کد خبر: ۱۵۸۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲

نگاهی به آزادراه تهران ـ شمال؛ از دستور توقف كار تا عادت به فحش نمايندگان و دلايل طولانی شدن كار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مديرعامل شركت آزادراه تهران – شمال در بيان دلايل عمده طولاني شدن ساخت آزادراه اظهار كرد: تامين نشدن منابع مالي به موقع يكي از دلايل عمده تاخير در راه اندازي بزرگراه بوده است. هرچند ظرف شش ماه اخير وزارت راه از نظر منابع مالي كمك‌هاي شاياني كرده است. به طوري كه تا پايان سال كمبود منابع مالي براي منطقه 4، تونل البرز و بخش ريالي منطقه يك نداريم. هرچند هنوز بخش دلاري منطقه يك مشكل دارد. 

آب‌بر مدير عامل شركت آزادراه تهران – شمال در نشست خبري در توضيحاتي راجع به پيشرفت پروژه تهران – شمال يادآور شد: با راه اندازي اين آزادراه مسير فعلي تهران – شمال از جاده چالوس 67 كيلومتر كوتاه مي‌شود كه 60 كيلومتر آن در منطقه اول و 7 كيلومتر در منطقه دوم خواهد بود و در مناطق سه و چهار مسير از نظر طول كوتاه نمي‌شود. وي افزود: منطقه اول آزاد راه از دهكده المپيك تهران يا تقاطع همت تا دوآب شهرستانك به طول 32 كيلومتر است كه از نظر فيزيكي 38 درصد پيشرفت داشته است. از 27،5 كيلومتر تونل اين منطقه 20 كيلومتر به طور كامل حفاري شده و از 11 ميليون متر مكعب خاكبرداري مورد نياز 4،7 ميليون متر مكعب انجام شده است. اين قطعه توسط پيمانكار چيني انجام مي‌شود و از20 خرداد مشاور بين المللي D2 از اتريش در پروژه حاضر خواهد بود.

او ادامه داد: در مسير منطقه يك آزادراه 124 ملك به مساحت 304 هزار متر مربع تملك شده كه 70 درصد مسير را شامل مي‌شود. 114 ملك به مساحت 120 هزار متر مربع نيز بايد تملك شود. اين كار از مسائل حاكميتي و بر عهده وزارت راه و شهرسازي است.

مدير عامل شركت آزادراه تهران – شمال در بيان مشكلات منطقه يك آزادراه گفت: با صدور اصلاحيه ماده 62 كه قبلا سازمان مديريت قصد ابلاغ آن را داشت، از يك هفته پيش، تامين ارزي پروژه از بودجه كشور به وزارت راه محول شده است. دو سال پيش بايد تصويب و ابلاغ مي‌شد،‌ عليرغم آنكه نيكزاد وزير راه طي دو تا سه نامه با فوريت آني براي سازمان مديريت درخواست لازم را ارسال كرده اما هنوز كار انجام نشده است. وي از آزاد سازي مسير به ويژه در بخش سولقان به عنوان ديگر مشكل منطقه يك آزاد راه نام برد و اظهار كرد: در اين منطقه املاكي كه منابع طبيعي و متعلق به دولت است مجوز خريد و فروش آن توسط شوراي اسلامي محله داده شده و تملك اين مناطق از طريق قانون امكانپذير نيست بنابراين تاكنون براي انجام كار و ادامه توسعه آزادراه تملك نشده است. از وزير راه درخواست كرده‌ايم تا از اختيارات اصل 127 قانون اساسي كه هيئت وزيران به او تفويض كرده است، استفاده كند.

به گفته آب‌بر هزينه انجام شده دلاري فاينانس و ريالي در منطقه يك تاكنون 217 ميليارد تومان بوده است و از حالا تا پايان پروژه به 160 ميليارد تومان و 150 ميليون دلار نياز است كه براي تملك باقي مانده زمين‌ها، پيمانكار، مشاور، بيمه سهم كارفرما و ساير هزينه‌ها مصرف خواهد شد.

مديرعامل آزادراه تهران – شمال به منطقه 2 آزاد راه نيز اشاره و اظهار كرد: اين منطقه از دوآب شهرستانك تا پل زنبله به طول 25 كيلومتر است كه در اين مسير تونل 6،4 كيلومتري البرز شامل دو تونل اصلي و يك تونل ارتباطي واقع شده است كه تونل ارتباطي حفر شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: تونل البرز در مسير رفت و برگشت 800 متر پيشروي شده است و به جز اين مورد، در منطقه 2 آزاد راه كاري انجام نشده و نمي‌شود.

آب‌بر ادامه داد: در منطقه 2 ، 61 ملك به مساحت 138 هزار مترمربع تملك شده و 422 ملك به مساحت تقريبي 510 هزار متر مربع بايد تملك شود.

وي در مورد اينكه چرا ديگر عمليات عمراني در منطقه 2 آزاد راه توسط شركت آزاد راه تهران – شمال انجام نمي‌شود، خاطرنشان كرد: قائم مقام قبلي وزارت راه و شهرسازي طي نامه‌ي شماره 44،760367 در سال 90 به شركت آزادراه ابلاغ كرد كه كليه عمليات اجرايي در منطقه 2 و 3 به طور كامل متوقف شود كه تا امروز نيز اين ابلاغيه در حال اجراست. هرچند چندين بار نامه نوشتيم كه تونل البرز نقطه بحراني منطقه است و اجازه دهيد يك باند آن فعال شود زيرا براي راه فعلي نيز مفيد است تا اينكه در تاريخ 90،12،22 با اين كار موافقت كردند و يك باند تونل البرز براي ساخت نهايي در حال آماده سازي است.

وي همچنين اظهار كرد: براي ادامه فعاليت در منطقه 2 در سال 89، قراردادي تنظيم و براي وزارت راه ارسال كرديم و طي آن اعلام كرديم حاضريم منطقه 2 را ظرف سه سال در زمان و مبلغ ثابت تمام كرده و تحويل دهيم اما موافقت نشد.

آب‌بر خاطرنشان كرد: در منطقه 2، 86 ميليارد تومان بابت رفع معارض، بيمه، مشاور و پيمانكار هزينه شده است و براي عمليات اجرايي و آزادي 521 ملك و ماليات بر ارزش افزوده هزار و 100 ميليارد تومان پول نياز است. اگر امروز اجازه شروع و پول بدهند سه سال زمان خواهد بود تا اين منطقه آماده شود.

مديرعامل شركت آزادراه تهران – شمال در ادامه سخنان خود به منطقه سه آزاد راه اشاره و با بيان اينكه در اين منطقه هيچ فعاليتي انجام نمي‌شود، يادآور شد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد منطقه سه 400 ملك معارض دارد و 2 ميليارد و 400 ميليون تومان براي تحقيقات و طراحي در اين منطقه هزينه شده است. دو هزار ميليارد تومان نيز لازم است تا اين منطقه با طول 46 كيلومتر آماده بهره برداري شود.

منطقه 3 از پل زنبله تا ابتداي منطقه 4 (دردشت نظير) ادامه دارد كه اگر از امروز شروع به كار كنيم 4 سال زمان لازم است تا آماده بهره‌برداري شود.

وي همچنين يادآور شد: منطقه 4 آزادراه 22 كيلومتر طول دارد كه 83 درصد آن پيشرفت داشته است. 535 ملك در طول اين مسير به مساحت 729 هزار متر مربع تملك شده و 4 ملك به مساحت 3 هزار و 500 متر باقي مانده است و پيش بيني مي‌شود اين قطعه تا شهريور ماه افتتاح شود.

آب‌بر خاطرنشان كرد: در منطقه چهار آزاد راه تهران – شمال از ابتداي كار تا امروز 180 ميليارد تومان بابت مشاوره، پيمانكار، ارزيابي املاك، ماليات بر ارزش افزوده و بيمه سهم كارفرما هزينه شده است. 60 ميليارد تومان نيز براي اتمام كار نياز است.

مديرعامل شركت آزادراه تهران ـ شمال گفت: از ابتداي پروژه آزادراه تا پايان اسفند 90 كل آورده مالي از سوي وزارت راه 190 ميليارد تومان و از سوي بنياد مستضعفين 202 ميليارد تومان بوده است.

او دو دليل عمده را در طولاني شدن ساخت آزادراه عنوان و اظهار كرد: تامين نشدن منابع مالي به موقع يكي از دلايل عمده تاخير در راه اندازي بزرگراه بوده است. هرچند ظرف شش ماه اخير وزارت راه از نظر منابع مالي كمك‌هاي شاياني كرده است. به طوري كه تا پايان سال كمبود منابع مالي براي منطقه 4، تونل البرز و بخش ريالي منطقه يك نداريم. هرچند هنوز بخش دلاري منطقه يك مشكل دارد. او تاكيد كرد: در امر حل معارضين ملكي وزارت راه كمك بسياري كرده است كه جا دارد از وزير راه و معاون وي احمد صادقي تشكر كنيم.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا دعوايي بين بنياد مستضعفان و وزارت راه وجود دارد كه كار در دو منطقه 2 و 3 آزادراه از بنياد گرفته شده است؟ گفت: اصلا دعوايي در كار نيست حداقل از ديد من فقط مساله زيادي بزرگ شده است.

وي ادامه داد: در كارهاي پيمانكاري اختلاف برداشت از متن قرارداد وجود دارد كه يا با مذاكره حل مي‌شود يا در دادگاه. بحث منطقه 2 و 3 آزاد راه اختلاف برداشت از متن قرارداد است و حداقل در اين زمينه ما دعوايي نداريم و مي‌شود اين موضوع را به راحتي حل كرد. آب‌بر اظهار كرد: قراردادي به صورت مشاركت 50 درصد بين بنياد مستضعفان و وزارت راه براي راه اندازي آزادراه تهران – شمال منعقد شده است و نمي‌توان شريك ديگري وارد كرد. اگر قرار به كنسل كردن قرارداد است با مذاكره اين كار صورت مي‌گيرد تا رضايت طرفين جلب شود ولي از نظر قانوني نمي‌توان يك طرفه بخشي از قرارداد را منتفي كرد.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت از عملكرد شركت آزادراه طي سالهاي گذشته راضي است و جاي مذاكره وجود دارد؟ گفت: مسائل موجود، حقوقي هستند و جلب رضايت معنا ندارد. مسائل حقوقي بايد در چارچوب قانوني حل شوند. ما سوال كرده‌ايم كه مشكل چيست؟ اگر طولاني بودن ساخت دليل ورود شريك ديگر به پروژه است كه دولت زمين و پول به موقع نداده است.

مدير عامل شركت آزاد راه تهران شمال درباره اينكه چطور مي‌توان مسئله پيش آمده براي شروع به كار در مناطق 2 و 3 را حل كرد ؟گفت: موضوع حقوقي و قراردادي است و از اين طريق بايد حل شود اما كسي نمي‌تواند مشت بزند. ما قرارداد داريم و نمي ‌توان يك طرفه آن را كنسل كرد. اگر كار به بحث حقوقي كشيد دادگاه بايد مقصر را پيدا كند. اصلا فرض كنيم وزارت راه با شراكت بنياد موافق نيست. بايد با صحبت با ما و جلب رضايت ما قرارداد را فسخ كند.

او با يادآوري آنكه در ابتداي كار برآورد ساخت آزادراه تهران ـ شمال 150 ميليارد تومان بود كه بعد به 700 ميليارد تومان افزايش يافت، خاطرنشان كرد: در ابتدا برخي نمايندگان مجلس با راه اندازي اين آزاد راه مخالف بودند و مي‌گفتند چرا جاده شمال بايد چنين آزادراهي داشته باشد كه تهراني‌ها بروند شمال و كيف كنند و چرا چالوس به نور در شرق مازندران نرود. در مواقعي نيز مشكل محيط زيست را داشتيم كه در ادامه همه اين مسائل را حل كرديم.

او با بيان اينكه تاكنون در كل پروژه 800 ملك تملك شده كه 5 ملك با ماده 9 يعني به زور از مردم گرفته شده است، اظهار كرد: در اين مسير ريزش‌ها كلا مهار شده است اما احتمال رانش هميشه وجود دارد و غير قابل پيش بيني است.

او در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه با وجود هزينه‌هاي انجام شده تكليف دو منطقه 2 و 3 آزاد راه چه خواهد شد؟ گفت: تكليف بنياد مستضعفان با وزارت راه يا در دادگاه يا با تعامل روشن مي‌شود كه اين راه قانوني براي حل هرگونه مشكلي است.

يكي از خبرنگاران به آب‌بر در مورد اظهار نظر يك نماينده مجلس گفت كه آب‌بر پاسخ داد: من به فحش خوردن از طرف نمايندگان مجلس عادت دارم.

وي همچنين يادآور شد: زمان قرارداد با چيني‌ها در منطقه يك تا ارديبهشت ماه بوده است اما هر قرارداد پيمانكاري بدون استثنا يك مدت پيمان دارد كه مي‌توان آن را نيز تمديد كرد. اما از آنجايي‌كه ما تعهد داشتيم زمين‌ها را براي كار چيني‌ها آزاد كنيم، به طرف چيني اجازه داديم تا شش ماه ديرتر نيز كار خود را انجام دهد. اين مربوط به لايحه تاخيرات در امر پيمانكاري است.

آب‌بر با تاكيد بر اينكه ما از وزارت راه بابت همكاري‌هايي كه تا كنون انجام داده است تشكر مي‌كنيم، در پاسخ به اين سوال كه چرا وزارت راه هيچ وقت از شما تشكر نمي‌كند گفت: از وزارت راه بپرسيد من به نوبه خود متشكرم.

وي افزود: اگر وزير راه گفته است شركت آزادراه در راه ساخت در مناطق 2 و 3 مشكل دارد من قبول دارم اما شريك من نمي‌تواند من را كنار بگذارد و بايد رضايت من را جلب كند زيرا من به نمايندگي از بنياد و وزارت راه براي ساخت آزاد راه تهران – شمال قرارداد بسته‌ام.

سجادي مدير كل روابط عمومي نيز با يادآوري آنكه با اصرار آقاي هاشمي ساخت آزادراه تهران – شمال به بنياد مستضعفان داده شد، پرسيد: چرا اين همه هياهوي تبليغاتي عليه بنياد و شركت آزادراه به راه افتاده است. هرچند احمد صادقي معاون وزير راه به دليل گفته‌هاي بيگدلي عذرخواهي كرده و اظهار كرده است بيگدلي اشتباه كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین