کد خبر: ۲۰۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱

دلایل رونق بورس/پیش بینی بازار سهام تا پایان هفته

با رشد 6.69 درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که رکورد تازه ای برای بازار سرمایه ایران است، ثبت شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مریم کائید: روند صعودی شاخص کل بورس تهران در حالی امروز متوقف شد که شاخص توانسته در 16 روز کاری پس از نتخابات ریاست جمهوری رشد بیش از 20 درصدی را ثبت کند. به نظر می‌رسد که بانک ها، واسطه گری های مالی و خدمات فنی و مهندسی و ساخت محصولات فلزی در این مدت نسبت به دیگر صنایع جذاب تر باشند.

"با توجه به برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 1392 و گشایش افق های جدید و امیدوارکننده برای بازار سرمایه، واکنش ها به این امر و عکس العمل حوزه اقتصادی کشور بسیار مناسب بود و می توان این روند را ادامه روند خوش بینی به آینده اقتصاد ایران که پس از انتخاب رئیس جمهور منتخب ایجاد شده دانست."محمود ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق ادامه می دهد:" در تمام کشورهای دنیا، بازار های مالی و بخصوص بازار سرمایه، اولین و سریع ترین واکنش را نسبت به نوسان اتفاقات تأثیرگذار بر اقتصاد که از آن به عنوان ریسک سیستماتیک یاد می شود، نشان می دهند و این مهم را می توان در بازار سرمایه ایران شاهد بود چراکه طی هفته گذشته بازار ارزهای خارجی و طلا خبرهایی که واکنش در صنایع رقیب از جمله بانک ها، واسطه گری مالی و ساختمان شد، را شاهد بود.  وی افزود:اواخر هفته گذشته خبرهایی مبنی بر پیشنهاد برخی اعضای کنگره آمریکا در جهت به تعویق انداختن اجرای تحریم های اول جولای 2013 منتشر شد و کاهش نرخ دلار و طلا در داخل را طی روزهای ابتدایی هفته موجب شد. این خود دلیلی بر رونق صنایع بانک ها، واسطه گری مالی و ساختمان شد و نقدینگی بسیاری را از بازار ارز و طلا به سمت بورس منتقل کرد و این حجم نقدینگی رشد بسیاری از صنایع را در هفته گذشته رفم زد."

این کارشناس بازار سرمایه افزود:"طی هفته های اخیر صنایع بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری، واسطه گری مالی، سیمان، غذایی، ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و ساخت محصولات فلزی از رونق خوبی بهره مند بودند. "

ابراهیمی در ادامه به تاثیر تحریم ها بر صنایع بورسی پرداخته و اظهار داشت:" تحریم های اول جولای 2013 به تعویق نیافتاد و از این تاریخ، صنعت قطعه سازی خودرو، تبادل ریال ایران در تمامی بانک های دنیا مورد تحریم قرار گرفت. همچنین برداشت معافیت شرکت های کشتیرانی معاف از تحریم ایران که شامل سه شرکت بزرگ چینی بود، باعث شد که در روز 2 جولای تعداد 12 کشتی از کشتی های این سه شرکت، آبهای ایران را ترک کنند و به نوعی می توان بندر شهید رجائی بندرعباس را تقریبا تعطیل دانست. واکنش بازار به این اتفاق بطور قطع روند نزولی بورس در روزهای پایانی بود که با توجه به تقاضای بالا در برخی دیگر از صنایع مجددا شاخص که درروز چهارشنبه به فاز صعودی برگشت."

چراغ سبز بانک ها

این کارشناس در خصوص بانکی ها تصریح کرد:" کاهش نرخ ارز و همچنین ایجاد چشم انداز مثبت نسبت به تصمیمات اقتصادی دولت یازدهم و خصوصا بانک مرکزی پس از روی کار آمدن دولت جدید باعث افزایش قیمت ها و تقاضاهای سنگین در این صنعت شد. قطعا ادامه روند انتظارات مثبت از دولت جدید در حوزه اقتصادی به تقاضا برای خرید سهام در این صنعت کمک خواهد کرد."

وی در خصوص سیمانی ها خاطرنشان کرد:"اخیرا خبرهایی مبنی بر قطع واردات سیمان ایران از سوی کشور عراق منتشر شد که روند صعودی قیمت سهام شرکت های تولید کننده سیمان طی چند هفته گذشته را قطع کرد اما با اطلاع رسانی دستگاه های ذیربط و شفاف سازی این شرکت ها روند صعودی مجدد از سر گرفته شد. با توجه به اینکه قیمت سهام تمامی شرکت های این صنعت اختلاف فاحشی با ارزش جایگزینی دارایی های خود دارند لذا در صورت ادامه صادرات سیمان به سایر کشور ها می توان همچنان افزایش قیمت این نمادها را مناسب و محتمل دانست."

محمود ابراهیمی شایعات مبنی بر ارائه سود بالا برای سال مالی 1392 از سوی شرکت پالایش نفت بندرعباس به سازمان بورس را دلیل روند مثبت آن، دانسته و بیان می کند:" شایعه ای مبنی بر عدم بخشش مالیات بر ارزش افزوده دریافتی در سنوات قبل به پالایشگاه ها منتشر شد و جو منفی را بر صنعت حاکم کرد. اما در آخرین روز کاری بورس بازگشایی نماد معاملاتی نفت ایرانول و اعلام تعدیل مثبت 55 درصدی در نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان در سال 1391 در سامانه کدال افق  مثبتی برای این صنعت را  تداعی می کند. گرچه این صنعت با شایعات بسیاری همراه است و قطعا در این هفته نیز نوساناتی را به خود خواهد دید."

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنعت شیمیایی و پتروشیمی معتقد است:" در پی تحریم های اجرایی از اول جولای 2013 ، قطعا فشار زیادی بر صادرات غیر نفتی ایران که طی دو سال اخیر بار تحریم نفت را به دوش کشیده، وارد خواهد شد که در این میان صنایع شیمیایی و پتروشیمی با بیشترین تهدید مواجه هستند. در سال 1391هزینه های زیادی به واحدهای صادرکننده این مواد از بابت هزینه های حمل و بیمه کشتی ها وارد شد که عدم تعیین تکلیف در خصوص نرخ خوراک ( گاز و مایع ) این واحدها، جو متشنجی را بر نماد های این صنعت حاکم کرده است."

وی در پیش بینی بازار سرمایه در هفته جاری به ایران و جهان می گوید:" اصلی ترین حوزه ای که می توان روند آن را در هفته آینده ادامه دار دانست، صنایع بانک ها، واسطه گری های مالی و خدمات فنی و مهندسی و ساخت محصولات فلزی هستند. به نظر می‌رسد چشم انداز مثبت به دولت در حال کاهش است و فشار های وارده بر دولت جدید کم کم در حال نمایان شدن هستند به نظر می رسد  در سه صنعت ذکر شده در بالا، روند صعودی مشاهده شود اما فشار تقاضا کاهش خواهد داشت و تعادل حاکم خواهد شد."

ابراهیمی خاطرنشان می کند:" با توجه به رشد هیجانی و احساسی شاخص انتظار تعدیل شاخص بعید نیست، اما می توان انتقال نقدینگی از سوی بازار های رقیب به بورس را اصلی ترین عامل برای مقابله با این امر دانست.

البته پیش بینی تعادل و یا روند نزولی در صنایع فلزات اساسی، شیمیایی و پتروشیمی و پالایشگاه دور از انتظار نیست و بروز شایعات و عدم شفاف سازی مناسب از سوی برخی شرکت های تأثیر گذار در این صنایع منجر به حاکمیت جو منفی خواهد شد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین