کد خبر: ۲۰۲۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵

سیدمحمدخاتمی: الان نزدیک سحر است و باز هم صبح را دوست دارم

پنجمين دوره اعطاي جايزه برگزيدگان اخلاق و نيايش در آيينه هنر و پژوهش شامگاه چهارشنبه همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبي(ع) برگزار ‌شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، سخنرانی خود در مراسم را که با حضور جمعي از اصحاب فرهنگ، هنر و انديشه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار ‌شد، اینگونه آغاز کرد:«چند سال پیش همین جا، هنگام غروب آفتاب بود و گفتم هنگام غروب آفتاب است و من صبح را دوست دارم و الان نزدیک سحر است و باز هم صبح را دوست دارم.»

به گزارش آفتاب، وی افزود:«بلاغت حکم می کند که در این دیرهنگام و بعد از اینکه همه ما حداکثر استفاده را از برنامه های مختلف کرده ایم، من کمتر سخن بگویم. من آمده ام تا اینجا دست مریزاد و خسته نباشید به برگزارکنندگان مراسم بگویم که با تمام مشکلاتی که بوده است این کار را ادامه داده‌اند و خوشبختانه پنجمین دوره این مراسم امسال و امشب در این مکان برگزار می شود.

رئیس دولت اصلاحات با تبریک میلاد مسعود حضرت امام مجتبی(ع) و آرزوی آشنایی همه با راه این بزرگواران، اظهار داشت:«نکته ای هم داشتم که می‌خواستم بیان کنم و آن نحوه برخورد بزرگان، مصلحان و خیرخواهان با واقعیات-چه واقعیات طبیعی و چه واقعیت‌های انسانی- است و اینکه چگونه این بزرگان به ما یاد دادند که در عین حالی که واقعیت را می‌بینیم و آن را انکار نمی‌کنیم و دن کیشوت وار با شمشیر چوبی، با واقعیت درگیر نمی‌شویم و آن را با تمام صلابتش می بینیم.»

وی تصریح کرد:« در عرصه مسائل تکوینی و طبیعی، شناخت این واقعیات و شناخت سازو کارها و روابط  و نسبت هایی که میان پدیده ها وجود دارد و وجود آن در زندگی که نشانه و علت تکامل زندگی بشری است و نیز در عرصه واقعیت های انسانی که واقعیتهای انسانی باز هم هستند و متصف به زشت و زیبا و بد و خوب می شوند، برخورد مناسب این است که ما واقعیتها را با تمام صلابتش بپذیریم، اما در جهت تقویت واقعیت های پسندیده و خوب و در جهت تغییر واقعیت های بد حرکت کنیم.»

رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:« آنان این درس را به ما داده‌اند که این تحول در مسیر آگاهی و اراده انسان می گذرد و کار بزرگ مصلحان و بزرگان، پیامبران و اوصیاء خدا همین بوده است که مردم را متوجه واقعیت بد و واقعیت خوب کنند و زمینه را برای ارتقاء آگاهی انسانها برای تبدیل به واقعیت‌های خوب فراهم کنند.»

خاتمی خاطرنشان کرد:«یک نکته ای را هم استاد امیرخانی گفتند که من اینجا عرض می‌کنم که یکی از مظاهر اخلاق و ادب و انصاف و خوبی و... خود استاد شیرازی هستند که اینجا جایزه هم گرفتند و امیدوارم همه ما متخلق به اخلاق اسلامی باشیم، وظیفه ما را بشناسیم و بتوانیم به آن وظایف عمل کنیم.»

دکتر طباطبایی: تنها راهی که انسان را به خدا می‌‌رساند سفر عشق است

همچین در این مراسم دکتر فاطمه طباطبایی به سخنرانی کوتاهی پرداخت.

وی با اشاره به مقارن شدن این مراسم با تولد فرزندش حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، گفت:« من از شما تشکر می کنم و امیدوارم همه کسانی که اینجا تشریف دارند و عزیزانی دارند مقدم فرزندانشان مبارک باشد و امیدوارم خداوند این روز را برای خانواده ما هم مبارک بدارد!»

وی افزود:«اعلام شد که اثر من برگزیده شده است. من در اینجا از همه دست اندرکاران و خصوصا هیات داوران تشکر می کنم و این را بگویم که اگر در این نکاتی بود که مورد توجه بوده و مورد پسند بزرگواران قرار گرفته، مطالبی بوده است از بیانات و سخنان عرفای اسلامی بویژه شیخ اکبر محی الدین عربی و حضرت امام خمینی عارف معاصر.»

دکتر طباطبایی تصریح کرد:«بحثی را که در کتاب مطرح کرده‌ام و در ماه رمضان هم می‌تواند ارمغانی برای ما باشد، لب آن این است که خداوند خلقت را با عشق آغاز کرد، آفرینش با عشق آغاز شده و حرکت عالم حرکت حبیه است.»

وی ادامه داد:«ما هم برای آنکه بتوانیم به کمال برسیم و به همان جایی که از آن آمده‌ایم برگردیم و حلقه انالله و انا علیه راجعون تکمیل شود ما هم باید با عشق این سفر را طی کنیم و ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است تا خود را تکمیل کنیم و عبادتمان را عاشقانه کنیم که تنها راهی که به تعبیر امام خمینی انسان را به خدا می رساند، بدون هیچ تکلفی سفر عشق است.»

دکتر طباطبایی خاطر نشان کرد:« در این ماه مبارک رمضان از خداوند می خواهم که به همه ما عشق خود را ارزانی بدارد و در این ماه که میهمان او هستیم اینچنین از ما پذیرایی کند که بتوانیم مقرب درگاه خودش باشیم.»

 

احمد مسجدجامعی نیز  در این مراسم با ابراز خوشحالی از این‌که پنجمین دوره‌ جایزه «اخلاق و نیایش در آیینه‌ هنر و پژوهش» برگزار می‌شود، گفت:« امیدوارم فعالیت‌هایی که در این حوزه شکل گرفته‌اند، منشأ گسترش اخلاق،‌ انضباط و نگرش‌های پاک و تأثیرگذار در جامعه‌ی ما، بیش از پیش باشند.»

وی در توضیح چرایی قرار گرفتن «اخلاق و نیایش» به عنوان محور این کار اظهار داشت:«علت این امر، پاسخ گفتن به یک نیاز کهن بشری است. دعا و نیایش از کهن‌ترین رفتارهای فردی و جمعی انسا‌ن‌ها است. اخلاق و نیایش، گوهر و جوهره‌ همه‌ ادیان است و دین و فرهنگ و تمدن و اخلاق و نیایش پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند.»

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این‌که این‌ها به‌گونه‌ای با هم یکی شده‌اند که هیچ‌کدام بدون دیگری معنا پیدا نمی‌کند، تصریح کرد:« در میان مسلمانان، ماه رمضان ماهی است که به‌نحو ویژه‌ای این نیایش در آن اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، نیمه ماه رمضان برای چنین برنامه‌ای انتخاب شده است.»

 در بخش دیگری از این مراسم یکی از شاعران جوان به نام فاطمه سالاروند چند قطعه شعر خواند. او که از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه اخلاق و نیایش بود پس از دریافت جایزه‌ خود، از نمایندگانی که از دفتر آیت‌الله سیستانی در نجف در مراسم حضور داشتند، خواست تا به برگزیدگان این جایزه سفر به نجف را هدیه دهند.

 امیدواریم کسی در خانه خود زندانی نباشد

از جمله حاشیه‌های این همایش سخنان کوتاه حمیدرضا آذرنگ از برگزیدگان این مراسم بود که پس از دریافت جایزه خود در پشت تریبون حاضر شد و ضمن نقل خاطره‌ای از حضور سید محمد خاتمی در یک مراسم تئاتر در سال 1379، شعری را که آن زمان برای وی فرستاده بود را قرائت کرد.

جز نوای سر دار کس «بی تاب» را معنا نکرد

واژه تلخ مرا دریاب را معنا نکرد

هیچ کس همچون تو ای محبس نشین سایه ها

در میان شب پران «مهتاب» را معنا نکرد

در یزدیستان کفرآلود و ایمان سوز تب

هیچ کس مانند زینب «تاب» را معنا نکرد

آسمان هم کز ازل تدریس باران می کند

لحظه ای همچون اباالفضل «آب» را معنا نکرد

جز سرانگشت رقیه بر سه تار حنجرت

هیچ آهنگی «غم مضراب» را معنا نکرد

هیچ تیری بی گمان جز از کمان حرمله

آنچنان بد واژه «پرتاب» را معنا نکرد

جز تو ای مسندنشین عشق با این سادگی

بر سر نیزه کسی «محراب» را معنا نکرد

آذرنگ در پایان سخنان خود آرزو کرد که «امیدواریم هیچ وقت خانه کسی زندانش نباشد» که این دعای وی با تشویق حضار مواجه شد.

 

مرشد میرزاعلی: نقالی ثبت جهانی شد، اما به ما بها نمی‌دهند

 

یکی از بخش‌های این مراسم پخش اذان زنده‌یاد حسین صبحدل و تصاویری از طاهره صفارزاده و قیصر امین‌پور بود. سپس مرشد میرزا‌علی نقالی‌خوانی کوتاهی را در مدح اهل بیت (ع) اجرا کرد.

مرشد میرزاعلی پس از نقالی‌خوانی، گفت:« نقالی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، اما به مولا قسم که چند سال است به‌سختی زندگی می‌کنیم و به ما بها داده نمی‌شود.»

وی افزود:« ما یک مرشد ترابی داریم که نقال است و اکنون در بیمارستان و در کما به‌سر می‌برد. پدر من هم نقال است که سرطان دارد. حیف است که از میان نقالانی که روزگاری بودند، یکی دو تا بیشتر نمانده‌اند. با این حال، دست آقای خاتمی درد نکند، چراکه بیمه‌ هنرمندان را به یاری او داریم.»

 

رونمایی خاتمی از یک قرآن نفیس به خط یاقوت

 

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام موسوی بجنوردی و تعدادی از نمایندگان دفتر آیت‌الله سیستانی، از یک قرآن که توسط «جمال‌الدین یاقوت مستعصمی» خطاطی شده است، رونمایی شد. این خطاط یکی از بزرگ‌ترین ‌خوش‌نویسان قرن هفتم هجری قمری است که در قرآن خطاطی‌شده‌اش از آرایه‌ها استفاده نشده و ویژگی‌های خط یاقوت از نکات قابل توجه آن است.

نسخه‌ای از این قرآن که در قطع رحلی چاپ شده، در کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی و نسخه‌ دیگر آن در کتابخانه‌ی مصر است.

گفتنی است، این جایزه که بنیانگذاران آن قیصر امین‌پور، طاهره صفار زاده، محمد احصایی، مجید مجیدی و احمد مسجد جامعی هستند ؛همه ساله در نیمه ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رییس موسسه بین المللی گفت‌و‌گوی فرهنگ ها و تمدن ها برگزار می‌شود.

در برنامه امسال نیز به سنت هرساله اساتید، هنرمندان و پژوهشگران سرشناس بسیاری دعوت شده بودند و از تعدادی از شخصیت‌های علمی، ادبی و هنری کشور که در زمینه اخلاق و نیایش آثار ارزشمندی را خلق کرده اند قدردانی شد که اسامی آن‌ها در ادامه می‌آید:

الف: بخش پژوهش و نشر

1. حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف اله صافی گلپایگانی /  بخاطر؛ شرح عالمانه دعای عرفه امام حسین (ع)

2. حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد عبدالهیان / بخاطر؛ استادی اخلاق طلاب حوزه های علمیه  طی سه دهه اخیر و تاسیس کتابخانه تخصصی نیایش

3. استاد ارجمند سرکارخانم دکتر فاطمه طباطبایی / بخاطر؛ ارایه وتدوین پایان نامه دکتری با مفاهیم اخلاقی وعرفانی

4. حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عزیزالله عطاردی / بخاطر؛  اشاعه معارف اخلاقی ائمه اطهار در موسوعه مستندهای ائمه علیهم السلام

5. مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث / بخاطر؛ چاپ ونشر مصحف شریف نجف

 

6. استاد ارجمند جناب آقای دکتر مهرداد قیومی بیدهندی / بخاطر؛ تلاش ارزشمند در حوزه پژوهش وآموزش معماری ایرانی- اسلامی

7. استاد ارجمند جناب آقای علی اصغر رضوانی / بخاطر؛ نگارش هشت جلدی کتاب پیام ها وهدایت ها، نکته شناسی درصحیفه سجادیه

 

ب: بخش هنری

8. استاد ارجمند جناب آقای علی شیرازی / بخاطر؛ اشاعه خوشنویسی با مفاهیم اخلاقی و عرفانی

9. استاد ارجمند جناب آقای مجتبی راعی / بخاطر؛ تولید آثار معناگرا در سینما

10. شاعر ارجمند سرکارخانم فاطمه سالاروند / بخاطر؛ تداوم در سرودن آثار معنوی وتوحیدی با توشه گیری از تلمیحات قرآنی و تمثیلات عرفانی

11. استاد ارجمند جناب آقای هادی آرزم / بخاطر؛ تقدم در تولید آثار آرانژمان شده درنیایشنامه ها وتواشیح

12. استاد ارجمند جناب آقای حاج محمد گلیار / بخاطر؛ معماری مسجد حضرت امام حسن عسگری (ع) قم

13. استاد ارجمند جناب آقای یوسف اوهانس / بخاطر؛ اشاعه آواهای آیینی

14. (جایزه مشترک)هنرمند ارجمند جناب آقای نیما دهقان و هنرمند ارجمند جناب آقای حمیدرضا آذرنگ / بخاطر؛ اشاعه تاترها و نمایشنامه های معناگرا

اسامی تجلیل شدگان:

1. استاد ارجمند مرشد ولی الله ترابی / بخاطر؛ یک عمر تلاش بی وقفه برای حفظ میراث معنوی نقالی وپرده خوانی

2. هنرمند ارجمند آقای دکتر محمد علی حسین نژاد / بخاطر؛  تهیه وتولید فیلم مستند فاخر نغمه های محمدی(ص)

یادآور می‌شود در این مراسم چهره‌های سیاسی و مذهبی‌ای چون آيت الله موسوي بجنوردي ،دكتر معين، حجت الاسلام انصاري، محمدرضا خاتمي و جمعی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای شهر و همچنین هنرمندانی چون غلامحسین امیرخانی، هوشنگ ظریف، رهبر قنبری، محمد فرنود، رسول صدرعاملی، امیر جعفری، ریما رامین فر، امین الله رشیدی، علیرضا داود نژاد، محمد علی سجادی، امیر اثباتی، هانیه توسلی، نازنین مفخم، وحید موسائیان، کیوان کثیری، مسعود رایگان، رویا تیموریان، محمد اسماعیلی، حبیب رضایی، حسام الدین سراج، عبدالحسین مختاباد، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، رحیم عبادی، غلامرضا موسوی و ... حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین