کد خبر: ۲۴۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۵۳

درس‌هایی از شورش فرانسه

آفتاب‌‌نیوز :  اکنون با وضعیتی رو به رو شده‌ایم که دولتمردان فرانسوی به جای سرکوب همه جانبه شورشگران ترجیح می دهند با وعده بهبود امکانات رفاهی و اشتغال سر جوانان عمدتا افریقایی را گرم کنند. ولی باید پرسید که این شورش ها تاکی می تواند ادامه یابد؟ 

حملات شبانه جوانان افریقای شمالی به نیروهای انتظامی و آتش زدن خودروها وارد هفته سوم خود شده است. اغلب از این شورشگران از افریقای شمالی و افریقای غربی به فرانسه آمده‌اند. این شورش‌ها بیانگر آن است که دولت فرانسه با مشکل ایجاد اشتغال برای مهاجران آفریقای رو به روست. از سال 1995 که ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه وعده داد که مشکل اشتغال را حل خواهد کرد نرخ سالانه بیکاری در فرانسه در حدود 10 درصد ثابت باقی مانده است. نرخ بیکاری جوانان در فرانسه حدود 20 درصد است که این رقم در بین کشورهای اروپایی بی سابقه است. نرخ بیکاری در میان جوانان مسلمان حاشیه شهرها نزدیک به 40٪ است. پس از دوهفته‌ای که از آغاز شورش‌ها می گذرد، ژاک شیراک به نظر می‌آید که به جز بیان «حاکمیت قانون» چیز زیادی برای گفتن ندارد. 

حکمفرما کردن قانون بر امور مملکت باید جزو اولویت‌های هر ملتی باشد، ولی برخورد با این قبیل شورشگران نیاز به بیش از ده ها هزار نیروی انتظامی کارآزموده دارد. شورش‌های اخیر فرانسه هشدار خوبی برای کشورهایی است که میزبان مهاجران غیر قانونی هستند که این مهاجران عمدتا برای کار کردن به کشور میزبان وارد شده‌اند. در این که شورش‌ها به زودی پایان خواهند گرفت تردیدی نیست ولی مشکل اساسی فرانسه این است که طی این شورش‌ها علاوه بر خارجیانی که خواسته‌های مشخصی دارند، به عده‌ای شورشگر که علاقه زیادی به اجرای جرایم اجتماعی دارند فرصت داده که به تخریب اموال عمومی بپردازند و از این کار لذت ببرند. طی این شورش‌ها یک فرد 61 ساله نیز به قتل رسیده است. آنان علاوه بر تیراندازی به نیروهای انتظامی، کوکتل مولوتوف نیز به سوی آنان پرتاب کرده‌اند. 

این شورش‌ها به شیراک آموختند که فرانسه علاوه بر قانون به نیروی انتظامی کار آزموده نیاز دارد تا بتواند نظم را در مناطق افریقایی نشین حفظ کند. این درسی بود که طی دهه 1980 نیروهای انتظامی انگلستان در شهرهای بریکستون و تاکستت فرا گرفتند. انگلیسی‌ها دریافته بودند که با به خدمت درآوردن پلیسهای خارجی و آموزش آنان بهتر می توانند اقلیت‌های قومی و مدذهبی را تحت کنترل خود بگیرند. انگلیسی‌ها خوب می دانند که نیروی انتظامی مسلمان خیلی بهتر از نیروهای انتظامی غیر مسلمان می توانند با مخالفت‌های اسلامگرایان این کشور مقابله کنند. 

طی شورش‌های اخیر فرانسه، بخش اعظم توجه جهانیان بر نقش اسلام معطوف شده بود. بیش از پنج میلیون مسلمان در فرانسه وجود دارد که این عده حدود یک سوم کل مسلمانان موجود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. بعضی از مسلمانان فرانسه تحت تاثیر حملات 11 سپتامبر، جنگ عراق و ممنوعیت برخورداری از حجاب در مدارس دولتی فرانسه قرار گرفته‌اند. این در حالی است که بر خلاف انگلیس و امریکا، فرانسه موضع نرم‌تری نسبت به مسلمانان دارد و حتی با جنگ عراق مخالفت کرده است. بعضی از منتقدان انگلیسی معتقدند که فرانسه دارد تاوان همین نرمش را می‌دهد. شاید به همین دلیل باشد که فرانسه با تلاش بسیار سعی دارد وحدت مسلمانان خود را به دست آورد و مؤسسه هایی ایجاد کند که بتوانند خواسته‌های مسلمانان را مطرح کنند. این عمل باعث می شود که دولت فرانسه بهتر بتواند با مساجد و روحانیون ساکن در این کشور رابطه برقرار کندو اسلامگرایان تندرو را شناسایی نماید. با وجود آن که آشوبگران از واژه «انتفاضه فرانسه» استفاده کرده اند ولی بعید به نظر می رسد که بخواهند جنگی داخلی و مذهبی را آغاز کنند. در میان آشوبگران افراد غیر مسلمان نیز دیده شده و مطالعات نیروی انتظامی فرانسه مشخص کرده است که آشوبگران مسلمان چندان که باید از اسلام چیزی نمی دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین