آفتابنیوز : آفتاب: محقق دانشگاه کمبریج موفق شد یکی از اسرار پرواز هواپیما را تشریح کند.
علت حرکت و پرواز هواپیما در آسمان از سالها قبل محل تحقیق و مطالعه دانشمندان بوده و برخی نظریهها درباره اندازه بال و تأثیر تغییر فشار به عنوان عامل حرکت هواپیما مطرح شده است.
پروفسور "هولگر بابینسکی" از دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج با شبیهسازی تغییر فشار هوا روی بالهای هواپیما نشان داد که فشار هوا در قسمت زیر بالها بیشتر بوده و به همین دلیل هواپیما به بالا کشیده میشود.
بر اساس قانون «برنولی» وقتی فشار کمتر باشد، حرکت هوا سریعتر خواهد بود.
در این شبیهسازی دود از دو قسمت بالا و پایین بال عبور داده میشود و بر اساس نظریههای سنتی، دود عبور داده شده از قسمت رو و زیر بال باید در یک زمان به نقطه انتهایی برسند، اما برخلاف انتظار دود از روی بال بسیار سریعتر به قسمت انتهایی میرسد.
به گزارش ایسنا، علت اصلی تغییر فشار به انحنای بالهای هواپیما مربوط میشود؛ به دلیل وجود این انحنا، بخشی از هوا از قسمت روی بال عبور میکند که باعث کاهش فشار میشود و بخش دیگر با عبور از زیر بال و با افزایش فشار باعث بالا رفتن هواپیما میشود.
به گفته پروفسور "بابینسکی" اگر فاصلهای که هوا باید طی کند، عامل تغییر فشار شود، قایقها کارایی نخواهند داشت. هیچ قانونی در فیزیک وجود ندارد که نشان دهد هنگام عبور جریان هوا از بخش بالا و پایین بالها باید هر دو در یک زمان واحد به انتها برسند.