کد خبر: ۱۴۴۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۹
صالحی:

هیچ کس حق ندارد از ما بخواهد که غنی‌سازی را متوقف کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری در آدیس آبابا در پاسخ به سوالات خبرنگاران خارجی که در موضوعات مختلف از جمله موضع ایران درباره سوریه، حقوق بشر در ایران، امنیت تنگه هرمز، رویکرد ایران درباره مذاکرات 1+5 ، نوع نگاه ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و .... پاسخ داد. 

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است عصر امروز یکشنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در مقر این اتحادیه در آدیس‌آبابا گفت: آفریقا در سیاست بین‌الملل نقش مهمی دارد و آفریقا قاره مهمی است.

صالحی در پاسخ به خبرنگاری که با اشاره به سفر بازرسان آژانس به تهران پرسید "آیا حضور این بازرسان پیامی برای غرب دارد" گفت: هیات عالی رتبه‌ای از بازرسان آژانس شب گذشته وارد تهران شدند. ما در مورد انجام این ملاقات‌ها موافقت‌های کلی داشته‌ایم و این اولین باری نیست که بازرسان آژانس به تهران سفر می‌کنند. بازرسان آژانس پیش از این نیز سفرهایی به تهران داشته‌اند.

وی ادامه داد: ایران همواره به تعهدات خود در "ان پی تی" متعهد بوده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً شفاف است. ما همکاری‌های خود را با آژانس ادامه می‌دهیم و هیچ چیزی برای مخفی کردن نداریم. ایران پیش از این نیز به پرسش‌های آژانس پاسخ داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی ادعاهای کشورهای غربی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: کشورهای غربی ادعا کردند که ایران در حال توسعه فعالیت‌های هسته‌ای غیر صلح‌آمیز است و از ابتدا تلاش کردند که فشارهایی را در این رابطه به ایران وارد کنند. ایران در پیروی از قوانین اسلامی، هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و این را مقام معظم رهبری نیز پیش از این بارها مورد تاکید قرار داده است.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مواضع خود شفاف است. همکاری‌های لازم را با بازرسان آژانس انجام خواهیم داد و به پرسش‌های آنها پاسخ می‌دهیم.

بر طبق این گزارش، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران، گفت: امنیت تنگه هرمز برای ما بسیار مهم است. این موضوع نه فقط برای ایران بلکه برای سایر کشورها نیز باید اهمیت داشته باشد. ایران در مورد امنیت منطقه تنگه هرمز بسیار حساس است و ما برای تامین امنیت این منطقه مهم تلاش می‌کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد: تامین امنیت تنگه هرمز دسته جمعی است و همه کشورها باید نسبت به آن حساس باشند ولی ما موافق نیستیم که کشورهایی خارج از این منطقه بخواهند در امور آن دخالت کنند. نمی پذیریم که کشوری خارج از منطقه تعیین کند که کدام کشورها می تواند از منابع انرژی منطقه استفاده کنند و کشورهای دیگر حق استفاده از آن را ندارند.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتخابات آینده در ایران و همچنین مباحث حقوق بشری که از سوی رسانه‌های غربی درباره ایران مطرح می‌شود، ضمن انتقاد از عملکرد این رسانه‌ها تاکید کرد: متاسفانه ماهواره‌ها و برخی رسانه‌های غربی موضوعات را کاملاً تغییر می‌دهند و آن موضوعات تغییر داده شده را واقعیت نشان می‌دهند. موضوع حقوق بشر نیز در ایران توسط رسانه‌های غربی تحریف شده است اما ما می‌پرسیم کدام کشور است که حقوق بشر را رعایت می‌کند. آیا آنها که ادعای حقوق بشر دارند گوآنتانامو و ابوغریب را ایجاد نکردند؟!

وی با بیان اینکه ایران در مسیر تحقق حقوق بشر پیشرفت خوبی داشته است، گفت: وقتی افرادی از ایران بازدید می‌کنند، اذعان دارند آنچه که در رسانه‌های غربی از ایران دیده‌اند با آنچه که خود شاهدش بوده‌اند بسیار تفاوت داشته است. رسانه‌های غربی اخبار ایران را بسیار تغییر می‌دهند و گاهی بزرگنمایی می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که برای جبران تحریم نفتی ایران چه اقدامی انجام خواهید داد، گفت: ایران کشور بزرگی است و صنایع عظیمی در آن وجود دارد. ما مشتریان زیادی برای فروش نفت خود داریم. اقدام اتحادیه اروپا درباره تحریم نفتی ایران برای ما مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: کشورهای غربی به ایران فشار می آورند اما ایران همکاری های خود را با همه شرکتها برای تامین منابع نفتی بر اساس توافق نامه ها ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به خبرنگاری که درباره نگاه صالحی نسبت به مذاکرات ایران با 1+5 درباره فعالیت های هسته ای ایران را پرسید، گفت: ما نسبت به مذاکرات خوش بین هستیم و این خوش بینی ما بر اساس اطلاعاتی است که داریم. ما این مسیر را ادامه می دهیم. دیوار بدبینی باید کوتاه شود و دو طرف بر اساس اعتماد باید مذاکره کنند.

بر طبق این گزارش، صالحی در پاسخ به خبرنگار دیگری که در خصوص موضع ایران در قبال تحولات اخیر در سوریه پرسید، گفت: موضع ما در این باره کاملاً شفاف و روشن است و بارها به آن اشاره کرده‌ایم. بشار اسد قول داده است که رفراندومی درباره قانون اساسی برگزار کند و مردم در امور حکومت مشارکت کنند و احزاب مختلف سیاسی بتوانند آزادانه به فعالیت بپردازند اما پرسش اینجاست که چرا برخی کشورها سعی می‌کنند مانع انجام این اصلاحات شوند و فرصت کافی را به آنها نمی‌دهند.

وی هر گونه دخالت خارجی در سوریه را محکوم کرد و گفت: باید به سوریه این فرصت را بدهیم که اصلاحات را در درون خود انجام دهد. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در سوریه بیافتد هیچ کسی نمی‌تواند پیامدهای آن را پیش‌بینی کند. این اتفاق ممکن است موجب بروز درگیری‌هایی میان مردم شود. باید این فرصت را به مردم و دولت سوریه بدهیم که خودشان اصلاحات را انجام دهند.

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات عراق پس از دستگیری "طارق هاشمی" و اینکه آیا ایران اقدامی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی عراق صورت داده یا خیر، گفت: عراق کشور مهمی است. بعد از خروج آمریکایی‌ها از عراق، این کشور توانسته جایگاه اصلی خود را در جامعه بین‌الملل پیدا کند.

وی حضور نیروهای اشغالگر را عامل اصلی مشکلات و اختلافات عراق دانست و با اشاره به سابقه کهن و تمدن‌ساز عراق گفت: عراق نیازی ندارد که بخواهد از کسی چگونه اداره کردن حکومت را یاد بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان بر انسجام و وحدت بین آحاد گروه‌های مختلف عراق تاکید کرد و گفت: مجموعه‌های فکری مختلفی در عراق هستند. مطمئن هستم این مجموعه‌های فکری به زودی مشکلات خود را حل و فصل خواهند کرد و آینده عراق را آینده‌ای تابناک می‌بینم.

رئیس دستگاه دبپلماسی کشورمان با اشاره به توانمندی ایران در زمینه دانش هسته‌ای گفت: ایران گفته بود که خود می‌تواند در امور هسته‌ای مستقل باشد. ایران به دانش هسته ای دست یافته اما آنها باور نمی کردند. به هر حال امروز شاهد هستیم که ظرف یک ماه آینده صفحه سوخت هسته ای در راکتور تهران قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا در قبال مشوق ها غنی سازی اورانیوم را تعلیق می کنید، گفت: غنی سازی حق قانونی ما است و طبق "ان پی تی" آن را انجام می دهیم. هیچ کس حق ندارد از ما بخواهد که غنی سازی را متوقف کنیم.

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا این نگرانی را ندارید که با انجام تحریم ها با ایران هم مثل عراق برخورد شود؟ گفت: ایران کشور قدرتمندی است و با عراق بسیار تفاوت دارد. طرف های مقابل هم این موضوع را می دانند. اگر می توانستند تا امروز دست به این کار زده بودند. ایران در طول تاریخ این مسائل را بسیار دیده است و امروز در قدرتمندترین زمان خود است. ما به قدرت منطق تکیه داریم اما آنها به منطق قدرت تکیه دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید آیا اجازه بازدید از سایت های هسته ای را به بازرسان آژانس می دهید؟ گفت: بله، آنها از سایت های هسته ای ما بازدید می کنند. بستگی به خودشان دارد که کدام سایت را بخواهند بازدید کنند.

به گزارش مهر از آدیس‌آبابا،وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح مجلس برای تحریم نفتی اروچا که در حال بررسی است، گفت: نمی توانم به جای مجلس صحبت کنم. مجلس حق دارد تصمیم بگیرد. ما هم موظف به اجرای تصمیمات پارلمان هستیم. ما به تعهدات و قراردادهایی که با برخی کشورها در بخش صادرات نقت داریم به طور کامل عمل می کنیم و اجازه نمی دهیم تحریم ها در فعالیت‌هایمان خللی ایجاد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین