کد خبر: ۱۴۰۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸

نگرانی صادق خرازی نسبت اشغال نقش ایران توسط ترکیه در معادلات جهانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدصادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه با انتشار یادداشتی در ماهنامه نسیم بیداری با عنوان«ما و ترکیه جدید» نوشت: دولت اسلام­گرای امروز ترکیه با تدبیر و زیرکی خاصی فرا‌تر از مرزهای جغرافیای خود در منطقه ما حاضر شده­است، در واقع از افغانستان و پاکستان گرفته تا مصر و لیبی و تونس در پی ایفای نقشی فرا‌تر از نقش گذشته خود بوده است. 

*از کنار وقایع امروز بی‌تفاوت گذشتن ساده­انگاری است و هم­چنین با نگاه حسرت و حسادت به تمامیت­خواهی ترکان جوان نگریستن نیز خودخواهی و تعصب است. 

*ترکیه یک دهه زود‌تر از دیگر کشورهای اسلامی منطقه بیداری و هوشیاری خود را به دست آورده­است و گام‌های جدی‌تر و عملی­تری را در عرصه این بیداری ملی برداشته­است و خود را در جهان امروز مطرح و قابل عرضه ساخته­است. دولت اردوغان و حزب او در صحنه داخلی سومین بار نیز توانست با بسیج سیاسی اکثریت آرا را به دست آورد و هوشمندانه گام‌های وحدت ملی را در جهت نفی استبداد سیاسی نه تنها محتاطانه بلکه شجاعانه بردارد. دولت اسلام­گرایان خوب درک کرده است که مشارکت دموکرانیک ضامن اصل پیشرفت اجتماعی و ثبات سیاسی ترکیه وحزب عدالت وتوسعه است. ترکان جوان با فهم جدی از معادلات امروز جهان خود را در موقعیت هم­پیمانی میان آمریکا-اروپا و چین و دنیای اسلام قرار داده‌اند. 

*گویا رهبران جدید ترکیه دریافته‌اند می‌بایست دوران قهر و کینه و رقابت‌های خصمانه را کنار بگذارنذ لذا می‌بینیم از دشمنی با همسایگان دیرین خود چون ارمنستان و روسیه دست برداشته و به همسایگان خوب و قابل همکاری و توسعه مناسبات، مبدل شده‌اند. 

*ظهور این ترکیه با پتانسیل امروزین خود در دهه‌های آینده فارغ از نگرانی و تهدید برای همسایگان از جمله ایران نیست. بدگمانی‌های تاریخی به ایران به عنوان همسایه دیرین هشدار می‌دهد که جاه طلبی‌های بی‌پروای همسایه در حال قدرت و پیشرفت غربی خود را رصد کند. آیا می‌توان این نگرانی را با عقل مشاطه و خود بنیاد رهبران ترکیه که با الهام از تاریخ و درس‌های تاریخی چشم اندازهایی امیدآفرین را پدید آورده‌اند تبدیل کرد؟! 

*ترکیه فعالیت‌های منطقه‌ای خود را در مناسبات گسترده با ایالات متحده و اروپا در ابعاد سیاسی-امنیتی-دفاعی طراحی کرده­است. تعامل و حمایت از دولت منطقه‌ای کردستان را یک ضرورت برای ثبات عراق تلقی می‌کند. از ورای آسمان ایران می‌گذرد و به میز مذاکره پاکستان-افغانستان نه تنها نظارت می‌کند بلکه دارای ابتکار عمل است. با حمایت از نهضت‌های مردمی و روند اصلاحات و دموکراسی نه تنها حمایت می‌کند بلکه مهم‌ترین عامل برای مشورت با ایالات متحده و اروپا می‌شود. در اتفاقات تونس،مصر و لیبی و حتی مواضع علیه سوری‌ها موقعیت عجیب مردمی در جهان اسلام به دست آورده­است. در حالیکه رئیس‌جمهور ایران دو ماه گذشته در سر راه سازمان ملل متحد به یک کشور منزوی جهان یعنی سودان سفر می‌کند اردوغان به مصر و تونس می‌رود و برای آینده اصلاحات و دموکراسی در این مناطق و کشور نه تنها مورد مشورت واقع می‌شود بلکه در لیبی هم در راستای سقوط دیکتاتور لیبی نقش دفاعی –نظامی به عهده می‌گیرد. شگفت­آور است که ترکان مسلمان امروز با ابتکار عمل منبع الهام بخشی برای بسیاری از ملت‌های منطقه شده‌اند. 

*اکنون که ایران در سیاست بازدارنده خود با مشکل مواجه شده است، ترکیه با پشت سر گذاشتن موقعیت و فرصت‌های استثنایی ایران به عنوان قدرت برجسته اقتصادی و صنعتی در حال پیشی گرفتن از ایران است. علی­رغم توسعه و تداوم رشد اقتصادی اعجاز آفرین، ‌ترکیه همراه با به دست آوردن ظرفیت‌های تکنولوژیک یکی از مطرح‌ترین دارندگان صنایع پیچیده دفاعی – نظامی در منطقه است. پیشرفت سریع صنایع دفاعی ترکیه در تنظیم مناسبات با اروپا و ایالات متحده موقعیت و فرصت ممتازی را برای ترکان فراهم ساخته است. 

*ایران-مصر-ترکیه بازیگران سنتی خاورمیانه بوده‌اند که چتر و خمیر خاورمیانه بر روی این سه کشور بنا شده­بود ولی اینک بازیگران دیگر منطقه‌ای هم نقش آفرین شده‌اند. در یک چنین موقعیتی که دولت محمود احمدی‌نژاد گرفتار مسائل منطقه و بین‌المللی خود و سوء‌برداشت از مناسبات جهانی است. دولت‌های عرب منطقه با بحران هویت مشروعیت روبرو هستند و هرروز فروپاشی جدیدی در حال شکل گیری است و این ترکیه است که به دلیل داشتن عقیده محکم و مدیریت بی‌نظیر در سیستم دیوان‌سالار خود توانسته است بهترین بهره‌ها را ببرد. 

*باید اعتراف و اذعان داشت نسل جدید رهبران ترکیه توانسته‌اند از واقعیت و موقعیت جهان امروز فرصت‌های بی‌نظیری را خلق کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین