آفتابنیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: حمیدرضا جلاییپور فعال سیاسی اصلاحطلب و استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، سخنانی درخصوص جنبش دانشجوئی و اوضاع کشور بیان داشت.
به گزارش آفتاب، در این مراسم که در تالار شهید مرتضی مطهری این دانشگاه برگزار شد، جلاییپور گفت: یکی از کارهای مهم جنبش دانشجوئی در ۶ دهه گذشته پس از تاسیس دانشگاه تهران که تا به امروز حجم و شمار دانشجویان زیاد شده، فراهم آوردن عرصه نقد و بررسی بوده است.
به گفته وی؛ جنبش دانشجوئی در واقع حاملان اصلی این عرصه از ابتدا تاکنون بودهاند و دانشجویانی در این راه بودهاند و شرایط را فراهم کرده و هزینههائی را نیز دادهاند، اما باز هم این حاملان این عرصه شرایط را امکانپذیر میکردند تا درخصوص اوضاع کشور بحث شود، اما این بحثها رسمی نیست، از سوی دیگر بحثهائی که صورت میگیرد در این فضاها، کار خیلی مهمی میباشد.
وی تصریح کرد: تحولات اجتماعی تاریخ معاصر بدون روشنگری میسر نبوده و یکی از عوامل روشنگری در ایران ما جنبش دانشجوئی بوده است.
جلائیپور در ادامه سخنان خود از منظر جامعهشناسی به اوضاع کشور پرداخت و گفت: در جامعه ایران نیروهای فعال جامعه، بیشتر اوضاع بیرون را میبینند و به هیچ چیز در زندگی خود فکر نمیکنند و بیشتر مسائل عمومی فکر آنان را مشغول کرده است.
وی ادامه داد: جامعه ما مانند جوامع امروزی معضلات خودش را دارد که نمونههای آن معیشت، بیکاری و تورم است، بطوری که ما در جامعه بین ۳ تا ۴ و حتی پنج میلیون بیکار داریم و از سوی دیگر کشور ما با فقر دست و پنجه نرم میکند، از سوی دیگر برخی معضل فقر را نسبی میدانند و میگویند این تعداد فقیر داریم، اما از دیدگاه من ده میلیون افرادی داریم که با فقر گریبانگیر هستند و بهخاطر همین موضوع با مشکلاتی روبرو میشوند و از خیلی مسائل میگذرند.
وی یادآور شد: اغلب پژوهشها نشان میدهد جامعه ما با معضلی به نام بحران اخلاقی و اعتماد مواجه است، بطوری که آمارها و نظرسنجیها نشان میدهد ۷۵ درصد افراد در کشور ما به هم بیاعتماد هستند در واقع ایران با فرسایش سرمایه اجتماعی اعتماد مواجه است.
این استادیار دانشگاه تهران افزود: زندگی و حاشیه نشینی در کشور نیز زیاد است بطوری که بین ۶ تا هفت میلیون نفر با معضلی به نام مسکنهای غیررسمی و یا همان حاشیهنشینی مواجه هستند.
وی اظهار داشت: مساله اعتیاد یکی دیگر از معضلات جامعه ما است که براساس آمارهای مختلف ارائه شده بین ۲ تا ۵/ ۳ میلیوین نفر در کشور معتاد داریم و این معضل از تریاک و هروئین گذشته و به سمت شیشه و کریستال گرایش پیدا کرده که نابودکنندهتر میباشد.
وی خاطرنشان کرد: معضل کندی رشد اقتصادی از دیگر مسائلی است که کشور با آن مواجه میباشد و همین مساله نشان میدهد که بیکاران باید همچنان بیکار بمانند و روزبهروز به افراد افسرده در جامعه اضافه میشود.
جلائیپور در ادامه با اشاره به این که این معضلات در جامعه وجود دارد، حال با این اوضاع نیروهای فعال چگونه میخواهند این مشکلات را حل و فصل کنند، گفت: برای حل این معضلات در واقع ۴ نوع الگو و نمونه وجود دارد که ۲ تا از این راهحلها و الگوها، اصلی و ۲ تای دیگر فرعی هستند.
این استادیار دانشگاه افزود: یکی از الگوهای حل این مشکل که بخشی از وقت و انرژی کشورها را گرفته، وجود دولتهای مقتدر و اقتدارگرا است و نباید با مردمسالاری رودرواسی داشته باشد.
به گفته جلائیپور؛ راه نجات مشکلات، دولت مقتدر است و هرچه دولت را منحرف کند، بدون شک راه انحراف جامعه باز خواهد شد که متاسفانه یکسری در جوامع ما دنبال این موضوع هستند.
وی در ادامه یادآور شد: جامعه ایران با مشکلات ساختاری روبرو است زیرا در جوامعی که با گرسنگی مریضی گسترده مواجه است، این الگو لازم است، که در دوران پس از انقلاب مشروطه ایران دچار گرسنگی و ناامنی و پیامدهای جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، الگوی دولت اقتدارگرا که امنیت برقرار کند و دستگاههای اجرائی نیز کمک کنند و توسعه را مورد توجه قرار دهد، که رضاخان خود را مصداقی از این الگو میدانست.
وی ادامه داد: اما امروز جامعه ما گرسنه نیست و دچار مریضی گسترده نشده و حتی جامعه ما روزآمد است و ساختارهای جامعه ما به اقتدارگرائی جواب نمیدهد به دلیل اتفاقاتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه رخ داده است، شرایط جامعه اینطور نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز ما دارای جهان انعکاسی و شیشهای هستیم و اتفاقاتی که رخ میدهد، همه از آن در گوشه و کنار دنیا متوجه میشوند و به همین دلیل نمیتوان دوره اقتدارگرائی داشته باشیم.
جلائیپور گفت: اقتدارگرائی باید همراه با سانسور مسائل یک جامعه باشد، اما نمیتوان مسائل جامعه را به دلیل مذکور سانسور کرد و همچنین میتوان عنوان داشت که شرایط انعکاسی جامعه مخالف شرایط خفقان است.
وی افزود: الگوی دوم، سیاست مردمسالارانه است یعنی حق حل کردن مشکلات جامعه بدون دخالت مردم معنا ندارد و مشارکت همه مردم جامعه، مشکلات را حل میکند.
به گفته جلائیپور؛ از سوی دیگر اگر مشارکت و مردمسالاری فعال و پررنگ نباشد، مردم خودشان عقب میکشند و مشکلات و معضلات در جامعه ایجاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: یک دولت باید مردم را مشارکت دهد و از آنان استفاده کند، شاید این دولت با این کار هم رای نیاورد، اما این سیاست مردمسالارانه است، یعنی ساز و کار مردمسالاری باید فراهم باشد که در قانون این شرایط و ساز و کار آمده و تعریف شده است.
وی اظهار داشت: آزادی احزاب، گروهها، تشکلها، مطبوعات، اجتماعات و غیره نیز شکلی از مردمسالاری است تا انتخابات سالم برگزار شود تا بعد از آن شاهد درگیری و ایجاد مشکل نباشیم و دولت بتواند با استحکام به کار خود ادامه دهد.
این استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه گفت: همه جوامع بشری با معضلاتی روبرو هستند شاید این معضلات در برخی جاها کمتر باشد که چنین کشورهائی با مردمسالارانه مشکلات را حل کردهاند و کشوری در جهان وجود ندارد که اقتدارگرایانه باشد و مشکلات را حل کرده باشد و جوامع اقتدارگرائی که موفق شدهاند با مشکلاتی بعد از آن نیز روبرو گردیدهاند.
جلائیپور افزود: در گذشته تا قبل از سال ۱۳۳۰ عدهای نخبه وجود داشت که با سیاست اقتدارگرایانه معضلات را تاحدودی حل کردند، اما بعد از آن سال جامعه مساعدتر شد و شرایط مردم سالارانه حاکم گردید.
به گفته وی، بعد از سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی با شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" به رهبری امام در راستای الگوی مردمسالارانه به پیروزی رسید، هر چه جلوتر آمدیم، شرایط مساعدتر شد که امروز این سیاست و الگو در سراسر جهان بسیار شناخته شده است.
وی در ادامه به ۲ الگوی دیگر اشاره کرد و گفت: الگوی سوم و چهارم، الگوی حاشیه است که یکی نشان از آن دارد که اقتدارگراها و مردمسالارها باید در کنار هم باشند و این یک الگوی پایدار است که این به معنای آن است، با انتخابات سالم کاری پیش نمیرود و میگویند که باید تغییرات ساختاری در راستای اصلاحات رخ دهد که معنای دیگر این مساله این است که باید انقلاب دیگری رخ دهد و قانون کلاً عوض شود و بعد انتخابات باشد.
وی یادآور شد: اقتدارگرایان شیطان بزرگشان اصلاحطلبان هستند و باید گروه سوم و طرفداران الگوی سوم بدانند که چون در ایران انقلاب شده و ملت هزینه داده، دیگر انقلاب نمیکنند و این مردم دنبال هر الگوئی نمیروند، زیرا معتقدند، پایگاه چنین حرفی قوی تیست.
به گفته وی؛ الگوی چهارم که زمزمههای آن شنیده میشود و بودار و خطرناک نیز میباشد و بدون داشتن پایگاه قوی و منسجم عدهای طرفدار دارد، دخالت بشردوستانه است که این مساله بسیار خطرناک میباشد.
جلاییپور خاطرنشان کرد: آنان که از انقلاب ناامید هستند، تقاضای دخالت بشردوستانه را دارند، بطوری که ۱۷۰ نفر با اسامی خود که مشخص هم هستند، زیر نامه دخالت بشردوستانه را امضاء کردند و بر آن تاکید داشتند و این در واقع به معنای دفاع از جنگ است.
به گفته وی؛ در این موضوع و الگو تنها جریانی از جنگ در منطقه سود میبرد که اول در راستای اسرائیل و بعد در راستای آمریکا باشد، پس همه ایرانیان از این الگو ضرر خواهند کرد و همه زیرساختها نابود میشود.
وی اظهار داشت: نام الگوی حاشیهای چهارم، جنگ است که میتوان در برابر آن، نیروهای متخصص را برای ادامه تحصیل و فراگیری علم و دانش به کشورهای اروپائی و پیشرفته اعزام کرد تا بعد از بازگشت به کشور، با نیروی متخصص بومی و متکی به دانش بومی به دستاوردهای عالی برسیم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: با توجه به سخنان، سخنگوی جریان اصلاحات، چون شرایط مهیا نیست، در انتخابات مجلس نهم شرکت نمیکنیم.
حمیدرضا جلائیپور همچنین در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در تالار شهید مطهری این شهر، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که با توجه به شرایط موجود شما چگونه اینجا حضور یافتید و این کار شما برای انتخابات است، افزود: من برای انتخابات نیامدم، زیرا همانطور که گفتم شرایط اصلاً مهیا نیست و ما حضور نمییابیم و تنها دلیل حضورم بحث درخصوص جنبش دانشجوئی و تاثیرات آن بر جامعه میباشد.
وی تصریح کرد: من در خانواده شهید بودهام و دیدهام که این خانوادهها چه هزینههائی دادهاند و اعتقاد دارم نباید شرایطی ایجاد شود و کشور به سمتی برود، تا دوباره مردم هزینه دهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقتدارگراها چه دیدگاهی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند، گفت: اقتدارگرایان میگویند ما بوروکراسی ایران را شخم میزنیم، اما تاکنون موفق نشدهاند و این دیدگاه آنان کاملاً اشتباه است، ما چون بوروکراسی داریم باید آن را حفظ کنیم و با شایستهسالاری در درون نظام، آن را به سمت حل معضلات و مشکلات جامعه سوق دهیم.
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درخصوص انقلاب فرهنگی گفت: انقلاب فرهنگی موضوع مهمی است که انقلاب اسلامی به وجود آورد و از آنجائی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مارکسیستها پایگاهی نداشتند، دانشگاه را اتاقی برای خود انتخاب کردند و دو سال دانشگاهها را تعطیل کردند، آنان در واقع در واکنش به وضعیت ناامنی ناشی از جدال گروههای مختلف بعد از انقلاب خود را حق میدانستند و دست به چنین کاری زدند و امام خمینی(ره) به خوبی و به موقع این موضوع را متوجه شدند و مساله انقلاب فرهنگی و بازگشائی دانشگاهها را مطرح کردند.
به گفته وی؛ متاسفانه امروز عدهای بعد از ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر یاد انقلاب فرهنگی افتادهاند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعدام عدهای در سالهای اول انقلاب در کردستان و نقش ما در این خصوص گفت: از افتخارات من این است که بعد از انقلاب اسلامی به عنوان نیروهای جهاد سازندگی در بلوچستان حضور یافتیم و سپس در درگیری نقده و مهاباد حضور یافتیم و مساله را بطور مسالمتآمیز حل کردیم و در سن ۲۱ سالگی فرماندار نقده و سپس فرماندار مهاباد بودم و به مردم کردستان خدمت کردم و درخصوص اعدامها تنها باید از قاضی آن پرونده در تبریز سوال کرد.
جلائیپور در جواب سئوالی درخصوص حادثه ۸ آذر امسال درخصوص سفارت انگلیس در ایران و آیا میتوان نام آن را ۱۳ آبان دیگری و تسخیر یک سفارت گذاشت، گفت: اصلاً مساله ۱۳ آبان با این موضوع کاملاً فرق دارد، زیرا در آن زمان دولتی شکل نگرفته بود و دانشجویان در مقابل حرکت فدائیان اسلام، این کار را ادامه دادند.
وی افزود: اگر بخواهیم روابط را بعد از ۳۰ سال کاهش دهیم، مجلس آن را مصوبه کرده و این حق طبیعی هر کشوری است که سفرا را از کشورش خارج کند و این کار دانشجویان در آن روز بسیار خندهدار بود و همه دیدند که مسئولان کشور و نظام آن را تائید نکردند، زیرا آن افراد میتوانستند به نیروی انتظامی فشار بیاورند تا آنان را اخراج کنند، نه این که دست به چنین حرکتی بزنند و بعد از سوی مسئولان نظام و کشور، محکوم شوند و آتو دست دشمن بدهند تا در اروپا در روز بعدش، همه درخصوص تحریم علیه ما صحبت کنند.
وی یادآور شد: اگر مطالب خود دانشجویان و افرادی که چنین کاری کردند را در سایتهایشان بخوانیم، متوجه میشویم که آنان در توهم ۱۳ آبان بودند و آنان باید بدانند تمام کسانی که در بعد از انقلاب اسلامی پست و سمت گرفتهاند در قبل از انقلاب یک مسئولیت جزئی هم نداشتند.
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر تشکیل بسیج برای مقابله با جنبش دانشجوئی بوده است یا خیر گفت: بسیج دانشگاهی مصوبه مجلس پنجم است و بهتر است از خود مصوبین آن سوال شود، اما معتقدم کسانی که علاقه دارند با تشکلهای دانشجوئی مقابله کنند، تکثر تشکلات را در دانشگاهها به رسمیت بشناسند تا همه حرفهای خود را بزنند و راهی جزء این نیست.
جلائیپور در خصوص سوال دیگری مبنی بر این که با مسایلی که مطرح کردید نظر شما تشنجزدائی و اعتمادزدائی در دنیا است گفت: نه، باید شرایطی مانند دوران خاتمی به وجود آورد و بحثی مانند گفتوگوی تمدنها را مطرح کرد که به جای صدور قطعنامه علیه ایران، مصوبه به نفع ما باشد، من بحثم اصلاً وادادگی به بیگانگان نیست، بلکه باید شرایطی ایجاد شود تا دکترها و مهندسین و متخصصان هر روز به ایران بیایند و بروند و از سوی دیگر دانشجوی ایرانی به همه کشورها برای ادامه تحصیل راحت تر برود.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در ارتباط با ۸ آذر امسال گفت: وقتی مجلس قانونی درخصوص کاهش سطح روابط تصویب میکند، دولت باید آن را اجرا کند و مساله قدرت نرم باید در برابر جنگ نرم رعایت شود و حتی وزارت کشور می توانست، مجوز راهپیمائی و تظاهرات ۱۰ هزار نفری برای ۱۰ روز را برای آنان صادر کنند که اگر این مجوز هم صادر میشد، این تعداد نمیآمدند، افرادی که چنین اقدامی کردند در خیال خود تفکر داشتند که پنج میلیون نفر از آنان حمایت خواهند کرد، در صورتی که حتی ۲ روز هم به کار خود ادامه ندادند و مسئولین کار خوبی کردند که تائید نکردند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری گفت: افرادی که خود را انقلابی میدانند در واقع در جهت مقابله با دولت، هستند و دولت را قبول ندارند و آن را نامشروع میدانند و خواستار انقلابی دیگر هستند، در صورتی که اصلاحطلبان دنبال تغییر با ساخت و ساز موجود میباشند و دنبال تغییر دولت و ساختار نمیباشند.
وی در همین زمینه تاکید کرد: الگوی سوم و چهارم برای حل مشکلات و معضلات جامعه اصلاً کار ساز و صحیح نیست.
جلائیپور در پاسخ به سئوال آخر دانشجوئی در خصوص بسته بودن فضای نقد گفت: من نیز با این مساله که فضای نقد بسته است، موافق هستم ... اما شاید عدهای ادعا کنند که فضای نقد وجود دارد ... منتقدین مجبورند در فضای مجازی اقدام به نقد کنند که آن هم فیلتر میشود و ناامنی در این زمینه هم وجود دارد...