آفتابنیوز : آفتاب: این گزارش توسط معصومه آباد خوانده شد که با اطلاعات جدیدی همراه بود. آباد که درباره سقوط دو خانم در این سانحه از طبقه پنجم گزارش می داد، گفت شواهد حاکی از آن است که نسرین فروتن می خواسته سیم آنتن تلوزیون را بگیرد که به علت عدم مقاومت این سیم، به سطح زمین سقوط می کند و شرکت فروشنده در باز نشدن نرده بان مقصر است، ولی سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، اعتراض کرد و گفت یک زونکن مستندات در اختیار دارد که با این گزارش، متفاوت است و این گزارش، با واقعیت تطبیق ندارد.
به گزارش خبرآنلاین؛ احمد دنیامالی نیز به گزارش اعتراض کرد که در شان شورای شهر نیست. آباد در گزارش خود، 30 سئوال را قرائت کرد و گفت: پاسخ به سئوالات را باید افراد مسئول و سازمانها مسئول بدهد. ولی سئوال کلیدی این است که چرا نرده بان اول که در صحنه حاضر نشد، کار نکرد؟ دو پیش فرض برای این سئوال طراحی شده، یا نرده بان دچار نقص فنی شده یا کاربر مهارت و دانش کافی نداشته. برای اثبات هر دو فرضیه، مدارکی استنتاج شده. گواهینامه دوره آموزشی کاربر، ضمیمه گزارش است، این فرد 40 ساعت آموزشی کاربری ده روزده دیده و دوره ای که در مرکز آموزش آتش نشانی دیده است. رمزگشایی از جعبه سیاه، نیاز به دستور قضایی دارد و پیشنهاد این کار باید از سوی مقام قضایی صورت گیرد.
معصومه آباد از نماینده تام الاختیار شرکت ایویکو ماگیروس آقای وحید ممتحنی نام برد و گفت: عدم انجام سرویس دهی ادواری به دستگاه های آتش نشانی که این شرکت فروخته است، باعث باز نشدن نرده بان شده است و مدیریت آتش نشانی مجبور شده از سایر سازمانها و شرکتها، قطعات یدکی را تهیه کند که این یک تخلف آشکار اداری است."
بلافاصله این بخش از اظهارات آباد، با واکنش و اعتراض سایر اعضای شورای شهر مواجه شد، مسجدجامعی که اظهار نظر کرده بود "در واقع داشتند سر سازمان را کلاه می گذاشتند" مجبور شد بین نزاع لفظی محمد سالاری و معصومه آباد، صلح برقرار کند.
محمد سالاری گفت: گزارش واقعیت این طوری نیست، آقای ممتحنی باید بیاید از خودش دفاع کند. مسجدجامعی نیز در پاسخ اظهار کرد: اگر این را هم بپذیریم، باز هم باعث نمی شود سازمان آتش نشانی از مسئولیت شانه خالی کند. واکنش معصومه آباد اینطور بود: "همه چیز طبق مستندات است و نمی توان از کنار کم کاری صورت گرفته، عبور کرد." مسجدجامعی هم تایید کرد: "این نکات در گزارشها لحاظ شده و مسئولیت بر عهده سازمان است که اسناد را امضا می کنند."
سالاری بلافاصله اعتراض کرد که: "خواهش می کنم به آقای ممتحنی، ده دقیقه وقت دهید، یک زونکن مدارک دارد و اصلش هم پیش من هست، در رسانه ها نیز دفاع کرده، ولی این اطلاعات را آقای ممتحنی باید می بود و جواب می داد."
معصومه آباد نیز در پاسخ گفت: "پریشب آقای ممتحنی با من و دکتر حافظی، تا ساعت 11 شب، خط به خط این گزارش را خواندیم. من خود را در محضر پروردگار عالم قرار دادم، نه در محضر نیروهای خدوم آتش نشانی و نه در مقابل قربانیان."
سالاری باز هم سخنان معصومه آباد را تکذیب کرد: "ایشان (وحید ممتحنی) 30 سند مکاتبه در اختیار ما گذاشته که شما آن را اصلا دنبال نکرده اید." مسجدجامعی هم تذکر داد: "خانم دکتر آباد صراحتا می گوید نمی توان از کنار این مسئله عبور کرد. آن آقا (ممتحنی) این اسناد را از طرف یک عامل بانفوذ به تایید می رسانده. این یک تخلف است و باید رسیدگی شود."
محمد سالاری باز هم درخواست زمان برای دفاع وحید ممتحنی داد: "از کسی که اسم برده می شود، حق دارد، اینجا ده دقیقه دفاع کند. ایشان مدارکی دارد که واقعیت غیر از این گزارش است. "
تقی پور، سخنگوی شورای شهر نیز اعتراض کرد: "این کار توسط عوامل متخلف سازمان انجام شده، نه همه سازمان. باید دقت کنید." معصومه آباد نیز گزارش خود را اینطور ادامه داد: "بررسی بیشتر در خصوص ارتباط مدیریت این بخش و نماینده شرکت فروشنده ضروری است. ایشان (وحید ممتحنی) فشار زیادی برای آزادی ضمانت نامه وارد کرده است.
سالاری باز هم اعتراض کرد ولی معصومه آباد گفت: "نماینده شرکت فروشنده، در اوایل مرداد 1392، طبق مکاتبه ای با مدیریت آتش نشانی، ضمن شکایت، به صورت یک جانبه قرارداد را ملغی و از اجرای تعهدات خود شانه خالی کرده. در قرارداد اولیه، مرجع رسیدگی اختلاف، دیوان فرانسه در نظر گرفته شده نه مراجع رسمی و این موضوع سبب متضرر شدن سازمان در مقابل فروشنده و عدم الزام وی درباره تعهدات خود شده است. "
احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، نیز به گزارش معصومه آباد اعتراض کرد: "این گزارش در حد جلسه نیست، بحث آقای سالاری درست است و به نظر می رسد این گزارش، مناسب جلسه نیست. ایشان (آباد) می خواهد ثابت کند این شرکت فروشنده مقصر است. "
مسجد جامعی وارد بحث شد که: "نه، سازمان آتش نشانی مقصر است."
معصومه آباد باز هم گزارش خود را اینطور ادامه داد: "سازمان وقتی در بند 5 قر ارداد نظارت دوره ای را مشخص کرده و فروشنده انجام نمی دهد، این دلیل عدم تمکین از بند 5 قرارداد، تفاهم نامه داخلی سازمان و فروشنده است و تخلف واضح است."
محمد سالاری باز هم به این بخش از گزارش اعتراض کرد: "خانم دکتر آباد به عنوان وکیل آتش نشانی وارد شده است و همه مدارک را من رو نکرده ام، اگر بناست اینطوری گزارش دهم، من هم نماینده و وکیل شهروندان تهرانی هستم و اصلا گزارش اینطوری نیست."
پرویز سروری از این سوی شورا، بدون باز کردن میکروفن خود فریاد زد: "آقای سالاری هم وکیل آقای ممتحنی شده است، اینطور که نمی شود."
احمد مسجدجامعی باز هم میانجی شد: "این مشکل سازمان است که فروشنده را نتوانسته به آنچه باید انجام دهد، متعهد کند. خواهش می کنم بحث را روی آن فرد خاص نبرید، رسیدگی به این مسایل هم در اختیار قاضی است."
معصومه آباد گزارش خود را اینطور پی گرفت: "آخرین بازدید این دستگاه، در 3/2/92 بوده و بسیاری از نرده بانها، چنین وضعیتی دارند. ما دو سئوال حقوقی داریم و در اسناد هیچ مکاتبه ای ندیدم که سازمان آتش نشانی از شرکت فروشنده بخواهد که بازدید دوره ای انجام دهد. "
احمد مسجدجامعی نیز تذکر داد: "این دستگاه ها گارانتی شان تمام شده و باید باز هم سرویس می شدند که نشدند."
بخشهای دیگری از گزارش به روایت معصومه آباد
-طبق قرارداد اینها باید 5 نفر را در آلمان آموزش می دادند، 11 نفر را آموزش داده اند. اینها مربی می شوند که 90 نفر را آموزش دیده اند. کار کردن با بالابر، قدری مشکل تر از نرده بان است، کسی که با بالابر کار کرده،
- برخی از مفاد قرارداد فروش شرکت ایویکو ماگیروس توسط آقای ممتحنی، نماینده تام الاختیار این شرکت انجام می شود. مدیریت تعمیر و نگهداری سازمان و نماینده فروش در طول دوران گارانتی، بخشی از تعمیرات و سرویس و نگهداری ماشینها، توسط عوامل سازمان و با همکاری فروشنده صورت می گرفته که ناشی از روابط دوستانه بوده است و همه این اقدامات مورد تایید فروشنده بوده و فاکتور و هزینه های موردی در قبال خدمات ارائه شده غیر تخصصی، صادر شده است.
-تنها دلیلی که جزئیات این سانحه را از چشم همکاران او بیان می کرد، مصاحبه با یکی از همکاران قربانیان است.
-شواهد نشان می دهد در زمانی که نرده بان باز نشده، هیچ یک از شش نفر محبوس در آتش سوزی از پنجره آویزان نشده بودند و تمام سخنانی که گفته می شود در زمان باز نشدن نردبان، خانمی به مدت 10 دقیقه از پنجره آویزان بوده، رد می شود. بعد از این است که مرحومه حق نظری پرت شد.
- نیروهای آتش نشانی برای کاهش حرارت فردی که از پنجره آویزان شده بود اقدام به پاشیدن و اسپری آب از دو طرف شرق و غرب ساختمان به او نموده اند. رفتار انسانها در مواجهه با کانون حریق متفاوت است. کانون حادثه یک جای مشخصی است و همه افراد در یک جا جمعند، ولی رفتار آدمها متفاوت است. بلافاصله یکی تصمیم می گیرد برای حقظ جان خودش، از آتش فاصله بگیرد و خود را از پنجره پرت کند بیرون.
- یک نفر خود را از پنجره آویزان می کند تا شاید گرما کمتر خودش را اذیت کند. یک نفر، تا کمر از پنجره خم شده و معلوم نیست هر یک از ما که بودیم، چه رفتاری نشان می داد
-نکته ای که وجود دارد، در فاصله ای که نرده بان ایستگان 18 برسد، مدت زمان زیادی حدود 4 دقیقه فرصت داشتند جانمایی خودروها را مشخص کند. آمبولانس باید جابجا می شد
- تا زمانی که خودروی آتش نشانی وارد شود، حدود 20 ثانیه طول می کشد. در این 20 ثانیه، سقوط انجام می شود.
-هیچ مستند تصویری از سقوط خانم فروتن در دست نیست ولی تصاویر دقیق نشان می دهد مدت آویزان ماندن خانم حق نظری، حداکثر 2 دقیقه و 28 ثانیه می باشد و سقوط به جهت تخریب قرنیز پنجره انجام می شود و در تصاویر نیز مشخص است که قرنیز شکسته که باعث سقوط او شده است.
-ظرف مدت 95 ثانیه بقیه عزیزان نجات پیدا کردند.
- این چالش ها زمانی اتفاق می افتد که در منظر مردم است و شاهدان زیادی در منطقه بودند و سئوالات و ابهامات زیادی در عموم ایجاد شده، در مراسم تدفین که خدمت بازماندگان بودیم، برادران افراد کشته شده، سئوالات زیادی می کردند از افرادی که آنجا حاضر بودند و اعضای شورا که بودند. اینها 30 سئوال اساسی پرسیدند که من از بازگو کردن آنها، اجتمناب می کنم.
-سئوالات این است:
چرا برای نجات فرد متوفی، اقدام نشد؟ چرا لوله های آتش نشانی سوراخ بود؟ چرا آب زده شد به فرد متوفی؟ چرا ماشین آتش نشانی آب نداشت؟ آیا از پشت ساختمان می توانستید برای کمک به سانحه دیدگان وارد شوید؟چرا از هلی کوپتر استفاده نشد؟ چرا آتش نشانان بالا نرفتند؟ چرا صحنه، مدیریت نشد؟ چرا رمز گشایی جعبه سیاه نرده بان نشد؟ چه مقدار کمک می کند؟ بعد از برگشت نرده بان به ایستگاه، آزمایش شد؟ عملیاتی شد؟ آیا مدیر صحنه سعی بر آن داشته برای متوقف کردن افراد، از بلندگو استفاده کند؟پ کشور سازنده در صورت عدم علمکرد نرده بان، اشتباه را چند درصد تخمین می زند؟پ کدام بخش نرده بان کار نکرده؟ گروه هایی که عمل می کنند، آموزش دیده اند؟ چند مورد نرده بان در عملیاتهای امسال شرکت داشته اند؟ طبق چه مجوزی 90 نرده بان، دوره آموزشی اپراتوری نرده بان را طی نموده اند؟ چرا یک نفر در طبقه پایین نرفته تا کمک کند؟ چرا تیم اول، نرده بان نداشت؟ چرا نرده بان از کار افتاد؟