آفتابنیوز : آفتاب: مهدی نویدادهم درباره نظام رتبهبندی معلمان که یکی از مبانی تحول در آموزش و پرورش ذیل سند تحول بنیادین محسوب میشود، افزود: رتبهبندی معلمان یکی از اولویتهای اول برنامههای آموزش و پرورش است و در آخرین جلسهای که صبح امروز درباره جزئیات آن برگزار شد، گزارشی برای ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی آماده شد.
وی افزود: رتبهبندی معلمان سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این طرح به نتیجه مطلوب رسیده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تصویب شود، به عنوان یکی از برنامههای تحولی آموزش و پرورش بخشی از نظام را اصلاح خواهد کرد.
به گفته نوید ادهم، در حال حاضر چهار درجه برای رتبهبندی معلمان پیشنهاد شده است که باید مورد بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد و درباره جزئیات آن تصمیمگیری شود.
وی ادامه داد: سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیتهای مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و ... بخشی از شرایطی است که برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده که باعث ارتقای منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این درجهبندیها همه معلمان در درجه یک قرار میگیرند، اما ارتقای آنها به درجات بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبهبندی در نظر گرفته شده است.
نوید ادهم با بیان اینکه برای درجات مختلفی از نظام رتبهبندی عناوین مختلفی نیز از سوی آموزش و پرورش پیشنهاد شده است، افزود: این عناوین پس از بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در صورت تصویب اعلام خواهد شد.
وی گفت: یکی از اشکالاتی که در سطح کارشناسی این طرح مورد بررسی قرار گرفته، افزایش حقوق معلمان بر اساس نظام رتبهبندی است که تحقق آن منوط به تصویب مجلس است، لذا با توجه به اینکه معلمان در درجهبندی دارای حقوقهای متفاوتی خواهند بود، باید منابع آن دیده شود.
به گزارش ایسنا،نوید ادهم با بیان اینکه در صورت اجرای نظام رتبهبندی معلمان، حقوق آنها از رتبه دوم به بالاتر افزایش چشمگیری خواهد داشت، خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای تامین این منابع از سوی مجلس و دولت است و پیشنهاد بعدی از محل صرفهجویی سیستم آموزش و پرورش است، چرا که با اجرای این طرح، کیفیت افزایش یافته؛ لذا به دنبال آن افزایش بهرهوری را خواهیم داشت که این موضوع در دراز مدت به کاهش هزینهها منجر خواهد شد، لذا از محل صرفهجویی، افزایش حقوقها قابل تامین خواهد بود.
1-تجربه سالیان اخیر درحوزه آموزش وپرورش نشان داده که عموم طرح ها غیرکارشناسی وتوام باآزمایش وخطاست. نمونه اش مجتمع های آموزشی که دوساله جمع شد،تغییر نظام آموزشی ، تغییرمحتوای دروس ازحالت نسبتا علمی به غیرعلمی مثل کتاب های جامعه شناسی ،تاریخ و... و حتی قراردادن درسی به نام مداحی که ازسال آینده بایداجرا شود، تعطیی پنج شنبه ها که باعث کم آوردن ساعات درسی شدونهایتاازدروس مهمی مثل تربیت بدنی زده شدنه پرورشی و... وصدها مورد دیگر.
2-این دولت وطبعا زیر محموعه های آن قائل به شایسته سالاری نیستندکه این طرح بخواهدایجادانگیزه کند.دلایل آن هم به عزل ونصب های آموزش وپرورش برمی گرددکه عموماناکارآمدترین افراد بعنوان مدیرکل ومعاونان وروسای ادارت مشغولند.دیگراستخدام بی ضابطه دوسه سال پیش درآموزش و پرورش که ازیک عده آزمون گرفته شدوعده ی دیگر به کاردعوت شدند.فوق لیسانس روانشناسی ومشاروه جذب نشد ودر مقابل فوق دیپلم آتش نشانی وصنایع چوب بعنوان مشاوربه مدرسه اعزام شدند.یا کافی ازهمکاران فرهنگی درباب شرایط معلم نمونه که هرسال انتخاب می شوندنظرخواهی شودچه وضعیتی برآن حاکم شده است هنوزم که هنوزه ملاک های غیرمرتبط باشغل جزء ملاک های اصلی است یا طی خدماتی که وزیرمحترم ارائه فرمودند طرحی ارائه دادندکه به یکباره دفترداران مدارس تغییرحکم داده شدندبه معاون اجرایی وحقوق شان باشرایط مساوی سابقه کاری ،یشترازیک معلم با مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی شد . ودهها مورد دیگر
خلاصه این که درطی این چهارسال اخیر روندحاکم برآموزش وپرورش عدم پاسخگویی به افکارعمومی وفرهنگیان بوده ودرمقابل باتبلیغات فراوان سعی دارند نشان دهندآموزش وپرورش درهرحال رشد است اما بنده بعنوان یک فرهنگی که تنها با گچ وتخته ودانش آموز سروکاردارم مسیری جز پسرفت وبازگشت به شیوه های آزموده شده وبی نتیجه را مشاهدده نمی کنم. افسردگی وبی حالی معلمان واقعی روز به روزبیشتر می شود، شایسته سالاری روزبه روزکمترمی گردد، درمدت کوتاهی که کارتالیف کتب درسی به متخصصان امورآموزشی وتربیتی سپرده شده بودونام آوران هررشته درسی اقدام به نوشتن می کردنددوباره به دست عده ای خاص ومتبحردرتمام علوم سپرده شد.دفترداران ورانندگان ادارات آموزش وپرورش درسال جاری بعلت تغییربی موردنظام آموزشی بعنوان معلم به کلاس های درس فرستاده شدند.و..... حال قضاوت با شماست آیا ازدل این وضعیت طرح رتبه بندی کارآمد خواهدبود یا ناعدالتی ها بیشترخواهند شد وشایستگان ناامیدتر؟
باشد بهتر از اين نمي شود. آيا كساني با نصف سواد معلم و دو برابر حقوق معلم كتاب نوشته اند؟شركت نفت و گاز و مخابرات چطور؟ اين هم يك طرح ديگر براي سرگرم كردن و بعضا دسته بندي و بجان هم انداختن معلمان است.
و هیچ وقت به نتیجه نمیرس.
همین آقایان هستند که باعث شده است مقام معلمی اینقدر پایین باقی بماند.
شما هم که پاسخ می دهید لطفا شعارهای کلیشه ای ندهید بی زحمت.
این بنا از پایه خراب است
اين تورم كمر معلما رو شكسته!!!
والله که به حق هممون در این سالها ظلم شده یکی نیس به این آقایون بگه آموزش پرورشه یا بدبخت خونه ، اکثر دوستان فرهنگی در تنگدستین و صورتشونو با سیلی سرخ نگه داشتن ، حالا با این وضع چه امیدی داشته باشن بقیه ی مشاغل بیخودی و الکی حقوقشون میکشه بالا به معلما که میرسه وا میرسه. هر وقت با بچه های کلاس در مورد شغل آینده شان صحبت کنین به عمق فاجعه پی میبرین چون همشون میگن شغل خوبیه ولی چون درآمدش کمه دوس نداریم معلم بشیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!