آفتاب- عادل طاهرخانی*: عقيده ي برخي از منتقدان بر وجود اتاق بازرگاني جوانان اين است که جوانان هم مي توانند در اتاق بازرگاني واحدي که در کشور وجود دارد حضور داشته باشند و در روند توسعه ي اقتصادي کشور مداخله کنند و توان و استعداد خود را در اين حوزه ابراز نمايند، اما آنچه که مشهود است در پاسخ به اين دوستان بايد گفت : اولا حضور قدرتمند پيشکسوتان که هرگز پند خردمندانه ي حضرت حافظ خوشايندشان نبوده است که : چون پير شدي حافظ از ميکده بيرون رو، جهت استمرار حضور خود گاهاً آيين نامه ها را نيز تغيير داده اند و از اين حيث مجال حضور براي جوانان فراهم نيست ، دوما ً استقلال بخشي به جوان موجب تعامل موثر با بزرگان خواهد بود. ثالثاً اصلا قرار نيست اتاق بازرگاني جوانان در امور مربوط به اتاق بازرگاني کشور مداخله و يا موازيکاري کند بلکه تمرکز فعاليت آن بيشتر راجع به مباحث اشتغال و اقتصادیجوانان و بحث آموزش و حمايت خواهد بود رابعاً جوانان علي رغم پيران راه به دنبال انحصار طلبي نبوده و روح مشارکت را پذيرا هستند و ارزش والاتري براي دموکراسي و برابري قائلند.
هدف از تشکيل اتاق بازرگاني جوانان اولا بحث آموزش و ثانيا حمايت هاي لازم جهت حضور در بازار و حفظ استمرار اين حضور است که از اين جهت منافع ذيل محقق خواهد شد:
- تشويق خود اشتغالي جوانان
وقتي عرصه براي حضور در مشارکتهاي اجتماعي و اقتصادي براي جوانان فراهم شود و انگيزه ي دخالت در حوزه هاي مديريتي تشکل صنفي خاص براي ايشان مهيا شود اشتياق به حضور در اين حوزه منجر به اشتغال آفريني ايشان خواهد بود و نيز مديريت اين اتاق و رايزني هاي بعدي ، سياست هاي دولتي را بر مبناي نياز سنجي اين قشر پيش خواهد راند.
- کاهش هزينه هاي دولت
رونق و اثر بخشي به اين اتاق کاهش هزينه هاي دولت را در پيش خواهد داشت به شکلي که فرآيند اتخاذ تصميمات راجع به اين حوزه دموکراتيزه شده و پس از بررسي هاي علمي و عملي در اختيار قواي سه گانه قرار خواهد گرفت.
-شناسايي بازارهاي جديد
با توجه به روحيه ي تنوع طلبي و اشتياق ماجراجويي انديشه هاي عملگراي جوانان با تشکيل فضاي معقول و امن براي توسعه ي تجارت انگيزه هاي لازم را براي اين رشد آماده کرده که مي تواند حضور ايران را در بازراهاي ناشناخته و جديد تضمين کند .
- ارتقاء سطح تجارت
با دانش به روز و فعاليت هاي خلاقانه ي اين نسل ، ضمن بها دادن به تلاش ايشان و کنترل آن با تصويب قوانين مناسب ، که مي تواند علاوه بر کنترل نمودن فعاليت ها در مسير توسعه ي پايدار و ارتقاء سطح روابط تجاري هدايت کرده تا از اين طريق سطح مشارکت جامعه را نيز افزايش داده و بيشتر به اهداف توسعه ايي کشور نزديک شويم.
-حاکميت دموکراسي اقتصادي
اولين عنصر بسط دموکراسي اقتصادي ، اصل مشارکت مي باشد . با رسميت بخشيدن به حضور جوانان که خيل عظيمي از افراد موثر در جامعه مي باشند ، مي توانيم با حضور متخصصانه و پور نشاط ايشان بستر بازار را براي مشارکتهاي بعدي فراهم کرده تا بستر دموکراسي را در اقتصاد فراهم آوريم.
-توسعه تجارت الکترويک
جوانان بسيار سريع تر و با رغبت بيشتري در پي استفاده از دانش جديد و استفاده از تکنولوژي در امور اجرايي خود هستند و باور دارند که استفاده از تکنولوژي مانع پيشرفت و منفعت نيست و نيز در راستاي توسعه ي زيرساخت هاي تجارت الکترونيک مشارکت و سرمايه گذاري خواهند داشت.
علي الحال بايد اذعان داشت که جوانان مديران بعدي کشور و خادمان آتي ملت هستند که مي بايست با بها دادن به ايشان و قرار دادن در زير چتر حمايت بزرگان آينده ي کشور را تضمين کرده و ضمن آموزش اصول اخلاق حرفه اي به دانش به روز ايشان احترام گذاشته تا با تعاملي خردورزانه مسير را براي همگام شدن براي توسعه ي کشور هموار کنيم.
*نماينده و عضو سابق پارلمان جهاني جوانانو اتاق بازرگاني قزوين