کد خبر: ۱۷۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۵

ادامه کشمکش ها در وزارت نفت

آفتاب‌‌نیوز : برخي از اين افراد در وزارت نفت با كارشكني‌هاي خود در تلاشند تا با ايجاد مشكل در تامين سوخت و همچنين خاموشي‌هاي برق در زمستان امسال، باعث نارضايتي مردم شوند.

بنابراين گزارش مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های ‌نفتی علیرغم اظهارات قبلی خود و سایر مقامهای ذیربط كه مشكل سوخت زمستانی را انكار كرده بودند، اخیرا طی یك نامه رسمی به وزیری هامانه، وضعیت نگران‌كننده تامین سوخت و خاموشی برق در نیمه دوم سال جاری را پذیرفته است.

سایت خدمت ادامه داد: محمد آقایی در ابتدای نامه خود در زمینه برنامه مصوب تامین سوخت مایع نیروگاهها در سال 84 آورده است: براساس برنامه‌ مصوب موازنه تولید، مصرف، واردات و صادرات فرآورده‌های نفتی هیات مدیره شركت ملی پالایش و پخش و بررسی توان تولید، واردات و انتقال، مقرر شده در سال جاری، مجموعا پنج میلیارد لیتر نفت كوره و 5/1 میلیارد لیتر نفت گاز (مجموعا 5/6 میلیارد لیتر سوخت مایع) به نیروگاههای كشور تحویل شود، كه این میزان بیش از دو برابر برنامه‌ مصوب سال 83 است.

بنا بر این نامه، وزارت نیرو طی مكاتباتی كه با وزارت نفت انجام داده با استناد به اعلام شركت ملی گاز مبنی بر عدم امكان تخصیص بیش از 40 میلیون متر مكعب گاز طبیعی در روز به نیروگاهها طی 5/4 ماه پایانی سال، درخواست تحویل 5/7 میلیارد لیتر نفت كوره و سه میلیارد لیتر نفت گاز (مجموعا 5/10 میلیارد لیتر سوخت مایع) را در سال جاری كرده كه از این مقدار تحویل 5/6 میلیارد لیتر آن را طی چهار ماهه پایانی سال ضروری اعلام كرده است.

آقایی در ادامه نامه خود به برخی محدودیتهای موجود در تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهها اشاره كرده و آورده است: عدم تناسب ظرفیت ذخیره‌سازی نیروگاهها با مصرف آنها در ماههای سردسال، اولین محدودیت به شمار می‏رود. توضیح اینكه مجموع ظرفیت ذخیره سازی نیروگاهها 7/1 میلیارد لیتر نفت كوره و 7/0 میلیارد لیتر نفت گاز است در حالیكه مصرف ماهیانه سوخت مایع نیروگاهها درماههای پایانی سال به بیش از دو میلیارد لیتر بالغ می‏شود. ضمن اینكه میزان ذخیره سازی در برخی نیروگاهها بسیار نامناسبتر است.برغم انجام مكاتبات و پیگیریهای زیاد طی دو سال اخیر، شركت توانیر به دلایل مختلف نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نیروگاهها اقدام نكرده است.

وی به عنوان دومین محدودیت تامین و انتقال گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی در ماههای سرد سال نیز آورده است: شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی هشت ماهه اول هر سال هیچگونه محدودیتی در تامین سوخت نیروگاهها ندارد ولی در ماههای پایانی سال از یكطرف مواجه به فصول حداكثر مصرف فرآورده‌های نفتی در سطح كشور و از طرف دیگر با درخواست افزایش غیر متعارف تحویل سوخت به نیروگاهها است.

معاون وزارت نفت در ادامه نامه خود در خصوص موازنه تولید، واردات و مصرف آورده است: در خصوص نفت گاز با توجه به مجموع سه میلیارد لیتر درخواست نیروگاهها، میزان كسری یا تفاوت تولید و مصرف كل كشور در سال جاری حدود 2/1 میلیارد لیتر است كه جهت این حجم نفت گاز، با قطع صادرات و در صورت عدم مصرف بیش از برنامه‌ اعلام شده و همچنین تسریع در آماده سازی مخازن نفت گاز نیروگاههای جدید، حداكثر تلاش لازم به عمل خواهد آمد تا از محل موجودی شركت ملی پخش و انتقال این حجم فرآورده از سایر مبادی، در حد مقدورات و امكانات، تامین و تحویل صورت گیرد.

بر اساس مندرجات گزارش آقایی، در زمینه نفت گاز ( گازوئیل) در ماههای مختلف و فصل سرد سال مشكل كمبود توزیع این فرآورده وجود دارد. بعنوان مثال در 15 روزه نیمه دوم آبان امسال، تولید مصوب پالایشگاه‌های كشور 84 میلیون و 400 هزار لیتر، مصرف عمومی 77 میلیون و 300 هزار لیتر، تحویلی به نیروگاه‌ها 14 میلیون و 100 هزار لیتر و كل مصارف 91 میلیون و 400 هزار لیتر پیش بینی شده است.

با توجه به این آمار در این مدت زمانی 10 میلیون لیتر كسری تولید نفت گاز خواهیم داشت. همچنین در آذر، دی، بهمن و اسفند ماه امسال با در نظر گرفتن تولید 84 میلیون و 400 هزار لیتری نفت گاز در این ماه‌ها و با توجه به مصرف این فرآورده، به ترتیب 12 میلیون و 900 هزار لیتر، 12 میلیون و 900 هزار لیتر، 7 میلیون و 600 هزار لیتر و 6 میلیون و 100 هزار لیتر كسری تولید نفت گاز در این ماه‌ها خواهیم داشت.

مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های ‌نفتی، در مورد فرآورده نفت كوره نیز در نامه خود اعلام كرده است: با توجه به تفاوت فاحش میزان درخواست و تولید و در نتیجه عدم امكان تامین، وضعیت بسیار نگران كننده است. با فرض پر بودن مخازن نیروگاهها در پایان نیمه اول آبانماه، موازنه تولید، واردات و مصارف عمومی با در نظر گرفتن برداشت از موجودی شركت ملی پخش و انتقال روزانه 10 میلیون لیتر از مبادی جنوبی طی نیمه دوم آبان لغایت پایان بهمن ماه كه بافصول حداكثر مصرف فرآورده‌های نفتی نیز تقارن خواهد یافت، میزان كسری روزانه نفتكوره بین 2/9 تا 3/16 میلیون لیتر در روز خواهد بود. (برداشت و انتقال نفت كوره از مبادی جنوبی در ماههای پایانی سال گذشته بطور متوسط 8 میلیون لیتر در روز بوده است).

آقایی در ادامه بیان محدودیتهای تامین گاز طبیعی و فرآورده‌های ‌نفتی در ماههای سرد سال درنامه خود آورده است: مشكلات حمل و نقل جاده‌ای در فصول سردسال كه با برف و یخبندان همراه است، جابجایی این حجم عظیم از فرآورده‌های نفتی را با محدودیتهای فراوانی مواجه می‌سازد.

آقایی در ادامه نامه خود تاكید كرده است: مصرف سوخت مایع در برخی نیروگاهها در هشت ماهه اول سال به رغم عدم محدودیت تامین گاز طبیعی خارج از برنامه‌های ‌مصوب و حتی برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت نیرو صورت می‌گیرد، بطوریكه از ابتدای سال جاری تا تاریخ 11/6/84 نسبت به مدت مشابه سال قبل 570 میلیون لیتر سوخت مایع بیشتر مصرف شده است.

مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های ‌نفتی در نامه خود تصریح كرده است: با توجه به مراتب فوق پیش‌بینی می‌ شود در صورت عدم امكان افزایش تحویل گاز طبیعی به نیروگاهها در ماههای پایانی سال و یا كاهش مصارف عمومی گاز طبیعی، تامین سوخت نیروگاهها به میزان درخواستی در چهار ماهه پایانی سال میسر نشود و از این رو متاسفانه بروز خاموشیهای گسترده قطعی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین