کد خبر: ۲۳۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
"از امام آموختم، هرگز به مردم پشت نکنم"

آیت الله هاشمی رفسنجانی: شرمنده خسارت 8 سال گذشته نیستم

در هر دو مقطع انتخاباتهای 84 و 92 خیلی فکر کردم و در مجموع به این نتیجه رسیدم که باید بیایم. احساس وظیفه می‏کردم که باید بیایم تا بعدها در تاریخ شرمنده نباشم که اگر کاری از دست من بر می ‏آمد؛ چرا برای انقلاب و مردم انجام ندادم؟، اتفاقاً اگر نمی‏ آمدم و شرایط هشت سال گذشته را می‏ دیدم، خودم را سرزنش می‏ کردم، ولی دیگر برای این موضوع پیش خداوند و مردم شرمنده نیستم
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تاکید بر اینکه "من همان هاشمی، اوّلِ انقلابم"، تاکید کرد: از امام آموختم هرگز به خواست مردم پشت نکنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده مصاحبه نوروزی ایشان با مثلث به شرح زیر است:

* آیت ‏الله هاشمی‏ رفسنجانی! به نظر می ‏رسد که سیاست در سال 92 به کام شما بود. آیا در پایان سال 91 چنین تصوری از سال 92 داشتید؟


-بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم. به قطعیت نمی‏ دانستم. ولی درسال گذشته، معمولاً کسانی که به دیدارم می ‏آمدند و بحث‏های سیاسی و انتخابات را مطرح می‏ کردند، به حق انتظار داشتند من هم مثل آنها نگران آینده باشم، ولی من برای آنها بیشتر اظهار امیدواری می‏ کردم. مخصوصاً برای کسانی که تجربیات تلخی داشتند، سخت بود که امیدواری را باور کنند.

دلیل من برای امیدواری، این بود که مردم آگاه ‏تر شده‏ اند. دولت سابق با همه امکاناتی که داشت و با همه حمایت‏هایی که می ‏شد، تجربه خوبی برای مردم بود و مطمئناً زمینه برای تجربه جدیدی در تاریخ انقلاب پیدا شد. امیدوار بودم وضع امسال بهتر از اوضاع دولت سابق شود و همین را هم به کسانی که می‏ پرسیدند یا نگران بودند، منتقل می‏کردم. دلیل دیگری نداشتم،  یعنی این گونه نبود که از حرف‏های رهبری یا تصمیمات دیگر نقل کنم.

*یکی از مهمترین ویژگی‏های جنابعالی در دنیای سیاست، پذیرفتن ریسک بالاست. هیچ موقع از روی دیگر سکه سیاست که شکست است، هراسی نداشته‏اید. در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری نهم شرکت کردید. این ویژگی را از کسی آموخته ‏اید یا از ویژگی‏های طبیعی و شخصی است؟

-در خیلی از مسائل تحت تأثیر شخصیت امام(ره) بودم. یک طلبه ساده بودم که از یک روستای دورافتاده به قم آمدم. روحیات خاصی را به صورت فطری در خانواده داشتم، ولی رفتار و اظهارات امام(ره) خیلی در ما تاثیر داشت. حرف ایشان برای ما حجت بود. در بسیاری از مسائل، وقتی خودمان فکر می‏کردیم، بر اساس آن حرف می ‏زدیم،ولی اگر در همان مساله امام(ره) سخنی می‏ گفتند، خیال ما راحت می ‏شد. به هرحال این حالت بود، اما فکر می‏ کنم از زمانی که وارد مبارزه شدیم، تا الان افکار و گفتار ما به‏ جز در مواردی که با توجه به شرایط زمان معمولاً نگاه عوض می‏ شود خیلی فرق نکرده ‏است. یعنی تفاوت اساسی پیدا نکرده، چون اهداف و مشی همان است. البته گفتم که تطور زمان شرایطی پیش می‏ آورد که انسان باید خود را منطبق کند.

*به صورت کمی می‏توان گفت آقای هاشمی، همان هاشمی اول انقلاب است؟

-بله، خطبه‏ ها و سخنرانی‏ ها و مصاحبه‏ های من در طول این سال‏ها موجود است که می‏توانید بخوانید.

*آقای هاشمی! شما در انتخابات به صورت مستقیم در نتیجه تاثیر داشتید؛ یکی در سال 84 و دیگری در سال 92 که نتایج این دو انتخابات برای حضرتعالی متفاوت بود. اگر زمان به سال 84 برگردد، باز هم تصمیم به حضور می‏گیرید؟


- در هر دو مقطع یک انگیزه داشتم و آن عمل به احساس تکلیفی بود که مردم برای من ایجاد کرده‏بودند. در انتخابات 84 کتابی چاپ شد به نام «دعوت برای حضور» که در آن کتاب سخنان گروهها و افرادی که از خرداد 83 به دیدارم می‏ آمدند، منتشر شده‏ است. شرایط به گونه‏ ای بود که مردم و شخصیت‏ها صراحتاً می‏ گفتند اگر شما بیایید، روند سازندگی ادامه پیدا می‏کند. برای انتخابات، دیگر برای ادامه سازندگی درخواست حضور نداشتند، بلکه تاکید می‏کردند که باید بیایید تا کشور نجات پیدا کند.

در هر دو مقطع انتخاباتهای 84 و 92 خیلی فکر کردم و در مجموع به این نتیجه رسیدم که باید بیایم. احساس وظیفه می‏کردم که باید بیایم تا بعدها در تاریخ شرمنده نباشم که اگر کاری از دست من بر می ‏آمد؛ چرا برای انقلاب و مردم انجام ندادم؟ درباره اتفاقات انتخابات سال 84 هم بیانیه ‏ای دادم و گفتم که به خدا واگذار کردم. پس از حضور در انتخابات، خیالم از بابت انجام وظیفه جمع شده ‏بود، اما نگرانی ‏هایم باقی بود و هر روز بیشتر می‏شد. اتفاقاً اگر نمی‏ آمدم و شرایط هشت سال گذشته را می‏ دیدم، خودم را سرزنش می‏کردم، ولی دیگر برای این موضوع پیش خداوند و مردم شرمنده نیستم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین