کد خبر: ۲۲۰۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

هزینه ساخت بزرگراه صدر 640 میلیارد تومان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعتماد نوشت:

روحانی برای افتتاح طبقه دوم بزرگراه صدر نخواهد آمد. این خبری بود که یکی از خبرگزاری‌ها دیروز منتشر کرد و مازیار حسینی، معاون امور عمرانی شهرداری تهران نیز  تایید کرد از رییس‌جمهور برای افتنتاح این پروژه دعوت شده است. پروژه‌یی که برخی می‌گویند بیش از 5 هزار میلیارد تومان خرج روی دست مردم تهران گذاشته، ولی معاون عمرانی قالیباف می‌گوید فقط 640 میلیارد تومان در طی سه سال، خرج آن شده، البته مازیار حسینی، تکلیف قطعات چینی بی‌کیفیتی که گفته می‌شد در سازه این اتوبان به کار گرفته شده بود را نیز روشن می‌کند و می‌گوید هیچ قطعه‌یی تولید چین، با وجودی که از فاینانس این کشور استفاده می‌شد، در دو طبقه‌سازی بزرگراه صدر، استفاده نشده است.

گفت‌وگو با این مسوول شهرداری که تداوم حضورش در معاونت عمرانی شهرداری مورد اعتراض آشکار و نهان برخی از اعضای شورای شهر نیز هست، روی عرشه طبقه دوم بزرگراه صدر انجام شد. در ارتفاعی بیش از 30 متری سطح زمین و بر فراز بام ساختمان‌هایی که جابه‌جا، دیش آنتن‌های ماهواره روی آن، جا خوش کرده بود. پروژه‌یی که قرار است به زودی مراحل عایق‌بندی صوتی و حفاظ‌های دید آن نیز نصب شود تا برای خودروهای شخصی سبک قابل استفاده باشد، چون به گفته مازیار حسینی، عبور خودروی سنگین و اتوبوس از تونل نیایش، غیرقانونی است و به همین دلیل تردد خودروهای سنگین از جمله اتوبوس‌های واحد و BRT نیز در طبقه فوقانی بزرگراه صدر امکان ندارد.

 

چه زمانی قرار است پل صدر افتتاح شود؟

از لحاظ عبور و مرور، تقریبا همه کارهای این سازه، انجام شده، سیستم‌های الکترونیک و بهره‌برداری را نصب کرده‌ایم و در هفته آینده آیین افتتاح و بهره‌برداری از آن را برگزار خواهیم کرد.

از آقای روحانی هم دعوت شده در افتتاح این پروژه حضور پیدا کند؟

شهرداری تهران، در دور جدید خدمت خود، سعی و تلاش می‌کند همراهی و همکاری با دولت محترم داشته باشد. لذا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سهم خود را در توسعه و عمران و موفقیت دولت داشته باشیم. نه تنها با دولت محترم، بلکه با مجلس هم از گذشته، همکاری‌های خوبی داشتیم و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت. قاعدتا هر فرصتی که پیش بیاید و بتواند بروز و ظهور عینی این همکاری و علاقه را نشان دهد، ما هم استقبال می‌کنیم. البته چه در این پروژه و چه در پروژه‌های دیگر از جناب آقای رییس‌جمهور دعوت خواهیم کرد و هر کدام که او صلاح بداند یا وقت کاری‌اش اجازه دهد، مطمئن هستم با دید باز استقبال می‌کند.

هزینه دو طبقه‌سازی این بزرگراه چقدر بوده است؟

قراردادی که برای ساخت این پل داشتیم، 640 میلیارد تومان بود و در قالب همان قرارداد، کارمان را انجام دادیم. با وجودی که زمان ساخت این پل از سال 90 تا سال 92 طول کشید و اوج تغییرات قیمت و مشکلات تحریمی در این دوره بود، این پروژه یک روز هم تعطیل نشد و سعی کردیم این تغییرات را در سه حوزه سرعت انجام کار، کیفیت و هزینه مدیریت کنیم.

یعنی در بحث هزینه، این پل فقط 640 میلیارد تومان خرج داشته است؟

بله، قراردادمان با پیمانکار این سازه، «قیمت مقطوع» و اصطلاحا fix price بوده و طبق همان قرارداد نیز کارمان را انجام دادیم و البته برای مبلغ این قرارداد، قاعدتا تعدیل سازمان برنامه‌ریزی اضافه خواهد شد.

ظاهرا در متمم بودجه اخیر شهرداری که مبلغ 3 هزار و 556 میلیارد تومان دارد، تنها 750 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است. آیا اطلاع دارید چرا این مبلغ از چیزی که می‌فرمایید بسیار بیشتر است؟

شهرداری تهران سعی کرده قسمت عمده از بودجه خود را در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی هزینه کند و هزینه‌های جاری را کاهش دهد. قاعدتا اگر سهم بودجه پروژه‌های عمرانی را در متمم بودجه‌یی که به شورای شهر پیشنهاد داده‌ایم نگاه کنید، می‌بینید سهم بودجه‌های عمرانی غالب است.

یعنی 750 میلیارد تومان در متمم اخیر، اگر تصویب شود، در اینجا هزینه می‌شود یا جای دیگری خرج خواهد شد؟

نه، قاعدتا اگر در این پروژه پیشنهاد شده باشد در همین پروژه انجام خواهد شد.

مساله این است که شما می‌گویید کل خرج بزرگراه صدر 640 میلیارد تومان است و در سال جاری نیز 250 میلیارد تومان برای اتوبان صدر در نظر گرفته شده، الان هم که 750 میلیارد تومان برای آن متمم بودجه‌یی درخواست شده، چطور ممکن است یک هزار میلیارد تومان در یک سال به یک پروژه اختصاص بدهند و باز بگوییم هزینه کل آن در طول سه سال از 90 تا 92، تنها 640 میلیارد تومان بوده است؟

این متمم برای دو طبقه کردن اتوبان صدر و همچنین تونل نیایش درخواست شده است. این دو سازه، یک کد در بودجه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران دارند. 860 میلیارد تومان مجموعه مبلغ قراردادها و حتی فاینانس تونل نیایش است. این پل (صدر) هم 640 میلیارد تومان هزینه دارد. خوشبختانه هیچ یک از قراردادهای پل صدر و تونل نیایش، به عبور از سقف مجازشان نرسیده‌اند. فقط دقت کنید که این مبلغ قرارداد پایه است و به این مبلغ قرارداد، تعدیل‌های قانونی نیز اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد در طول ساخت و ساز این پل، برخی از حیف و میل‌ها مانند ضررهایی که به لحاظ استفاده از قطعات چینی در سازه زده شد، به وجود آمد. چقدر از هزینه ساخت پل، صرف تعویض قطعات چینی شده است؟

صراحتا عرض کنم یک قطعه بی‌کیفیت به ویژه ساخت کشور چین در این پروژه استفاده نشده است. این یکی از مسائل خلاف واقع بود که اگر خوشبینانه ببینیم، دوستان نیز از روی ناآگاهی عنوان کردند. خدا را شکر می‌کنم همکارانی داشتیم که در اوج تحریم‌ها و با وجودی که ما از فاینانس چین نیز استفاده می‌کردیم کاری کردند که هیچ قسمتی از خریدهای ما برای محصولات مصرفی در پل صدر و تونل نیایش از کشور چین انجام نشود.

آنچه برای این دو پروژه پل صدر و تونل نیایش استفاده شده، از محصولاتی با برندهای معتبر اروپایی است. یکی از افتخارات ما و همکاران‌مان در هنگام تحویل این پل و تونل نیایش، این است که کیفیت سازه‌ها، از کیفیت کارهایی که در اروپا انجام می‌شود، کمتر نیست.

چرا وقتی در حین انجام عملیات پل‌سازی، برخی از مردم نیز به خاطر سانحه آسیب دیدند از آنها به نحو شایسته‌یی دلجویی نشده است؟

این مشکل هم برطرف شده است، ما در دو طبقه‌سازی اتوبان صدر، در پروژه‌یی کار می‌کردیم که در تمام طول این پروژه، کارگاه به کار مشغول بود و مردم نیز در اطراف آن زندگی می‌کردند و در طول این مسیر تردد داشتند. در پروژه صدر، ترافیک شبانه‌روزی مردم از زیر پل در جریان بود. همه سعی‌مان را کردیم هیچ حادثه‌یی نباشد، ولی به علت سهل‌انگاری، یک جرثقیل روی خودروها واژگون شد و خدا را شکر می‌کنیم این تنها حادثه‌یی بود که اتفاق افتاد. دلجویی نیز از افراد سانحه دیده انجام شد و شهردار تهران و بنده مستقیما یکی، دو هفته پیش به منزل آنها رفتیم. هر چند پیگیری و عیادت، باید دایمی باشد ولی همین که شهردار تهران به عیادت آسیب‌دیدگان رفت، می‌تواند در تسلی خاطر آنها تاثیرگذار باشد. هر چند نمی‌توانیم خودمان را جای کسانی که آسیب دیده‌اند بگذاریم، ولی به هر حال دلجویی از آنها به عمل آمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین