کد خبر: ۲۰۲۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲

کاشفی: برای شکل‌گیری تعامل سازنده به احزاب فراگیر نیازمندیم

یک فعال سیاسی گفت: باید از احزاب فراگیر استقبال کنیم تا رقابت و گفت‌وگو‌یی سالم و سازنده در کشور شکل بگیرد و نگاه قیم مآبانه به مردم از بین برود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسین کاشفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که کشور به احزابی فراگیر و سراسری که کل کشور را پوشش دهند نیاز دارد، خاطر نشان کرد: وجود ماده 36 قانون اساسی و تصویب قانون احزاب در سال 60 بیانگر این است که نظر همه مسوولان این است که کشور به حزب نیاز دارد.

وی با اشاره به این جمله از شهید بهشتی که حزب معبر من است، اظهار کرد: بدون خرد و کار جمعی نمی‌توان کشور را اداره کرد. برای تحقق گفتمان اعتدال‌گرایی آقای روحانی به نهادهای مدنی و احزاب نیاز داریم تا به مطالبات مردم رسیدگی کند که آیا دولت یازدهم این مطالبات را محقق می‌کند یا خیر؟

این فعال سیاسی با بیان این‌که تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود باید از طریق نهادهای مدنی عملیاتی شود، گفت: البته قانون احزاب هم نیاز به اصلاح دارد، زیرا اکنون انجمن‌های فارغ‌التحصیلان و تشکلات صنفی هم جزیی از احزاب قرار گرفته‌اند در حالی که در محدوده کوچکی عمل می‌کنند.

رییس خانه احزاب در ادامه افزود: در قانون جدید احزاب، باید تعریف جدیدی از احزاب صورت بگیرد و شاخص‌های جدیدی مطرح شود تا تشکل‌های کوچک به نام حزب خوانده نشود. البته قانون احزاب منعی برای فعالیت احزاب کوچک پیش‌بینی نکرده است و من هم فعالیت احزاب و تشکل‌های کوچک را نفی نمی‌کنم، اما باید زمینه‌ای فراهم شود که احزاب کوچک در کنار هم قرار گرفته و حزب بزرگ‌تری را تشکل دهند تا ما شاهد رقابت سالمی در کشور باشیم.

کاشفی با بیان این‌که در خانه احزاب میثاق‌نامه‌ای وجود دارد که براساس آن احزاب باید با یکدیگر با تعامل رفتار کنند، خاطر نشان کرد: احزاب باید به قانون و اخلاق پایبند باشند تا مردم هم از آنها استقبال کرده و پذیرای چنین احزابی باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که به دلیل عملکرد احزاب، دیدگاه مثبتی نسبت به احزاب در جامعه وجود ندارد، تصریح کرد: قبل از انقلاب ما شاهد چندگونه حزب در کشور بودیم. احزاب مستقل با برخورد دولت مواجه می‌شدند از سویی خود حکومت احزابی را تشکیل می‌داد و از آنها حمایت می‌کرد و در کنار این دو نوع حزب احزابی هم داشتیم که به خارج از کشور وابسته بودند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: امروز باید روشن کنیم که احزاب وابسته به خارج یا دولتی نیستند، زیرا اکنون احزاب دارای شناسنامه مرام‌نامه هستند و فعالیت شفافی دارند.

وی با بیان این‌که در دولت نهم و دهم مطرح شد که ما به احزاب نیاز نداریم،‌ تاکید کرد: دولت موظف است براساس قانون اساسی شرایط رشد و آگاهی را فراهم کند و نگاه منفی مردم نسبت به احزاب را اصلاح کند.

وی در پایان افزود: به نظر من دولت و شخصیت‌های سیاسی در زمینه نهادینه کردن فعالیت‌های حزبی می‌توانند بسیار موثر باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین