کد خبر: ۲۲۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۰

آغاز آزمون جديد شهروندى در بريتانيا

آفتاب‌‌نیوز : این تقاضا كنندگان، پيش از شركت در مراسم رسمى شهروند شدن، بايد در يكى از ٩٠ مركزى كه در اطراف كشور براى اين منظور پيش بينى شده در اين آزمون شركت كنند.

در سال ٢٠٠٤ تعداد كسانى كه شهروند بريتانيا شدند به ١٤١٠٠٠ نفر رسيد كه ١٢ درصد بيشتر از سال ٢٠٠٣ بود.

آزمون "زندگى در بريتانيا" آخرين مرحله از تغييراتى است كه توسط ديويد بلانكت، وزير كشور سابق بريتانيا در مورد روند شهروندى در اين كشور صورت گرفته است. 

 به گفته وزارت كشور بريتانيا، هدف از اين آزمون ايجاد روشى جديد و معنادار بوده تا به كسانى كه شهروند مى شوند كمك كند در ارزش ها و سنت هاى بريتانيايی سهيم شوند.

تونى مك نالتى، وزير مهاجرت اين كشور گفت: "اين نه امتحان قابليت افراد براى بريتانيايی شدن است و نه آزمايش بريتانيايی بودن آنها."

او اضافه كرد: "اين آزمونى در مورد آمادگى اين داوطلب ها براى براى شهروند شدن و نيز ميزان اطلاع آنها از زبان است. نگاه آن هم به آينده است و نه قابليت اين داوطلب ها براى درك تاريخ."

در حال حاضر نيز لازم است متقاضيان شهروندى بريتانيا آشنايى كافى با زبان انگليسى داشته باشند.

درخواست براى شهروندى

سؤال هاى زير از جمله ٢٤ سؤالى است كه در آزمون جديد شهروندى در بريتانيا از متقاضيان پرسيده مى شود:

- زبان هاى محلى "جوردى"، "كاكنى" و "اسكاس" در كدام مناطق استفاده مى شوند؟

- ام پى MP ها چه هستند؟

- كليساى انگلستان چيست و رئيس آن كيست؟

تعداد كسانى كه در سال ٢٠٠٤ موفق به دريافت شهروندى بريتانيا شدند نسبت به سال پيش از آن ١٢ درصد افزايش داشت و به ١٤٠٧٩٥ نفر رسيد كه بالاترين رقم تا اين تاريخ بوده است.

نزديك به ٦٠٠٠ نفر از اين عده در مراسم خاصى كه اخيراً براى اين منظور ايجاد شده است شركت كردند.

در بريتانيا، تا نيمه دهه ١٩٩٠سالانه به طور تقريبى ٤٠٠٠٠ نفر تقاضاى شهروندى مى كردند. در سال ١٩٩٨، هم زمان با ساير نقاط جهان، تعداد متقاضيان شهروندى در بريتانيا نيز افزايش يافت.

در سال ٢٠٠٤، هر چند به تعداد كسانى كه شهروند بريتانيا شدند هم چنان افزوده شد، تعداد تقاضا براى شهروندى كاهش يافت. علت اين كاهش مى تواند مربوط به بالا رفتن پايه درخواستی برای قبولی در زبان انگليسى باشد كه موجب شد عده اى به زمان بيشترى احتياج پيدا كنند.

در همين سال، مبناى كمتر از نيمى از تقاضاهاى پذيرفته شده اقامت در اين كشور بود.

٢٩ درصد از اين پذيرفته شدگان با يك فرد مقيم بريتانيا ازدواج كرده بودند و نزديك به يك پنجم آنها كودك بودند.

٤٠ درصد از اين شهروندان جديد در كشور هاى آسيا و افريقا به دنيا آمده بودند و ٣٢ درصد از كل تقاضاها از طرف كسانى بود كه مليت اصلى آنها به ترتيب پاكستانى، هندى و سوماليائى بود.

بر مبناى آمار گرفته شده در سال ٢٠٠٤، نزديك به ٦٠ درصد از كسانى كه در خارج از بريتانيا به دنيا آمده اند، پس از ٦ سال اقامت در اين كشور، تقاضاى شهروندى مى كنند.

در دفترچه راهنماى "زندگى در بريتانيا" كه براى شهروندان آينده اين كشور تهيه شده، اطلاعاتى در مورد تاريخ و جامعه بريتانيا و موسسات و سيستم سياسى اين كشور گنجانده شده است. اين دفترچه هم چنين شامل اطلاعات لازمى در مورد كاريابى، بهداشت و درمان، تحصيل و استفاده از خدمات عمومى از جمله كتابخانه هاست.

كيت بست، مدير عامل موسسه خدماتى راهنماى مهاجرت، مى گويد سازمان او از اين آزمون جديد استقبال كرده است اما اضافه مى كند اگر اطلاعات روشنى در اين مورد داده نشود، اين آزمون مى تواند راهى براى محروم كردن مردم از شهروندى بريتانيا تلقى شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین