کد خبر: ۲۱۳۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸

سبحانی‌نیا:در چارچوب منافع ملی، حفظ اصول و نرمش قهرمانانه کارها را دنبال کنیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سیاست جمهوری اسلامی را فعال بودن در عرصه‌ی بین‌المللی برای برطرف کردن ذهنیت ناحق ایجاد شده برای برخی کشورها عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر واقعا آمریکایی‌ها دنبال گفت‌وگو و مذاکره و حل مشکلات هستند، نشانه‌ی مثبت نشان دهند که طبیعتا این نشانه می‌تواند پاسخ مثبت در پی داشته باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها نداریم و از تحرک دیپلماسی دولت ایران حمایت می‌کنیم، گفت: بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر نبود اعتماد به آمریکا فرمایشی است که ایشان در گذشته به آن تاکید داشتند ولی این بدان معنا نیست که فعالیت‌های دیپلماسی در صحنه‌ی جهانی را انجام ندهیم بلکه بدان معناست که باید تلاش کنیم در چارچوب منافع ملی و با حفظ اصول و نرمش قهرمانانه کارها را دنبال کنیم.

وی افزود: طبیعتا باید برای کسب منافع حداکثری با توجه به همه شرایط تلاش لازم صورت گیرد که نمونه آن در اجلاس اخیر سازمان ملل و دیدارهای حواشی آن انجام گرفت، البته این تحرکات اخیر دیپلماسی نیز بدان معنا نیست که ما صد در صد حرف آمریکا را قبول می‌کنیم، بلکه از آن جهت است که اتمام حجتی با این حرکت شود و هم فضاسازی‌هایی که علیه ما به وجود آورده‌اند را خنثی کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبیعتا ما با این حرکت فضاسازی‌ها علیه ایران را خنثی کرده و شرایط را به نفع جمهوری اسلامی تغییر خواهیم داد، این تحرکات بد نبوده و حرکتی مثبت تلقی می‌شود که نتیجه‌ی آن خنثی کردن فضاهایی است که آنها به ناحق علیه جمهوری اسلامی تشدید کرده بودند.

سبحانی‌نیا تاکید کرد: با همین اقدامات نتانیاهو نخست وزیر دولت اشغالی فلسطین و کشورهای مرتجع عرب به دست و پا افتادند، آنها نمی‌خواهند رابطه ما با آمریکا بهبود پیدا کند به همین دلیل برای فضا سازی و تغییر مسیر و جهت تلاش می‌کنند، بر این اساس در این شرایط باید سیاست آمریکا تغییر پیدا کند تا ما با نیز به تناسب تغییر در سیاست و رفتار آمریکا، انعطافی در سیاست‌خارجی‌مان داشته باشیم.

وی ادامه داد: طبیعتا این رویکرد می‌تواند به کاهش تحریم‌ها و تلطیف فضای بین‌المللی و تاثیر در مبادلات و روابط ما با دنیا منجر شود و اگر سیاست آمریکایی‌ها در قبال ایران تغییر پیدا نکند حداقل ما این بهانه را از دست خیلی‌ها گرفته‌ایم که می‌گفتند ایران درگیر حالت قطبی و لجبازی است و نمی‌خواهد مسائلش را حل کند و با سختی با دنیا برخورد می‌کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد:‌ طبیعتا در این شرایط آنهایی که به دنبال بهانه می‌گشتند دیگر بهانه‌ای نخواهند داشت چون جمهوری اسلامی حسن نیت خود را در این روند نشان داده است، اگر امروز شیطنتی از ناحیه‌ی دیگران صورت گیرد آنها باید هزینه‌ی این سختی را پرداخت کند.

سبحانی‌نیا در ادامه تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی باید بر مبنای تلاش و فعال بودن در عرصه‌ی بین المللی باشد و مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم تا ذهنیتی که برای برخی کشور به ناحق برای ما به وجود آمده، با تلاش منطقی دیپلماتیک و عقلانی رفع کنیم، سیاستی که مشمول حال رژیم صهیونیستی نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ‌درمورد مسائلمان با آمریکا روش اتخاذ شده مبتنی بر حفظ اصول منطقی و عقلانی توام با هوشیاری باید دنبال شود تا ببینیم اقدامات عملی آنها در پی تلاشهای انجام گرفته چقدر می‌تواند به سمت جمهوری اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه دولت برای تغییر مواضع خصمانه آمریکا باید به دنبال اقدامات منطقی و تعاملات مثبت منطقی با دنیا باشد گفت: مواضع اعتدالی جمهوری اسلامی در این رویکرد که به دنبال جنگ طلبی نیست به خوبی مشهود است. جمهوری اسلامی بی‌جهت و بی‌دلیل به دنبال این نیست که با بیان مطالبی پرهزینه در صحنه‌ی بین‌المللی دنیا را بر علیه خود تحریک کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی با ایستادگی بر روی اصول و مواضع منطقی‌اش از اصول خود منطقی و عقلانی دفاع می‌کند که در همین مسیر با دنیا و حتی آمریکا نیز رفتار می‌کند، اگر آمریکایی‌ها واقعا دنبال گفت‌وگو و مذاکره و حل مشکلات هستند می‌توانند نشانه‌ی مثبت نشان دهند که طبیعتا این نشانه می‌تواند پاسخ مثبت در پی داشته باشد.

سبحانی‌نیا ادامه داد: سیاست دولت جمهوری اسلامی سیاست اعتدال‌گرایانه در داخل و سیاست منطقی و عقلانی و تنش‌زدایی در صحنه‌ی بین المللی است که این سیاست به صورت منطقی و اصولی دنبال می‌شود حال باید منتظر ماند و دید که چطور آمریکا می‌خواهد در این عرصه عمل کند، امیدواریم آنها هم تغییری در مشی خارجی‌شان ایجاد کنند، رویکردی که می‌توان به نفع دو ملت و دنیا باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین