کد خبر: ۲۳۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - ۲۱:۰۰

دولت کرزای مین روبی می کند

آفتاب‌‌نیوز : از آغاز برنامه های مين روبی در افغانستان، بيش از پانزده سال می گذرد. اجرای اين برنامه ها در افغانستان پس از فروپاشی رژيم طالبان، از برنامه های پرمصرف در اين کشور به شمار می رود.

بر اساس يک بررسی، هزينه خنثی کردن هر يک حلقه مين در افغانستان، در برخی موارد تا هزار دلار برآورد می شود.

يک مقام وزارت خارجه افغانستان دليل انتقال مسئوليت مين روبی از موسسات غيردولتی به دولت اين کشور را، بيشتر آشنا شدن افغانها با فنون مين روبی عنوان کرد.

وی گفت: "اگر ظرف سالهای آينده جهان از برنامه های مين روبی در افغانستان دست بردارد، افغانها بايد تجربه پيشبرد اين برنامه را داشته باشند."

اين مقام افغان همچنين گفت کشورهايی که با برنامه های مين روبی افغانستان همکاری می کنند نيز چنين پيشنهادی را با دولت افغانستان مطرح کرده اند.

تلفات ناشی از انفجار مين در افغانستان آمار بالايی را نشان می دهد.

بر اساس آمار اعلام شده، مين در افغانستان هم اکنون زندگی بيش از چهار ميليون افغان را در بيش از ۲۳۰۰ روستای اين کشور تهديد می کند.

افغانستان در سال ۲۰۰۲ ميلادی موافقتنامه اوتاوا برای منع توليد و استفاده از مينهای ضدنفر را امضا کرد.

هم اکنون بيش از ۱۲۰ گروه مين روب در ولايات مختلف افغانستان فعاليت می کنند.

دولت افغانستان در سال 2002 میلادی تعهد کرده بود که انبارهای موجود مينهای زمينی را ظرف چهار سال آينده از بين خواهد برد و ظرف ده سال آينده تمام مناطق مين گذاری شده را پاکسازی خواهد کرد.

افغانستان از جمله کشورهای جهان است که در جريان سال ها جنگ و پيش از آن به واسطه استفاده از مين زمينی به وسيله گروه های درگير، بيشترين آسيب را متحمل شده است.

بر اساس برآورد کميته بين المللی صليب سرخ، در ظرف ۲۳ سال جنگ، دوصد هزار افغان در اثر برخورد با مين های ضد نفر کشته يا مجروح شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین