کد خبر: ۲۵۲۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
یک مقام ارشد سابق اطلاعات آمریکا:

ایران در عراق، آمریکا را به گوشه رانده است

نوری المالکی با گسترش حملات داعش، با فشار به ترک سمت نخست وزیری و تشکیل دولت آشتی ملی روبرو است. در این میان رسانه های خارجی به گسترش تاثیر ایران در عراق و به گوشه رانده شدن آمریکا اشاره می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: درگیری های داعش در عراق همچنان باعث نگرانی کشورهای مختلف شده است و با گسترده شدن حملات این گروه تروریستی، سخن از تغییرات سیاسی در بغداد برای اتحاد قومیت ها و اقلیت های این کشور و متوقف کردن بحران به میان آمده است.

سی ان ان در تحلیل خود با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثریت گروه های سیاسی در عراق "نوری المالکی” را مقصر بحران داعش می دانند، می نویسد: در حالی که این اکثریت خود را آماده مخالفت با مالکی می کردند، روسیه و ایران با حمایت از مالکی و ارسال کمک، او را از فشارهای داخلی حفظ کردند. در مقاله ای که یک مقام ارشد سابق اطلاعات آمریکا نوشته است ادعا شده ایران، آمریکا را به گوشه رانده است و قدرت ایران در منظم کردن عملیات های امنیتی در عراق از طریق مشاوران نظامی اش، همزمان با تصمیم ولادیمیر پوتین برای ارسال هواپیماهای جنگی به عراق موقعیت "نوری المالکی” را تقویت کرد.

اکنون المالکی می تواند بگوید که از حمایت بین المللی برای متوقف کردن تهدید تروریست ها با استفاده از هر ابزاری برخوردار است. در مقایسه با موقعیت "بشار اسد” در بحران سوریه، "نوری المالکی” از رسمیت داخلی و بین المللی دارد. در صورتی که مالکی بتواند در هفته های آینده بر سر قدرت دوام بیاورد، می تواند با پشتیبانی ایران، سوریه و روسیه به راحتی رویکردی سخت را علیه کشورهای سنی حامی گروه داعش اعمال می کند. در عین حال جابجایی مالکی، تاثیر ایران در عراق را از بین نمی برد چرا که تهران در سیاست عراق نقشی کلیدی دارد. ایران در سیاست و دادن امتیاز ماهر است. اهداف استراتژیکی ایران متکی به انطباق دولت عراق است. اگر ایران به المالکی برای ترک سمتش فشار بیاورد به طور حتم فرد جایگزین وی فردی خواهد بود که ایران قادر به تاثیر گذاری بر وی باشد.

به گزارش پیام نو، وال استریت ژورنال نیز نوشت: ایران یک استراتژی ظریف در حمایت از شیعیان عراق دارد. تهران برای حمایت از دولت مالکی در برابر شبه نظامیان داعش به عراق مشاوران نظامی اش را ارسال کرده است. ایرانیان به اندازه کشورهای غربی نسبت به گسترش حملات داعش هشیارند چرا که چشم انداز درگیری های قومی در عراق افزایش یافته و ایران معتقد است عربستان سعودی، اسرائیل و حامیان صدام حسین از داعش حمایت می کنند. تاثیر ایران بر عراق، با حمله آمریکا به این کشور افزایش یافت. با خروج نیروهای آمریکایی، ایران به قدرتی مطرح در آنسوی مرزها تبدیل شد. روابط تجاری نیز بین دو کشور همانند روابط دینی بین قم و نجف گسترش یافته است. برای حفظ این روابط، ایران آشکارا به کمک دولت المالکی شتافته است و از ضرورت حفاظت اماکن مذهبی شیعه در عراق صحبت کرده است. در عین حال مقامات ایران در تلاشند تا شخصیت های دیگر فرقه ها نیز تحت قیمومیت ایران قرار گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین