کد خبر: ۱۵۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
قانون الزام نصب ايربگ براي تاكسي‌هاي جديد، معضل بزرگ تاكسيرانان است

دولت قانون مي‌دهد، خودش اجرا نمي‌كند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارشي كه پيش رو داريد، مربوط به ماجراي شماره گذاري 1500 تاكسي نوسازي شده است كه براي 1500 راننده تبديل به كابوس شده است. خلاصه داستان اين است كه براساس برنامه پنجم توسعه، شماره گذاري خودروهاي فاقد سيستم ايربگ ممنوع اعلام شده و در مفاد آن تاكيد شده كه خودروهاي حمل و نقل عمومي به ويژه تاكسي‌ها نيز بايد داراي دو سيستم ايربگ باشند، ستاد حمل و نقل و سوخت كشور هم بسيار تاكيد دارد كه اين قانون تمام و كمال اجرا شود، اما متاسفانه كارخانه‌هاي خودروساز به ويژه ايران خودرو به دليل مشكلات فني و نداشتن تكنولوژي مناسب، نمي‌توانند تاكسي‌هاي جديد را با دو ايربگ تحويل رانندگان دهند و با صراحت مي‌گويند، نمي‌توانيم چنين كاري را انجام دهيم.

از سوي ديگر نيروي انتظامي هم به درخواست ستاد حمل و نقل و سوخت كشور، اين تاكسي‌ها را شماره گذاري نمي‌كند و 1500 خانواده در اين دور باطل سرگردان مانده‌اند و دولت هيچ كاري برايشان نمي‌كند.



سابقه يك قانون

با توجه به افزايش آمار تصادفات در داخل كشور آن هم به دليل پايين بودن كيفيت پايين خودروهاي ساخت داخل، مهم‌ترين گزينه دولت در برنامه‌ پنجم توسعه، الزام تجهيز تمامي خودروهاي ساخت داخل به سيستم ايربگ بود. در اين برنامه تاكيد شده بود كه تمامي خودروهاي حمل و نقل عمومي مانند تاكسي‌ها در صورتي شماره گذاري خواهد شد كه داراي دو سيستم ايربگ باشد. هرچند قرار بود از سال 87 نصب كيسه هوا بر روي خودروهاي توليدي در كشور اجباري شود اما پس از چندين بار تغيير اين مصوبه، سرانجام مهرماه سال 90 شوراي عالي استاندارد در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط‌زيست بنا به پيشنهاد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب كرد كه اجراي استاندارد نصب كيسه ايمني هوا بر روي خودرو‌ها از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري شود، اين در حالي است كه در آغاز اجراي برنامه پنجم توسعه ـ سال 90 ـ زمزمه‌هايي از عدم اقدام شركت‌هاي خودروسازي براي اجراي اين مصوبه شنيده شد و اجراي اين طرح به تعويق افتاد.البته الزام استفاده خودروها از ترمز (ABS) و سيستم (AIR BAG) در ارديبهشت سال 85 زماني كه سردار رويانيان معاون راهنمايي و رانندگي وقت ناجا بود مطرح شد. رويانيان در آن زمان پيش‌بيني كرده بود: «حداكثر 2 سال آينده همه خودروهاي توليد داخل به ترمز «اي بي‌اس» و «ايربگ» تجهيز مي‌شوند كه در اين صورت حداقل 10 تا 15 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در كشور كاهش مي‌يابد.»

هرچند پيش‌بيني رويانيان 5 سال بعد تحقق يافت، آن هم در زماني كه او مديرعامل ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور شد، اما عدم هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرايي طرح نوسازي تا كنون نتوانسته اين مصوبه هيات دولت را آنطور كه در برنامه پنجم توسعه ديده شده، اجرايي كند.مهم‌تر از همه اين است كه شركت‌هاي خودروسازي اعتقادي به نصب سيستم ايربگ در خودروهاي توليدي خود ندارند چه برسد به نصب دو سيستم ايربگ روي تاكسي‌هاي كشور! احمد نعمت بخش ـ دبير انجمن خودروسازان- در خصوص مصوبه كميسيون زيربنايي دولت مبني بر اين كه تمامي خودروهايي كه قرار بود از اول مهر ماه سال90 توليد ‌شوند، بايد امكان نصب كيسه هوا را داشته باشند، مي‌گويد: «كيسه ايمني هوا جزو استانداردهاي 55 گانه خودرو در اروپا كه استانداردهاي ما از آن تبعيت مي‌كند، نيست.

در اروپا هم كيسه هوا به صورت سفارشي روي خودرو نصب مي‌شود!»دبير انجمن خودروسازان با تاكيد بر اينكه نيروي انتظامي نمي‌تواند جلوي شماره‌گذاري خودروهاي بدون كيسه ايمني هوا را بگيرد، به صراحت اعلام كرده بود: «پليس نمي‌تواند نصب كيسه ايمني هوا را به خودروسازان تكليف كند، چون قانون در اين رابطه ابتداي برنامه‌ پنجم توسعه را تعيين كرده است كه از سال آينده (91)اجرا خواهد شد.از سوي ديگرنصب كيسه ايمني هوا روي خودروها زمان‌بر است، بنابراين مصوبه هيات دولت به وزارت صنايع اختيار داده تا برنامه زمان‌بندي براي اين كار ارائه كند، اما وزارت صنايع هنوز برنامه را ابلاغ نكرده است!»بهادر كاظمي،معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نيز سال گذشته اعلام کرده بود: «ارتقای کیفیت خودروهای داخلی درکوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، بنابراین تلاش کردیم تا با نصب ایربگ تعداد تلفات سوانح رانندگی را کاهش دهیم.»


سرپيچي ايران خودرو از اجراي برنامه پنجم توسعه

هرچند تمامي مسئولان دولتي زمان اجرا شدن اين قانون را از ابتداي سال 91 پيش‌بيني كرده بودند و اعلام شده بود كه بايد تمامي تاكسي‌هاي توليد شده از مهر سال 90 مجهز به دو سيستم ايربگ باشند، اما عدم اجراي اين مصوبه دولت از سوي شركت ايران خودرو هم‌‌اكنون بسياري از رانندگان تاكسي سراسر كشور را با مشكل روبه‌رو كرده است چرا كه مركز شماره گذاري پليس راهور ناجا هيچ كدام از تاكسي‌هايي كه در نيمه دوم سال 90 تحويل داده شده بود را به هيچ وجه شماره گذاري نمي‌كند.اين در حالي است كه در تاريخ

20 /12 /1390 سردار مومني، رئيس پليس راهور ناجا طي نامه‌اي به تمامي روساي پليس راهور ناجا در استان‌هاي كشور طي نامه‌اي به صراحت اعلام كرده بود كه« شماره‌گذاري تاكسي‌هاي شهري فقط تا پايان سال 90 از شمول الزام به نصب كيسه هوا مستثنا بوده است، لذا دستور فرماييد در واحدهاي شماره گذاري/ مراكز تعويض پلاك تابعه از تاريخ 1 /1 /91 از ارائه خدمات شماره‌گذاري به تاكسي‌هاي (توليد داخل و وارداتي) فاقد 2 كيسه هواي استاندارد و فاقد سامانه ضد قفل ترمز اكيدا خودداري شود.» به رغم آنكه در نيمه دوم سال 90 بسياري از رانندگان تاكسي كه در طرح نوسازي شركت كرده بودند، خودروهايي را دريافت كردند كه تنها يك كيسه هوا داشت اما به درخواست ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور، پليس راهور ناجا و معاونت فني و مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، دستور شماره گذاري 4 هزار خودرو تاكسي تك ايربگ را به تمامي روساي پليس راهور ناجاي استان‌هاي كشور در تاريخ 10 /2 /91داده بود. اين دستور در شرايطي از سوي سردار اسكندر مومني صادر شد كه ستاد حمل و نقل مديريت سوخت كشور درخواستي به شماره

112947 /10 /100 /91 مورخ 19 /1 /91 به پليس راهور ناجا ارسال كرده بود. در اين دستور پليس راهور كشور آمده است:«شماره گذاري تاكسي‌هاي مدل 1391 كماكان با تجهيز به حداقل دو عدد كيسه هواي استاندارد و سامانه ترمز ضدقفل امكان‌پذير خواهد بود.»

هرچند اين دستور ازسوي سردار مومني رئيس پليس راهور كشور به تمامي روساي پليس راهور استان‌هاي كشور ابلاغ شد اما عدم همكاري مراكز شماره گذاري با رانندگان تاكسي باعث شده تا هم‌‌اكنون 1500 تاكسي در كشور همچنان سرگردان بين سه سازمان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور، مركز شماره گذاري ناجا و شركت ايران خودرو بمانند.



شركت ايران خودرو اعتقادي به پرداخت خسارت ندارد

به گزارش تهران‌امروز،با وجود آنكه 1500 نفر از رانندگان تاكسي كه خودروهاي خود را از نيمه اسفندماه اسقاط كرده و تمامي هزينه خودرو نو را بين مبلغ 16 تا 18 ميليون تومان به شركت ايران خودرو پرداخت كرده بودند، اما به دليل عدم توجه شركت ايران خودرو به مصوبه هيات دولت و برنامه پنجم توسعه،تمامي اين رانندگان نه تنها خودرو پلاك شده از ايران خودرو دريافت نكردند بلكه مسئولان شركت ايران خودرو در ابتداي امسال اقدام به دريافت مبلغ ديگري بابت ماليات بر ارزش افزوده و نصب ايربگ دوم و همچنين مابه التفاوت الحاقيه بيمه (به خاطر افزايش ديه از 90 ميليون تومان به 120 ميليون تومان) كرده‌اند. اين در حالي است كه مسئولان شركت ايران خودرو اعتقادي به پرداخت خسارت به رانندگان تاكسي را نداشته و حتي اقدام به تهديد اين رانندگان از سوي حراست اين شركت كرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین