کد خبر: ۲۳۴۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
سردرگمی‌های مصوبات استخدامی ادامه دارد

تعیین تکلیف استخدام‌های دولتی به روایت نوبخت و معاونانش

مصوباتی که در سال‌های اخیر برای تسهیل امور استخدامی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به تصویب رسید و متعاقب آن آزمون های استخدامی که به منظور جذب نیرو در سازمان‌های دولتی برگزار شد اکنون به بلاتکلیفی مشمولین این مصوبات و پذیرفته شدگان در آزمون ها منتهی شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استخدام‌های دولتی و تبدیل وضعیت نیروها همواره از چالش‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به عبارتی دیگر نظام اداری کشور در سال های گذشته بوده به طوری که اغلب نه در بین متقاضیان استخدام در این ساختار و نه در میان نیروهای شرکتی و قراردادی طالب تبدیل وضعیت و استخدام در دولت و حتی سازمان ها رضایت چندانی وجود نداشته است.

در چنین شرایطی دولت گذشته که اعتقاد چندانی به حضور نیروهای شرکتی نداشت به منظور سامان دهی آن ها مصوبات و بخش نامه هایی را به منظور انعقاد قرارداد مستقیم نیروها با دستگاه اجرایی همچنین انجام استخدام های دولتی تصویب و به اجرا درآورد که اغلب مورد انتقاد مراجع نظارتی نیز قرار گرفت که مصوبه مربوط به اول بهمن ماه سال 1390 همچنین مهرآفرین از جمله این مصوبات هستند.

پس از تصویب مصوبه اول بهمن ماه 90 از سوی هیات وزیران و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی بخش عمده‌ای از نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شدند. اما در ادامه مورد ایراد هیات تطبیق مقررات با قوانین مجلس قرار گرفت و به دلیل مغایرت‌های قانونی لغو شد و اکنون دیگر قابلیت اجرایی ندارد.

مصوبه دیگر همان مهرآفرینی است که هیات وزیران آن را در 29 آذر ماه 91 به تصویب رساند و طبق آن دولت به مسئولان اجرایی هر استان در مجموع مجوز و اختیار استخدام و تبدیل وضعیت بیش از 500 هزار نیرو را تفویض کرد که طبق برآورد های انجام شده این استخدام ها بار مالی حدود 11 هزار میلیارد تومانی را برای دولت به همراه داشت.

با وجود تمامی ایرادات و انتقاد هایی که بارها در زمان تصویب و اجرای مهرآفرین از سوی مراجع نظارتی از جمله مجلس به دلیل مغایرت های قانونی با قانون اساسی، قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه اعلام شد دولت بدون توجه به این تذکرات و بارمالی که می توانست به همراه داشته باشد به روال عادی اجرای این مصوبه در همان مدت محدود چند ماهه به حضور خود در اداراه کشور ادامه داد.

اما با اتمام دوران دولت دهم، مهرآفرین از جمله مصوباتی بود که در روزهای ابتدایی حضور دولت یازدهم لغو شد و قابلیت اجرایی خود را از دست داد. تا اینکه معاونت توسعه در اولین اقدامات خود بخش نامه جدید دیگری را برای تعیین تکلیف استخدام های دولتی و رفع ایرادات مهرآفرین صادر کرد.

این در حالی است که در زمان اجرای مهرآفرین و تا تغییر دولت و حتی قبل از آن، در کنار تبدیل وضعیت های قابل توجه ای که در نظام اداری شکل گرفته و جمع کثیری از نیروها که اغلب نیازی به حضور دائم آن ها در سیستم دولتی نبود به ساختار دولتی پیوستند، آزمون های استخدامی نیز از سوی سازمان ها در سراسر کشور برگزار شد که با جابه جایی دولت و تغییر نگرش ها پذیرفته شدگان آن ها را بلاتکلیف گذاشته است.

بر این اساس بسیاری از افرادی که در آزمون های استخدامی به خصوص طی دو سال اخیر پذیرفته شده اند در تماس هایی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عنوان می کنند که هیچ اطلاع رسانی و یا پاسخ صریحی در مورد روند استخدامی آن ها در سازمان مربوطه وجود نداشته و دستگاه اجرایی برگزار کننده آزمون همچنین مراجع تصمیم گیری که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اصلی ترین آن هاست در مورد سرانجام آزمونهای انجام شده شفاف سازی نمی کنند.

اما در مدت اخیر با توجه به اظهارات عنوان شده از سوی مدیران ارشد معاونت توسعه تا حدودی مواضع این معاونت در قبال چگونگی ادامه روند استخدامی و تبدیل وضعیت ها مشخص شده است هر چند که وضعیت برای سال آینده کاملا روشن نیست.

شروط نوبخت برای استخدام‌های دولتی


بر این اساس محمد باقرنوبخت- سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور- با اشاره به انجام بخشی از فرایند استخدام‌هایی که در دولت قبل توسط استانداری‌ها انجام شده است، تصریح کرد: قانون استخدام را برای دولت ممنوع نکرده است بنابراین تمامی دستگاه‌ها مجازند تا نیروهای انسانی خود را مشروط به داشتن مجوز استخدامی هم چنین مجوز تامین مالی انجام دهد.

وی ادامه داد: تمامی کسانی که طبق قانون و مقررات فرآیند استخدام را طی کرده اند اما بنابر هر دلیلی استخدام آنها متوقف شده است می‌توانند با اجرای شروط مذکور بنابر نیاز در دستگاه‌ها استخدام شوند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که صدور مجوز استخدام و تامین اعتبار لازم برای دستگاه‌ها باید به دقت کافی انجام شود بیان کرد: این در حالی است که در حال حاضر به میزان کافی و حتی بیش از حد مورد نیاز نیروی انسانی در نظام اداری کشور حضور دارند که این مساله ضمن کاهش بهره‌وری موجب ایجاد مشکلات بسیاری در پرداخت حقوق کارکنان خواهد بود.

عسکری آزاد: استخدام ها به زودی تعیین تکلیف می شود


اما محمود عسکری آزاد - جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور- نیز با اشاره به لغو مصوبه استخدامی مهرآفرین از سوی مجلس گفت: اکنون این مشکل وجود دارد که افراد متقاضی در این راستا بلاتکلیف بوده و باید بتوانیم مشکل آنها را حل و فصل کنیم تا حقوقی از کسی ضایع نشود.

وی با تاکید بر اینکه قطعا موضوع استخدام‌ها به زودی سر و سامان می‌یابد افزود: در برخی موارد که آزمون برگزار و منجر به حکم استخدام شده است دولت خود را موظف به اجرای آن می‌داند و دخل و تصرفی در آن نخواهد کرد.

جانشین نوبخت در معاونت توسعه با بیان اینکه اگر استخدام‌ها بر اساس ضوابط و مجوز صورت گرفته باشد مورد پذیرش است عنوان کرد: در این حالت افراد می‌توانند جذب شوند هر چند که البته برای مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.

جمالی قمی: به دنبال تعین تکلیف پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی هستیم

علی جمال قمی- رییس امور آمار، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهورنیز با اشاره به آزمون‌های استخدامی که از محل مصوبه‌ی مهرآفرین انجام شده است، افزود: مصوبه‌ی هیات وزیران در مورد تعدادی که این آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند تاکید می‌کند که در صورتی که این آزمون‌ها در زمان معتبر‌بودن مصوبه و با رعایت قوانین و مقررات برگزار شده و معاونت توسعه منابع انسانی صحیح‌بودن این آزمون‌ها را تشخیص دهد آنگاه تعیین تکلیف خواهند شد.

وی با اشاره با اشاره به دو مسله قابل اهمیت در مورد استخدام پذیرفته شدگان آزمون‌های استخدامی گفت: آزمون‌های استخدامی برگزار شده باید با رعایت ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری و برگزاری آزمون‌ها از طریق نشر عمومی و آگهی انجام شده باشد.

جمالی قمی با تاکید بر اینکه از دیگر موارد مورد تاکید در آزمون‌های استخدامی پیش بینی اعتبار لازم برای جذب نیرو است بیان کرد: این در حالی است که در زمانی که این آزمون‌های استخدامی برگزار شد در برخی موارد محاسبات لازم در مورد منابع آن انجام نشده و هیچ موافقتی نیز در ارتباط با تامین اعتبار لازم برای جدب نیرو از مراجع ذی‌صلاح وجود نداشته است.

وی با اشاره به مکاتبات معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی با دستگاه‌های برگزار کننده آزمون های استخدامی در زمان اعتبار مصوبه مربوطه توضیح داد: ما به این دستگاه ها اعلام کردیم که چنانچه این آزمون‌های استخدامی با رعایت فرآیند برگزاری انجام شده باشد و مدارک مثبت مبنی بر وجود اعتبار لازم برای جذب نیرو از طریق آزمون برگزار شده را به معاونت توسعه اعلام کنند تا این معاونت وضعیت این آزمون‌ها تعیین تکلیف کند.

این مقام مسول همچنین با اعلام این خبر که اکنون فرآیند‌های استخدامی قطع نشده است، خاطر نشان کرد: کسانی که در آزمون‌ها شرکت‌ کرده‌اند اگر ما مطمئن شویم که اقدامات انجام شده به روال قانونی بوده و آزمون از طریق آگهی و به‌طور سراسری انجام شده هم چنین اعتبارات لازم برای آن وجود داشته است، آنگاه استخدام‌ آن ها با تعیین تکلیف معاونت منابع انسانی انجام می‌شود.

نیروهای شرکتی چه می شوند؟


رییس امور آمار، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور همچنین در مورد تعیین تکلیف نیروهای شرکتی در دولت یازدهم نیز یادآور شد: ادامه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی از یک سو مغایر با تاکید قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر حداکثر حضور 10 درصد نیروهای قراردادی است و از سویی دیگر معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی معتقد است که بخش عمده‌ای از تبدیل وضع‌های انجام شده نیروها و ادامه این روند ایراد قانونی دارد، چون ظرفیت‌ها در این بخش پر شده است.

وی با بیان اینکه قانون تصریح می‌کند که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند 10 درصد ساختار خود نیروی قرار‌دادی داشته باشند، در برخی دستگاه‌ها تا صد‌درصد ساختار مصوب را این نیروها تشکیل داده‌اند گفت: براین اساس، به‌کارگیری نیروهای شرکتی در قالب شرکت‌های پیمانکاری همچنین استخدام در دولت یازدهم تعطیل نمی شود، اما در چارچوب قانون خواهد بود.

جمالی قمی اضافه کرد: به استناد بند (ه) ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه، منعی برای فعالیت تمامی نیروهای شرکتی که قبل از اول فروردین 90 تبدیل وضعیت شده‌اند، حتی اگر فراتر از 10 درصد قانونی باشند، وجود ندارد و تمدید قرار‌داد آنها در دستگاه دولتی با رعایت قوانین و مقررات ممکن و مجاز است.

تاجی: اعلام نتیجه آزمون های استخدامی به عهده دستگاه برگزار کننده است


اما عبدالعلی تاجی- معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور - در مورد برخی گلایه های مبنی بر اینکه با گذشت مدت زیادی از زمان برگزاری آزمون های استخدامی نتایج آن ها اعلان نشده است تصریح کرد: پیگری زمان اعلام نتایج بر عهده معاونت توسعه نیست و دستگاه برگزار کننده نتایج آن را منتشر می کند.

وی یادآور شد: با این وجود در صورتی که هر گونه موردی در برگزاری آزمون های استخدامی و یا اعلام نتایج آن وجود داشته که مسولیت آن متوجه معاونت توسعه باشد به طور یقین از سوی این معاونت پیگیری خواهد شد.

تکلیف داوطلبان پذیرفته شده ای که بین تصمیم دو دولت مانده اند چیست؟

به گزارش ایسنا با وجود تمامی توضیحات مقامات معاونت توسعه در مورد عدم پایبندی دولت قبل به اسناد بالادستی برای انجام استخدام ها، محدودیت های موجود در جذب نیرو در دستگاه های دولتی همچنین اعلام پیگیری معاونت توسعه برای تعیین تکلیف آزمون های استخدامی بسیاری از مشمولین این مصوبات لغو شده که بخشی از فرایند استخدامی آن ها نیز برگزار شده است از شرایط موجود راضی نیستند چرا که عنوان می کنند با وجود تاکید معاونت توسعه مبنی بر لزوم تامین مالی از سوی معاونت برنامه ریزی و تایید قانونی آزمون های برگزار شده برای جذب نیرو،هنوز اقدام جدی برای روشن شدن وضعیت آن ها انجام نشده است به طوری که بنابر اظهارات چندی از این پذیرفته شدگان حتی فرایند استخدامی آن ها انجام شده و احراز صلاحیت شده اند و یا اینکه سازمان برگزار کننده آزمون نیازمند جذب نیرو بوده و تامین مالی لازم انجام شده است اما از استخدام خبری نیست.

بنا براین حتی اگر تمامی مصوبات استخدامی دولت قبل غیرقانونی بوده و دولت یازدهم هم مدعی اجرای کامل قانون است نباید با به تعویق افتادن تعیین تکلیف جویندگان کار که بنابر اعلام آن ها گاهی تا دو سال است منتظر تصمیم دولت هستند بر سردرگمی آن ها افزوده شده و زمان آن ها بیش از این تلف شود از این رو اعلام پاسخی صریح در مورد تایید و یا رد پذیرش در آزمون های استخدامی و سازوکار جذب پذیرفته شدگان ضروریبه نظر می رسد.

این در حالی است که آخرین خبرها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری خبر جدیدی برای تعیین تکلیف آزمون های برگزار شده نخواهد بود و داوطلبان باید برای مشخص شدن سرانجام خود منتطر ماه های ابتدایی سال 1393 باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین