کد خبر: ۲۲۹۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷

قطعات هواپیما وارد کشور شد، هواپیماهای زمینگر از آشیانه بلند شدند

مدیرعامل هما ضمن تشریح روند چگونگی خرید قطعات هواپیما، از عملیاتی شدن 10 فروند هواپیمای هما با ورود قطعه، اعطای مسدودی به هما بابت تسهیلات صندوق توسعه ملی، برقراری پروازهای اضافه برای نوروز و برنامه‌ریزی برای انجام دو پرواز در هفته به آمریکا، خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فرهاد پرورش در حاشیه همایش «عملیات پرواز در آگاهی‌های ایمنی به منظور ارتقای سطح ایمنی پرواز و افزایش دانش و اطلاعات مربوط به این حوزه‌» در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش موانع تحریم برای ورود قطعات هواپیما به ایران پس از توافقات ژنو و تأثیرات آن، اظهار داشت: در این توافق، بندی درباره موضوع ارائه قطعات هواپیما و تعمیر قطعات هواپیما به واسطه ایمنی درج شده است.

وی بیان کرد: طبق موافقتنامه ژنو قرار بود از 20 ژانویه مطابق با 30 دی‌ماه «لغو تحریم ورود قطعات هواپیما به ایران»، اجرایی شود.

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در جلسات خود این موضوع را پی‌گیری کرده ضمن آنکه هماهنگی هم با وزارت امور خارجه به عمل آمده است؛ در حال حاضر به تمامی کمپانی‌هایی که تولیدکننده قطعات هواپیما هستند، شامل امریکایی و اروپایی، درخواست ارسال شده است.

 سیر زمانی ورود قطعات هواپیما به کشور دو هفته تا دو ماه است

وی بیان کرد: اداره خزانه‌داری آمریکا تعریفی برای مجوز ارائه داده است و آن اینکه شرکت‌هایی که می‌خواهند قطعات هواپیما‌ به ایران بفروشند باید ابتدا درخواست کمپانی‌های ایرانی را به خزانه‌داری آمریکا ارائه دهند و سپس آنها مجوز را صادر کنند.

پرورش با بیان اینکه سیر زمانی این موارد بین دو هفته تا دو ماه خواهد بود، گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی درخواست خود را برای شرکت‌های طرف قرارداد ارسال کرده‌ و منتظر هستند مجوزها صادر شوند.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: با توجه به توافقنامه امیدواریم قطعاتی که لازم داریم، برای هواپیماهای ایران‌ایر دریافت شود.

 از 80 درصد فروشندگان قطعات هواپیما پاسخ مثبت گرفته‌ایم

پرورش اضافه کرد: ‌درخواست‌های مختلفی به کمپانی‌های اروپایی و امریکایی ارائه داده‌ایم، بیش از 80 درصد پاسخ‌ها مثبت بوده است و همه کمپانی‌ها از بروز این اتفاق ابراز خوشحالی کرده‌اند؛ البته طبیعتاً آنها باید درخواست‌های ما را ابتدا به اداره خزانه‌داری امریکا ارائه دهند.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: البته ما در موضوع قطعه‌‌های هواپیما ‌تنها با موضوع تحریم ورود قطعات، مواجه نبودیم، بلکه موضوع مسائل بانکی و پرداخت مالی آن و سیستم بانکی بانک مرکزی نیز مطرح است؛ باید بارنامه قطعه هواپیما به مقصد ایران باشد ضمن آنکه قطعه باید بیمه باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه امیدواریم در این مورد به نتیجه برسیم، گفت: با کاهش تحریم‌ها تعداد هواپیماهای زمین‌گیر کاهش می‌یابد.

 10 فروند هواپیماهای ایران‌ایر با ورود قطعه پرواز می‌کنند

مدیرعامل ایران‌ایر اظهار داشت: حدود یکصد فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم که برخی از آنها صرفاً به علت نبود قطعه زمین‌گیر نیستند، بلکه مسائل اقتصادی نیز مطرح است، مثلاً برای یک ایرلاین از نظر اقتصادی مطلوب نیست که هزینه‌های بالای یک هواپیما برای عملیاتی نگه داشتن آن را پرداخت کند، اما آن هواپیما سود مطلوبی نداشته باشد.

وی تأکید کرد: قطعاً با ورود قطعات به ایران، حداقل 10 فروند از هواپیماهای زمین‌گیر ایران‌ایر که به واسطه نبود قطعه، عملیاتی نبودند،‌ عملیاتی خواهند شد و راه‌اندازی هواپیماهای شرکت‌های دیگر نیز به همین نسبت خواهد بود.

پرورش بیان کرد: البته در برخی از قطعات، دوره تعمیر طولانی بوده و چند ماه به طول می‌انجامد که نیازمند پروسه طولانی است و قطعاً شرکت‌های هواپیمایی مایل هستند این سرمایه آنها به گردش درآید.

مسدودی بابت تسهیلات صندوق توسعه ملی به هما داده شد

مدیرعامل ایران‌ایر درباره تسهیلات 400 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما و سهم ایران‌‌ایر از این رقم توضیح داد: ایران‌ایر از سال گذشته پی‌گیر دریافت تسهیلات بود که این رقم به هما و برخی دیگر از ایرلاین‌ها اختصاص یافت.

پرورش بیان کرد: البته باید هواپیما منتقل شده و خریداری شود، تا آن پول به ایرلاین اختصاص داده شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 330 میلیون دلار از این رقم مربوط به ایران‌ایر است، گفت: موضوع غیرقانونی بودن اختصاص این رقم به ایران‌ایر برای خرید هواپیما به عنوان یک شرکت دولتی را تأیید نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه پولی از محل صندوق توسعه ملی به هما داده نشده است، بیان کرد: در صندوق توسعه ملی آیین‌نامه‌ای وجود دارد که باید تمام بندهای این آیین‌نامه رعایت شود، صندوق توسعه ملی با همکاری بانک مرکزی معمولاً برای این کار بانک عامل معرفی می‌کند و بانک عامل در مورد ما با آن شرکت هواپیمایی مذاکره می‌کند تا به توافق برسند زیرا بانک عامل در واقع طرف مقابل صندوق توسعه ملی است.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: «مسدودی» به ما داده شده اما پولی به ما نداده‌اند؛ ‌این بدان معنی است که اگر هواپیما را انتخاب کنیم و شرایط تحویل آن مشخص شود، می‌توان از این پول استفاده کرد، ضمن آنکه پولی به ایرلاین پرداخت نمی‌شود بلکه فقط اختصاص داده شده است تا اگر هواپیمایی خریداری کردند، بابت آن پرداخت شود.

 اولویت هما خرید هواپیماهای نو است

پرورش تأکید کرد: قطعاً مایلیم هواپیمای نو وارد کشور کنیم، وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری نیز همین نظر را دارند اما هواپیماهای نو سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد که باید شرایط اقتصادی آن فراهم باشد، در این بین ممکن است برای شرکت‌های خصوصی خرید هواپیماهای نو مشکل باشد اما اگر شرایط فراهم باشد، پتانسیل ورود هواپیماهای نو به کشور نیز وجود دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: قطعاً اگر شرایط تحریم برداشته شود، شرکت فرودگاه‌های کشور نیز مایل است فرودگاه‌های خود را با سیستم‌های مدرن تجهیز کند و ورود انواع هواپیماها به فرودگاه‌ها امکان‌پذیر باشد.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای خرید هواپیما توسط ایرلاین‌ها وجود ندارد، گفت: هما برای خود در مورد خرید هواپیما پروژه‌ای را تعریف کرده‌ است که حدود 330 میلیون دلار است.

 هواپیماهایی وارد می‌کنیم که امکاناتش را داشته باشیم

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: همیشه کسانی در دنیا هستند که به ایرلاین‌ها اعلام می‌کنند هواپیما برای فروش دارند که ممکن است کارکرده یا نو باشد، اما برخی هواپیماها ‌مناسب ایرلاین و کشور است، برخی از هواپیماها هم برای ایرلاین و کشور مناسب نیست که این با توجه به بررسی‌ها انجام می‌شود

پرورش بیان کرد: سرمایه‌گذاری برای ورود تنها یک مدل هواپیما توجیه مالی مطلوب ندارد و بلکه باید با توجه به تربیت خلبان، تکنسین موجود و کارگاه‌های ایرلاین، در رنج هواپیماهای قبلی، هواپیما وارد شود.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه 6 فروند ایرباس 320 در ناوگان ایران‌ایر وجود دارد، گفت: ما معمولاً با فروشندگان مذاکره می‌کنیم و اگر شرایط انتقال و تفاهم قیمت انجام شود، این کار انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم تا هواپیماهای جدید و نو وارد کنیم ضمن آنکه برای خرید هواپیما از محل تسهیلات 330 میلیون دلاری اقدام کرده‌ایم.

 پرواز‌های اضافه بر پرواز برنامه‌ای برای نوروز در نظر گرفته‌ایم

مدیرعامل ایران‌ایر همچنین در خصوص آماده‌سازی ناوگان ایران‌ایر برای ایام نوروز بیان کرد: در مناطق پرتقاضا نظیر مسیر مشهد، شیراز و کیش علاوه بر پروازهای برنامه‌ای، پروازهای اضافه بر برنامه قرار می‌دهیم.

پرورش گفت: در حوزه پروازهای خارجی نیز مسیرهای پرتقاضا دایر خواهد بود و مسیری نظیر کوالالامپور پرواز خواهیم داشت.

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: ‌برای پروازهای عتبات در تعطیلات نوروز تقاضا وجود دارد، مثلاً در روزهای پایانی ماه صفر در طول یک هفته 30 الی 40 پرواز اضافه بر پروازهای برنامه‌ای دایر کردیم.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی در حال حاضر برای آماده‌سازی پروازهای نوروزی انجام شده است و حتی بسیاری از پروازها در حال حاضر تکمیل شده است.

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: در مورد پروازهای بین‌المللی سقف انجام پرواز وجود دارد و برحسب تقاضا ‌پرواز را دایر می‌کنیم مثلاً الان در مسیر کوالالامپور، ایران‌ایر 6 مجوز دارد که در حال حاضر از 4 مجوز آن استفاده می‌شود و برای افزایش بیش از سقف، باید مجوز ‌از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود.

 برنامه‌ریزی برای انجام هفته‌ای یک تا دو پرواز به آمریکا

پرورش درباره راه‌اندازی پرواز امریکا و وجود زیرساخت های آن در ایران‌ایر گفت: برای انجام هفته‌ای یک الی دو ‌پرواز ‌به امریکا برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش فارس، مدیرعامل ایران‌ایر اضافه کرد: البته پرواز ایران به امریکا مقدمات زیادی لازم دارد که تفاهمات هوایی بین دو کشور و هماهنگی وزارت امور خارجه مقدمات آن است، اما به هر حال توانایی آن وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین