کد خبر: ۲۱۱۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷

تیشه به سنگ زدن در چادرملو، بیگاری است؟

مجتمع معدنی چادرملو، یکی از بزرگترن معادن سنگ آهن کشور است که کارگران زیادی نیز در بخش‌های مختلف این معدن به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر پیمانکاران مشغول فعالیت هستند. کارگران فعال در شرکت آسفالت توس یکی از بزرگترین پیمانکاران این مجموعه، از شرایط کاری راضی نبوده و خواستار نظارت مدیریت مجتمع بر فعالیت پیمانکاران و رعایت قوانین کار از سوی آنها هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: انعقاد قرارداد با در نظرگرفتن شرایط و خواسته‌های اعلام شده از سوی کارگران به نمایندگان شرکت پیمانکار که براساس اولویت و نیاز کارگران تدوین شده است، اولین خواسته این کارگران است.

بهرام حسنی نژاد، دبیر انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت توس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد با اشاره به مشکلات کارگران و گلایه آنان از مسئولان مربوطه از جمله شرکت پیمانکار و مدیر مجتمع چادرملوی یزد، افزود: مهلت دو ماهه برای حل مشکلات و اجرای درخواست‌های کارگران تعیین شده بود که این مدت سرآمده و هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی افزود: انجمن صنفی کارگران معدنی چادرملو در اسفندماه سال گذشته با دریافت مجوزهای لازم و عضوگیری و برگزاری انتخابات فعالیت خود را رسما آغاز کرد. اولین اقدام، حذف قراردادهای سفید امضا بود که طی 18 سال در این معدن از سوی پیمانکاران اجرا می‌شد در حالیکه خلاف قانون بود؛ در ابتدا با برخوردهایی از جمله اخراج کارگران همراه شد اما سرانجام به نتیجه رسید.

حسنی نژاد، دیگر اقدام این انجمن را یکسان سازی قرارداد و ساعت کار در معدن اعلام کرد که جلوی ظلم به کارگران را گرفته است و افزود: فعالیت پیمانکاران متعدد و خرده کار همکار با پیمانکاران اصلی نیز از معضلات اصلی کارگران بود که منجر به بروز هر گونه رفتار با کارگران می‌شد که درنتیجه این امر، موضوع انعقاد قرارداد مستقیم کارگران با پیمانکار اصلی برای انعقاد قراردادهای جدید را پیشنهاد دادیم.

وی ادامه داد: کارفرما ملزم به نظارت بر عملکرد پیمانکاران و الزام آنها به رعایت قوانین کار است و ما به عنوان کارگران همکار با شرکت پیمانکار این خواسته را از مسئولان معدن چادرملو داریم.

حسنی نژاد گفت: خواسته‌های کارگران بر اساس اولویت بندی به نماینده شرکت پیمانکار در اردیبهشت ماه سالجاری ارائه شد و پیرو آن هم جلساتی برگزار شد که نمایندگان و کارشناسان شرکت پیمانکار این خواسته‌ها را به حق دانسته و مهلت دو ماهه را برای تحقق آن از کارگران خواستند.

این نماینده کارگران شرکت چادرملو، افزود: به منظور جلوگیری از وقفه در انجام فعالیت شرکت و همکاری کارگران موافق به امضای قرارداد شدیم تا موارد نیز ظرف مهلت تعیین شده به اجرا درآید اما با گذشت زمان و اتمام مهلت، حتی ساده ترین بند آن که شامل تحویل قرارداد به کارگران بوده هنوز اجرایی نشده است.

وی از جمله بندهای مهم پیشنهادی از انجمن صنفی کارگران را افزایش مدت مرخصی ماهانه کارگران از 6 روز به 10 روز بر اساس قانون اعلام کرد و افزود: همچنین از مسئولان شرکت پیمانکار خواستیم که طبقه بندی مشاغل که به صورت مخدوش اجرا شده بود، مجددا اجرا شود و پایه حقوق کارگران معدن نیز که در مقایسه با سایر استان‌های کشور کمتر است، افزایش یابد.

اختصاص پاداش تولید به عنوان پشتوانه بازنشستگی و همچنین پرداخت این پاداش به افراد تازه استخدام شده دیگر خواسته کارگران است که از سوی "حسنی نژاد" به عنوان خواسته‌های به‌حق آنان مطرح شده است.

به گفته وی در حال حاضر حق پاداش تولید کارگران تازه استخدام شده تا دو سال قطع است و در ادامه نیز به صورت درصدی پرداخت می‌شود در حالی که این موضوع غیرقانونی است و کارگران تنها باید سه ماه آزمایشی فعالیت کنند و بعد از آن باید از تمامی حقوق و مزایا برخوردار باشند.

وی، دیگر خواسته کارگران را اختصاص قانون مشاغل سخت و زیان آور به کارگران عنوان کرد که طی 18 سال فعالیت این معدن هنوز برای هیچ‌یک از کارگران اجرا نشده است.

حسنی نژاد افزود: کارگران با وجود مشکلات با تعامل، قرارداد را با وساطت مدیریت مجتمع و حراست قبول کردند تا خواسته‌های آنها عملی شود اما ظاهرا طی جلسه اخیری که با نمایندگان پیمانکار برگزار شد نیز پاسخ روشن به مشکلات کارگران داده نشد.

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت چادرملوی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، این مشکل را مربوط به کارگران همکار با شرکت پیمانکار آسفالت توس اعلام کرد که از سوی مدیریت مجتمع نیز دنبال شده و برای رسیدگی به اداره کار و امور اجتماعی استان یزد ارجاع شده است.

وی با تاکید بر این‌که کارفرما نمی‌تواند خودسرانه خواسته‌های کارگران را اجرا کند، گفت: مشکلات و خواسته‌های کارگران برای تایید به اداره کار و امور اجتماعی ارجاع شده است و در صورت تایید و ابلاغ توسط پیمانکار لازم الاجرا خواهد بود.

به گزارش ایسنا، این مسئول گفت: تاییدیه نهایی اداره کار تعیین کننده خواست‌های کارگران خواهد بود که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است و در نهایت هر چیزی که اداره کار به عنوان مرجع قانونی تصویب کند اجرا خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین