کد خبر: ۱۵۷۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳
اخبار دوازدهمین جلسه دادگاه فسادمالی

دادستان تهران: کیفرخواست اتهامات خاوری صادر شد

مه‌آفرید خسروی: خرج همسرم ماهانه ۲۵ میلیون تومان است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در دوازدهمین جلسه دادگاه فساد مالی بزرگ به اتهامات (ط. ن)، (س. خ)، (ع. ر)، (الف.ر)، (خ.ر)، (ک. د)، (س. ک)، (الف .ش ) ، (ر.ب) ، (الف. گ)، (ی. م)، ( س. م)، ( ع. ر)، ( م. الف) و ( م. خ) متهم اصلی پرونده رسیدگی می شود.

در این دادگاه نظام رنجبر، غلامعلی ریاحی، غلامحسین صادقی قهار و عفت ابراهیمی دفاع از متهمان را برعهده دارند. 

قاضی ناصر سراج در ابتدای دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی با اعلام این مطلب افزود: تاکنون 29 نفر از متهمان دفاعیات آخرشان را گفته‌اند و تنها 3 متهم مانده‌اند.

وی افزود: سعی می‌کنیم در یکی دو جلسه اینده رسیدگی به اتهامات 3 متهم دیگر نیز به پایان برسد و به این ترتیب ختم دادرسی را اعلام کنیم. 

اتهام تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۸ میلیارد تومان به یکی از متهمان پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی تفهیم شد.

در ابتدای جلسه امروز دادگاه رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی به بخشی از اتهامات «ط ـ ن» رسیدگی شد.

در این قسمت نماینده دادستان نجفی کیفر خواست صادر شده برای متهم را به شرح تحصیل مال نامشروع به مبلغ 8 میلیارد تومان و همچنین پول شویی همین میزان عواید ناشی از جرم را قرائت کرد.

پس از قرائت کیفر خواست متهم در جایگاه قرار گرفت و قاضی سراج به وی تفهیم اتهام کرد اما متهم اتهاماتش را نپذیرفت و مدعی شد کیفر خواست صادر شده را قبول ندارد.

متهم «ط ـ ن» در ادامه دفاعیاتش درباره تحصیل مال نامشروع به مبلغ 8 میلیارد تومان گفت: من به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم زیرا از سال 88 که با گروه ملی فولاد آشنا شدم تنها مبلغ 7 میلیارد و 200 میلیون تومان از این گروه پول گرفتم.

وی گفت: از آنجا که ما با گروه ملی معاملات 500 میلیون تومانی شمش فولاد داشتیم هیچ جای شک و شبه باقی نمانده بود که این گروه پشتوانه مالی خوبی دارد و اصلا به ذهنمان نمی‌رسید که قرار باشد این گروه با اعتبارات اسنادی جعلی وارد معاملات فولاد شود.

وی گفت: اصلا در ابتدا هیچ وقت متصور نبودیم که قرار باشد این پرونده چنین پیچیدگی‌های داشته باشد و اصلا پیچیده نبود.

قاضی سراج در این لحظه گفت: پس به نظر شما ما پرونده را پیچیده کرده‌ایم که امروز شما اینجا هستید.

متهم گفت: در کیفر خواست من اشاره شده که من پول‌ها را در خیابان یا گوشه پارک از متهم تحویل گرفته‌ام در حالی که این به معنای رد گم کردن پول نبوده بلکه از آنجا که مه‌آفرید خسروی معمولا با دولتی‌ها جلسه داشت وقتی برای ما نداشت و مجبور بودیم خودمان را در میان مسیر به او برسانیم و از او پول بگیریم.

«ط ـ ن» با اشاره به این مطلب که یک بار هم که ما کار خیر انجام داده‌ایم این گونه با مشکل برخورد کردیم گفت: همه در این پرونده پول‌هایی را که گرفته‌اند اسمش را کار خیریه گذاشته‌اند در حالی که در واقع پولی که مه‌آفرید به ما داده است به واقع صرف امور خیریه شده است.

قاضی با خنده به او گفت: پس از بهتر است اسم کار خیریه را عوض کنیم.

مدیر شرکت خدمات عمومی فولاد با اشاره به این مطلب که مه‌آفرید سال 88 با توصیه دوستانش موفق به خرید گروه ملی شده بود گفت: واگذاری گروه ملی به مه‌آفرید اعتماد ما را جلب کرده بود و به همین دلیل به مرحله اول با او معامله 25 هزار تنی شمش فولاد کردیم.

وی گفت: برای ما ارزشمند بود که بخواهیم با یک گروه بسیار بزرگ مثل گروه ملی فعالیت کنیم اما امروز فهمیده‌‌ایم که گروه ملی پوششی بوده تا گروه اریا موفق به بهره‌برداری 3 هزار میلیارد تومانی شود.

متهم گفت: مه‌آفرید نه تنها کارآفرینی نکرده است بلکه ال‌سی‌آفرینی کرده است. ما وقتی خوب بررسی کردیم فهمیدیم که مه‌آفرید با یک پوشش چه بلایی به سرمان آورده است.

متهم با اعلام این مطلب که با کارهای اشتباه خسروی 200 نفر از خانواده های آنها دچار مشکل شده‌اند دیروز در مسیر دادسرا به خسروی گفتم شما چرا سکوت کرده‌اید چرا نمی‌گویید چه عواملی پشت پرده هستند و شما به پشتوانه چه کسانی به چنین کارهایی دست زدید.

وی گفت: خسروی یک بسته کاغذ خریده و به مدیرعامل گروه ملی فولاد داده تا برایش ال‌سی گشایش کند و به این ترتیب با یک بسته 4 هزار تومانی 3 هزار میلیارد تومان پول از بانک خارج کردند.

«ط ـ ن » از یکی از مسائل پشت پرده این ماجرا پرده‌برداری کرد و گفت: پس از جلسه یازدهم دادگاه عده‌ای ناشناس با خانم من تماس گرفتند و ابراز ناراحتی کردند که چرا من در دادگاه در مورد مدیرعامل و رئیس ایمیدرو حرف زده‌ام و گلایه‌مند بودند که چرا اسم آنها را آورده است.

در این لحظه میان وکیل مه‌آفرید خسرو غلامرضا ریاحی و متهم «ط ـ ن» درگیری لفظی پیش آمد و ریاحی معتقد بود متهم به جای دفاع از خودش دارد بر علیه خسروی کیفر خواست صادر می‌کند.

در این لحظه متهم خطاب به وکیل مه‌آفرید گفت: شما دارید از باطل دفاع می‌کنید من امروز نباید اینجا بایستم به خاطر اشتباهات موکل شما 290 میلیارد تومان هنوز از موکل شما طلب دارم .

در این لحظه قاضی سراج به مجادله دو نفره این افراد وارد شده و خطاب به وکیل گفت: شما الان اجازه صحبت کردن ندارید و از متهم نیز خواست تا از اتهامات خودش دفاع کند.

متهم گفت: آقای خسروی برادرش به خارج از کشور گریخته و می‌رود در تلویزیون بیگانه مدعی می‌شود که اموالش را جمهوری اسلامی بلوکه کرده است در حالی که ما امروز باید بایستیم و پاسخگوی اشتباهات آنها باشیم.

متهم گفت: روز گذشته در جریان رسیدگی به پرونده‌ام در دادسرا متهم «ب ـ د» به من ایراد گرفته که چرا بر خلاف آقای مه‌آفرید خسروی حرف زدم در حالی که باید بگویم من براساس وجدانم حرف می‌زنم این بلایی است که خسروی سر ما آورده است.

متهم در بخش دیگری از دفاعیاتش به موضوع انحصار‌طلبی توسط گروه اریا اشاره کرد و گفت: شما به روند تولید و مصرف فولاد در کشور توجه‌ای داشته باشید خواهید دید که 18 میلیون تن فولاد در کشور نیاز سالانه است که 12 میلیون آن تولید داخلی و 6 میلیون دیگر واردات است و شما نگاه کنید که بیش از 10 میلیون آن میزان قرار بوده در اختیار خسروی قرار بگیرد.

متهم گفت: من جدیدا متوجه شدم که آقای خسروی لاین خط اعتباری واردات فولاد داده بودند و حتی اسکله‌ای خصوصی در بندر انزلی به این افراد داده شده تا بتواند کالایش را زودتر وارد کند.

وی گفت: برای ما باید سؤال باشد که سایر تولید‌کنندگان بارشان در گمرک می‌ماند حتی زنگ می‌زند و می‌پوسد اما بار این آقا با یک تلفن ترخیص می‌شود اینها می‌گویند دامپپنگ نکردند در حالی که گروه ملی برای خودشان بوده نورد و لوله برای خودشان بوده و حتی 40 درصد اکسین هم برای خودشان بوده است.

متهم گفت: اگر امروز من اینجا هستم به خاطر این است که دولت عدالت‌خواه از طریق واگذاری برخی چیزها به خسروی اعتماد‌سازی کرده بود و ما به واسطه همان اعتماد امروز گیر افتادیم.

قاضی در این لحظه به او تذکر داد که باید چیزی بگویی که بتوانی اثبات کنی.

متهم گفت: شما روند واگذاری‌ها را نگاه کنید که چگونه واگذار شده است شما به همین پرونده به درستی نگاه کنید تمامی وزارتخانه‌ها درگیرش شده‌اند مسلم است که چنین واگذاری‌های عادی و طبیعی نبوده است. معلوم است که این آقا پس از دامپینگ فولاد می‌توانسته حتی عزل و نصب سیاسی هم انجام دهد و قدرت سیاست به دنبالش می‌رفت.

متهم گفت: زمانی که یک تاجر درجه 10 در بازار ورشکسته می‌شود تا دو ماه در بازار رعشه می‌افتد که آیا خرید و فروش به همان روال سابق باشد یا اندکی بالا و پایین شود حالا شما حساب کنید خسروی پرونده‌اش رو می‌شود و همین باعث تأثیر در روند بازار دلار و ارز می‌گذارد.

به گزارش فارس،معلوم است اگر قرار بود خسروی در دامپینگ فولاد موفق شود نوسانات بازار فولاد بر روی قیمت کالاهای اساسی تأثیر می‌گذاشته است.

« ط ـ ن » در آخرین بخشی از سخنان خود بیان گفت: اگر ما امروز قربانی شده‌ایم دلیلش این است که یکسری افراد خسروی را حمایت کردند. 

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای «م» به عنوان مطلع در دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی در دادگاه حاضر شد.

وی درباره نحوه آشنایی خود با گروه آریا و ارتباطش با این افراد گفت: من ابتدا باید خودم را معرفی کنم و سوابق خودم را بگویم و سپس به دفاع بپردازم

وی گفت: من خواهرزاده آقای «ر ـ م » اما خودم را سرباز نظام می‌دانم و جالب است که بیش از اسم من نسبتم با آقای «م» بر سر زبان‌ها افتاده است.

وی گفت: من تحت هیچ فشاری نیستم و دوستان من می‌دانند که من تحت فشار حرف نمی‌زنم بلکه به دلیل احساس وجدانی که دارم می‌خواهم مطالبی را بگویم.

«ع ـ ر» با اشاره به این مطلب که 7 سال است با دایی خود هیچ ارتباطی نداشته است گفت: من 7 سال است به عملکرد آقای «م » انتقادم دارم و با ایشان قطع رابطه کرده‌ایم و به خاطر همین نقد عملکرد وی امروز در بازداشت به سر می‌برم.

قاضی به او گفت: بیا وارد اصل ماجرا شو اینها حاشیه است.

وی گفت: شما سوالی کلی مطرح کردید و من هم مجبور هستم تاریخچه‌ای از خود بگویم و برخی مسائل را بگویم.

وی گفت: ابتدا باید به نحوه ارتباط هم و همچنین قطع ارتباط هم با دایی خود اشاره کنم هر چند که می‌دانم که در این مسیر مجبور خواهم بود اسامی برخی افراد را به زبان بیاورم.

وی گفت: من عضو اتاق بازرگانی ایران و اروپا بودم و در خصوص حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و گردشگری که مشترک با آقای «م» بود ارتباطی تنگاتنگ با او داشتم و او نیز کارهای مختلفی به من ارجاع می‌داد و همکاری خوبی داشت هر چند هیچ گونه دریافت مالی از مجموعه آقای «م» به من نمی‌شد.

وی گفت: متأسفانه پس از چندی متوجه سوء مدیریت‌ها و عملکردهایی در حوزه کاری آقای «م» شدم که مصداقش انتصاباتی بود که ایشان عده‌ای بی سواد و حتی کسانی که دیپلم نداشتند را به عنوان مشاور خود انتخاب می‌کرد. که اینها برای من فضای همکاری را تنگ می‌کرد.

وی گفت: من با این گونه انتصابات مخالفت داشتم و به آقای «م» موضوع را اشاره کرد برای مثال از آقای «م » رئیس حوزه ریاست ایشان گلایه کردم و گفتم این فرد تخلفات خاصی در پرونده‌اش وجود دارد و دارد از امکانات موجود سوء استفاده می‌کند.

برای مثال دیده بودم که این فرد با خسروی تماس گرفته بود و می‌گفت به دستور آقای خاص باید کارهای ترخیص کالایمان را به یک شرکت خاص ارجاع دهیم.

وی گفت: البته این تخلفات به همین سطح بسنده نشد و ما دیدیم که آقای «م» به عنوان یکی از معاونان ایشان انتخاب شد. فردی که سابقه مخدوش کردن نامه‌های مردم را هم داشت و در خصوص اعطای تسهیلات دست داشت.

وی گفت: آقای «م ـ م» از من توقع داشت در اعضای اعطای پروژه‌های گردشگری به او پول بدهیم برای مثال در یک پروژه گردشگری در بلوار کشاورز تهران از ما توقع پول داشت و این در حالی است که من از مقابله با این افراد دست نکشیده‌ام که به بحث و جدل با آقای «م» که دایی من بود پرداختم و متأسفانه آقای «م ـ‌م» معاون دایی بنده به جایی رسید که در انتصابات دخالت می‌کرد.

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای خاص به پروژه مفتضح کیش اشاره کرد و گفت: در آن پروژه هم افتضاحات بسیاری به وجود آمد که قاضی از او خواست در مورد آن پروژه توضیحاتی بدهد.

که متهم گفت: منظورم قضیه خرید زمین‌های کیش است که در آن پرونده توافق ریاست‌جمهوری هم وجود داشت.

وی بار دیگر به موضوع آقای «پ » معاون بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این فرد تخلفات متعددی انجام داده بود به گونه‌ای که یکبار آقای بهمنی مدیرعامل بانک مرکزی به من گفت که آقای «پ» حوزه کاریش را تحت تأثیر قرار داده و مشکلاتی را برای او ایجاد کرده اما دایی بنده نه تنها حمایتش را از آقای پ برنداشته بلکه حمایت‌هایش را هم بیشتر کرد.

«ع ر» همچنین به موضوع آقای الف معاون بانک و اقتصاد اشاره کرد و گفت: این فرد هم تخلفات زیادی داشت برای مثال شنیده بودم که قرار است سهام یکی از بانک‌ها را از خسروی دریافت کند هر چند که من درباره اطلاعاتی که از ستاد انتخاباتی آقای دکتر اطلاعاتی به دست آورده بودم و آنها را به دایی خود گفته بودم اما افاقه نکرد.

وی به دلیل قطع ارتباطش با دایی خود اشاره کرد و گفت: من موکدا با ایشان درگیر بودم و مشکل داشتم که چرا این افراد مورد حمایت قرار گرفتند و در جلسه‌ای که در سازمان جهانی شدن در سعادت‌آباد با دایی خود برگزار کردم گفتم که برخی از افراد دچار انحراف شده‌اند اما وی بی‌توجه بود و به این ترتیب من ارتباطم را قطع کرده و به بخش خصوصی آمده‌ام اما در آنجا دیدم که سایه همان افراد در اینجا نیز گسترده شده است.

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای خاص به موضوع حضورش در شرکتی تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: قرار شد در آن شرکت کار تبلیغاتی انجام دهم و به این ترتیب موفق شدم با خسروی آشنا شوم چون قرار بود برای او تیزر تبلیغاتی بسازم اما در این میان درباره پروژه‌های گردشگری نیز اطلاعاتی به دست آوردم. اما ارتباطمان صرفا تجاری و اقتصادی بود.

وی گفت: من دوستی به نام آقای «ز» داشتم که در یکی از جلسات با این فرد آقای «ی» نیز حضور داشت. این آقا بعدها به سمت مسئول پیگیری پروژه‌های خاص نهاد انتخاب شد.

متهم گفت: خسروی در اردیبهشت سال 89 شرکت خط و ابنیه را خرید اما قرار شده بود به ازای خرید خط و ابنیه 15 پروژه راه به او تحویل داده شود من همان زمان با وزیر راه سابق دیداری داشتم و او از عملکرد آقای «ع» ابراز ناراحتی کرد و حتی از واژه دزد برای این فرد استفاده کرد.

وی گفت: آقای «ی» فهمیده بود که برکناری وی نزدیک است به همین دلیل تلاش کرد تا ارتباطی نزدیک و مستقیم با خسروی برقرار کند و سمت جدیدی برای خودش دست و پا کند.

به همین دلیل با آقای «م ـ م» ارتباط نزدیکی برقرار کرد و باعث شد چیزهایی که می‌دانستم به من کمک کند تا رابطه‌ام با خسروی سرد شود.

وی افزود: از آنجا بود که آقای «ر» رسما مسئول پروژه‌های نهاد ریاست‌جمهوری شد و من همان هم به دایی خود پیامک زدم و گفتم این کارتان اشتباه بوده است اما افاقه نکرد و من امروز به عنوان خواهرزاده آقای خاص خجالت می‌کشم.

وی گفت: آقای «ع» به محض حضور در سمت پروژه‌های ویژه نهاد موضوع دو طبقه کردن مسیر رامسر را رسمی کرد چون می‌دانست این موضوع می‌تواند پوششی برای تعهدات خسروی باشد و به این ترتیب می‌توانست آن 15 پروژه را برای خسروی تأمین کند.

متهم «ع- ر» خواهرزاده آقای خاص در ادامه اظهارات خود گفت: مه‌آفرید بارها به من می‌گفت رئیس ایمیدرو کارها را در وزارت صنایع انجام می‌دهد. او به من می‌گفت می‌خواهند ارتباط ما را خراب کنند.

وی ادامه داد: آقایان « م » و «ی» مرا می‌شناختند و قرار بود مرا حذف کنند و عملا هم موفق به حذف رابطه تجاری و دوستی من با آقای «الف - م» شدند. حتی یک بار مه‌آفرید به من گفت دوست داری تو را با آقای «الف -م» آشتی دهم، آقای «ح - پ» در بانک مرکزی ، آقای «الف» کارهای حمایت بانکی، آقای «خ - الف» کارهای ایمیدرو را انجام می‌دادند و آقای «ع - ر» نیز بازوی اجرایی مه‌آفرید بود.

متهم با بیان اینکه به دایی خود بابت همه این افراد تذکر داده بودم گفت: هر جا پول کلان بود اینها مانند اختاپوس آنجا حاضر می‌شدند، همه جا دنبال من بودند و متهمان اصلی آنها هستند. من نباید 7 ماه در زندان باشم و خود آقای «الف -م» باید به دادگاه بیاید و پاسخگوی اقداماتش باشد.

وی افزود: از 3 سال قبل دیگر خواهرزاده او نیستم. خودش باید به دادگاه بیاید اگر به موقع بیانات مقام معظم رهبری را گوش می‌کرد دیگر توهم قدرت بر آنها ایجاد نمی‌شد. اینکه چرا دچار این توهم شدند را نمی‌دانم و خودشان باید بیایند و توضیح دهند.

این متهم درباره ارتباط آقای «م » مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با مه‌آفرید امیر خسروی گفت: این دو با هم تماس داشتند و زمانی که در زندان بودم یکی از معاونان مه‌آفرید آن را تأیید کرد و گفت آنها با هم در تماس بودند.

وی افزود: شخص مه‌آفرید هم این موضوع را با من در میان گذاشت و گفت مدیر کل حوزه ریاست میراث فرهنگی از من خواسته است ترخیص کالا را به شرکتی که او می‌گوید واگذار کنیم.

متهم گفت: موضوع را به آقای «الف -م» منتقل کردم او هم در یک مقطع با آن فرد برخورد کرد اما او باز هم اعمال نفوذ کرد تا جایی که الان با هم به مسافرت‌های خانوادگی می‌روند.

وی با بیان اینکه بنده صرفا تاوان یک جسم را می‌دهم، گفت: اعلام می‌کنم که دیگر خواهرزاده «الف - م» نیستم.

متهم در پایان اظهاراتش از قاضی سراج درخواست ملاقات خصوصی کرد که با مخالفت قاضی روبرو شد و قرار شد اظهارات خود را در قالب یک متن به قاضی تحویل دهد. 

مه‌آفرید امیرخسروی مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا و متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: فشار اداره مالیات، اداره دارایی، شهرداری‌ها و حقوق حدود 16 هزار پرسنل ما را بعضا مجبور به پرداخت رشوه می‌کرد.

وی ادامه داد: تا سال 87 فقط با بانک ملی شعبه مرکزی کار می‌کردیم و هیچ مشکلی نداشتیم بعد از خرید گروه ملی با بانک صادرات صحبت کردیم تا برای طی روال قانونی پرداخت وام کارشناس معرفی کند که مشکلات ما از همان‌جا شروع شد.

متهم ادامه داد: بازرسی وزارت اقتصاد به بانک صادرات نامه نوشت که گروه آریا می‌خواهد گروه ملی را بخرد این در حالی بود که ما قبل از آن گروه ملی را خریده بودیم با این نامه بانک صادرات جلوی کار ما را گرفت و سؤال من این است که چرا به همه بانک‌ها نامه نزدم ما قبل از نامه بازرسی وزارت اقتصاد هیچ گشایشی انجام نداده بودیم و این کار بودار بود زیرا از همانجا شروع کردند که جلوی کار ما را بگیرند.

متهم با اشاره به آشنایی با ع.ر خواهرزاده رئیس آقای م گفت: با پیشنهاد این فرد نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم تا درباره این موضوع دستور رسیدگی دهند و گفتم اگر نمی‌گذارند کار کنیم بگویید تا ما هم بدانیم از سال 88 در کار ما توطئه می‌کردند بطوریکه وقتی برای سهم الشرکه شرکت ام.دی‌.اف پول واریز کردیم بانک صادرات نامه زد که این پول از محل تنزیل است چطور 6 میلیارد را متوجه شدند اما گردش 3 هزار میلیاردی را نفهمیدند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم این کارخانه تولیدی در سال ضربه خوردن است کارخانه‌ای که سالانه 250 میلیون دلار از واردات کم می‌کرد. ماشین آلات در حال استارت بودند که کار متوقف شد و هنوز هم معطل است

مه‌آفرید امیرخسروی با بیان اینکه این رفتارها در حالی با من انجام شد که آقای س ماشین‌آلات دسته دوم 40 ساله را وارد کشور می‌کند گفت: من اگر قصد ضرر رساندن به کشور و نظام را داشتم با بهترین کارخانه دنیا برای واردات قطعات تعامل نمی‌کردم واردات شمش 4 میلیون تن در سال است که با کارهای گروه من 12 درصد از واردات کاسته می‌شد.

وی با بیان اینکه تمام پول‌هایی که از کشور خارج شده بابت خرید ماشین آلات بود گفت: کسانیکه سهام بانک صادرات را به نازلترین قیمت خریدند در کار ما دخالت کردند آقای م یکی از مسئولان صنعت روغن به یک دوست مشترک و تنها یک هفته بعد از دستگیری من گفته بود خسروی اعدام می‌شود برادر مدیرعامل سابق بانک صادرات در کار گوشت بود و در یک جلسه رفتار بسیار بدی با من کرد گوشتی که قرار بود به میزان 100 هزار تن وارد کشور کنم و با قیمت 8 هزار تومان به وزارت بازرگانی بفروشم را جلویش را گرفتند همه اینها برای این بود که به من ضربه وارد کنند من با قائم مقام بانک مرکزی دوست بودم یا کسانیکه جلوی کار من را گرفتند.

مه آفرید امیرخسروی ادامه داد: رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس باید به این سؤال پاسخ دهد که من بارها به او گفته بودم که از من باج‌خواهی می‌شود یا خیر من حتی به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بارها گفته بودم که عده‌ای از من باج خواهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس با من تماس می‌گرفتند گفت: آنها باید قسم بخورند که من به آنها گفته‌ام که در کشور فساد است یا خیر.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس وقتی به او گفتم که فساد در کشور وجود دارد فقط سرش را تکان داد.

قاضی سراج در پاسخ به سؤال مه‌آفرید امیرخسروی که چرا جو را امنیتی کردید که کسی جرات نمی‌کند حرف بزند یا چرا اجازه نمی‌دهید من مصاحبه کنم گفت شما همه جا دخالت داشتی و می‌توانستی مصاحبه کنی الان هم در حال شانتاژ هستی و از خودت دفاع نمی‌کنی.

مه‌آفرید ادامه داد: من از خودم دفاع نمی‌کنم بلکه از عملکرد گروهم دفاع می‌کنم کسانی که الان مثل موش پنهان شده‌اند باید الان جواب بدهند. یکی از مسئولان با من جلسه امنیتی گذاشت و خودش را مشاور امنیتی موضوع تحریم عنوان کرد و به من گفت: برو خارج از کشور شرکت تأسیس کن. آقای ر شما رابط پیش من نفرستادید.

وی خطاب به نماینده یکی از شهرهای شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا شما نبودید که از من می‌خواستید پیگیر پروژه‌ها باشم چرا آقای الف معاون وزیر اقتصاد الان باید در مسئولیت باشد.

مدیرعامل گروه آریا درباره تأسیس بانک آریا گفت: تأسیس بانک آریا برای بحث تحریم مطرح شد و همه مسئولان در جریان بودند و یک میلیارد دلار هم برای این موضوع در نظر گرفته شد اما هیچ کس شهامت ندارد بگوید در جلسات ساعت 12 نیمه شب چه گذشت.

وی ادامه داد: از همین جا خطاب به این مسئولان می‌گویم تا زمان جلسه بعدی دادگاه یا خودشان موضوع را به رهبر انقلاب بگویند که ما برای کمک به دولت جلو آمده بودیم وگرنه اسامی همه آنها در جلسه بعد با مدارک افشا خواهم کرد.

متهم با بیان اینکه رسما از من خواستند برای کمک به دولت وارد کار شوم گفت: خاوری با قباحت تمام به من می‌گفت برای بالا بردن سطح اعتبار باید به من پول بدهی.

متهم ردیف اول فساد مالی با طرح این سؤال که خاوری را چه کسی فراری داد گفت: اگر تا جلسه بعد دادگاه پاسخ این سؤال از سوی افراد مورد نظر داده نشود خودم همه اطلاعات را افشا خواهم کرد.

اسم آقای ر هم به عنوان نمونه ذکر کردم ایشان نه تنها در منزل خود بلکه در پارک لویزان و دفترش هم با من جلسه گذاشته بود.

قاضی ناصر سراج در بخش دیگری از رسیدگی به اتهامات مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده 3 هزار میلیارد تومانی خطاب به متهم گفت: من وظیفه‌ام فقط تفهیم اتهام در چهارچوب این پرونده است و اینکه نقش شما را در رخ دادن فساد 2 هزار و 800 میلیارد تومانی بررسی کنم.

قاضی گفت: من بر اساس مدارک موجود یعنی پرینت حساب شما و رفتار شما پرونده را بررسی می‌کنم و کاری به این ندارم که چه اتفاقات دیگری در این زمینه رخ داده است زیرا من باید چارچوب پرونده را در ذهن داشته باشم.

قاضی گفت: بر اساس کیفر خواست 2 هزار و 800 میلیارد تومان پول از شعبه‌ای در کیش به تهران آمده و سپس به حساب شما واریز شده است و آن وقت شما می‌گویید مسئول این پول‌ها نیستید من پرونده‌ای در پیش رویم باز است که 32 متهم دارد با اتهامات مختلف.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما باید راجع‌ به موضوع این پرونده دفاع کنید نه خارج از این پرونده شما دفاع کنید جانانه هم دفاع کنید من به شما وقت می‌دهم.

مه‌آفرید گفت: من چگونه دفاع کنم وقتی کسانی که یک میلیارد دلار به من معرفی‌نامه داده‌اند تا بروم از برزیل گوشت وارد کنم اما به خاطر جنگی که با یکدیگر داشتند و نتوانستند یک میلیارد ریال را هماهنگ کنند امروز من باید جوابگوی آنها باشم.

قاضی گفت: شما از اسامی زیادی نام بردید اگر اینها همین دنیا از شما شکایت کنند باید پاسخگوی آنها باشید آن دنیا که جای خود.

مه‌آفرید گفت: برای یک مفسد‌فی‌الارض پاسخ گفتن به اتهام افترا دیگر چیزی به حساب نمی‌آید. به من کسانی بودند که گفتند برو و گروه ملی را بخر.

وی به نقش آقای الف معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: وقتی آن آقا از وزیر اقتصاد 300 میلیارد تومان معرفی‌نامه گرفت تا من به بانک صنعت و معدن مراجعه کنم با چه نیتی این کار را کرد تنها نیتش این بود که سهامدار بانک آریا شود. اما بعد از آن آمد هم از این طرف خورد و هم از آن طرف.

مه‌آفرید خسروی گفت: چرا آقای «م» رئیس اعتبارات بانک صنعت و معدن جلوی اعتبارات ما را گرفت و دنبال گرفتن پول از ما بود آمدند و وثیقه ما را 10 برابر کردند زیرا به آنها رشوه نداده بودیم.

وی به نقش «ش ـ ح» اشاره کرد و گرفت: این فرد چهار بار به دفتر من آمد و اسرار داشت که بیا برای لوله‌سازی خوزستان کاری انجام بده به نوعی شده بود دلال میان آقای «ع» مدیرعامل گروه ورزشی داماش و بنده.

متهم درباره نقش معاون سیاسی استاندار خوزستان نکاتی اشاره کرد و گفت: همین آقا بارها اسرار داشت که من لوله‌سازی اهواز را خریداری کنم چرا اینها می‌خواستند لوله‌سازی را به ما بفروشند آقای «ش ـ ح» چرا به دفتر من مراجعه کرد و گفت تا زمانی که یک میلیارد تومان به او ندهم از دفتر من نمی‌رود. آقای «پ» رئیس سابق ایمیدرو برای چه اصرار داشت که من فولاد خرمشهر را بخرم.

آقای «م» در دفتر من چکار داشت که قصد داشت تا بخشی از شرکت‌های به جا مانده اهواز را به من بفروشد.

من هر کمکی کردم به آقایان دولتی کردم که در خصوصی‌سازی سرشان را بالا بگیرند.

وی گفت: من در جلسه آینده اسامی را می‌گویم و مشخص می‌کنم که چه کسانی در این پرونده نقش داشته اند من برای این مملکت کارخانه زدم و کار کردم.

خسروی افزود: در تمام شهرها استانداران، نمایندگان مجلس و مدیرکل اطلاعات می‌دانستند که ما داریم چه کاری انجام می‌دهیم.

مدیرکل وزارت اطلاعات آقای «ش» آمد در دفتر من و آمد گفت از همه کارهای من اطلاع دارد. وزارت اطلاعات به من نامه داده بود که ماهیت گروه آریا برای من مشخص شده است و می‌داند 30 شرکت زیر مجموعه‌اش چه کاری انجام می‌دهد.

وی به مشکلات پیش آمده در مسیر واگذاری ال سی‌ها اشاره کرد و گفت: در تاریخ 17 مرداد قرار بود ما به بانک مرکزی قسمت اعتبارات برویم اما جلوی کار ما را گرفتند و زمانی بود که هفته قبل از آن بانک ملی گشایش‌ها را انجام نمی‌داد و تنزیل‌ها را متوقف کرده بود.

وی به نامه 8 فروردین بانک مرکزی مبنی بر تسویه حساب بدهی‌های گروه آریا ظرف مدت یک ماه اشاره کرد و گفت: اگر بانک مرکزی حسن نیت داشت چرا فقط به بانک ملی نامه زد و به تمام بانک‌ها نظیر پاسارگاد و دیگران نامه نزد.

آقای قاضی اینها بوی چه می‌دهد. آقای الف ـ پ نماینده بازرسی در بانک مرکزی چرا از طریق آقای «ح ـ س» درخواست 10 میلیارد تومان پول از من کرده بود.

آقای «س» چرا نمی‌آید بگوید که من به هر مسئولی که گفتم از من پول می‌خواهند به جای اقدام سرشان را تکان دادند.

وی ادامه داد: آقای « الف » به آقای «ع ـ د» در فروردین 90 می‌گوید که شما نگران نباشید گروه‌ آریا چهار ماه دیگر زمین می‌خورد ایشان از کجا می‌دانستند که ما زمین خواهیم خورد. چرا دار و دسته آقای الف از همه اتفاقات مصون ماندند و کسی جرئت دارد به سراغشان برود.

مه‌آفرید خسروی افزود: یکسری افراد پشت سر نظام سنگر گرفته‌اند و به اسم نظام دارند از نظام سوء استفاده می‌کنند. به اسم نظام پول می‌گیرند و کار مردم را با یک نامه تغییر می‌دهند.

وی افزود: من حتی به وزارت اطلاعات هم دیگر اعتماد ندارم زیرا از کجا معلوم همان کسی که از من بازجویی می‌کند نرود اطلاعات را در اختیار کس دیگری قرار دهد مگر نبود آقای «الف» که با آقای خاوری نسبت داشت و تمام کارهای او را انجام می‌داد و رابطه او در وزارت اطلاعات بود.

خسروی افزود: من حتی به پیش آقای «پ» در سازمان بازرسی کل کشور هم رفتم و گفتم که از من باج‌خواهی می‌کنند و گفتم که پیش اقای الف هم رفتم و گفتم که چه اتفاقاتی دارد می‌افتد در حالی که ایشان سرش را تکان داد و گفت نه اشتباه می‌کنید اینها آدم‌های خوبی هستند.

وی افزود: به نظرتان «ح ـ س» امروز فرار کرده است.

مه‌آفرید افزود: روز جمعه 14 مرداد سال 90 ساعت 2 بعد از ظهر حکم بازداشت من صادر شد و من از جریان بازداشت در ساعت 4 بعد از ظهر باخبر شدم و به من همان زمان زنگ زدن و گفتن از کشور فرار کنم اما من این کار را نکردم فقط برادرم را فرستادم زیرا می‌دانستم من کاری نکرده‌ام و باید بمانم و جوابگوی اشتباهات دیگران باشم.

متهم افزود: به کشورم افتخار می‌کنم لازم باشد برای کشورم جان می دهم من تا سال 86 حتی پاسپورت هم نداشتم.

وی افزود: اینها می‌خواستند کاری کنند که من از کشور فرار کنم تا همه تقصیرها به گردن من بیفتد در حالی که وقتی از رفتن من ناامید شدند خاوری را فراری دادند زیرا خاوری هم سرخط خیلی از مسائل بود.

در این لحظه قاضی سراج به متهم گفت: این نظام آن قدر قدرت دارد که همان طور که ریگی را به کشورمان آورد خاوری را هم دیر یا زود به کشور باز می‌گرداند.

در اولین بخش از نوبت عصر امروز دوازدهمین جلسه دادگاه فساد 3 هزار میلیارد تومانی فراهانی نماینده دادستان تهران برای دفاع از کیفرخواست صادر شده برای مه‌آفرید امیرخسروی در جایگاه قرار گرفت.

این فرد در ابتدای اظهارات به سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ 10 اردیبهشت ماه امسال درباره قاچاق و سو‌‌ءاستفاده از ذخایر متعلق به مردم سخن گفت.

وی افزود: ما از همان ابتدای دادرسی به همه متهمان این نکته را یادآوری کردیم که باید در جلسات دادرسی و دادگاه صداقت را مدنظر قرار دهند و با صداقت همه جرائم مرتکب شده را بپذیرند. همین فضایی که امروز ایجاد شده اگر آنالیز شود نشان داده می‌شود که بار آقای خسروی کج بوده که به منزل نرسیده است.

وی افزود: اولین نکته‌ایی که می‌خواهم در مورد دفاعیات خسروی بگویم این است که ایشان اشاره داشت که ما تلاش داشته‌ایم تا همه جرائم را به گردن خسروی بیندازیم و وزارتخانه‌ها و بانک‌ها را از دایره تقصیر و اشتباه خارج کنیم در حالی که باید در این نوع تفکر تجدیدنظر کنند زیرا همین امروز می‌بینید که بسیاری از مدیران بانکی هم در کنار معاونان وزرا بازداشت هستند و به اتهامات آنها رسیدگی می‌شود.

وی گفت: ما اصلاً و ابداً‌ قصد بزرگنمایی نداشتیم و تلاشمان این بوده که واقعیت را نشان دهیم اما شما و وکیل‌تان تلاش دارید حقیقت را کتمان کنید در حالی که این به نفع شما نیست.

وی گفت: آقای خسروی بخشی از مدیرانی را انتخاب می‌کرده که هیچ اتهام و سوء سابقه‌ای در پرونده آنها وجود نداشته و اتفاقاً صاف و ساده کارهای این گروه را به پیش می‌بردند.

وی افزود: آقای خسروی چه کسی شما را مجبور کرده بود که گروه ملی فولاد را بخرید چه کسی شما را امیدوار کرده بود که اینگونه ظرف 2 سال تعداد شرکت‌هایتان 60درصد افزایش داشت.

فراهانی خاطرنشان کرد: شما در زمان خرید گروه ملی فولاد از یکسری افراد مشورت گرفتید که همگی آنها به شما گفتند گروه ملی را خریداری نکنید اما شما برخلاف نظر آنها این کار را کردید آیا چاقوی زیر گلوی شما قرار دادند که گروه ملی را بخرید

وی افزود: آن زمان که بانک صادرات مصوبه گشایش اعتبارات اسنادی به مبلغ هزار میلیارد ریال را باطل اعلام کرد شما چرا باز هم به سراغ گشایش اعتبارات اسنادی رفتید. برخی از متهمان در اظهارات‌شان آمده است که شما بر همه کارهای مالی نظارت دقیقی داشته‌اید.

وی گفت: البته ما به این نکته هم واقف هستیم که متأسفانه برخی از بازجویی‌ها در مرحله اول رسیدگی به این پرونده تعاملات ویژه‌ای با متهمان داشته اند و به نوعی دادگستری استان خوزستان نیز از جمله‌های کارهای خیری شبیه کار برخی از متهمان انجام می‌داده است اما همان زمان که از جریان باخبر شدیم پرونده به تهران احاله شد و ضابطین و قضات با کیفیت بهتری به رسیدگی پرونده پرداختند.

وی گفت: در قسمت آخر قرار مجرومیت اولیه صادر شده از آنجا که وقت کافی نبود قرارها مختصر و نامطلوب نوشته شده بود که به همین دلیل در تهران با استدلال‌های متقن سعی در بهبود قرار مجرومیت‌ها داشت.

فراهانی گفت: شما از بانک مرکزی دایره استعلامات بپرسید که ما در طول این مدت چه میزان استعلام از آنها گرفتیم برخی از آنها مدعی هستند که در طول 8 ماه گذشته بیش از تمام 30 سال گذشته از آنها استعلام شده است.

فراهانی گفت: هرچند که ما تلاش کردیم تا بازجویی‌های بهتری در این پرونده از متهمان بازپرسی کنند اما هنوز هم بر همه کارهای‌مان مهر تأیید نمی‌زنیم اما به این نکته توجه داشته باشیم که شما هم بحث بی‌خبر بودن از ال‌سی‌ها و عدم اطلاع از مجوز نداشتن آنها به زبان می‌آورید در حالی که ال‌سی از ابتدا اصلاً به دلیل صوری بودن معاملات در صورت داشتن مجوز هم جعل به حساب می‌آیند.

فراهانی افزود: از شما یک سی‌دی تصویری به من رسیده که در آن شما هنگام سخنرانی برای مدیران و کارمندان‌تان دم از حفظ صداقت و صاف و صادق بودن در هنگام کار می‌زنید در حالی که امروز همه آن حرف‌هایتان را فراموش کردید و بدون صداقت حرف می‌زنید.

وی گفت: شما می‌گویید از ال‌سی‌ها بی‌خبر بودید در حالی که پیش خودتان باید می‌پرسیدید که چگونه است که گروه ملی می‌تواند این میزان اعتبارات اسنادی برای شما آن هم یک روز در میان گشایش کند مگر ال‌سی کارت پستال بود که آقای «س ک» یک روز در میان برای شما صادر کرده و برای‌تان بفرستد.

فراهانی به بخشی از دفاعیات «س ک» اشاره کرد و گفت: «س ک» مدعی است شما یک روز در تماس تلفنی به او گفته‌اید که اینقدر باید ال‌سی صادر کنید تا من بتوانم پول‌ها را تسویه کنم و او را مجبور کرده‌اید در این زمان فراهانی از «س ک» خواست تا در جلسه و در حضور شخص مه‌آفرید خسروی این ادعا را مجدداً تکرار کند که این فرد از جای خود بلند شده و اظهارات نماینده دادستان را تأیید کرد و گفت مه‌آفرید ما را مجبور و تهدید کرده بود

در این بخش از رسیدگی به پرونده نماینده بانک صادرات به تصحیح کردن سخنان فراهانی پرداخت و گفت: در تاریخ 18 مرداد سال 88 اولین ال‌سی گروه ملی به مبلغ 320 میلیارد تومان لغو مجوز شد.

فراهانی در ادامه اظهاراتش به سخنان آقای «الف ش» و «ب ب» اشاره کرد و گفت: یک جمله مشترک در اظهارت این افراد وجود دارد با این عنوان که مه‌آفرید در قضایای مالی به هیچ کس میدان نمی‌داد و خود شخصا کارهای مالی را پیگیری می‌کرد.

وی افزود: شما حتی برگه چکی که در قالب رشوه دو میلیارد و 400 میلیون تومانی به «س ک» داده بودید را تأکید کرده بودید که این فرد خودش آن را نقد نکند و حتی‌الامکان به حساب خانواده‌اش هم پولی واریز نکند اینها همه نشان از آن دارد که شما محاسبه دقیقی برای این پرونده داشته‌اید.

نماینده دادستان در رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومان به موضوع خرید طلا و جواهرات 10 میلیارد تومانی برای خانواده مه‌آفرید اشاره کرد و گفت:‌ شما زندگی اشرافی همراه با تبختر برای خانواده‌تان ایجاد کرده بودید.

فراهانی افزود: من در یکی از جلسات گفته بودم که خسروی از امامزاده محل سکونتش دزدی کرده بود که این جمله را اینگونه تصحیح می‌کنم که گویا در 19 سالگی این فرد از یک بقعه یا شبیه به امامزاده سرقت کرده بوده که البته محکوم هم نشده بوده است هرچند ایشان در سال 87 به اتهام رشوه به کارمند بانک برای رفع اثر از چک‌‌های برگشتی‌اش به پرداخت 4 میلیون تومان جزای نقدی بدل از 6 ماه حبس محکوم می‌شود.

فراهانی افزود: آقای وکیل اظهارنظری کردند که گویا رقبای مه‌آفرید خسروی به خاطر دست نیافتن به گروه ملی فولاد برای او پرونده‌سازی کرده است در حالی که باید پرسید مگر گروه ملی فولاد چه گوشت لخمی بوده است که بخواهند برای آن سرودست بشکنند.

وی افزود: یک بخشی از دلایل ما برای مفسد فی‌الارض متهم اختلاس کلانی است که در بانک ملی شعبه کیش رخ داده است و به اینها اضافه کنید که مبالغ هنگفت رشا و ارتشا.

وی افزود:‌ متأسفانه اینقدر این پرونده بزرگ است که می‌ترسیم هرچه به جلوتر برویم و این پرونده مفتوح بماند به جایی برسیم که بگویم 70 میلیون را دستگیر کنیم و بگیریم و ببندیم اینقدر این گروه دسته گل به آب داده که مانده‌ایم چه کنیم.

نماینده دادستان افزود:‌ گروه آریا متهم به زمین‌خواری و رشوه و تبانی و تخلف در اخذ تسهیلات نیز هست و به اینها اضافه کنید جرائم گمرکی و همچنین تبانی و تخلف در تأسیس بانک آریا در حالی که این گروه تأسیس بانک آریا را برای دور زدن تحریم‌ها اعلام می‌کنند حال آنکه بانک ایرانی اگر قرار بود تحریمی را دور بزند همین چند بانکی که وجود داشت موفق به این کار می‌شدند.

فراهانی افزود: آقای «الف ش» در اظهاراتش می‌گوید ما در خردادماه سال 90 گفتیم که باید بانک آریا تأسیس شود وگرنه در باتلاقی از مشکلات گیر خواهیم کرد و خدا را باید شکر کنیم که بانک آریا تأسیس نشد وگرنه معلوم نبود چه بلایی به سر سپرده‌های مردم می‌آمد.

نماینده دادستان گفت: متهم حرف از اسامی می‌زند که حاضر نیست از آنها نام ببرد در حالی که من امروز خواهش می‌کنم و التماس می‌کنم که آقای خسروی بگوید چه کسانی او را مجبور کردند رشوه بدهد و بگیرد و اعتبارات اسنادی گشایش کند. اینکه در فضایی یکسری اسم بگوییم و اتهامی متوجه آنها نباشد نتیجه‌ای برای آقای خسروی ندارد.

وی افزود: به نظر ما خسروی می‌خواسته یک ثروتمند متمول شود و اگر قصد دزدیدن پول در بانک و انبار کردن آن در خانه‌اش را نداشته بلکه او می‌خواسته است آوازه‌اش به گوش همه برسد و او را به عنوان یک کارخانه‌دار بشناسند.

وی افزود: ما کارخانه ام‌دی‌اف خسروی را دیده‌ایم یک کارخانه مثال زدنی و قدرتمند است اما در کنار آن رشوه‌هایی هم که خسروی داده است مثال‌زدنی است.

فراهانی ادامه داد:‌ اینکه ما صرفاً بگوییم رئیس دفتر فلان وزیر یا فلان مسئول تماسی با ما گرفته و از ما خواهش کرده که کاری کنیم که جرم نیست باید آقای خسروی دقیقاً بگوید با سند و مدرک که هرکسی چه کاری انجام داده تا وقتی ما هم به سراغ افراد رفتیم بتوانیم با آنها برخورد کنیم صرفاً اینکه جلسه‌ای در هتل برگزار شده معنی جرم نیست یک بستری فراهم بوده شما هم به آن بستر پیوستید و جرم مرتکب شدید.

نماینده دادستان در بخش انتهایی سخنان خود به موضوع بازجویی از برخی از مدیران بانک صادرات در خوزستان که امروز در برخی دیگر از شهرها پراکنده شدند گفت: ما حداقل برای آنها اهمال گرفتیم پس شما شعار ندهید و اگر واقعاً جرمی از افراد سراغ دارید به ما بگویید تا ما کمک‌تان کنیم.

در بخش دیگری از دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده برای پاسخگویی به برخی از سؤالات قاضی در جایگاه قرار گرفت.

متهم درباره نحوه تأسیس بانک آریا گفت: بانک مرکزی اعلام کرده بود که به دلیل برخی مشکلات من و برادرم باید از سیستم بانکی آریا خارج شویم و من هم به همین دلیل مقداری پول به برخی از دوستانم قرض دادم و به آنها وکالت دادم تا در هیئت رئیسه بانک آریا مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: کل اعتبار بانک آریا 140 تا 150 میلیارد تومان بود که البته 150 میلیارد دیگر هم خرج خرید مستغلات شده بود.

قاضی پرونده گفت: آیا این 150 میلیارد هزینه خرید شعبات بانکی بود یا چیز دیگری که مه‌آفرید خسروی پاسخ داد من توجیهم این بود که قیمت ملک و مسکن بالا می‌رود به همین دلیل آن 150 میلیارد را ملک و ابنیه خریدم.

وی در پاسخ به سؤال اجازه دخل و تصرف در 15 درصد سهام بانک آریا به فردی به نام «ع - د» گفت: این اجازه‌نامه هیچ وقت اجرایی نشد و صرفاً یک اجازه نامه مکتوب بود که البته در اختیار خودم بود و برای آن هم مبلغی در نظر گرفته نشده بود.

قاضی از متهم درباره دامپینگ و انحصار فولاد که توسط دو تن از متهمان به مه‌آفرید خسروی نسبت به داده شده بود گفت:‌ در رابطه با دامپینگ و انحصار باید بگویم هیچ وقت این موضوع صحت نداشته و قصد چنین کاری را نداشتم.

وی گفت: ما به دلیل رقابتی که در فضای تولید فولاد بود قصد داشتیم قیمت تمام شده فولاد را پایین بیاوریم به همین دلیل سعی می‌کردیم به همین دلیل سعی می‌کردیم قیمت زیر بازار را ارائه دهیم.

وی افزود: آقای قاضی یکی از مشکلات بزرگ کشور در بحث فولاد این است که قیمت تمام شده کالا بالاست و به همین دلیل هیچ وقت کسی برای رقابت به میدان نمی‌آید اما ما تلاش داشتیم فولاد را با قیمت مناسب عرضه کنیم.

وی افزود: این موضوع اندکی غیرمعقول است که من فولاد را 850 تومان بخرم و بخواهم 820 تومان بفروشم این چیزی که درباره اعلام قیمت از سوی من مطرح شده صحت ندارد زیرا آقای «ب» مدیر فروش گروه ملی فولاد قیمت را مشخص می‌کرد و در اختیار من هم نبود.

متهم درباره انحصار تولید و فروش تراورس گفت: تولید انحصار تراورس چیز مهمی نیست ما آمدیم صرفاً تولید تراورس را با قیمت پایین رونق دادیم. آقای قاضی شما با خرید 30 میلیارد تجهیزات می‌توانید کاری کنید که روزانه 4 کیلومتر خط راه‌آهن بکشید ما ابتکارمان این بود که با پول یک کیلومتر راه‌آهن 2 کیلومتر راه‌آهن تولید می‌کردیم.

وی در پاسخ به سؤال قاضی درباره خرید دو برابری خط و ابنیه گفت: قیمت خط و ابنیه در روزنامه رسمی 129 میلیارد عنوان شده بود که با احتساب سود اقساط 10 ساله‌اش 159 میلیارد شد. قیمت خط و ابنیه براساس قیمت کارشناسی 230 میلیارد برآورد شده بود اما به دلیل عدم استقبال این رقم به 128 میلیارد تومان کاهش یافت.

مه‌آفرید خسروی گفت: من استعداد بالقوه‌ام این بود که قیمت واقعی یک شرکت را بررسی می‌کردم و سپس آن را خریداری می‌کردم در حالی که دیگران به سود یک روزه فکر می‌کردند.

قاضی به او گفت: پیشتر این موضوع مطرح شده بود که دلیل خرید تراورس از سوی شما واگذاری 15 تا 16 پروژه ریلی بوده است در حالی که خسروی گفت این موضوع صحت ندارد ما تنها به سوددهی بلندمدت تراورس فکر می‌کردیم.

مه‌آفرید خسروی گفت: آقای نماینده دادستان حرف‌هایی از معدل 10 دیپلم من به میان آورد در حالی که اگر فرض کنیم من از نظر ذهنی کندذهن باشم حاضرم با بزرگترین دکترای اقتصاد ایران بحث و چالش کنم.

وی افزود: حاضرم در یک اتاق دربسته تحت‌الحفظ باشم و پس از تنها 4 سال 4 شرکت خریداری شده را به سوددهی برسانم بدون آنکه یک ریال به من پول بدهید.

متهم افزود: آقای تورگ نماینده دادستان خرجی زن و بچه من را نمی‌دهد ایشان دچار کم‌بینی است و آقای تورگ نسبت به من و خانواده‌ام سوءنیت دارد.

تورگ در این لحظه واکنش نشان داده و گفت همسر شما در شب عید تقاضای هزینه 25 میلیون تومانی کرده است من نمی‌توانم این رقم را به او بدهم.

مه‌آفرید خسروی گفت: گناه من چیست که شما خرج همسر و بچه‌ مرا با معیار همسر خودتان می‌سنجید من کسی بودم که 5 هزار میلیارد تومان دارایی داشتم طبیعی است که خرج زنم با شمایی که حقوق‌تان 2 میلیون تومان است متفاوت باشد.

مه‌آفرید خسروی خطاب به قاضی گفت: آقای قاضی حرف زدن خیلی راحت است اما عمل کردن سخت است من حقوق دو ماه مجموعه‌ایی را می‌دادم که 17 هزار نفر پرسنل داشت من پول سیستم بانکی را بدون معوقه پرداخت کردم آقای قاضی بروید بررسی کنید حد اعتباری در تمام دنیا مرسوم است بروید بپرسید که حد اعتباری من چقدر بوده است.

وی خطاب به قاضی درباره نسبت دادن 60 شرکت گفت: هیچ کدام از این شرکت‌ها برای من نیست اینها یک نسبت دروغ و تهمت بزرگ است.

مه‌آفرید خسروی گفت: هنر شرکت پژو این است که 32 بار در سال پول را در میان کارخانجات خود می‌چرخاند و هنر من این بود که این کار را کردم.

قاضی به او گفت: پولی که چرخاندی مال چه کسی بود.

متهم گفت: من مرض قند دارم و روزی 10 تا قرص می‌خورم 3 بار در روز انسولین می‌زنم.

قاضی گفت‌: من هم روزانه 10 قرص می‌خورم.

در نهایت خسروی به نامه 53 صفحه‌ای برای دادستان تهران اشاره کرد و گفت: آیا آقای دادستان آن نامه را خواندی که من چه چیز‌هایی را برای شما نوشتم.

خسروی گفت: من در سال 67 پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران قبول شده بودم اما امروز آقای تورگ مرا یک آدم کندذهن می‌خواند من یک فرد تصمیم‌گیر و عملگرا هستم و حاضرم تا پایان سال 96 تحت نظر شما شرکت‌ها را به بهره‌برداری و سوددهی برسانم آخرش هم همه را وقف امام رضا (ع) کنم و به شهر و دیارم برگردم و کشاورزی کنم. 

عباس جعفری دولت آبادی، بعد از اتمام دوازدهمین جلسه دادگاه فساد بززگ مالی در جمع خبرنگاران از صدور کیفرخواست اتهامات خاوری خبر داد.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور از محاکمه غیابی محمود خاوری، مدیر عامل فراری بانک ملی خبر داده بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
0
0
....
من الان تو پاییترین نقطه شهرم.جایی که وقتی بلیط 25تومنی اتوبوس شد 50تومن مردم عزا گرفتن.
.
.
.
.
اینجا همه چی آرومه ولی کسی خوشبخت نیست....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
0
0
خدایا ادم چی بگوید الله اکبر وقتی یادم می اید حرفهای مثل پاک ترین دولت ....؟!! ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
0
0
ابن هم پاکترین دولت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
0
0
به به
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین