کد خبر: ۲۳۴۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۵

وزیر کشور: پروژه‌ برای دولت نتراشید

وزیر کشور با بیان اینکه در دوران گذشته 2300 میلیارد تومان از منابع مدیریت بحران به هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر تخصیص داده شده، از چگونگی اجرای طرح هدفمندی در دولت گذشته انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش معاونین امور عمرانی استانداری‌های کشور که عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها سال‌هاست مطرح شده، گفت: در این چند سال در این رابطه قانون رعایت نشده است. قانون می‌گوید از محل افزایش قیمت‌ها باید 50 درصد به مردم و 50 درصد به بخش‌های تولیدی، خصوصی و دولتی داده شود اما همه منابع به مردم داده شد و حتی پول کم آمد و از خزانه و بودجه‌های مدیریت بحران استفاده شد.

وزیر کشور با اشاره به حضورش در دیوان محاسبات کشور، اعلام کرد: در آن زمان 2300 میلیارد تومان از بودجه مدیریت بحران را به هدفمندی و بخشی را به مسکن مهر دادند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه با وجود همه نواقص، طرح هدفمندی اجرا شد اما آثار مثبتی نداشت، گفت: دولت تصمیم گرفته مسیر را به مسیر قانون برگرداند. ممکن است در ابتدا مقداری دچار مشکل شویم اما به اعتقاد من، مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس برای کسب 48 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: این بودجه را صرف تولید، امنیت غذایی و ... خواهیم کرد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه معاونت‌ها باید در اجرای هدفمندی نظارت کنند، گفت: اگر در بازه زمانی کوتاهی بتوانیم به ظرفیت‌های تولید اضافه کنیم، آثار آن را در اشتغال‌زایی و کاهش تورم خواهیم دید.

رحمانی‌ فضلی به معاونین عمرانی استان‌ها توصیه کرد که در صرفه‌جویی آب، برق و گاز با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تطبیق با شرایط فرهنگی و جغرافیایی استان‌شان عمل کنند.

وی در رابطه با اقتصاد مقاومتی نیز با اشاره به بندهای 24گانه اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری، از معاونین استان‌ها خواست تا در اجرایی کردن و پیدا کردن این بند‌ها بکوشند.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر اینکه معاونین استانداری‌ها باید بودجه‌ای منهای بودجه عمومی برای استان‌هایشان در نظر بگیرند، گفت: حتما کمیته‌ای را در نظر خواهیم گرفت که با نظارت دقیق این بودجه‌ها را بررسی کنند.

رحمانی فضلی همچنین توصیه کرد که معاونت‌ها، شوراهایی در استان‌ها ایجاد کنند و به فکر عملیاتی کردن اصول 24گانه اقتصاد مقاومتی باشند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه مصرف در کشور زیاد است، خطاب به معاونین استانداری‌ها، تاکید کرد: روی بحث الگوی مصرف کار کنید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه زمان انجام پروژه‌ها طولانی است، گفت: به عنوان مدیران عمران و توسعه‌ای، باید روی این بهره‌برداری کار کنید. در انتخاب پروژه‌ها دقت کنید. در حال حاضر سه تا چهار هزار پروژه در دست دولت است که با منابع موجود، مدت زمان زیادی تکمیل این پروژه‌ها طول می‌کشد.

وی با اشاره به تصمیم دولت برای تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای 80 درصد، گفت: پروژه‌هایی که زیر 50 درصد پیشرفت داشته باشند، باید با ارائه تسهیلات، به بخش خصوصی واگذار شوند.

رحمانی فضلی همچنین با تاکید بر استفاده از بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها، گفت: تا جایی که می‌توانید پروژه‌ای برای دولت نتراشید و پروژه‌ها را به مردم به صورت عادلانه و نه به صورت رانت واگذار کنید.

وزیر کشور با اشاره به اینکه امسال اولین سال دولت تدبیر و امید است که با نوروز مواجه هستیم، خطاب به معاونین استان‌های کشور، تاکید کرد: با هر توانی که دارید در اکرام و مهربان‌نوازی از مسافران استان‌هایتان بکوشید.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت در جاده‌ها و شهرها، گفت: به تناسب هر نفر که بتوانید در تلفات جاده‌ای کم کنید، به اندازه یک امت ثواب می‌کنید.

رحمانی فضلی همچنین تاکید کرد: تجهیزات باید فراهم شود و از نظر تنظیم بازار شب عید، نظارتی دقیق بر این بازار صورت بگیرد.

وزیر کشور با اشاره به مشکلات موجود در استان‌های مختلف کشور، با بیان اینکه در پهنه جغرافیایی ایران با مناطقی که خالی از جمعیت هستند و مناطقی که از سکنه انباشته‌ شده‌اند، مواجهیم گفت: عدم توازن و تعادل مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است که ما را در استفاده از بسیاری از منابع کشور، محروم کرده است.

وی با بیان اینکه دلیل این عدم تعادل، مدیریت نادرست و عدم برنامه‌ریزی است، گفت: اگر روند مدیریتی به همین صورت ادامه پیدا کند و اگر این مسیر را بدون تغییر در نگرش‌ها و رویکردها ادامه دهیم، هر چه رشد اقتصادی بالاتر رود و تولید بیشتر شود، مشکلاتمان هم بیشتر می‌شود و شرایط زیست محیطی ما بدتر خواهد شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: امکان دارد ثروت را زیاد کنیم، اما رفاه و آسایش وقت خواهد برد.

وزیر کشور با بیان اینکه دلیل این اتفاق، مدیریت غلط و برنامه‌ریزی‌های ضعیف و ناتوان است، به سابقه تاریخی تغییر نگرش و رویکرد حکومت‌داری در ایران از زمان روی کار آمدن رضاخان اشاره کرد و گفت: اوج کاستن از قدرت‌های منطقه‌ای، با انجام اصلاحات ارزی اتفاق افتاد و این موضوع آخرین تیر را به عنصر قدرت در مناطق زد.

وی با بیان اینکه اکنون اگر بپرسند محروم‌ترین استان کشور کجاست؟ پاسخ سیستان و بلوچستان است گفت: در این استان 370 کیلومتر ساحل آبی با بهترین شرایط داریم که می‌تواند در توسعه بسیار مناسب باشد، اما کسی حمایت نمی‌کند.

رحمانی فضلی همچنین به سفر اخیر رئیس‌جمهور به هرمزگان و تحولات اقتصادی پیش‌رو در منطقه جاسک،‌ گفت: مطالعات تالیفی و تدوینی نشان داد که با تحولات اقتصادی در جاسک، کرانه این تحولات تا ایران مرکزی هم خواهد رفت.

وزیر کشور همچنین خطاب به معاونین عمرانی استان‌ها، گفت: ما نباید از نگاه برنامه‌ریزی فضایی مبتنی بر آمایش غافل شویم و اگر با یک دید محدود حرکت کنیم، هر چقدر هم تلاش کنیم، در مسیر عدم تعادل و توازن خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه‌ها را عوض کنیم، گفت: مناطق را تعریف استانی نکنید. خیلی از منابع و شرایط بین استانی‌ است و خطای فرضی در ذهن ما محدودیت ایجاد می‌کند.

رحمانی فضلی همچنین بر لزوم نگاه برنامه‌ریزی جامع در سطح میانی تاکید و تصریح کرد: برنامه‌ریزی جامع یعنی همه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنید.

وزیر کشور با بیان اینکه با کمک آمارهای مبتنی بر رویکرد تکیه بر اقتصاد کلان، نمی‌توانیم توازن ایجاد کنیم، گفت: آثار تورم، رشد اقتصادی و ... مهم است و این آمار باید به توازن و تعادل منجر شود و گرنه هر چه با سرعت بیشتری رشد کنیم، مسیر عدم توازن بسته‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: بدون یک تحلیل جامع برنامه‌ریزی، بر اساس نگاه آمایشی و فضایی با توجه به تجربه‌های تاریخی نمی‌توانیم موفق باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین