کد خبر: ۱۶۰۲۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶

هزاران کرمانی در لاله‌زار گرد هم آمدند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: همزمان با ششمین جشنواره بزرگ گل محمدی در ارتفاعات زیبای لاله زار بیش از 20 هزار کرمانی در باغهای گل محمدی گرد هم آمدند و آغاز گلاب گیری دسترنج گل کاران را به جشن و شادمانی نشستند. 

به گزارش مهر، بخش لاله زار واقع در دامنه کوه هزار در شهرستان بردسیر امروز شاهد برگزاری ششمین جشنواره گل محمدی است و این درحالیست که از دقایق ابتدایی صبح جمعه هزاران نفر از مردم کرمان به سمت ارتفاعات مملو از گل و زیبایی لاله زار در حال حرکت هستند و بنا به گزارش خبرنگار مهر هم اکنون بیش از 20 هزار نفر از مردم استان کرمان و استانهای مجاور در محل برگزاری جشن در دشتی مملو از گل حضور دارند و هر لحظه بر تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره افزوده می شود.

لاله زار دارای آب و هوایی کوهستانی است و شرایط مناسبی برای کشت و توسعه گلابگیری در این منطقه که از مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران نیز محسوب می شود فراهم شده است.

این منطقه از قطبهای اصلی تولید گل محمدی در کشور محسوب می شود اما متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب برخی مناطق دیگر کشور در این زمینه با وجود وسعت کمتر کشت گل محمدی و کیفیت پائین محصول، حضور خود را در عرصه رسانه پر رنگتر نشان داده‌اند.

با این وجود برگزاری شش جشنواره پیاپی گل محمدی در کرمان طی سالهای اخیر نشان از حرکت مثبتی دارد که آغاز شده است و گوشه ای دیگر از قابلیتهای استان کرمان را نشان می دهد.

داستان گل محمدی در کرمان سالها قبل و بعد از حضور همایون صنعتی پدر گل محمدی کرمان در منطقه لاله زار آغاز شد در آن زمان که صنعتی غمگین از برخوردهای سرد شهرنشینان به باغی در لاله زار برای سرودن شعر و فعالیتهای ادبی پناه برده بود به عمق محرومیت مردم این منطقه پی برد و پرورش گل محمدی در لاله زار را عرصه ای برای رونق اقتصادی مردم دید.

شگفت آنکه در ابتدا برخی مسئولان آن زمان و مردم محلی، اقتصاد بر پایه گل محمدی را مایه تمسخر صنعتی قرار داده بودند اما در نهایت صنعتی با انتقال نهالهای گل محمدی به کرمان پایه یکی از با ثبات ترین اقتصادهای محلی بر پایه استعدادهای بومی را در استان کرمان بنا نهاد و نتیجه آن هم اکنون به هزاران هکتار باغ گل محمدی در دشتهای پهناور شهرستان بردسیر بدل شده است.

خانواده صنعتی که در همان زمان پرورشگاه صنعتی را برای حمایت از کودکان بی سرپرست در شهر کرمان راه اندازی کرده بودند در مرحله بعد اقدام به تاسیس کارخانه گل محمدی در لاله زار کردند و کودکان پرورشگاه صنعتی نیز پس از طی دوران طفولیت در این کارخانه در کنار مردم محلی لاله زار مشغول به کار شدند.

نتیجه این اقدام صنعتی هم اکنون پس از گذشت چندین دهه متبلور شده است و کارخانه گلاب الزهرا مولود تفکر اقتصادی و دور اندیشی بزرگمردی است که از آن به عنوان پدر گل محمدی استان کرمان یاد می کنند.

کارخانه گل محمدی الزهرا هم اکنون محصولات خود را به کارخانه های عطرسازی فرانسه، بلژیک، انگلیس و آمریکا صادر می کند و شگفت آنکه هر لیتر اسانس گل محمدی لاله زار در بازار جهانی قریب به 16 هزار دلار ارزش دارد و هر روز نیز بر مشتریان این گلاب به دلیل کیفیت بی نظیرش افزوده می شود.

در کنار آن هم اکنون لاله زار به یکی از سایتهای اصلی گردشگری و تفریحی استان کرمان تبدیل شده است و زمینه بروز این تحول در منطقه نیز در کنار باغهای گل محمدی دشتهای مملو از گل ارتفاعات کوههای هزار است.

ارتفاع 2600 متری لاله زار از سطح دریا از یک سو و از سوی دیگر تلاش کشاورزان و اقلیم مناسب و تولید محصول ارگانیک و عدم استفاده از کود شیمیایی و سم در باغهای لاله زار موجب شده است که یک چهارم گلاب کشور در این منطقه تولید شود و کارشناسان مهمترین کارخانه های عطرسازی اروپا و آمریکا در فصل برداشت محصول به صورت گسترده در لاله زار حضور داشته باشند.

نکته قابل تامل اینکه هم اکنون در حالی در اکثر مناطق روستایی شاهد مهاجرت از روستا به شهر هستیم که در کمال تعجب مهاجرت در لاله زار شکلی دیگر به خود گرفته و مهاجرت از شهر به روستا روی داده است.

غلامعلی موحدی نیا، فرماندار بردسیر در گفتگو با مهر اظهارداشت: ششمین جشنواره گل محمدی لاله زار که با استقبال کم نظیر مردم شکل گرفته است بستر بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در منطقه فراهم کرده و این مسئله موجب شده هزاران نفر در یک روز گرد هم جمع شوند و برداشت گل محمدی را جشن بگیرند.

وی ادامه داد: چهار هزار و 600 تن گل محمدی سالانه از باغهای مملو از گل لاله زار برداشت می شود و امروز اگر کسی در منطقه حضور یابد می بیند که دشتهای این منطقه مملو از گل و به رنگ صورتی است.

فرماندار بردسیر گفت: دو هزار و 300 هکتار باغ گل در لاله زار وجود دارد و یک پنجم سطح زیر کشت این محصول در سطح کشور به لاله زار تعلق دارد.

وی همچنین از تولید سالانه چهار میلیون و 500 هزار لیتر گلاب در لاله زار اشاره کرد و افزود: این آمار زندگی مردم را متحول کرده است.

فرماندار بردسیر با اشاره به جشنواره گل لاله زار افزود: دو مسیر برای ورود گردشگران به سایت جشنواره تعریف شده است و تمهیدات لازم با هماهنگی دستگاههای مرتبط از جمله نیروی انتظامی اورژانس و هلال احمر در نظر گرفته شده است.

وی همچنان از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه جشنواره خبر داد و گفت: 30 غرفه در این نمایشگاه فعال هستند و هم اکنون با استقبال بی نظیر مردم مواجه است.

وی با اشاره به حضور 20 هزار نفر طی سال گذشته در این جشنواره افزود: تمام شرایط برای حضور مردم فراهم شده و امیدواریم در سال جاری این رقم افزایش یابد.

وی از کوچ نمادین عشایر به عنوان یکی از برنامه های ویژه جشنواره یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که چنین جشنواره هایی در استان کرمان افزایش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
احمدساوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
بیشترعکس بزنید
به توچه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
0
سلام :خداقوت به همه بروبچ لاله زاری مخصوصا بچه های خرموچ وسنگبر:چرا شما بچه فعالها چندتا وبلاک نمیسازید همه روستاهای استان وبلاک دارند
به تو چه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
0
0
سلام خدا قوت خدمت تمام مردم زحمت کش لاله زار خرموچ وسرزه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین