کد خبر: ۲۰۳۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
نگاهی به مرگ دلخراش 12 زن و کودک در کارون 3؛

چرا کسی در این دولت مسئولیت قبول نمی کند

حادثه به قدری دلخراش و تکان دهنده بود که دل هر انسانی را به درد می آورد. اما متاسفانه جز انعکاس محدود در برخی رسانه ها، چندان مورد توجه قرار نگرفت و کسی از مسئولان دولتی از رئیس جمهور گرفته تا وزیر نیرو و مسئولان آب و نیرو خم به آبروی خود نیاوردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: الف نوشت:

حادثه تکان دهنده عصر روز چهارشنبه خوزستان


عصر روز چهارشنبه در پی واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل مسافران روستای شیوند و غریبی ها در دریاچه سد کارون، 12 نفر از سرنشینان آن کشته شدند. به گفته شاهدان عینی این خودرو که برای عبور از دریاچه سد کارون 3 سوار بر بارج (یدک کش) شده بود، به دلیل برهم خوردن تعادل بارج، به درون دریاچه واژگون شده و سرنشینان آن کشته شدند.

اسامی کسانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند: «فریده محمود وند ۳۰ ساله، دلبر اسدی ۴۲ ساله، صفورا زندی ۲۰ ساله، شیدا زندی ۱۱ ساله، سامان زندی ۵ ساله، نازملک اسدی ۴۲ ساله، عرفان خواجه کولکی ۱۰ ساله، زهرا خواجه کولکی ۸ ساله، دریا خواجه کولکی ۲ ساله، زری اسدی ۲۷ ساله، گل بس غریبی ۴۸ ساله و همچنین شهلا زندی ۹ ساله».

این در حالی است که چندین سال است که با آبگیری سد کارون 3 گردشگران و ساکنین روستاهای دنباله رود جنوبی دهدز (سادات، غریبی ها، شیوند و روستاهای اطراف آن) جهت عبور و مرور خود به وسیله بارج رفت وآمد می نمایند و عملیات اجرایی جاده ساحلی بین روستاها قریب به 8 سال است که شروع شده و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وقتی مقصران اصلی دیده نمی شوند

از زمان وقوع این حادثه دردناک مسئولان تمام هم و غم خود را مصروف این امر نمودند تا تمام تقصیرها را بر گردن راننده مینی بوس بیندازند و از کوتاهی 10 ساله خود برای عمل به وظایف قانونی خود در ترمیم جاده هایی که توسط سد کارون 3 تخریب شده، سخنی به میان نمی آورند.

حبیب‌الله جعفری، معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، در گفتگو با ایسنا علت حادثه را «رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راننده مینی‌بوس» اعلام کرده بود و گفته بود: «متاسفانه راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است.» به گفته وی راننده مینی‌بوس و ناخدای بارج دستگیر شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
 
سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راه کشور در گفتگو با مهر، علت حادثه را «واژگونی لنج در وسط آب به علت نامعلوم» عنوان کرده بود. همچنین ایشان در گفتگو با فارس علت حادثه را «خرابی لنج» عنوان کرد و افزود: «مینی‌بوس مذکور با سرنشینانش به داخل لنج رفته اما در میانه راه به دلیل خرابی لنج حادثه به وقوع پیوسته و مینی‌بوس به داخل آب سقوط می‌کند».
 
صداوسیمای استان خوزستان نیز به نقل از یک مقام مسئول در استانداری خوزستان، از «احتمال مقصر بودن راننده مینی بوس» خبر داده بود.
 
واکنش امام جمعه ایذه
اما دیروز امام جمعه ایذه، حجت الاسلام و المسلمین موسوی در خطبه نماز جمعه، به موضوع حادثه دلخراش سقوط مینی بوس به دریاچه سد کارون ۳ پرداخت و گفت: «به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبتها و مشقت ها و رنج های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون ۳ و بی مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است.»

اما انگار این اولین حادثه ای نبوده که اتفاق افتاده است و سلسله ای از حوادث قبل از این رخ داده بود. چنان که امام جمعه ایذه در این باره می گوید:« تاکنون حوادث گوناگونی از قبیل مرگ بر اثر زایمان و نبود لنج و بارج برای جابجایی، تاخیر در رسیدگی به عقرب زدگی، تاخیر در انتقال بیماران قلبی و دیگر مسائل که همگی منجر مرگ و فوت افراد شده است، اتفاق افتاده و تاکنون قریب به ۳۰ تا ۴۰ نفر از مردم جان خود را به همین خاطر از دست داده اند اما کسی گوشش بدهکار نبود و حتی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آب و نیرو) از انجام مسئولیت های خود سر باز می زند.»
 
در واقع سال‌هاست که نبود راه ارتباطی، به مشکل اصلی مردم منطقه محل حادثه تبدیل شده است. یکی از اهالی روستای سادات حسینی، در این باره می گوید: «سال ۸۳، وقتی قرار شد سد کارون۳ آبگیری شود، همه ما نسبت به زیر آب رفتن راه ارتباطی روستاهای این طرف دریاچه اعتراض کردیم که مسئولان همان موقع قول دادند که یکساله این مشکل را حل خواهند اما هیچ وقت این وعده عملی نشد.»

روز پنج شنبه که مراسم تشییع و خاک سپاری جان باختگان این حادثه برگزار شد نه خبری از استاندار بود و نه از دیگر مسئولان دولتی. سال پیش نیز همین روزها بود که زلزله آذربایجان رخ داد و باعث مرگ تعدادی از هموطنان آذری زبان شد اما دولتی ها بدون هیچ گونه اعتنایی به سفرهای خارجی خود مشغول بودند.

همچنین قیاسی بین واکنش دولت به این حادثه و مرگ چاوز نیز نشان دهنده صداقت و دردمندی مسئولان دولتی نبست به هموطنان خود می باشد. در واقع باید از رئیس جمهور سوال پرسید این 12 زن و کودک مهمتر هستند یا مرگ چاوز. شما بعد از مرگ چاوز پیام تسلیت دادید و بدون اطلاع از آموزه های دینی او را از افرادی نامیدید که با حضرت مهدی(عج) رجعت خواهد نمود. همچنین شما دو بار در آن مقطع، هم برای مراسم خاکسپاری و هم تحلیف به ونزوئلا سفر کردید.

آیا هموطنان شما، این زنان و کودکان مظلوم که به واسطه بی لیاقتی شما جان باختند ارزش یک پیام تسلیت را نداشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین