کد خبر: ۱۸۱۵۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳

در دیدار ۳ سال قبل لاریجانی با مبارک چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدحسین روانبخش در روزنامه مردم سالاری نوشت: در این گزارش، به نقل از روزنامه «المصری الیوم»آمده بود که حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر در سفر به کشورهای منطقه خلیج فارس (که قرار بود چندی پس از آن صورت گیرد) قرار است محتوای مذاکرات خود با علی لاریجانی را به اطلاع سران این کشورها برساند. این روزنامه به نقل از منبعی که خواست نامش فاش نشود، نوشت که مبارک با سفر به امارات، کویت و عربستان محتوای مذاکرات خود با علی لاریجانی را با سران این کشورها بررسی می کند.

لاریجانی در آن تاریخ به مدت دو و نیم ساعت با مبارک دیدار و گفت وگو کرد و همچنین با «احمد ابوالغیط »وزیر خارجه مصر نیز گفت‌وگویی انجام داد. وی پس از این دیدار گفت وگوهای خود با مبارک را «سازنده» خواند. البته این اولین یا آخرین دیدار مقامات ایرانی با حسنی مبارک نبود .بهمن سال ۱۳۸۶ نیز غلامعلی حدادعادل به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر در قاهره دیدار کرد تا پس از سال‌ها یخ روابط سیاسی ایران و مصر را آب کند. البته این دیدار پس از آن صورت گرفت که محمود احمدی‌نژاد پیش از آن صراحتا اعلام کرده بود :آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارتمان را در آن دایر کنیم. رابطه سیاسی ایران و مصر در سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی (ره) قطع شد. حدادعادل که به دعوت رسمی فتحی سرور رئیس مجلس مصر برای شرکت در اتحادیه بین المجالس که از ۹ تا ۱۲ بهمن ماه ۸۶در قاهر‌ه برگزار می‌شد به این کشور رفته بود؛ دهم بهمن در کاخ ریاست جمهوری مصر با «حسنی مبارک» دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار«علاالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و«سید‌حسین رجبی» رییس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره حضور داشتند که نخستین سفر رسمی رئیس یکی از قوای سه گانه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قاهره محسوب می‌شد.

حداد عادل در آن زمان نیز با مثبت و خوب برشمردن دیدار خود با«حسنی مبارک» گفت: رئیس جمهوری مصر در این دیدار نظر مثبت و دوستانه ای در قبال توسعه و تقویت روابط دو جانبه داشت. رئیس مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی مطبوعاتی که پس از دیدار با مبارک ایراد کرد، گفت: وی نیز دیدگاه ایران در قبال کارآمد ساختن همکاری با مصر در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد. حداد عادل همچنین اظهار داشت: در این دیدار، مبارک را در جریان موضع ایران در قبال همکاری با مصر به ویژه تقویت همکاری اقتصادی قرار داد. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، تحولات فلسطین و غزه و اوضاع عراق و لبنان از جمله موضوعات مورد مذاکره طرفین بود و در جریان آن تاکید شد که همکاری بین مصر و ایران می‌تواند به نفع تامین صلح و ثبات در این کشورها باشد.

همانطور که بیان شد پیش از سفر حداد عادل، در اردیبهشت ۱۳۸۶، محمود احمدی نژاد اعلام کرد که:«آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارتمان را در آن دایر کنیم». وی، در سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس (امارات و عمان) در اردیبهشت ماه سال ۸۶ در گفت‌و‌گو با‌ خبرنگار الاهرام مصر در مورد ازسرگیری روابط دو کشور گفت:«با صراحت اعلام می‌کنم که امروز ما به طور قاطع به دنبال تجدید رابطه با مصر هستیم که اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند، تا پایان وقت اداری امروز سفارت ایران را در مصر بر پاخواهیم کرد.» موضع رئیس‌جمهوری تنها با فاصله یک هفته بعد از کنفرانس شرم الشیخ درباره عراق ابراز شد و برخی ناظران را در راستای این تحلیل قرار داد که تحول در روابط تهران -قاهره بازتاب مذاکرات متکی، وزیر امورخارجه در شرم الشیخ است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین