کد خبر: ۲۰۸۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴

تصمیم اوباما از چه ناشی شده است؟

"باراک اوباما با شگفت‌ زده کردن مشاورانش، مخالفان و باقی دنیا، تصمیم گرفت که با نادیده گرفتن قدرت خود، از کنگره آمریکا برای صدور مجوز مداخله نظامی در سوریه، کمک بگیرد."
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این باره نوشته است: «دستیاران ارشد اوباما می‌گویند که رئیس جمهوری آمریکا این تصمیم مهم را به تنهایی بعد از ظهر جمعه گرفت و سپس آن را با دنیس مک دونوف، رئیس دفتر خود در میان گذاشت. پیش از گفته می‌شد که اوباما این حق قانونی و اخلاقی را دارد تا برای تنبیه رژیم بشار اسد به سوریه حمله کند.

اما اوباما در تحریک افکار عمومی و سازمان ملل برای حمله به سوریه از سوی بهترین دوست آمریکا یعنی انگلیس تنها گذاشته شد.

حالا که اوباما در آستانه اتخاذ یک اقدام، در حال عقب‌نشینی است، با نیش و کنایه‌های زیادی از قبیل ضعیف بودن، عمل نکردن به گفته‌ها و تهدیداتش و هدایت یک سیاست خارجی ست و بی‌اثر، روبه‌رو می‌شود.

اما اگر اوباما تنها تصمیم می‌گرفت یکی از اصولی‌ترین مواردی را که به انتخابش به عنوان رئیس جمهور منجر شد،‌ نادیده می‌گرفت- این عقیده که رئیس جمهور‌های بزرگ نباید با قدرتی بدون نظارت، خود را در مهلکه‌های خارجی دخالت دهند.

در سال 2007، اوباما که پیش از این یک استاد قانون اساسی بود، از جورج دبلیو بوش به دلیل جنگ‌های "بی‌پایان و غیرمسئولانه‌اش" انتقاد کرد.

وی در این خصوص به روزنامه بوستون گلوب گفته بود: رئیس‌جمهور آمریکا بر اساس قانون اساسی این قدرت را ندارد که به تنهایی دستور جنگ را صادر کند، در صورتی که در شرایط یک تهدید واقعی یا قریب‌الوقوع نسبت به ملت آمریکا قرار نگرفته باشد.

اما با گذشت شش سال، اوباما بر این اساس نادرست که حمله شیمیایی رخ داده در حومه دمشق، یک تهدید فوری برای امنیت آمریکا محسوب می‌شود در آستانه صدور دستور یک حمله موشکی به سوریه، بدون مجوز کنگره قرار داشت.

به گفته مشاوران اوباما، دلیل اصلی این تصمیم او میراث ریاست جمهوری‌اش بود.

رئیس‌جمهوری که نیروهای آمریکا را از عراق خارج کرد و از افغانستان نیز خارج خواهد کرد، می‌خواهد وقتی در حال ترک این سمت است، آمریکا درگیر هیچ جنگ دائمی نباشد.

این در حالی است که از نگاه لیبرال‌ها، حملات آمریکا توسط پهپادها و جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی این کشور، همین حالا هم این میراث را لکه‌دار کرده است.

به گفته مقامات، اوباما تمام این هفته را در حال کشمکش با تناقضات در موضعی بود که اتخاذ کرده است اما هیچ یک از نزدیکان او از وی نخواستند که این تصمیم را به کنگره بسپارد. حتی بسیاری از مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا در ابتدا با تصمیم اوباما مخالفت کردند.

با این حال این اقدام اوباما باعث افزایش گزینه‌های سیاسی‌اش در قابل سوریه می‌شود. اوباما با طرح این ادعا که سوریه با استفاده از تسلیحات شیمیایی از خط قرمز آمریکا عبور کرده است، اقدام احتمالی خود را معتبر جلوه داد.

اکنون اوباما می‌خواهد با تک تک اعضای کنگره آمریکا به مجادله بپردازد تا به آنها بقبولاند که هیچ کشوری نباید با استفاده از تسلیحات شیمیایی، هنجارهای بین‌المللی را زیر پا بگذارد و باید از قوانین دفاع کرد.

اوباما روز شنبه تصریح کرد: من در این اندیشه‌ام که رئیس‌جمهور قدیمی‌ترین دموکراسی بر پایه قانون اساسی جهان هستم. من معتقدم که قدرت ما نه تنها از توانایی نظامی ما بلکه از نمونه دولتی که از مردم، با مردم و برای مردم است، نیز ریشه می‌گیرد.

دیوید آکسلرود، شخصیت مورد احترام اوباما از نظر سیاسی در صفحه توییترش نوشت: این تصمیم اقدام بزرگی از سوی اوباماست که با اصول مورد تائیدش هم سازگار است، اکنون کنگره است که تصمیم می‌گیرد.

میچ مک کانل، سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد: اکنون اگر او بتواند کنگره را ترغیب کرده که از او حمایت کنند، یک پایه استوار سیاسی ایجاد کرده است.

مک کانل عنوان کرد: نقش رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا، وقتی که با حمایت کنگره نیز همراه شود، بسیار تقویت می‌شود.

حالا اگر اوضاع در سوریه آن طور که مد نظر است پیش نرود اوباما می‌تواند این تقصیر را به گردن دیگران هم بیندازد.

اوباما برای انجام عملیات علیه معمر قذافی از کنگره اجازه نگرفت و به دلیل حملات 11 سپتامبر 2012 در بنغازی، به تنهایی مورد انتقاد شدید جمهوری‌خواهان قرار گرفت.

به نظر اوباما، این یک گام و رویکرد سیاسی است که اگر رئیس‌جمهور نمی‌تواند بدون توجه به نظر سازمان ملل، یک جنگ را به راه بیاندازد، پس بدون حمایت کنگره و با تحریک افکار عمومی خسته از جنگ مردم آمریکا نیز نباید این کار را انجام دهد.

هر چند که این تصمیم او ریسک‌های بزرگی را به همراه دارد. رابطه اوباما با جمهوری‌خواهان کنگره بسیار سرد است و ممکن است او نیز به سرنوشت دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دچار شود که درخواستش برای مداخله در سوریه، توسط مجلس عوام این کشور رد شد.

محافظه‌کاران در مجلس نمایندگان نیز ممکن است باعث توقف این اقدام اوباما شوند.

این اقدام اوباما از نظر کشورهای خاورمیانه شاهدی بر تردید و دو دلی رئیس‌جمهوری است که علاقه‌ای به مداخله خارجی ندارد. بدون شک رد شدن اوباما مانند کامرون در امتحان کنگره، باعث شادی در دمشق می‌شود.

به گزارش ایسنا،به گفته مقامات یکی از دلایلی که در این تصمیم اوباما موثر بود این بود که مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به وی این اطمینان را داد که به تاخیر افتادن حمله به سوریه در کارایی آن تاثیر منفی نخواهد داشت.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین