به گزارش فارس،احمد صادقی درباره آزادراه تهران - شمال اظهار داشت: ساخت آزادراه تهران _ شمال از سال 1376 در قالب 4 منطقه با مشارکت وزارت راه و بنیاد مستضعفان آغاز شد.
* اختصاص 463 میلیارد ریال به آزادراه تهران-شمال طی دو سال اخیر
وی ادامه داد: این مسیر آزادراهی از سال 76 تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما از سال 90 با پیگیریهای خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
صادقی تصریح کرد: در طول 14 سال، سالانه تنها 86 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافت در حالی که طی دوسال اخیر 463 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است.
* تردد در قطعه چهار آزادراه تسهیل و روان است
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه منطقه چهار آزادراه تهران _ شمال به طول 20 کیلومتر از مرزن آباد آغاز شده و تا چالوس ادامه مییابد، گفت: این قطعه از مسیر فروردین امسال بازگشایی شد و پس از آن با افتتاح رسمی رئیسجمهور، هماکنون در حال بهرهبرداری است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره مشخصات فنی این قطعه از آزادراه، تصریح کرد: قطعه چهار آزادراه تهران - شمال چهار دستگاه تونل به طول 1700 متر دارد.
* آغاز عملیات احداث پلها در قطعه یک/اتمام مسیر تا اسفند امسال
صادقی تصریح کرد: منطقه یک این آزادراه توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است؛ در واقع فاینانسور شرکت SPA چینی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این قطعه از تهران تا شهرستانک 23 کیلومتر طول دارد، اضافه کرد: احداث تونلهای این قطعه به پایان رسیده و هماکنون عملیات ساخت پلها در قطعات مختلف قطعه یک آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث قطعه یک، 60 کیلومتر مسیر موجود تهران تا چالوس را کوتاهتر میکند، اظهار داشت: قرار شده است این قطعه تا پایان سال 92 مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
* احداث 51 کیلومتر تونل و 8 کیلومتر پل ویژه در قطعات دو و سه
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره احداث قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال و ورود قرارگاه خاتم الأنبیاء به این پروژه، اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال بنا به دستور رئیسجمهور پس از افتتاح رسمی قطعه چهار این آزادراه عملاً آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طول این دو قطعه مجموعاً 69 کیلومتر بوده و یکی از طولانیترین قطعات آزادراه تهران - شمال است.
صادقی با اشاره به صعبالعبور و کوهستانی بودن مسیر در نظر گرفته شده برای این قطعه، اضافه کرد: این مسیر از نظر موانع و سختیهای پروژه، یکی از پرهزینهترین و مشکلترین مناطق آزادراه تهران - شمال است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: این دو قطعه 51 کیلومتر تونل دارد و حدود 8 کیلومتر پل ویژه در این پروژه احداث خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برآورد اولیه هزینه اجرا برای این پروژه فعلاً حدود 5500 میلیارد تومان است.
صادقی با بیان اینکه عملیات اجرایی این دو قطعه همزمان با آغاز احداث تونل دوم واریانت گردنه امامزاده هاشم کلید خورد، اضافه کرد: مقرر بود عملیات اجرایی این پروژه در قطعات دو و سه رسماً با حضور رئیسجمهور آغاز شود اما آن روز به علت بروز نقص فنی در بالگرد رئیسجمهور، از همان منطقه واریانت گردنه امامزاده هاشم، به دستور رئیسجمهور شروع عملیات اجرایی مناطق دو و سه آزادراه تهران - شمال اعلام شد.
* مصوبه مشارکت وزارت راه با بنیاد در آزادراه تهران-شمال از سوی دولت لغو شد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سرنوشت بنیاد در این مشارکت، تأکید کرد: قطعات دو و سه طبق مصوبه دولت از بنیاد گرفته و به قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء برای ساخت واگذار شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص ادعای بنیاد مستضعفان مبنی بر عدم تحویل قطعات دو و سه آزادراه به قرارگاه خاتمالأنبیاء، اظهار داشت: مگر این دو قطعه آزادراه شیء خاصی است که بنیاد بتواند در جیب خود قرار دهد که تحویل نمیدهد؟ پروژه روی زمین است و ادوات راهسازی و جادهسازی قرارگاه هم هماکنون در حال انجام فعالیت در این پروژه هستند. حال مهم نیست آنها در خیال خود این پروژه را تحویل دهند یا ندهند.
صادقی درباره مباحث حقوقی واگذاری قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال به قرارگاه خاتم و سرنوشت مشارکت با بنیاد، گفت: هیچ مباحث حقوقی در این باره وجود ندارد، دولت به عنوان بالاترین سطح اجرایی کشور درباره این واگذاری مصوبه داده است، ضمن آنکه مصوبه قبلی از سوی دولت لغو شد و مصوبه جدید صادر شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: ما هماکنون در حال فعالیت در این پروژه هستیم و اگر بنیاد مشکلی دارد، برود پیگیری کند.
نماینده تام الأختیار بنیاد در آزادراه تهران - شمال هفته گذشته درباره واگذاری قطعات دو و سه به قرارگاه خاتمالأنبیاء مدعی شده بود: قرارداد شرکت جنرال مکانیک برای ساخت تونل در قطعه دو آزادراه تهران-شمال را مدیرعامل کنونی شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور امضا کرده که نسخه این قرارداد موجود بوده و این امر بدان معناست که مجوز ساخت این تونل توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شده است.
رحمتالله صادقیان گفته بود: تاکنون حتی یک متر از زمینهای قطعه دو و سه به کسی واگذار نشده و نخواهد شد، زیرا هنوز تکلیف نهایی بنیاد و وزارت راه و شهرسازی مشخص نشده و قطعات مذکور به قرارگاه خاتمالانبیاء تحویل نشده است.
بنا به گفته وی شرکت جنرال مکانیک همچنان در حال فعالیت در تونل قطعه دو است.
صادقیان مدعی شده بود: برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی به هیچ عنوان درباره قرارداد آزادراه تهران-شمال توجیه نیستند و این تناقض گوییهای ناشی از همین مسأله است.