کد خبر: ۲۳۵۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷

تاسیس مرکز آموزشی هنر به ریاست فرشچیان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تأسیس نگارستان هنر اسلامی ـ ایرانی که با پیشنهاد استاد فرشچیان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود، با رأی بالای اعضای شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آخرین جلسه کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1392، محمدرضا مخبر دزفولی با اعلام این مطلب گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار دارد نگارستان هنر اسلامی و ایرانی در مهرماه 1393 با ریاست استاد فرشچیان پذیرش دانشجو داشته باشد.

وی ادامه داد: گام بعد از تأسیس، تعیین نهادی است که باید حمایت از این نگارستان را بر عهده گیرد که در زمان حاضر 4 نهاد فرهنگی کشور برای میزبانی این کار به عنوان گزینه مطرح هستند.

مخبر دزفولی با تأکید بر نقش هنر در فعالیت های فرهنگی گفت: هنر مناسب ترین محمل برای انتقال پیام های فرهنگی است و اگر هنر به نحو مطلوبی مدیریت و ساماندهی شود، می تواند دغدغه های انتقال پیام ها و ارزش های فرهنگی را رفع کند.

وی افزود: جلسات تخصصی مانند کمیسیون هنر و معماری، باید حرکت به سمت هدف مطلوب را تسریع کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تجربه حرکت هایی مانند احیای طب سنتی اسلامی ـ ایرانی با رعایت استانداردها و معیارهای علمی، نشان می دهد که احیای هنر سنتی اسلامی ایرانی نیز ممکن است.

***ارائه تعریف هنر اسلامی ـ ایرانی به جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: کمیسیون هنر و معماری تعریف هنر اسلامی ـ ایرانی، توقعات ما از این هنر، استانداردها و ویژگی های هنر اسلامی ـ ایرانی و... را به جامعه ارائه دهد.

وی افزود: تنها با ارائه یک تعریف یکپارچه و استاندارد از هنر سنتی اسلامی ـ ایرانی می توان از این میراث حفاظت و آن را ترویج کرد.

*** تصویب اسناد ملی موسیقی، سینما و تئاتر در سال آینده

مخبر دزفولی ادامه داد: اسناد ملی موسیقی، سینما و تئاتر در سال آینده، حتماً به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد و ما سال آینده را سالی پرنشاط برای فعالیت های هنری ارزیابی می کنیم.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: همان گونه که در سند نقشه جامع علمی کشور تکلیف همه دستگاه های مسئول روشن است، در اسناد ملی حوزه های هنری مختلف تکلیف همه دستگاه ها در آموزش، ترویج و حمایت از هنرهای سنتی روشن می شود.

وی افزود: تهاجم فرهنگی، از قالب هنر حداکثر استفاده را برده است و در مسیر مقابله با این تهاجم هم باید از هنر حداکثر استفاده به عمل آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تربیت هنرمند فعال و خوش ذوق در همه عرصه ها، که بداند در مسیر ترویج ارزش های فرهنگی اسلامی ـ ایرانی چه باید بکند باید اصلی ترین هدف نظام تعلیم هنری باشد.

*** انتقاد سازنده و با حسن نیت در فعالیت های هنری

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: انتقاد سازنده و با حسن نیت حتماً باید در فعالیت های هنری جا داشته باشد و این کار مستلزم آن است که هنرمند وفادار به اسلام و انقلاب اسلامی وارد میدان شود.

وی افزود: جامعه هم باید مقابل فعالیت های هنری هنرمندان انقلابی، سعه صدر و اعتماد داشته باشد.

مخبر دزفولی ادامه داد: مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری هنرهایی مانند موسیقی و تئاتر باید با کمک همه دستگاه ها مرتفع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: دائره المعارف هنر سنتی اسلامی- ایرانی با سیاست گذاری کمیسیون هنر و معماری تدوین شود.

وی افزود: تأسیس بایگانی و آرشیو اسناد و گنجینه های صوتی و تصویری هنر اسلامی ـ ایرانی هم باید از سایر اقدامات باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تدوین الگوی «معماری جمهوری اسلامی» به این معنا که معماری جمهوری اسلامی در جهان شناخته شود، اقدام مهم دیگری است که باید انجام شود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: البته تلاش هایی مانند رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی (ع) می تواند الگویی برای این کار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ادامه داد: هر کدام از اعضای کمیسیون هنر و معماری که به تریبون های عمومی دسترسی دارند، ترویج و گفتمان سازی درمورد فعالیت های این کمیسیون را وظیفه خود بدانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین