کد خبر: ۲۵۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۷

مروري بر آخرين تحولات هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : پس از آن كه آنچه به صورت رسانه ای پيشنهاد روسيه براي حل مساله‌ هسته‌ ای ايران خوانده شد، از سوي ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه در تهران رد شد، اكنون طرف غربي تلاش مي‌كند بگويد واقعا طرحي وجود دارد كه ممكن است ايران آن را بپذيرد.


خبرگزاري اسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها نوشت، محمد البرادعي از نفوذش در پس پيشنهادي كه از ايران مي‌خواهد برنامه غني‌سازي اورانيوم را به روسيه منتقل كند، استفاده نموده است و قصد دارد جزييات اين پيشنهاد را ظرف روزهاي آينده با خود به تهران ببرد.

اين خبرگزاري آمريكايي افزود، هدف از سفر برنامه‌ريزي شده‌ محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران، متقاعد ساختن ايران به پذيرش اين طرح است كه هدف از آن از بين بردن قابليت ايران براي توليد سوخت هسته‌ ای است.

اين گزارش افزود، رضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي ايران روز شنبه هر گونه مصالحه را در اين خصوص منتفي دانسته و تاكيد كرده است كه برنامه‌غني‌سازي اورانيوم بايد در ايران انجام بگيرد.

اين گزارش به نقل از افرادي كه آنها را يك مقام اروپايي و يك ديپلمات اروپايي ناميد، اما نامي از آنها نبرد، نوشت كه نظر آقازاده پيش از مطالعه‌ اين طرح كه قرار است البرادعي و هياتش در سفر به ايران، آن را به طور كامل بيان كنند، مطرح شده است و بنابراين امكان دارد تغيير كند.

اين مقام اروپايي كه در محلي خارج از وين با اسوشيتدپرس گفت‌وگو كرد، اظهار داشت كه البرادعي با توافق اتحاديه‌ اروپا و آمريكا كه از اين ترتيبات حمايت كرده‌اند، چنين اقدامي را انجام مي‌دهد.

وي مدعي شد: ايران اگر بخواهد از احتمال فشار آمريكا و اروپا براي ارجاع پرونده‌اش به شوراي امنيت سازمان ملل در نشست 24 نوامبر (سوم آذرماه) شوراي حكام جلوگيري كند، غير از پذيرش اين پيشنهاد، گزينه‌هاي اندكي را در اختيار دارد.

اين گزارش ادامه داد، ترنت دوفي، سخنگوي كاخ سفيد در خصوص اين گزارش اظهار نظري نكرده است.

واشنگتن مدعي است كه هدف ايران دنبال كردن برنامه‌ غيرصلح‌آميز هسته‌ ای است، اين در حالي است كه تهران در پاسخ بارها تاكيد كرده است كه هدفش صرفا برنامه‌ هسته ای صلح‌آميز است و حق دارد چرخه كامل سوخت هسته‌ ای را در خاك خود در اختيار داشته باشد و بازرسي‌هاي مكرر آژانس نيز صحت اظهارات ايران را تاييد مي‌كند.

اين خبرگزاري ادامه داد، ايران در تلاش براي از بين بردن احتمال ارجاع به شوراي امنيت، به بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اجازه داده است تا مجددا از اماكني كه پيش‌تر درخواست كرده بودند، بازديد كنند.

يك ديپلمات نزديك به آژانس روز يكشنبه گفت كه نتايج اوليه بررسي نمونه‌گيري‌هاي محيطي از سايت پارچين هيچ گونه آثار تشعشعات را نشان نداده است.


استفان هادلي، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، كه در برنامه "ليت اديشن" شبكه خبري سي.ان.ان گفت‌وگو مي‌كرد، افزود: ما قادر بوده‌ايم ديپلماسي‌مان را به پيش ببريم و در عين حال گام‌هايي را كه براي بهبود اطلاعات‌مان نياز داريم بر‌مي‌داريم.

هادلي در پاسخ به اين سوال كه چرا مردم بايد ادعاهاي آمريكا درباره‌ طر‌ح‌هاي هسته ای ايران را با توجه به نقص اين اطلاعات در خصوص عراق باور كنند، مدعي شد: در خصوص ايران اجماعي بين‌المللي وجود دارد.

وي ضمن اذعان به اين كه در خصوص سلاح‌هاي كشتار جمعي عراق اشتباه كرده‌ايم، اين مساله را كه جورج بوش، رييس جمهور اين كشور اطلاعات جاسوسي را تحريف كرده باشد، رد كرد.

هادلي گفت: فكر مي‌كنم بايد تاكيد شود اتهاماتي كه مي‌گويد رييس جمهور تا حدي در اطلاعات دستكاري كرده و ملت آمريكا را به غلط انداخته، كاملا غلط است.


خبرگزاري رويترز به نقل از منابعي نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاييد كرد كه مقامات سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) جلسه‌اي توجيهي را در ماه ژوييه براي ارايه‌ آنچه آن را شواهدي عليه برنامه‌ هسته‌ ای ايران معرفي كردند، در وين برگزار نموده‌اند.

اين خبرگزاري انگليسي به نقل از منابع ياد شده از وين كه نامي از آنها نبرد، گزارش داد: جلسه‌اي در ماه ژوييه برگزار شد و در آن اطلاعاتي به ما نشان داده شد كه فعاليت مقدماتي طراحي براي مخروط موشك بود كه اين شامل فضايي است كه كلاهك بايد در آن قرار بگيرد.

يكي از اين مقامات ادامه داد: اين اطلاعات به نظر قانع‌كننده نيست و مدرك جرم محسوب نمي‌شود.

اين مقام كه نامي از وي برده نشده است، افزود: تاكنون هيچ كس اين اطلاعات را افزايش نداده است، ما در موقعيتي نيستيم كه ببينيم آيا اين اطلاعات در واقع از ايراني‌ها به دست آمده است يا خير.

روزنامه‌ نيويورك تايمز به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي گزارش داده بود كه مقامات سرويس جاسوسي آمريكا با استفاده كامپيوتر لپ تاپي كه مدعي هستند آن را از يك منبع ايراني به دست آورده‌اند، در اواسط ماه ژوييه، جلسه‌اي توجيهي را براي مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از جمله محمد البرادعي، مديركل آژانس ترتيب دادند و اطلاعات اين كامپيوتر را مبناي اتهاماتي جديد عليه برنامه‌ هسته ای ايران قرار دادند.

اين مقامات مدعي شدند كه منبع ايراني‌شان، لپ تاپ را از فرد ديگري به دست آورده است كه گمان بر آن است آن فرد اول در حال حاضر مرده باشد.

اين روزنامه همچنين نوشته بود، مقامات آمريكايي اذعان كرده‌اند كه اين سند، اثبات وجود بمب هسته ای در ايران نيست، اما مدرك قاطعي است مبني بر اين كه آن‌ها اين برنامه را دنبال مي‌كنند.

اين گزارش ادامه داد، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ ايران اين اتهامات را تكذيب كرده و آن را تلاش براي افزايش فشار عليه ايران دانسته است.

در اين گزارش آمده است، وي گفت: اين ادعاي بي‌اساس ما را به خنده واداشت، ما از لپ تاپ براي حفظ اسناد طبقه‌بندي شده‌مان استفاده نمي‌كنيم.

در بخش ديگري از اين گزارش يادآور شده است، وي همچنين بر قصد ايران براي انجام غني‌سازي اورانيوم در خاك اين كشور تاكيد كرد.


شبكه‌ي خبري بي.بي.سي با اشاره به داستان اخير يك روزنامه‌ آمريكايي درباره‌ لپ‌تاپ مسروقه از ايران نوشت: تا موقعي که معلوم نشود اين لپ‌تاپ فرضي چگونه در اختيار مقامات آمريکايي قرار گرفته، ترديدها در مورد صحت آن ادامه خواهد داشت.

اين شبكه‌ خبري انگليسي نوشت: دولت جمهوري اسلامي ايران خبر مربوط به وجود يک کامپيوتر لپ تاپ حاوي اطلاعات مهم درباره‌ فعاليت‌هاي هسته‌ ای اين كشور را يک سناريوي ناشيانه از طرف آمريکا براي تخريب ايران توصيف کرده است.

در اين گزارش مي‌خوانيم: حميد رضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ ايران، در کنفرانس خبري هفتگي خود در تهران اعلام کرد که اين خبر بي‌اساس است.

اين گزارش خاطرنشان كرد: سخنگوي وزارت امور خارجه‌ ايران گفت که آمريکا معمولا پيش از برگزاري جلسات آژانس بين المللي انرژي اتمي چنين سناريوهايي را به راه مي‌اندازد تا از آن بهره‌برداري تبليغاتي کند.

در اين گزارش مي‌خوانيم: آصفي اظهار داشت که جمهوري اسلامي کار هاي محرمانه خود را از طريق کامپيوترهاي لپ‌تاپ انجام نمي‌دهد و از وسايل ديگري همچون دستگاه تلکس استفاده مي‌کند.

اين گزارش يادآور شد: وي افزود که اين اقدامات آمريکا سناريوهايي بي‌ارزش و ناشيانه‌اي است که معمولا باعث تفريح در وزارت امور خارجه‌ ايران مي‌شود.

در اين گزارش آمده است كه خبر وجود يک کامپيوتر لپ‌تاپ حاوي اسرار هسته ای جمهوري اسلامي را روزنامه‌ آمريكايي نيويورک ‌تايمز در روز شنبه منتشر کرد و به نقل از منابع آمريکايي که نام‌شان را مشخص نکرد، نوشت که مقامات آمريکايي در اواسط تابستان يک دستگاه لپ‌تاپ را در اختيار مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دادند که نشان مي‌داد ايران درصدد فعاليتي غير از كار بر روي برنامه‌ صلح‌آميز هسته ای است.

در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم، اطلاعات مربوط به اين کامپيوتر فرضي در موقعي منتشر مي‌شود که قرار است آژانس بين المللي انرژي اتمي در کمتر از دو هفته ديگر درباره‌ مساله‌ هسته‌ ای ايران جلسه برگزار كند.

اين شبكه‌ خبري ادامه داد: البته بعد از آشکار شدن نادرستي بسياري از اطلاعاتي که آمريکا در رابطه با توانايي‌هاي نظامي عراق، پيش از حمله به آن کشور منتشرکرد، افکار عمومي جهان به بسياري از اين گزارش‌ها با ديده‌ ترديد مي‌نگرد.

در اين گزارش آمده است: به خصوص که در رابطه با عراق بعدا معلوم شد که گروه‌هاي اپوزيسيون صدام بسياري از اطلاعات نادرست را در اختيار دستگاه‌هاي جاسوسي آمريکا و انگليس قرار دادند تا زمينه‌هاي حمله به عراق را فراهم کنند.

اين گزارش با اشاره به گروهك تروريستي منافقين نوشت كه اين گروهك هر گونه نقش خود را درباره اين کامپيوتر مورد ادعا رد کرده است، ولي تا موقعي که معلوم نشود اين لپ تاپ فرضي چگونه در اختيار مقامات آمريکايي قرار گرفته، ترديدها در مورد صحت آن ادامه خواهد داشت.


روزنامه‌ي فايننشيال تايمز نوشت، در آستانه‌ برگزاري نشست نوامبر شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه طي آن به بررسي مساله‌ هسته‌ ای ايران پرداخته خواهد شد، فعاليت ديپلماتيك بر سر برنامه‌ي هسته‌ ای تهران تشديد شده است.

اين روزنامه‌ انگليسي افزود: طي سفر ايگور ايوانف، عالي‌رتبه‌ترين مقام امنيتي روسيه به تهران، مقامات ايراني هيچ واكنش روشني نسبت به پيشنهاد مصالحه‌اي براي انتقال حساس‌ترين بخش برنامه‌ي هسته‌ ای ايران به خاك روسيه، نشان ندادند.

علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي روز شنبه گفت: اگر پيشنهادي مطرح شود كه بتواند مساله را تسهيل كند، مي‌تواند مورد بررسي قرار بگيرد.

اين گزارش خاطرنشان كرد، هم‌چنين تصوراتي در وين وجود داشت، مبني بر اين كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي طي روزهاي آينده در تلاشي براي ترغيب ايران به امضاي مصالحه‌اي كه مورد حمايت اتحاديه اروپا و آمريكاست، به ايران سفر خواهد كرد.

اين روزنامه افزود: هر گونه رد اين پيشنهاد از سوي تهران احتمال دارد از سوي اروپا كه رهبري مذاكرات هسته ای با تهران را بر عهده دارد، به عنوان تقويت كننده‌ي ارجاع اين پرونده به شوراي امنيت در نظر گرفته شود، اما سه كشور اتحاديه‌ اروپا در خصوص ارجاع كه آن را به عنوان آخرين دستاويز مي‌دانند، ترديد دارند.

اين روزنامه‌ انگليسي ادامه داد: مانموهان سينگ، نخست وزير هند روز گذشته گفت كه ترجيح مي‌دهد، نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص ايران به اجماع دست يابد.

وي گفت: نمي‌توانم پيش‌بيني كنم، اگر موضوع به راي گذاشته شود، چه اقدامي انجام خواهيم داد.

اين گزارش افزود، سينگ از زمان راي هند در همراهي با آمريكا، انگليس و فرانسه و آلمان به قطعنامه شوراي حكام كه ايران را به معاهده‌ منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌ ای پايبند ندانسته است، با انتقادات شديدي در داخل روبه‌رو شده است.

اين گزارش حاكي است، بسياري از ديپلمات‌هاي اروپايي با ديدگاه افراد نزديك به البرادعي همراهي مي‌كنند، مبني بر اين كه مهم‌ترين مساله‌ براي ايران ادامه‌ تعليق غني‌سازي اورانيوم است كه آن را به عنوان حسن نيت طي دو سال مذاكراتش با اروپا حفظ كرده است، برخي ديپلمات‌ها بيم دارد ارجاع ايران به شوراي امنيت تهران را به انجام غني‌سازي وادار كند.

اين روزنامه افزود: بسياري از ديپلمات‌هاي اروپايي ترديد دارند كه ايران پيشنهاد روسيه را بپذيرد.

در اين گزارش مي‌خوانيم، ايران روز گذشته گزارش روزنامه نيويورك تايمز را در خصوص اطلاعات كامپيوتر لپ تاپي كه آمريكايي‌ها آن را به عنوان مدركي از دنبال شدن برنامه‌ي تسليحاتي در ايران ارايه كرده‌اند، تكذيب كرده و گفت: اين ادعاي بي‌اساس ما را به خنده واداشت. ما از لپ‌تاپ براي حفظ اسناد محرمانه استفاده نمي‌كنيم.


در آستانه‌ برگزاري دور ديگري از نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بررسي مساله هسته‌ ای ايران، مانموهان سينگ ابراز اميدواري كرد درباره اين مساله راي‌گيري نشود.

به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، مانموهان سينگ، نخست وزير هند روز گذشته (يكشنبه) در پايان نشست كشورهاي جنوب آسيا به خبرنگاران گفت كه بايد اقداماتي انجام گيرد تا اجماعي گسترده حاصل شود و نيازي به راي‌گيري نباشد.

وي ادامه داد: نمي‌توانم پيش‌بيني كنم اگر اين مساله به راي گذاشته شود، ما چه اقدامي انجام خواهيم داد، اين امر به آن بستگي دارد كه كدام مسايل موضوع راي‌گيري باشند.

اين گزارش ادامه داد، اظهارات سينگ در حالي بيان شد كه رييس سازمان انرژي اتمي ايران اعلام كرد خواستار توليد سوخت هسته‌ ای در داخل خاك كشورش است.

اين اظهارات همچنين در روزي بيان شد كه احزاب چپ هند، فشار بر روي دولت را براي بازگشت از موضعش در خصوص ايران افزايش دادند.

پراكاش كارات، دبير كل حزب كمونيست هند در نشستي مشترك با ساير احزاب كه روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: دولت بايد تا پيش از 24 نوامبر مشخص كند كه طرفدار كيست: آمريكا يا كشورهاي اروپايي يا كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و كشورهاي درحال توسعه‌يي كه طرفدار ايران هستند. 10 روز براي اين كار زمان باقي است.

دهلي در نشست ماه سپتامبر شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به نفع قطعنامه‌اي عليه ايران راي داد و مدعي شد با اين كار از ارجاع اين پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل جلوگيري كرده است.

احزاب چپ هندي در پي راي دولت به اين قطعنامه، به مخالفت و انتقاد شديد از مانموهان سينگ پرداختند و طي نشست‌هاي پي‌در‌پي كه در ماه جاري بر تعدادشان افزوده شد، بازگشت دولت از موضعش را خواستار شدند.


سخنگوي وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي امروز (دوشنبه) ادعا كرد كه روسيه و تل‌آويو بر سر اين عقيده كه ايران نبايد سلاح هسته ای داشته باشد، متحدند؛ اما داراي برخي اختلافات تاكتيكي درباره‌ راه حل مساله‌ هسته ای تهران هستند.

نووستي با اعلام اين خبر افزود: اظهارات مارك رقو، سخنگوي وزارت امور خارجه اسراييل به دنبال ديدار و گفت‌وگوي روز گذشته‌ ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه و سيلوان شالوم، وزير خارجه‌ اسرا‌ييل در بيت‌المقدس ابراز شد.

اين خبرگزاري افزود كه رژيم صهيونيستي تلاش دارد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مساله‌ هسته ای ايران را پس از نشست شوراي حكام در 24 نوامبر به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد، اما روسيه كه در حال ساخت يك رآكتور هسته ای در ايران است، مي‌گويد گفت‌وگوها بايست در درون آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه يابد.

رژيم صهيونيستي در حالي ادعا مي‌كند از برنامه‌ هسته‌ ای ايران نگراني دارد كه كارشناسان مي‌گويند اين رژيم صدها كلاهك هسته‌ ای را در زرادخانه‌هاي خود انبار كرده است و با توجه به آن كه به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته ای نپيوسته است، از بازرسي از تاسيسات نظامي هسته ای‌اش امتناع مي‌كند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین