کد خبر: ۲۰۲۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷

کشف آلودگی‌های سمی در مغز خرس‌های قطبی

یافته‌های جدید مبنی بر آلوده شدن بافت مغزی تعدادی از خرس‌های قطبی به ترکیبات سمی محیط زیستی موجب نگرانی کارشناسان حیات‌وحش شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  این کارشناسان در بررسی‌های اخیر دریافتند که نوعی ترکیب سمی موسوم به «پرفلوروآلکیل» به بافت مغزی خرس‌های قطبی نفوذ کرده است. «پرفلوروآلکیل» و ترکیبات وابسته به آن طی شش دهه اخیر در بسیاری از تولیدات تجاری و صنعتی استفاده شده‌اند.

این ماده به همراه روغن و آب برای روکش‌دار کردن برخی محصولات نظیر پارچه، محصولات کاغذی، فرش، بسته‌بندی غذایی، داروسازی و به عنوان یک ماده فعال‌کننده در محصولات شوینده و کف‌های ضدحریق استفاده می‌شود. این ترکیبات در مقابل تغییرات شیمیایی، گرمایی و تخریب طبیعی به شدت مقاوم هستند.

به رغم باورهای قبلی مبنی بر اینکه کبد تنها محل انباشت ترکیبات سمی «پرفلوروآلکیل» است اما شواهد تازه‌ای از وجود این ترکیبات در مغز جنین جوجه‌ها بدست آمده و نشان می‌دهد که این ماده سمی حتی می‌تواند به بافت‌های مغزی نیز نفوذ کند.

مطالعات گذشته حاکی از افزایش شدید انباشت سموم به ویژه ترکیب شیمیایی «پرفلورواکتان سولفونات» (PFOS) به همراه سایر ترکیبات نظیر «پرفلورینیت کربوکسیلات» (PFCAs) در بدن خرس‌های قطبی است. این مطالعات نشان داد میزان ترکیبات «پرفلورواکتان سولفونات» (PFOS) در کبد خرس‌های قطبی 100 برابر بیشتر از مقدار آن در کبد «فوک‌های طوق‌دار» است.

کارشناسان مناطق قطبی در دانشگاه‌های «کارلتون» کانادا و دانشگاه «آرهوس» دانمارک در مطالعات اخیر خود خرس‌های قطبی را به عنوان گونه‌های پیش قراول چرخه غذایی انسان‌ها و سایر صیادان در نظر گرفتند و میزان انباشت ترکیبات PFOs و PFCAs را در مغز خرس‌های قطبی شرق گرینلند مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، «رابرت لچر»، استاد دانشگاه کارلتون دراین‌باره گفت: آلودگی‌های حلال در چربی قادر به عبور از دیواره مغز و نفوذ به بافت‌های آن هستند اما نگرانی ما بیشتر از این است که ترکیبات سمی PFOs و PFCAs‌ با پروتئین‌های بدن پیوند بیشتری می‌خورند و این فرآیند در تمام مناطق تحت آزمایش مشاهده شده است.

پروفسور «رون داتیز»،‌ استاد دانشگاه آرهوس دانمارک نیز از نتایج حاصل از مطالعات اخیر ابراز نگرانی کرده و گفت: ترکیبات سمی PFOs و PFCAs‌ قادر به نفوذ به بافت مغزی خرس‌های قطبی هستند. این یافته نشانه نگران‌کننده‌ای است چون به نحوی تایید می‌کند که این مشکل ممکن است در آینده گریبانگیر انسان‌ها نیز بشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین