آفتابنیوز : آفتاب: اگر اخبار حوادث را خوانده باشید بسیاری از درگیری ها و حتی قتل ها از یک مزاحمت های تلفنی شروع شده است.
برخی خانواده ها هنوز هم با وجود نمایشگر شماره تلفن، از این مزاحمت ها به ستوه می آیند و به نهادهای مختلف شکایت می کنند. اما برخی از مزاحمتهای تلفنی با سازمانهای خدماتی همچون آتشنشانی، اورژانس و پلیس میتواند قیمت گزافی داشته باشد یعنی جان و مال یک شهروند.
مزاحمان چه کسانی هستند؟ سرهنگ غلامعلی کریمی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره مزاحمان تلفنی پلیس 110 به ایسنا گفته است: روزانه 2500 نفر بی جهت مزاحم مرکز فوریتهایی پلیسی 110 میشوند که میانگین سنی آنها هفت تا 18 ساله است."
به گفته او این مزاحمان ضمن اعلام خبر کذب، فحاشی می کنند و یا به جای صحبتکردن، فوت کرده یا موسیقی مبتذل پخش میکنند: "بیشترین تماسها از ساعت 12 تا 14 بعد از ظهر یعنی پس از تعطیلی مدارس رخ میدهد."
اما غیر از این مراکز امدادی مانند آتش نشانی و اورژانس هم مزاحمان را بیشتر جوانانی می دانند که برای تفریح این کار را انجام می دهند.
نیمی از تماس ها با اورژانس، مزاحم تلفنی است چندی پیش عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، اعلام کرد که در سال گذشته سه میلیون و 636 هزار و 846 تماس با این مرکز گرفته شده که بیش از 49 درصد آن مزاحمت تلفنی بوده است.
او به قانون گفته است: زمانی که گزارشی مشکوک به مزاحمت باشد، همکاران مجددا با آن شماره تماس و پس از تایید گزارش، آمبولانس اعزام میشود. در برخی از موارد نیز نمیتوان ریسک کرد و به محض گزارش، آمبولانس اعزام میشود و اگر همکاران در بررسی موضوع، متوجه واهی بودن گزارش شدند، به آمبولانس موضوع را اطلاع و ماموریت کنسل میشود.
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران همچنین می گوید: مزاحمت تلفنی انرژی همکاران ما را میگیرد و مستقیم نمیتواند در دیر رسیدن آمبولانس موثر باشد. یکی از علتهای افزایش پایگاه های امدادی در سطح شهر این است که اگر در نزدیکی محل حادثه آمبولانسی به هر دلیل اعم از اینکه در حال ماموریت دیگری باشد یا خیر، وجود نداشت، نزدیک ترین پایگاه دیگر بتواند در کمترین زمان ممکن خدمترسانی کند.
10درصد تماسها با آتش نشانی، مزاحم تلفنی است
اما مزاحمت تلفنی گریبان آتش نشانی را گرفته است. سید علیرضا علوی مدیر روابط عمومی آتش نشانی تهران می گوید: در سال گذشته یک میلیون و 751 هزار و 391 تماس با این مرکز گرفته شده که به طور میانگین روزانه حدود 4 هزار و 800 مورد بوده است.
علوی نیز از مزاحمت تلفنی برای همکارانش گلایه می کند و می گوید: به طور میانگین در طول روز در حدود 10 درصد تماس ها مربوط به خود سازمان آتش نشانی و منجر به عملیات می شود و 90 درصد مابقی یا مزاحمت تلفنی است یا اینکه شهروندان برای تماس با مراکزی چون شرکت آب و فاضلاب، برق و یا حتی خرید وسایل ایمنی به اشتباه با شماره 125 تماس می گیرند.
شماره تلفن فردوسی چند است؟ 118 هم مزاحمان خود را دارد.شاید شما هم بولوتوثی را شنیده باشید که فردی به 118 زنگ می زند و شماره تلفن فردوسی را می خواهد!
مزاحمان تلفنی چه شخصیتی دارند؟ علی اصغر احمدی، روان شناس و عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه تهران این نوع رفتار را واکنشی قابل پیش بینی از سوی گروه و قشری از مردم در برابر فشارهای وارده میداند.
وی در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه بیشتر این مزاحمتها از سوی نوجوانان و جوانان است تاکید میکند: در تمام جوامع مناسبتها و ساز و کارهایی برای تخلیه انرژی این قشر برنامهریزی میشود تا این انرژی به شکل صحیح و برنامهریزی شده به سمت انجام حرکتهای مثبت هدایت شود. اما اگر در عرصههای رسمی جامعه مانند آموزش و پرورش برای تخلیه این انرژی هیچ برنامهریزی نشود و حتی به سرکوب آن هم پرداخته شود نتیجه همین میشود که میبینیم.
وی تاکید میکند: این در حالی است که این انرژیها میتواند با ساماندهی به شکلی سازنده نمایان شوند و در عرصههای مختلف موثر باشد ولی بیتوجهی به آن یا سرکوب آنها مانند ساختن سدی در مقابل این انرژی آن را به سمت مجراهای دیگری که غیر رسمی و غیر قابل کنترل است سوق می دهد.
احمدی میگوید: آموزش و پرورش بعد از خانواده دومین نهاد اجتماعی کردن افراد است و در برهههایی به دلیل داشتن شرایط ایجاد گروههای همسال و همتا حتی از خانواده هم موثرتر است و میتواند در شکلگیری شخصیت اجتماعی نوجوانان و جوانان نقشی جدیتر بازی کند، اگر بستر مناسبی برای سازماندهی و برنامهریزی برای به کارگیری این انرژی فراهم کند. این نهاد میتواند با ساماندهی این انرژی آن را به سمت فعالیتهای مثبتی مانند ورزش سوق دهد.
وی میافزاید: هنگامی که این انرژی در مجاری غیررسمی و حتی زیرزمینی وارد شد میتواند بسیار خطرناک باشد چون هیچ نوع کنترلی روی آن صورت نمیگیرد و میتواند عواقب وخیمی به همراه داشته باشد. این قشر به دلیل اینکه تجربه و دانش بزرگترها را ندارند از بردباری کمتری برخوردارند و اگر در مقابل سرکوب انرزیشان نتوانند مستقیم واکنش نشان دهند به سمت واکنشهای غیر مستقیم و رفتارهایی ناخودآگاه انتقام جویانه میروند.
منبع: خبرآنلاین/ زهرا تالانی