کد خبر: ۲۱۶۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل:

سالانه در جهان 7.3 میلیون دختر نوجوان باردار می‌شوند

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: سالانه در جهان 7.3 میلیون دختر نوجوان زیر 18 سال باردار می‌شوند و فرزند به دنیا می‌آورند، ضمن آنکه دو میلیون نفر از آنان زیر 15 سال هستند و بارداری و فرزنددار شدن در این سنین عواقب بسیار زیادی را نه تنها برای دختران بلکه برای جامعه و محیط در پی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد محمت هولکی اوز در نشست معرفی گزارش 2013 وضعیت جمعیت جهان با موضوع «مواجهه با بارداری نوجوانان» که امروز در دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل برگزار شد، افزود: گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال 2013 چهارشنبه روز گذشته در لندن مطرح شد و موضوع آن مادر شدن در دوران نوجوانی است و بارداری در دوران نوجوانی مسئله بزرگی در دنیاست و تبعات زیادی را به دنبال دارد.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل با بیان اینکه در گزارش سازمان ملل به چهار پیامد باردار شدن در سنین نوجوانی اشاره شده است، اظهار کرد: عواقب اجتماعی و روانی یکی از این پیامدهاست. زمانی که یک نوجوان باردار می‌شود، دچار افسردگی می‌شود و به او انگ می‌زنند. دومین پیامد مربوط به سلامتی مادر و کودک است که بر اساس گزارش سازمان ملل، احتمال مرگ مادر بر اساس زایمان زودرس زیاد است و اگر فوت نکند نیز به عوارضی مانند کم خونی و خون‌ریزی دچار می‌شود و حتی اگر به این مشکلات نیز مبتلا نشود، کودکی نارسا یا کم وزن به دنیا خواهد آورد یا حتی کودک او بعدها فوت خواهد کرد.

وی سومین پیامد بارداری در سنین نوجوانی را مربوط به وضعیت آموزش و تحصیلات دختران جوان دانست و گفت: تمام تحقیقات در سطح دنیا نشان می‌دهد که اگر یک دختر تحصیلات خود را ادامه دهد، احتمالا خطر کمتری برای بارداری در دوران نوجوانی دارند؛ چرا که دختران تحصیل کرده می‌توانند به رشد اقتصادی و توسعه کشور کمک بیشتری کنند.

بارداری در نوجوانی عامل موثری بر افزایش فقر است
نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در ادامه گفت: پیامدهای مربوط به اقتصاد، توسعه کشور و بهبود زندگی یکی از عواقب بارداری در سنین نوجوانی است که این پیامد می‌تواند بر خانواده، جامعه و کشور تاثیر بگذارد و بارداری یک دختر نوجوان که در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کند، موجب افزایش فقر خانواده می‌شود. درواقع بارداری در نوجوانی عامل موثری بر افزایش فقر است.

هولکی اوز به ذکر مثال‌هایی پرداخت و گفت: در کشور کنیا اگر از 200 هزار بارداری زودهنگام جلوگیری شود، سالانه 3.4 بیلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌شود، کشور برزیل هم اگر بارداری زودهنگام را در کشور خود متوقف کند، سالانه 3.5 بیلیون دلار به اقتصاد کشور خود کمک می‌کند و این آمار در کشور هند 7.5 بیلیون دلار در سال است، همچنین در کشور آمریکا سالانه 11 میلیارد دلار برای اقتصاد آن هزینه دربر دارد.

وی با بیان اینکه باید یک رویکرد جامع و بین بخشی به موضوع بارداری زودهنگام داشت، اظهار کرد: پیش از این هنگامی که به مسئله بارداری زودهنگام توجه می‌شد، تنها به دختران تمرکز می‌شد. اما صندوق جمعیت سازمان ملل معتقد است که این رویکرد باید تغییر کند و دختران جوان به تنهایی نباید به عنوان گروه هدف در نظر گرفته شوند؛ بلکه دلایل و ریشه‌های بارداری زودهنگام باید مورد توجه قرار گیرد و حل شود که شامل عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل تصریح کرد: دختران جوان را نباید به عنوان مقصر بارداری زودهنگام در نظر گرفت؛ بلکه آنان قربانیان این وضعیت هستند. در این شرایط بخش‌های مختلف اعم از رسانه‌ها، دولت، سازمان‌های مردم نهاد و خانواده باید به این موضوع توجه کنند و برای حل آن مشارکت داشته باشند.

هولکی اوز افزود: اگر با عواملی مانند آموزش و فقر برخورد مناسب انجام گیرد، می‌تواند از بارداری در دوران نوجوانی خودداری کرد و بدین ترتیب سرمایه انسانی تقویت می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آمار مرگ و میر مادران، اظهار کرد: ایران در این زمینه از 30 سال اخیر دستاوردهای خیلی خوبی داشته است، چرا که یکی از اهداف توسعه هزاره این بود که تا سال 2015 باید 75 درصد آمار مرگ و میر مادران کاهش یابد. با وجود آنکه هنوز به سال 2015 نرسیده‌ایم؛ اما ایران توانسته نرخ مرگ و میر مادران را کاهش دهد؛ به گونه‌ای که این آمار 150 در 100 هزار تولد بود، ولی در سال 2013 به 21 کاهش یافته که نشان دهنده کاهش 85 درصدی آمار مرگ و میر مادران در ایران بوده که حتی بیشتر از رقم مورد نظر سازمان ملل است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل ادامه داد: ایران دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه آموزش، خدمات بهداشتی و باروری داشته است.

هولکی‌ اوز در زمینه تغییر سیاست جمعیتی ایران از کاهش جمعیت و افزایش آن، گفت: بحث کنترل جمعیت مطرح نیست، بلکه سیاست صندوق جمعیت سازمان ملل، تشویق اتخاذ بهترین سیاست‌ها برای هر کشور است و نه ازدیاد یا کاهش آن. بنابراین 18 نهاد سازمان ملل که در ایران فعالیت می‌کنند، تصمیم نمی‌گیرند که چه میزان جمعیتی برای یک کشور خوب است. 30 سال قبل نرخ رشد جمعیت ایران 6.1 بود و بنا به نظر رهبر انقلاب، این میزان رشد جمعیت برای کشور زیاد بود. در آن زمان تصمیم به کاهش جمعیت گرفته شد. اما پس از سرشماری سال 2011، تصمیمی نسبت به تغییر این سیاست اتخاذ شد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی جمعیت ایران، گفت: جمعیت ایران رو به کهنسالی می‌رود، بنابراین باید برای آن فکری کرد.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل افزود: جمعیت زیاد نیازمند خدمات بهداشتی، مدرسه و ... است. کشوری که به فکر ازدیاد جمعیت است، باید به این مسائل نیز بیندیشد. در حال حاضر جمعیت ایران رو به کهنسالی می‌رود و ما در کنار دولت ایران برای ازدیاد جمعیت هستیم. در این زمینه اصلا بحث کمیت مطرح نیست، بلکه موضوع مهم برخورداری از انسان‌هایی به خود متکی است که کیفیت زندگی بالایی دارند.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در حال حاضر 18 دفتر سازمان ملل در ایران فعالیت دارند و هیچ کدام آنها نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان رسالتی برای تغییر فرهنگ‌های کشورها ندارند؛ بلکه برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و اقدامات بشردوستانه کمک می‌کنند و تجربیات مختلف دنیا را در اختیار کشورها قرار می‌دهند. ما می‌توانیم در جهت تجربه‌های جهانی پیشنهاداتی را ارائه کنیم ولی چگونگی استفاده از آن به عهده دولت‌هاست.

هولکی‌ اوز در پایان در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که بسیاری از دختران تحصیل کرده‌ ایرانی شاغل نیستند، آیا تحصیلات دختران می‌تواند موجب رشد و توسعه کشور شود،‌ اظهار کرد: زنان و دختران در ایران بیشتر از پسران تحصیل می‌کنند و از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما چون جذب بازار کار نمی‌شوند، سرمایه‌گذاری روی تحصیلات زنان و دختران به هدر می‌رود. در این زمینه موضوع تعداد شغل مطرح نیست؛ بلکه جذب بازار کار شدن از اهمیت زیادی برخوردار است و در ایران مردم شانس بیشتری در این زمینه دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین