کد خبر: ۲۱۰۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۹

تخریب اوزون آسیب DNA را به‎همراه دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر گفت: میزان تخریب اوزون کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مرتضوی در سمینار تخصصی حفاظت از لایه اوزون که به همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی، با بیان این مطلب افزود: اوزون در لایه استراتوسفر با فاصله 12 تا 50 کیلومتری از زمین قرار گرفته است.

وی ادامه داد: UV-A، UV-B و UV-C انواع پرتوهای اشعه فرابنفش هستند که نوع A آن با جذب در استراتوسفر به زمین نمی‎رسد.

مرتضوی اضافه کرد: ورود امواج فرابنفش پیوسته وجود داشته و چرخه تولید و تخریب اوزون ادامه دارد؛ اما با ورود آلاینده‎ها این چرخه به هم می‎خورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: امروز با 2 مسأله اوزون بد و خوب مواجه هستیم که خشک شدن پوسته تایر ماشین و پوسیدگی در و دیوار از اثرات اوزون بد است.

وی یادآور شد: در سال 1970 محققان برای اولین بار دریافتند اوزون در حال تخریب است که عمده علت آن CFC ها هستند.

مرتضوی اظهار کرد: تغییرات اوزون به دلیل متفاوت بودن غلظت آن در جای‎جای اطراف زمین یکسان نیست، به گونه‎ای که در استوا بیشترین ضخامت را دارد.

این عضو هیأت علمی بیان کرد: متأسفانه میزان غلظت در قطب‎ها خصوصاً قطب جنوب در حال کاهش و تأثیر سوء خود را نمایان ساخته است.

وی تصریح کرد: البته میزان تابش و ضخامت قطب شمال از قطب جنوب بیشتر است.

مرتضوی گفت: تخریب اوزون، آسیبDNA ، سرطان پوست، آب مروارید، کاهش بازده کشاورزی، آب شدن یخ‎های قطبی، از بین رفتن پلانکتون‎ها و کاهش زاد و ولد ماهی‎ها را به همراه خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر اضافه کرد: فعالیت‎های انسانی همچون صنایع به آزاد شدن CFC که اساس سردخانه‎ها، اسپری‎ها و... است منجر خواهد شد که گرچه تأثیر آن در سال‎های اخیر کم شده؛ اما هنوز هم حذف نشده است.

وی هالون‎ها(مواد کپسول‎های آتش‎نشانی)، حلال‎ها، گازهای گلخانه‎ای و انسان را از عوامل تأثیرگذار تخریب ازن برشمرد و گفت: حتی غلظت زیاد بخار آب نیز با تأثیر 36 تا 70 درصدی به عنوان گاز گلخانه‎ای باعث به وجود آمدن اوزون بد می‎شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سال 1985 کنوانسیون وین بر اندازه‎گیری ضخامت ازن توافق نظر داشت و راه‎هایی برای کنترل CFC برداشته شد. در کنوانسیون مونترال نیز با حضور 46 کشور در مونترال کانادا معاهده‎ای در این خصوص منعقد شد که حتی ایران نیز خود را تعهد به آن دانست.

عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر اظهار کرد: بر اساس پروتکل مونترال، میزان تخریب اوزون کاهش و در نتیجه سرطان پوستی هم به تبع آن کاهش یافت.

وی افزود: در خرید اسپری‎ها، محصولاتی انتخاب شود که فاقد CFC باشند زیرا حتی اگر اقدامات پیشگیرانه‎ای را از امروز شروع کنیم، سال 2070 گازها وجود نخواهند داشت و اتمسفر پاک می‎شود.

به گزارش ایسنا، مرتضوی گفت: همه در قبال محیط زیست مسوولیت داریم زیرا دنیا تنها تعلق به ما ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین