کد خبر: ۲۱۲۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
با اعلام اعتراض ایران به گفته یک مقام آمریکایی

عراقچی: تعلیق غنی‌سازی موضوع مذاکره نیست

معاون وزیر خارجه گفت: اگر عکس‌العمل‌های طرف آمریکایی در آینده مناسب باشد و این تغییر لحن و ادبیات منجر به تغییر رویکردها و نهایتا تغییر سیاست‌ها و رفتارها شود، آن زمان گفت‌وگوها جدی‌تر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو هیات ایرانی در نیویورک که در برنامه‌ تلویزیونی نگاه 1 سخن می‌گفت با اشاره به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رییس‌جمهور در نیویورک خاطرنشان کرد: حضور هیات ایرانی، امسال در نیویورک در یک فضای متفاوت و با صلابت و احترام ویژه‌ای بود که آن را در حقیقت بازتاب و ادامه‌ حماسه‌ سیاسی مردم ایران در انتخابات می‌دانیم. آن حضور پرشکوه و انتخابات شکوهمند و حماسه فضایی را فراهم کرد که رییس دولت جدید و وزیر خارجه‌ آن در فضایی کاملا با نشاط توام با احترام بتوانند با صلابت و قدرت و البته با روحیه‌ مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو در نیویورک حضور پیدا کنند و برخوردی هم که کشورهای دیگر در جامعه‌ بین‌الملل با این فضا و رویکرد جدید داشتند بسیار مناسب بود.

وی افزود: آقای روحانی حضور جدی و گسترده‌ای داشتند. هم در محل مجمع عمومی و سازمان ملل که نطق بسیار با صلابت و در عین حال متین و فاخری ارائه کردند و از حقوق ملت ایران دفاع کردند و در عین حال با زبان گفت و گو و تعامل فصل جدیدی را در سیاست خارجی ایران گشودند و با استقبال خوبی هم مواجه شد. البته دو نطق دیگر هم در سازمان ملل داشتند.

معاون وزیر خارجه گفت: در ملاقات‌هایی که آقای رییس‌جمهور با سران کشورهای مختلف انجام دادند بحث‌های بسیار جدی صورت گرفت و از تعارفات فراتر رفت و بسیار محتوایی و جدی بود. دیدارهای مختلفی با اندیشمندان و متفکرین جامعه‌ آمریکایی در مناسبت‌های مختلف انجام دادند و دیپلماسی عمومی که با رسانه‌ها دنبال کردند و دیدار بسیار شکوهمندی که با ایرانیان مقیم آمریکا داشتند به هر حال نشاط آفرین بود و مورد استقبال بسیار ویژه‌ ایرانیان مقیم قرار گرفت. ضمن این که رییس‌جمهور مدیریتی در موضوع هسته‌یی نشان دادند. در زمان حضور ایشان در نیویورک و با مدیریت ایشان مذاکرات ایران در کشورهای 1+5 وارد دوران و فاز جدیدی شد که شروع آن با یک نشست مذاکراتی بین وزیران خارجه ایران و 1+5 و همراه با فضا و ایده‌های جدید در مذاکرات بود.

عراقچی درباره‌ این که چه شد که گفت‌وگوی تلفنی میان روحانی و اوباما انجام شد، گفت: شوق و علاقه برای دیدار با آقای روحانی از سوی همه‌ کشورهای مختلف، اندیشمندان و رسانه‌ها بسیار زیاد بود. همه می‌خواستند در این فضای جدید وارد شوند و با نگاه‌ها و رویکردهای جدید ایران آشنا شوند. در این فضا بود که آقای اوباما رییس‌جمهور آمریکا هم تقاضای ملاقات با آقای روحانی داشتند که در اخبار مطلع شدید. تنظیم کردن چنین ملاقاتی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. این که دو رییس کشور پس از دوران طولانی از تاریخ پرتنش بتوانند سریع با هم ملاقات کنند تنظیماتش پیچیدگی‌های خود را داشت که نهایتا انجام نشد و آقای دکتر روحانی تصمیم گرفت این دیدار انجام نشود. با این حال تماس‌هایی که بین دو طرف بود منجر به این شد که ایده‌های دیگری مطرح شود و نهایتا ایده‌ گفت‌وگوی تلفنی از آن برآمد و اوباما با تلفن آقای روحانی تماس گرفتند و آن گفت‌وگو انجام شد.

وی تاکید کرد: این اتفاق را در راستای همین فضا و رویکرد جدید دنیا به سمت ایران می‌دانم. رویکرد جدیدی که دنیا به سمت ایران با صلابت و قدرتمند که پس از انتخابات عظمت و شکوه جدید‌تری پیدا کرده در این راستا است. مسلما یک تاریخ پرتنش و یک گفت و گوی تلفنی و با یک دیدار و یک مذاکره حتما به یک روابط کامل بر نمی‌گردد. اگر کسانی چنین برداشت و انتظاری دارند واقعا اشتباه است. آنچه که تعیین کننده‌ تغییر ماهیت روابط بین ایران و آمریکا است، سیاست‌های عملی و گامهایی است که در عمل برداشته می‌شود. البته مقدمه‌ تغییر سیاست‌ها تغییر در رویکردها است و مقدمه‌ تغییر در رویکردها تغییر در لحن و ادبیات است و این روند جدید در حال آغاز است که وقتی به تغییر در سیاست‌ها و اقداماتی که طرف مقابل انجام می‌دهد، بیانجامد باعث اطمینان‌زایی و ایجاد اعتماد خواهد شد.

عراقچی اضافه کرد: ما هنوز در ابتدای یک مسیر طولانی هستیم ضمن این که بدبینی‌های خود را هم داریم. فرمایش مقام معظم رهبری همواره در مقابل دیدگان ما است که هیچ خوشبینی به این مذاکرات وجود ندارد، اما به هر حال مسیری است که ایشان گفته‌اند با آن مخالفتی ندارند. درباره‌ موضوع هسته‌یی، گفت‌وگوها و صحبتهایی انجام خواهد شد اما اینکه به سرانجام برسد روشن نیست. شوخی‌هایی که امروز انجام می شود که مثلا با یک ملاقات قیمت دلار تغییر می‌کند مقداری فضای روانی است که صحت ندارد. مردم عزیز ما باید بدانند که انتظارات باید در حد معقول باشد. ما در ابتدای یک مسیر طولانی هستیم. پس از تغییر لحن و ادبیات باید رویکردها عوض شود و سپس سیاست‌ها تغییر کند و اقدامات عملی است که برای ما اطمینان زا است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه که بدبینی‌ها را به خوشبینی تبدیل می‌کند اقداماتی است که در عرصه‌ی عمل رخ می‌دهد که البته آن هم مقدمات خود را دارد و ما هنوز در مقدمات در گام اول هستیم.

عراقچی در ادامه درباره‌ اینکه تماس تلفنی بین روحانی و اوباما از جانب چه کسی بوده و این که چرا آمریکایی‌ها عنوان کردند که این تماس از طرف ایران صورت گرفته است توضیح داد: آنها درخواست دیدار داشتند که آقای روحانی انجام آن را مناسب ندید. پس از آن گفت و گوهایی بین نمایندگی ما و آنها انجام شد دو طرف درباره‌ ایده‌های دیگری بحث کردند و نهایتا ایده‌ گفت و گوی تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بودند که تماس تلفنی گرفتند و این گفت و گو انجام شد.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی طرف آمریکایی درباره‌ چنین موضوع ابتدایی تا این اندازه صداقت ندارد آیا می‌تواند برای مذاکره قابل اعتماد باشد گفت: یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی در این باره به کار برده بود و سپس در برخی رسانه‌هایی که نمی‌خواهند این ارتباطات صورت گیرد این مساله بزرگ و برجسته شد ما هم اعتراض کرده‌ایم و گفته‌اند که در صحبت‌های آینده‌شان آن را اصلاح خواهند کرد.

وی در عین حال اضافه کرد: ما هیچگاه به آمریکایی‌ها اعتماد صد در صد نداشته‌ایم و در ادامه‌ مسیر هم هیچگاه اعتماد صد در صد نخواهیم کرد. بدبینی که مقام معظم رهبری فرمودند کاملا درست و مبتنی بر این تجربه و تجربیات مشابه زیادی است که ما داشته‌ایم. مسلما این گونه نیست که ما کوچکترین اعتماد را داشته باشیم تمام اقداماتی که صورت می‌گیرد با توجه به تجربیات گذشته است.

عراقچی در ادامه توضیح داد: باید توجه داشت که آمریکا هم یک هویت یکپارچه‌ای نیست. در آن کشور هم جناحها و افکار مختلف و بعضا متضاد وجود دارد و هستند کسانی که به تبعیت از رژیم صهیونیستی خواهان هیچگونه تحولی در روابط ایران و آمریکا نیستند بنابراین آنها هم نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت گیرد ایفا می‌کنند.

این عضو هیات مذاکره کننده‌ ایران با 1+5 اظهار کرد: مسلما دیدار و گفت‌وگو و مذاکره با یک گفت‌وگو و تماس تلفنی که عمدتا به تعارفات خواهد گذشت تفاوت ماهوی بسیار زیادی دارد. تلاش‌هایی شد طرف آمریکایی اصرار داشت که ملاقات حضوری صورت گیرد. به هر حال با محاسباتی که انجام شد و طبق نظر و فرمایش آقای روحانی این دیدار صلاح به برگزاری‌اش دیده نشد.نهایتا آنها به دنبال ایده‌های دیگر رفتند و پیشنهادات دیگری را مطرح کردند. با طرف ایرانی در این باره صحبتهایی شد و نهایتا به ایده‌ تماس تلفنی رسیدند که برقرار شد و عمدتا هم به یک سری تعارفات و سپس بحث هسته‌یی که محور گفت‌وگو در شرایط حاضر است پرداخته شد. از نظر ماهیت روابط دیپلماتیک بین یک گفت‌وگوی تلفنی و یک ملاقات حضوری جدی تفاوت زیادی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اعتراضی به اینکه آنها گفته‌اند طرف ایرانی درخواست گفت‌وگو داشته است کردید؟ تصریح کرد: اعتراض کردیم و مدعی شدند آن صحبت از جانب کسانی بوده است که یا اطلاع نداشته‌اند و یا در جریان اصل موضوع نبوده‌اند. ضمن این که تصور می‌کنم چندان در این زمینه ریز شدن و وارد جزییات بسیار شدن ارزش خاصی ندارد. آنچه که مهم است این است که تقاضا برای دیدار با ایران و آمدن به سمت ایران از طرف آمریکا صورت گرفت و آنها هم گفته‌اند که تقاضا برای ملاقات از طرف آقای اوباما بود و اصرار زیادی بر آن داشتند. این که بخواهند به سمت ایران بیایند که ناشی از قدرت و صلابت ایران است، که دولت آمریکا به این نتیجه برسد باید جلو بیاید و گفت و گو کند مهم است و این نشان دهنده‌ی عظمت مردم ایران است. آنها جلو آمدند و ما با محاسباتی که انجام دادیم آن را به صلاحدید کشور ندانستیم. در گام بعدی کارشناسان دو طرف بررسی‌هایی کردند و ایده تماس تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بود که نهایتا تلفن زد. بنابراین نبایدگرفتار جزییاتی که ممکن است ما را از مسیر اصلی منحرف کند شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از مقامات عالی رتبه کاخ سفید گفته که این تماس از سوی ایران بوده است گفت: بله این حرکت‌ها به هر حال مخالفینی در جهات مختلف دارد ما اعتراض خود را کرده‌ایم و آنها هم گفته‌اند تصحیح خواهیم کرد و قبول کرده‌اند که اشتباه کرده‌اند. اما بحث این است که در این کشمکش‌ها موضوع اصلی گم نشود. آنکه به سمت ایران آمد ایرانی که آن را 35 سال تحریم و 10 سال تحریم‌های جدی کرده است امروز به سمتش می‌آید و خواهان صحبت و مذاکره می‌شود طرف آمریکایی است. ما با عزت کامل برخورد کردیم و آنها به سمت ما آمدند و در این شکل و حداقلی که می‌شد اجرا شد. این نکته در این میان نباید مغفول واقع شود که چگونه یک ابرقدرتی که داعیه‌های زیادی دارد نهایتا برای دیدار با رییس جمهور ما به نوعی التماس می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که موافقت کلی ایران برای گفت‌وگو با آمریکا با چه هدفی صورت گرفت، اظهار کرد: این موضوع مباحث طولانی مربوط به خود را دارد این بار اولی نیست که ما با آمریکایی‌ها گفت و گو می‌کنیم و سابقه داشته است ما درباره‌ی موضوع افغانستان و عراق با آمریکایی‌ها گفت و گو کردیم. درباره‌ی عراق چند دور گفت و گو، در بغداد انجام شد. در موضوع هسته‌یی هم گفته بودیم مخالفتی با گفت و گو نداریم اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به این گفت و گوها بدبین هستیم. بنابراین اینکه دراین فضای جدیدی که ناشی از انرژی برآمده از انتخابات و حماسه‌ی سیاسی اخیر است، رویکرد جدیدی از طرف آمریکا صورت گیرد و با پاسخ ما به این شکل مواجه شود امر غریبی نیست به هر حال برای تامین منافع و حقوق مردم ایران اگر تشخیص دهیم باید گفت و گویی با آمریکایی‌ها صورت گیرد این کار صورت خواهد گرفت و این تصمیمی بود که آقای روحانی گرفتند که در این شرایط به یک گفت و گوی تلفنی بسنده کنند. اگر عکس‌العمل‌های طرف آمریکایی در آینده مناسب باشد و این تغییر لحن و ادبیات منجر به تغییر رویکردها و نهایتا تغییر سیاست‌ها و رفتارها شود آن زمان گفت و گوها جدی‌تر خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که در برخی اخبار منتشر شده که قرار است پیش نویش لغو تحریم‌های ایران به شورای امنیت ارسال شود، گفت: نه چنین خبری نشنیده‌ایم، اما موضوع برنامه‌ی هسته‌یی ایران و در کنار آن بحث تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی تقریبا همه‌ی ملاقات‌هایی بوده است که آقای روحانی و دکتر ظریف داشته‌اند ، ما در این دور از گفت و گوها با 1+5 ایده‌ای مطرح کرده‌ایم که باید دو مرحله برای مذاکرات خود قائل باشیم. در مرحله‌ی اول باید چشم انداز و هدف واحد را برای دو طرف تعیین کنیم که به سمت آن حرکت کنند. در واقع ابتدا باید چارچوب مفهومی و کلی تعریف شود که بدانیم به چه سمتی حرکت می‌کنیم و پایان خط ما کجا است و آن جایی است که همه‌ تحریم‌ها رفع شده است و ایران برنامه‌ی هسته‌یی خود را از جمله غنی سازی دارد و البته اگر نگرانی‌های منطقی هم وجود دارد رفع شده است. معتقد هستیم باید این ایده آل را در گفت و گوهای با 1+5 اول تعریف کنیم و پس از آن از طریق گامهای مختلف به سمت هدف نهایی حرکت کنیم. در همه گفت و گوهایی که انجام شد به صورت دو جانبه و چند جانبه در قالب 1+5 طرفهای مقابل ما همه این ایده را می‌پسندیدند و قبول داشتند که منطقی است. در قالب 1+5 هم قرار شد در دور بعدی مذاکرات درباره‌ی این چارچوب مفهومی و چشم‌انداز نهایی مذاکرات صحبت کنیم و توافق شود و سپس بلافاصله‌ گامهایی که باید برداشته شود و گام اول که نقش کلیدی در ایجاد اعتماد دارد را برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است در مذاکرات هسته‌یی چه چیزی بدهیم و چه چیزی بگیریم گفت: قرار نیست از حقوق مردم ایران به ویژه حقوق هسته‌یی چیزی بدهیم و یا کم کنیم. این تلقی اشتباهی از بازی برد برد است که تصور می‌کنند که حتما باید چیزی داده شود یا چیزی گرفته شود. بازی برد برد بازی است که در آن هر دو طرف احساس برنده شدن می‌کنند و این برنده شدن برای مردم ما نقطه‌ای است که حقوق مردم ایران در امر هسته‌یی تثبیت شود و طرف مقابل هم اگر مدعی است که نگرانی‌هایی در این باره دارد بردش زمانی است که نگرانی‌هایش برطرف شده باشد. بنابراین قرار نیست چیزی بدهیم یا بگیریم اما در حرکت گام به گام می‌توانیم نگرانی‌ها را به گونه‌ای رفع کنیم که طرف مقابل ما نتواند ادعا و یا اتهامی و یا به قول خودش نگرانی‌هایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مسیر مذاکرات مسیری خواهد بود که هدف مشترک در آن تعریف شود و در آن هدف مشترک از یک سو تثبیت حقوق مردم ایران، تثبیت برنامه‌ هسته‌یی ایران و ادامه‌ی آن از جمله غنی سازی و از آن سو رفع نگرانی‌های منطقی آنها در نظر گرفته شود. قائل به این نیستیم که هر کسی اظهار نظری کرد باید جواب دهیم. اما اگر نگرانی‌هایی وجود دارد که از یک منطق و پایه‌ای برخوردار است و سوالات و ابهاماتی وجود دارد که از پایه‌ی درستی برخوردار است ما آمادگی پاسخگویی داریم تا به نقطه‌ای برسیم که وضعیت مطلوبی برای هر دو طرف باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای مذاکرات پیش شرطی می‌پذیرید گفت پیش شرط به معنای این که ما از حقوق خود کوتاهی کنیم و یا مثلا قائل به کاستی از برنامه‌ و حقوق هسته‌یی خود باشد را قطعا نخواهیم پذیرفت. اما در یک روند مذاکراتی رسیدن به یک چارچوب مشترک که دو طرف در آن چارچوب بتوانند حرکت کنند مطلوب است و نام آن پیش شرط نیست. نام آن تعیین کردن چارچوب مذاکراتی است. در این قالب مسلما منطقی دارد که می‌توان بر اساس آن حرکت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر آنها تعلیق غنی سازی را مطرح کنند ایران خواهد پذیرفت گفت: ما در گذشته اعلام کرده‌ایم و 10 سال بر آن پافشاری کرده و ایستاده‌ایم که تعلیق غنی سازی به صورت کامل غیر ممکن و امکان ناپذیر است و اصلا موضوع بحث مذاکره ما نیست . غنی سازی در هر شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد و این موضع مسلم ما است. اما چارچوب‌های غنی سازی، سطح و میزان آن و شکل و محلش طبیعتا موضوعاتی است که می تواند موضوع مذاکره باشد تا جایی که اصل حق غنی سازی و اصل برنامه را نفی نکند ابعاد آن می‌تواند مورد مذاکره واقع شود . بنابراین مسلما اصل غنی سازی موضوع مذاکره نخواهد بود و به هیچ وجه تعلیق بردار نیست.

عراقچی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اینکه آنها می‌گویند ایران حق غنی سازی دارد به چه معناست ؟ گفت: آنچه که آمریکایی‌ها می‌گویند و در صحبت‌های آقای اوباما در نطق مجمع عمومی در سازمان ملل هم بود این است که ما حقوق هسته‌یی ایران و برخورداری ایران از یک برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌یی را در چارچوب ان‌پی‌تی و مقررات بین‌المللی به رسمیت می‌شناسیم. البته این موضع جدیدی نیست و قبلا آنها و سایر کشورهای غربی گفته بودند.

عراقچی توضیح داد: ما از آنها خواسته‌ایم که شناسایی حق ایران به جای خود محفوظ است اما باید حتما در کنار آن اذعان کنیم که این حق شامل غنی‌سازی هم می‌شود و این چیزی است که آنها تاکنون از آن خودداری کردند و ما در گفت و گوهای با 1+5 حتما مشخص خواهیم کرد که چشم‌انداز نهایی و هدف غایی ما جایی است که در آن برنامه‌ی هسته‌یی ایران از جمله غنی سازی وجود دارد و اگر این مورد پذیرش واقع شود امکان جلو رفتن خواهد بود. آنها می‌گویند پذیرش برنامه‌ی هسته‌یی ایران به معنای پذیرش غنی سازی نیست اما ما بر خلاف آن کاملا معتقد هستیم که به معنای پذیرش غنی سازی است . بنابراین اختلاف نظر در این مورد است که امیدواریم در چارچوب گفت و گوها و مذاکرات 1+5 بتوانیم به تفاهم واحدی برسیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که این شناسایی حق ایران چه اقداماتی می‌خواهد تصریح کرد: وقتی قبول کنند که ایران در چارچوب مقاصد صلح آمیز حق غنی سازی را دارد باید بپذیرند که این کار ادامه پیدا کند و قبول کنند تحریم‌هایی که اعمال کرده‌اند باید مرتفع شود و موضوع اصلی مذاکرات هم درباره‌ی این محور اصلی است که شناسایی حقوق ایران که آنها مدعی هستند انجام می‌دهند باید حتما شامل غنی سازی هم باشد. طبعا اگر این امر صورت گیرد راه برای مذاکره و این که ما گامهای متقابل برداریم باز می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از موارد در قالب پیش شرط برای ما قابل قبول نیست اما در قالب گامهایی که دو طرف به صورت متقابل بردارند، ما گامهایی برداریم و آنها در مقابل اقداماتی در راستای رفع تحریم‌ انجام دهند. آن زمان قابل بررسی است. اگر 1+5 به این درک مشترک با ایران برسد که پایان مذاکرات زمانی است که حق ایران از جمله غنی سازی به رسمیت شناخته شود و همه‌ی تحریم‌ها رفع شود و پرونده مسیر عادی خود را طی کند و به آژانس انرژی اتمی بازگردد آن زمان قادر خواهیم بود در یک مسیر گام به گام ، گامهای مختلفی به صورت متقابل و برابر برداریم ما اقداماتی برای اعتماد سازی انجام می‌دهیم و آنها نیز باید اقداماتی برای اعتماد سازی انجام دهند که از نظر ما رفع تحریم‌ها یک گام اعتماد ساز بزرگی است.

معاون وزیر خارجه با بیان این که گفت و گوهای ایران و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نقطه‌ی عطفی درباره‌ی این مذاکرات بود توضیح داد: این مذاکرات در سطح عالی بین وزیران خارجه‌ی 6 کشور انجام شد که برای اولین بار اتفاق می‌افتاد، ضمن این که با یک محتوای متفاوت همراه بود. لحن گفت و گوهای طرفین متفاوت بود و بحث‌های محتوایی که صورت گرفت در چارچوب رسیدن به یک هدف واحد انجام شد. پیشنهاد آقای ظریف مورد استقبال هر 6 وزیر واقع شد که ما در دو مرحله گفت و گوهای ایران و 1+5 را انجام دهیم. در مرحله اول تکلیف هدف نهایی مذاکرات را روشن و چشم‌اندازمان را با هم یکی کنیم و مطمئن شویم برای هدف واحد مذاکره می‌کنیم و آن هدف واحد از نظر ما این است که به نقطه‌ای برسیم که حقوق و برنامه‌ی هسته‌یی ایران مورد شناسایی قرار گیرد و تحریم‌ها رفع شود و در مقابل اگر طرفهای ما نگرانی‌های منطقی دارند مرتفع شده باشد. این چشم انداز در جلسه مطرح شد در مورد اصل ایده یک توافق کلی وجود داشت در مرحله‌ی اول باید هدف کلی روشن شود و در مرحله دوم باید گامهای عملی آغاز شود این گام‌ها بسیار سخت و پیچیده‌ خواهد بود که برای هر کدام باید مذاکرات طولانی صورت گیرد مهم گام اول است که در آن بتوانیم از اقداماتی که برای هر دو طرف قابل پذیرش است شروع کنیم و بخصوص رفع تحریم‌ها در این گام حتما باید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: آقای ظریف در ابتدای جلسه قاطع و محکم مواضع اصولی را بیان کردند. مخالفت ما با تحریم‌ها و غیر قانونی بودن و غیر عادلانه بودن این تحریم‌ها و حتی تحریم‌های شورای امنیت مورد تذکر ایشان قرار گرفت و بسیار جدی اشاره کردند که از نظر ما تحریم‌ها غیر قانونی و غیر عادلانه است اما نمی‌خواهیم خود را درگیر این قبیل مباحث بکنیم. می‌خواهیم در مسیر حل و فصل حرکت کنیم و برای حرکت به سمت آینده این دو مسیر پیشنهاد شد که مورد استقبال واقع شد . هر 6 کشور صحبت کردند و اظهارات بسیار مثبتی را بیان کردند و اعلام آمادگی کردند که در این مسیر کمک کنند بخصوص روسیه و چین به صراحت اعلام موضع کردند که در این مسیر حاضرند به ایران و کشورهای غربی برای طی شدن این مسیر کمک کنند و اشاره کردند که حق ایران از جمله غنی سازی را به رسمیت می‌شناسند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص شده است؟ گفت: 15 و 16 اکتبر در ژنو گفت و گوها انجام خواهد شد. ژنو شهر بین‌المللی و مقر سازمان ملل است . ما از نیویورک شروع کردیم و در ژنو ادامه خواهیم داد. قرار شده است برای سطح مذاکرات رایزنی‌ها ادامه پیدا کند. حضور آقای ظریف و خانم اشتون قطعی است. درباره‌ی سطح بقیه هیات‌ها در حال رایزنی هستیم تاکید کردیم که یک جلسه در نیویورک و یک جلسه در ژنو خواهیم داشت . پس از آن ارزیابی خواهیم کرد که چگونه باید ادامه دهیم. این گونه نیست که ما از الان برای هر مسیری که آنها می‌خواهند برویم آماده باشیم . قرار شد پس از جلسات نیویورک و ژنو درباره‌ی جلسات جدید و شکل ادامه‌ی کار دو طرف رایزنی‌های انجام دهند.

عراقچی درباره‌ی دیدارهای حاشیه‌ی هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از جمله دیدار با آقای ظریف و جان کری در حاشیه‌ی نشست با 1+5 گفت: دیدارهای حاشیه‌ای در این قبیل جلسات بین‌المللی بسیار معمول است وقتی گفت و گوها تمام می‌شود و یا قبل از آغاز آن حاضران بعضا با هم رایزنی‌هایی دارند در این جلسه وقتی اصل مذاکرات تمام شد آقای ظریف از آنجا که قبلا ملاقات‌های دو جانبه‌ای با سایر اعضاء انجام داده بود. آقای کری در خواست کرد چند دقیقه‌ای کنار سالن با هم ملاقات داشته باشند که آقای ظریف قبول کرد در کنار سالن حدود نیم ساعت گفت و گویی با هم داشتند. در این گفت و گوها آقای کری همان مواضعی که اوباما در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود را با جزییات بیشتری بیان کرد و تاکید مستقیم داشت در این که آمریکا آماده‌ پذیرش برنامه‌ و حقوق هسته‌یی ایران است و تاکید بر این که راهکار سیاسی و دیپلماتیک را ترجیح می‌دهند و اینکه باید در مسیر دیپلماتیک به نقطه‌ای برسیم که مطالبات ایران محقق شود و تحریم‌ها رفع گردد. آقای ظریف هم مواضع ما و طرح دو مرحله‌ای را برای مذاکرات با جزییات بیشتر مطرح کردند و بر اراده‌ی ما برای حرکت در یک مسیر دیپلماتیک برای حل این موضوع و رویکرد جدید دولت ایران و تعامل برد برد را توضیح داد و تاکید کرد که حقوق هسته‌یی مردم ایران اصلا قابل مصالحه نیست.

عراقچی ادامه داد: در این گفت و گو تاکید شد اصل حقوق هسته‌یی ایران قابل سازش نیست اما می‌شود درباره‌ی ابعاد آن و اقداماتی که بتواند به نگرانی‌های معقول پاسخ دهد مذاکرات صورت گیرد و به هدف مشترک برسد.

عراقچی همچنین درباره‌ی رایزنی‌های ایران درباره‌ی سوریه در نیویورک نیز گفت: مواضع ما درباره‌ی سوریه کاملا روشن است و به دنبال راهکار سیاسی هستیم و خواهان برقراری گفت و گوهای ملی که دولت و معارضین واقعی سوریه و نه گروههای تروریستی را در بر بگیرد هستیم. درباره‌ی برگزاری کنفرانس ژنو 2 گفته‌ایم که ایران به این نشست دعوت شود یا خیر از راهکار سیاسی و توافقی که مورد نظر دولت سوریه و معارضین واقعی آن باشد حمایت خواهیم کرد. ما به دنبال گفت‌وگوهای سوری سوری هستیم. هیچ کس حق ندارد از خارج راه حلی را تحمیل کند و درباره‌ی انتخابات و زمان آن و شرکت کنندگان آن نظر بدهد. اینها مربوط به مردم سوریه است.

وی ادامه داد: قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هر کس که باشد محکوم می‌کنیم ما قربانی این سلاح‌ها هستیم و حرمت شرعی برای استفاده از آنها قائل هستیم و همه گونه سلاح‌های کشتار جمعی را محکوم می‌کنیم اما مدارک و دلایل و شواهدی وجود دارد که گروههای تروریستی و معارض در سوریه هم به این سلاح‌ها دسترسی دارند و از آن استفاده کرده‌اند . بنابراین هرگونه خلع سلاح شیمیایی در سوریه باید به صورت کامل و جامع صورت گیرد. ما از اقدام دولت سوریه استقبال کردیم حتی آنها را ترغیب و تشویق کردیم که این مسیر را ادامه دهند و عضو کنوانسیون منع سلاح شیمیایی شوند و در جهت معدوم کردن سلاح‌های شیمیایی‌شان حرکت کنند. انتظار داریم همین حرکت درباره‌ی بازیگران غیر دولتی و گروههای تروریستی در سوریه هم صورت گیرد.

وی درباره‌ی شرکت ایران در نشست ژنو 2 گفت: درباره‌ی زمان برگزاری این نشست و شرکت کنندگان در آن تصمیم‌گیری نشده است. بحث‌هایی وجود دارد که احتمالا در نیمه ماه نوامبر بخواهند آن را برگزار کنند. درباره‌ی کشورهایی که دعوت خواهند شد هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و این که کدام گروههای معارض دعوت می‌شوند و کدام خواهند آمد روشن نیست.

وی تاکید کرد: ما در هر صورت مساعی خود را برای تحقق یک راهکار سیاسی به کار خواهیم گرفت.

به گزارش ایسنا،عراقچی گفت: هیات ایرانی که هم اکنون در نیویورک حضور دارند آخر این هفته به تهران بازمی‌گردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین