کد خبر: ۱۵۳۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

اولاند تفاوتي با ساركوزي ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالاست. قدرت خرید مردم کاهش یافته و موازنه تجاری این کشور منفی شده و دچار کسر بودجه گردیده است. مشکلات اقتصادی اي كه دولت فرانسه برای جبران آن، به کسر بودجه کاهش خدمات و مزایای اجتماعی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و حذف يكسري از پست ها و مشاغل دولتی و کوچک سازی دولت روي آورد که این اقدامات نیز باعث نارضایتی اجتماعی بیشتری مردم شد.

بنابراين مسائل سیاست خارجی در رفتار رای دهندگان اهميت زيادي ندارد. اما بايد گفت كه ساركوزي در حوزه سياست خارجي هميشه مي خواست كه پيشگام باشد و ابتكار عمل را در دست بگيرد. وي فرانسه را وارد فرماندهي نظامي ناتو كرد اگر چه اولاند با اين مسئله مخالفت كرد اما الان از ادامه اين روند حمايت مي‌كند. اولاند درباره تحريمهاي اقتصادي غرب عليه ايران عنوان كرده که وي هم طرفدار وضع تحریم های سختگیرانه علیه ایران است اما تنها مسئله ای که در حال حاضر می تواند وجود داشته باشد این است که وي در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور بیشتر توجه خود را معطوف به مسائل داخلی خواهد کرد و بلندپروازيهاي سارکوزی را برای نقش آفرینی در مسائل بین المللی ندارد.

در نتیجه می توان انتظار داشت که در صورتی که او به ریاست جمهوری برسد نقش پیشگامی و پیشتازی آقای سارکوزی را ادامه نخواهد داد و مانند سارکوزی وارد صحنه سياست خارجي نخواهد شد. سوسياليست ها نسبت به مسائل حقوق بشر حساس تر هستند و با توجه به موضعي كه اولاند در رابطه با مخالفت با دولت سوريه گرفته بايد گفت كه اين مخالفت را از نقطه نظر حقوق بشري بايد نگاه كرد.

اين در حالي است كه مواضع اصولی اولاند نیز با سياستهاي غرب، همراستا خواهد بود. در اصل اين دو در اصول استراتژيك سياست خارجي تفاوت چنداني با يكديگر ندارند و فقط ممكن است در عملكرد، تفاوت های جزئی داشته باشند كه خيلي اساسي نيست. ولي در مشابهت ها با توجه به نفوذ لابي يهود در بدنه حزب سوسياليست‌ها، روابط با اسرائيل همچنان ادامه خواهد داشت. همچنين بحث اتحادیه اروپا و چگونگی حل و فصل بحران یورو كه به نظر مي‌رسد محور مهمي در سياستهاي اولاند خواهد بود. با توجه به اين مسائل نبايد براي روابط آتي ايران و فرانسه انتظار تغيير مهمي را نسبت به وضعيت فعلي پيش بيني كرد.

منبع: تهران امروز


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین