کد خبر: ۱۷۸۶۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

سجادی: خروج سوخت از قلب نیروگاه بوشهر برنامه‌ریزی شده بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر ایران در روسیه خروج سوخت از قلب راکتور بوشهر را اقدامی خواند که طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است در عین حال یک کارشناس اتمی روس نیز تاکید کرد که این اقدام بر اثر اضطرار رخ نداده بلکه طبق برنامه صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری "نووستی" به نقل از الکساندر اوواروف، کارشناس روسی در مسایل اتمی و سر دبیر سایت تحلیلی "اتم اینفو" گزارش داد: تخلیه موقت سوخت از قلب نیروگاه اتمی بوشهر که در گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران به آن اشاره می‌شود، یک اقدام برنامه ریزی شده بود، نه اضطراری.

الکساندر اوواروف در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی با یادآوری این که مساله تخلیه حتی در تابستان سال ۲۰۱۲ مطرح بود، افزود: این یک اقدام برنامه‌ریزی شده بود، نه اضطراری؛ هدف آن بازرسی راکتور قبل از تحویل بلوک اول نیروگاه بوشهر به سفارش دهنده بود و این یک اقدام بسیار مهم از لحاظ ایمنی است.

به گفته اوواروف، هیچ دلیلی برای صحبت از مشکلات جدی در نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد.

این کارشناس روسی ادامه داد: طبق اطلاعات ما، راکتور بوشهر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ دوباره راه‌اندازی خواهد شد و قرار است تحویل بلوک اول این نیروگاه به سفارش دهنده تا پایان سال ۱۳۹۱ (مارس سال ۲۰۱۳) صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، سید محمود رضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز دو شنبه در جمع خبرنگاران در مسکو با بیان این که تمام کار فنی به خصوص خارج کردن سوخت هسته‌یی از راکتور نیروگاه بوشهر برنامه ریزی شده بود، گفت: "نیروگاه بوشهر دارای زمان بندی‌هایی برای چک و کنترل است. قبل از تحویل نهایی کارشناسان ایرانی موظف‌اند بازرسی انجام دهند و اقداماتی که در راکتور آن در حال انجام است، در چارچوب همین "پروتکل" (زمان بندی چک) است. این چیزی غیر قابل پیش‌بینی نبود.

نووستی ادامه داد: ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت آلمانی "زیمنس" آغاز شد اما بعد از انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.ا.ار-۱۰۰۰" و سوخت هسته‌یی آن را به ایران عرضه کند و به متخصصین ایرانی آموزش دهد.

بر اساس این گزارش، حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت راکتور حدود ۸۵۰ میلیون دلار است. در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایران کمک کند، بلکه به طور کلی ساخت آن را تکمیل کند.

بنا بر این گزارش، روز ۲۸ ژانویه سال ۲۰۰۹ "اتم استروی اکسپورت" از پایان عرضه سوخت هسته‌یی برای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد که طبق مقررات، شش ماه قبل از راه‌اندازی به این نیروگاه عرضه شد. در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۱ "اتم استروی اکسپورت" مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه اتمی بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم‌های تولید انرژی نیروگاه است و سپس به دنبال بارگذاری سوخت هسته‌یی، تولید برق در آن شروع می‌شود. واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز هشتم ماه مه سال ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خود انگیخته تقسیم سوخت هسته‌یی آغاز شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
0
انشاء ا. . . تا پایان برنامه 315 دهم نیروگاه بوشهر تگمیل می شود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین