کد خبر: ۱۴۸۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
بازار خرید شب عید

پدر بازار را در بیاور تا سالت نو شود

وقتی عید باستانی نوروز تبدیل به فستیوال خرید می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هر سال از ابتدای اسفند هیاهو و دویدن‌ها برای خرید شب عید شروع می‌شود داخل لباس فروشی‌ها جای سوزن انداختن نیست و کار و کاسبی‌ها حسابی سکه است این تلاش‌ها تا دقایق نزدیک به سال نو همچنان ادامه دارد.

این ماجرا چند خطی از حکایت افرادی است که این ایام روز و شب خود را داخل پاساژهای پایتخت به سر می‌برند تا در مهمانی‌های سال نو بازهم لقب خوش تیپی نثارشان شود.

سکانس اول: روزهای متوالی در پاساژهای لباس‌فروشی

چند روزی است که ساعت‌های طولانی مراکز خرید پایتخت را برای خرید اقلام مورد نیازش جست‌وجو می‌کند تا بتواند با خیالی راحت به استقبال سال نو برود انگار برایش وحی منزل شده که هر سال دم‌دمای عید باید کیف و کفش و لباسش را نو کند.

کمدش پر از جدیدترین مدل‌های مانتو و روسری است، بعضی از آنها را حتی دو بار هم نپوشیده اما برای اینکه در دید و بازدیدهای عید جلوی دوست و آشنا قد علم کند کلی هزینه می‌کند تا با تیپی کاملا جدید به استقبال سال 91 برود.

سکانس دوم: گشت و گذار در پاساژ علاء الدین برای خرید گوشی نو

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود برای سال نو باید گوشی‌اش را هم عوض کند تا به قول خودش گوشی مدل بالایی را که چند وقتی است چشمش را گرفته بخرد اما پول این کار را ندارد بنابراین دست به دامان دوستش می‌شود و با قرض گرفتن پول از او با گوشی جدید به استقبال سال نو می‌رود.

تجمل گرایی بلایی است که این روزها تیشه به ریشه خانواده ایرانی می‌زند بسیاری از خانواده‌ها هستند که در دخل و خرج روزانه خود مانده‌اند اما برای جانماندن از قافیه با‌‌کلاس‌ها از دوست و آشنا پول قرض می‌گیرند تا تیپ و ظاهرشان بهترین باشد.

تجمل‌گرایی بیشتر زنان را گرفتار می کند واین اواخر به معضلی جدی تبدیل شده، مادری که وظیفه مدیریت خانواده را بر عهده دارد و باید با نحوه رفتار خود دوری از اسراف را به فرزندان بیاموزد صبح تا شبش را با فکر عوض کردن چیدمان خانه و لباس‌های مجلسی‌اش می‌گذراند.

سکانس سوم: تغییر دکوراسیون و لوازم منزل برای استقبال از عید

همین چند وقت پیش عروسی دختر خواهرش بود با وجود اینکه کمدش پر از لباس‌های نو بود اما روزهای متوالی در بازار سرگردان می‌گشت تا سرانجام توانست یک لباس مجلسی جدید را با هزینه‌‌ بالا بخرد تنها دلیلش هم این است که لباس‌هایش را در عروسی‌های قبلی پوشیده و همه فامیل آن را دیده‌اند آخه او هم مثل اکثر آدمای دور و اطرافش معتقد است باید برای هر عروسی یک لباس جدید پوشید تا کلاس و تیپش بهترین باشد.

در این روزهای پایانی سال هم دغدغه‌اش تغییر دکور و چیدمان منزل است پول زیادی را برای خرید وسایل منزل هزینه کرده تا در دید و بازدیدهای عید از خانه گرفته تا تیپ و قیافه‌اش بهترین باشد.

سمانه دختر 27 ساله‌ای که در مانتو‌فروشی‌های خیابان پیروزی مشغول انتخاب مانتو است، می‌گوید: من هر سال برای استقبال از عید کیف، کفش و مانتوی نو می‌خرم در دید و بازدیدهای عید تمام فامیل به تیپ و ظاهر آدم توجه می‌کنند. 

وی می‌افزاید: خرید شب عید یک سنت است شاید من 2 ماه قبل یک مانتو خریده باشم اما خرید شب عید موضوع دیگری است چون باید برای استقبال از سال نو یک تیپ و ظاهر جدید داشت.

سکانس پایانی: نوبت تغییر ظاهر؛ در آرایشگاه‌ها چه می‌گذرد

اما قضیه فقط به خرید کیف، کفش و لباس، موبایل، تغییر مبلمان منزل و... ختم نمی‌شود کافی است تا در هفته‌های پایانی سال سری به آرایشگاه‌های زنانه بزنید خانم آرایشگر که تا قبل از این خودش تنها کار می‌کرد این روزها دو شاگرد را برای کمک آورده است اما با وجود اینکه تا ساعت 10 شب هم مشغول به کار است بازهم نمی‌تواند پاسخگوی مشتریانش باشد بنابراین این روزها برای ملاقات خانم آرایشگر باید از او وقت بگیری.

پارمیدا که آرایشگاه کوچکی در شرق تهران دارد با بیان اینکه مشتریانش در هفته‌ها و به ویژه روزهای پایانی سال چند برابر می‌شود، می‌گوید: در این روزها من سرم خیلی شلوغ است پشت سر هم برایم مشتری می‌آید که اغلب آنها می‌خواهند مدل و رنگ موهایشان را عوض کنند.

آرایشگرعجله داشت تا پاسخ سوال ما رابدهد و به مشتریان زیادش برسد: بسیاری از مشتریانم به تازگی رنگ موهایشان را عوض کرده‌اند اما برای اینکه در سال نو چهره‌ای متفاوت داشته باشند اقدام به تغییر رنگ موهایشان می‌کنند.این روزها ما وقت سر خاراندن هم نداریم

حسادت عاملی برای چشم و هم‌چشمی

امان الله قرائی مقدم در‌خصوص ریشه چشم و هم‌چشمی و تجملات در عید باستانی ایرانیان اظهار داشت:‌ هم‌اکنون بسیاری از خانواده‌ها برای خرید شب عید هزینه‌های بالایی را صرف می‌کنند به‌گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها به قدری آجیل و شیرینی می‌خرند که تا چند ماه بعد از عید همچنان این مواد باقی می‌ماند.

وی می‌افزید: افرادی که اعتماد به نفس مناسبی داشته و خود را باور دارند به چشم‌وهم چشمی و تجمل روی نمی‌آورند و کمتر نظرات دیگران در‌خصوص خوش تیپی برایشان مهم است چون آنها به توانایی و ظرفیت‌های خود ایمان دارند.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه می‌دهد: برخی مواقع حسادت نیز موجب ایجاد چشم و هم‌چشمی و روی آوردن به تجمل گرایی می‌شود به عنوان مثال یک دختر جوان به دختر خاله خود حسادت می‌کند و چون دختر خاله‌اش برای سال جدید، کیف، کفش و لباس نو خریده بنابراین او هم باید این لباس‌ها را بخرد.

قرائی مقدم بیان می‌کند: تجمل گرایی سنت باستانی نوروز را تغییر داده است فلسفه نوروز دید و بازدید ازاقوام و دوستان و تبریک سال نو به آنهاست اما این روزها مردم صرفاً برای نمایش لباس و تیپ خود با یکدیگر مراوده می‌کنند.

به گزارش فارس عید باستانی نورزو سنتی است که هزاران سال است در ایران گرامی داشته می‌شود اما این روزها این سنت باستانی با تجمل و مصرف گرایی زندگی مدرن گره خورده است به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها متحمل هزینه‌های سنگین می‌شوند و به جای خوشحالی از آمدن شب عید، از تأمین هزینه‌ها نگران هستند و پدر یا سرپرست خانواده بادغدغه هزینه‌های زیاد شبهای اسفند را سپری می کند تا به لحظه سال تحویل برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین