بیش از 1000 نمازگزار این شهر را که در بین‌ آنها تعداد زیادی خانواده و کودک بودند، قتل‌عام کرد.

موسی ابراهیم افزود: این امر نشان می‌دهد که ناتو می‌تواند در سایه سکوت جهان دست به جنایت‌های ضد بشری بزند و همچنان بوی مرگ و اجساد بیمارستان این شهر را فرا گرفته است.

وی گفت: جمعیت نمازگزار با 12 موشک ظرف چند دقیقه هدف قرار گرفتند.

دیپلمات‌ها نیز در مقر ناتو در بروکسل اعلام کردند که ناتو آماده است که ممنوعیت دریایی خود را همچنان در لیبی ادامه دهد و همچنین حملات هوایی خود را به محض پایان مهلت نظامی‌اش دوباره تمدید کند.

این در حالی است که یک منبع ناتو اعلام کرد که اوضاع به گونه‌ای است که دولت جدید لیبی تمایل دارد حضور ناتو در این کشور ادامه یابد.

دیپلمات‌ها گفتند: ناتو همچنین آماده است طرحی را برای خارج کردن احتمالی هر یک از هیات‌ها و نمایندگی‌های سازمان ملل در لیبی اجرا کند.

از سوی دیگر عمر الحریری، رئیس شورای نظامی وابسته به شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد قذافی در شهر بنی‌ولید مخفی شده است.

الحریری تاکید کرد: دستگیری قذافی هدف اصلی انقلابیون است و قذافی اگر خود را تحویل انقلابیون ندهد احتمالا کشته می‌شود.

از سوی دیگر یک مسئول در شورای ملی انتقالی لیبی نیز از تصمیم این شورا مبنی برجمع‌آوری سلاح انقلابیون در طرابلس خبر داد.

مسئول امور وزارت کشور در شورای انتقالی اعلام کرد: سلاح‌هایی که در حال حاضر در طرابلس در دست همه است به زودی جمع‌آوری خواهد شد و افراد مسلح طرابلس یا باید به ارتش ملی بپیوندند یا به نیروهای امنیتی.

این در حالی است که مهدی الحراتی، معاون رئیس شورای نظامی به خبرنگاران گفت: عبدالعاطی العبیدی، وزیر خارجه معمر قذافی روز سه شنبه در مزرعه خود در "جنزور" در حومه غربی طرابلس دستگیر شده است. وی اشاره‌ای به جزئیات این مساله نکرد.

منابع شورای ملی انتقالی لیبی نیز گفتند: نیروهای شورای انقلابیون همچنین عبدالله الحجازی، یکی از معاونان و نزدیکان قذافی را در طرابلس دستگیر کردند.

همچنین گزارش‌های خبری حاکی از آن است که انقلابیون تعداد زیادی از زندانیان را در داخل زندانی در زیر زمین پیدا کردند.

بی‌بی‌سی به نقل از یک مقام شورای ملی انتقالی اعلام کرد که نام این منطقه مشخص نیست، اما نشان می‌دهد که نظام قذافی تعداد زیادی از زندانیان را در زندانی در زیر زمین مخفی کرده بود.

از سوی دیگر وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفارت ایتالیا در طرابلس امروز (پنج‌شنبه) بازگشایی خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: بنا به دستور فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا سفارت این کشور در طرابلس بار دیگر فعالیت خود را از سر می‌گیرد. این سفارتخانه در 18 مارس گذشته بسته شده بود و قرار است دیپلمات‌ها و کارمندان اداری سفارت رم ظرف چند ساعت آینده به طرابلس برگردند.

وزیر خارجه ایتالیا در جلسه کابینه تعیین سفیر جدید این کشور را مطرح خواهد کرد.

روزنامه اماراتی البیان نوشت: دولت ایتالیا به منظور حمایت از شورای ملی انتقالی 500 میلیون یورو از دارایی‌های نظام قذافی را که بلوکه شده بود، آزاد کرد.

فراتینی افزود: سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا قصد داشت 350 میلیون یورو از دارایی‌های بلوکه شدن نظام قذافی را آزاد کند که در نهایت تصمیم گرفت در راستای حمایت بیشتر از انقلابیون 500 میلیون یورو را آزاد کند.

فراتینی گفت: این مبلغ ظرف چند روز آینده به انقلابیون داده خواهد شد.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کردند: اتحادیه اروپا از فردا بخشی از تحریم‌هایی که علیه شرکت‌های نفتی و بنادر لیبی اعمال شده بود را لغو خواهد کرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت: کارشناسان دولت‌های اروپایی با هم توافق کردند که پیش از آغاز کنفرانس دوستان لیبی در پاریس برخی از این تحریم‌ها را لغو کنند.

این دیپلمات گفت که حدود 50 شرکت نفتی و ارگان اقتصادی با تحریم اتحادیه اروپا روبه‌رو شده بودند که براساس توافقات صورت گرفته تحریم 28 ارگان اقتصادی لیبی لغو خواهد شد.

همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت گفت: شکست نظام معمر قذافی توسط انقلابیون علنی شده و باید هر چه سریعتر درگیری‌ها پایان یابد.

بان کی مون اظهار داشت: ما در حال حاضر منتظر پایان فوری درگیری‌ها و رنج ملت لیبی هستیم.

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: انقلابیون مقادیر زیادی ذخایر مواد غذایی و دارویی را کشف کردند که طرفداران قذافی پیش از شکست‌شان آن را مخفی کرده بودند و این میزان ذخایر مواد غذایی و دارویی در جهت حمایت از ملت لیبی استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر روزنامه عربستانی الوطن نیز نوشت: در پی اخراج رسمی سفیر لیبی از زیمبابوه طاهر المقراحی، سفیر لیبی رسما این کشور را ترک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین